Dok najavljuju dodatna poskupljenja na svojim policama na zahtjev industrije i dobavljača, trgovački lanci na našem tržištu neumorno otvaraju nove supermarkete i trgovine.
Tijekom studenoga i prosinca prošle godine Konzum, Lidl, Kaufland, Plodine i Pevex samo su u Zagrebu i u zagrebačkom prstenu otvorili desetak novih hipermarketa, supermarketa i samoposluga, a kada se pribroje trgovine koje su Studenac, Stanić, Tommy i drugi maloprodajni lanci u istome razdoblju otvorili u drugim dijelovima države, dolazi se do dvadesetak novootvorenih lokacija za kupovinu robe široke potrošnje, piše Jutarnji list.
Iako statističku potvrdu za ocjenu da se domaća trgovina nalazi u novoj ekspanziji tek treba pričekati, direktorica konzultantske tvrtke Colliers za Hrvatsku, Sloveniju i BiH Vedrana Likan izrazila je uvjerenje da je u tijeku ekspanzija domaće trgovine robom široke potrošnje koja je, ističe, i najavljena u prijašnjim analizama Colliersa.
Dva čimbenika
“U prirodi je trgovine da se nastoji proširiti, a mi smo najavljivali da će vodeći maloprodajni trgovački lanci nakon velikih gradova – Zagreba, Splita, Rijeke i Osijeka – krenuti u širenje na manja gradska središta. To se sada i događa”, komentira Likan, u prilog čijih riječi idu podaci da su novi supermarketi u posljednjih pedesetak dana otvoreni, među ostalim, u Vrbovcu, Križevcima, Svetoj Nedjelji, Donjoj Stubici, Popovači, Vrbovskom, Rakovici, Čabru i na Šolti.
Posebno skreće pozornost na tendenciju otvaranja novih trgovina u manjim turističkim središtima zbog očekivanog daljnjeg rasta dolaska turista i njihove potrošnje, ali dodaje još dva čimbenika koja su doprinijela novoj ekspanziji domaćih trgovaca, koji prije svega nude prehrambene proizvode i drugu robu široke potrošnje.
Prvi je, navodi ona, ulazak talijanskog Eurospina na domaće tržište, a drugi je pojačano kreditiranje banaka.
Uz to, došlo je u još nekim slučajevima do ulaska stranog kapitala u domaću maloprodaju, što je također doprinijelo investicijama u širenje trgovačke mreže, ocjenjuje direktorica Colliersa za Hrvatsku i dodaje kako nije neočekivano da su poslovne banke spremne kreditirati nova ulaganja u trgovinu i da vide mogućnost zarade na takvim projektima.
Širenje mreže supermarketa i manjih trgovina poklapa se s oporavkom trgovine u prošloj godini u odnosu na 2020., koju su obilježili najžešći val korone i višemjesečno zatvaranje gospodarstva. Prema podacima DZS-a, promet u trgovini na malo u prvih 11 mjeseci 2021. bio je 15 posto veći u odnosu na isto razdoblje lani, u kojoj se ukupni prihod trgovaca kretao oko 260 milijardi kuna.
Kada je u pitanju tajming otvaranja novih supermarketa, prosinac je iz niza razloga idealan za to. Dok se trgovački centri uglavnom otvaraju u proljeće i ranu jesen, kraj godine rezerviran je za nove supermarkete. Na pitanje hoće li se i trgovački centri poput maloprodajnih lanaca nakon velikih gradova upustiti u ekspanziju u manjim gradovima, Likan odgovara potvrdno uz napomenu da je dio centara trenutno više zaokupljen preslagivanjem svoje ponude nego planovima širenja, piše Jutarnji.
Komentari