U BiH dnevno se u prosjeku bilježi 85 prometnih nesreća, a glavni razlog tome su loše ceste pa je jedini način da se taj problem riješi gradnja novih i boljih prometnica, pri čemu je najvažniji dovršetak autoceste na koridoru V c koji treba povezati Budimpeštu i Ploče, ocjena je europskih institucija u BiH.
Voditelj odjela za suradnju pri Delegaciji EU u BiH Stefano Ellero potvrdio je u srijedu kako Unija ostaje zainteresirana za dovršetak ovog projekta vrijednog 4,1 milijarde eura. Podsjetio je kako je EU već osigurala 870 milijuna eura bespovratnih sredstava za taj projekt, a u posljednjih deset godina angažiranjem svojih stručnjaka za nadzor nastoji pomoći ubrzanju gradnje preostalih dionica.
“Koridor V c smatra se ključnim korakom ka integraciji BiH u EU”, kazao je Ellero.
Do ove izjave dolazi u trenutku dok se provodi financijska revizija gradnje dionice koja je u tijeku, u kojoj su zabilježena značajna povećanja troškova u odnosu na prvobitno planirane, a istodobno je prolongirano puštanje u promet velikog mosta preko Neretve kod Počitelja, na kojemu su se neposredno nakon dovršetka pojavile pukotine pa se traga za rješenjima kojima bi se omogućila sanacija.
Sadašnji ministar vanjskih poslova i jedan od lidera vladajuće koalicije u BiH Elmedin Konaković ranije je kazao kako su nove vlasti ustanovile postojanje “bahatog kriminala” pri gradnji autoceste, pri čemu su troškovi tijekom gradnje povećavani i za 150 posto.
“Namjeravali su ukrasti po 100 milijuna eura po trasi”, kazao je u kolovozu Konaković optužujući za zloporabe bivšu upravu Autocesta Federacije BiH, koju je postavila Stranka demokratske akcije (SDA).
Dovršetak autoceste do 2030.
Gradnja kapitalne autoceste projektirane kroz BiH u dužini od 325 kilometara počela je prije više od dva desetljeća, a do sada je izgrađeno tek nešto manje od 130 kilometara. Prema trenutnim projekcijama dovršetak radova trebao bi uslijediti do kraja 2030. godine.
Nova bi autocesta imala veliko značenje i za Hrvatsku zbog aktiviranja potencijala luke Ploče i bržeg pristupa iz pravca Slavonije prema Dalmaciji i Dubrovačkom primorju.
Plan za dovršetak radova izravno je vezan uz izgradnju tunela kroz planinu Prenj, na dionici koja treba povezati Sarajevo i Mostar i koja bi putovanje između ta dva grada smanjila sa sadašnjih dva i pol sata na manje od sat. Samo taj tunel, kako je kazao Ellero, stajat će oko milijardu eura, a sa svojom dužinom od oko šest kilometara bit će među najvećima u Europi.
Prema podacima dostupnim ovog tjedna, trenutačno je u izgradnji 61 kilometar autoceste na pravcu od Zenice ka Doboju te još oko 11 kilometara na području Hercegovine, odnosno na dionici od Počitelja prema granici s Hrvatskom. U tijeku je provedba natječaja za gradnju novih dionica čija je ukupna dužina nešto manja od 90 kilometara.
Povoljni krediti
Gradnju autoceste povoljnim kreditima u iznosu od oko milijardu eura sufinancira Europska investicijska banka (EIB), a voditeljica njezina ureda u BiH Sandrine Friscia podsjetila je kako je to tek dio ukupnih ulaganja ove banke na zapadnom Balkanu, vrijednih šest milijardi eura.
Procjena je EIB kako će gradnja autoceste na koridoru V c omogućiti značajne uštede u gospodarstvu, doprinijeti razvitku turizma ali i znatno utjecati na sigurnost prometa.
“U prošloj je godini u BiH zabilježeno preko 31 tisuće prometnih nesreća odnosno u prosjeku 85 po danu i to uglavnom zbog neprilagođene brzine. Možemo sa sigurnošću kazati kako će ovaj projekt potaknuti gospodarski rast i omogućiti sigurnije putovanje kroz cijelu zemlju”, kazala je Friscia.
Komentari