EKSKLUZIVNO KURVA I KOKAIN u vrhunskoj montaži za kompromitaciju Tomislava Tolušića

Autor:

EKSKLUZIVNO SOA raskrinkala dosad najsofisticiraniji udar paraobavještajnog podzemlja na jednu javnu osobu u Hrvatskoj 

Nacional objavljuje sporne fotografije kojima se htjelo politički uništiti potpredsjednika Vlade i ministra poljoprivrede i izazvati potres u Vladi te otkriva zašto SOA tvrdi da su falsifikat i što o svemu kaže Tolušić

Kokain i kurva trebali su poslužiti za kompromitaciju Tomislava Tolušića, aktualnog ministra poljoprivrede i šumarstva i potpredsjednika Vlade, u vjerojatno najbeskrupuloznijem pokušaju obračuna s jednom javnom osobom u posljednje vrijeme. Tolušić se našao na meti izuzetno sofisticiranih kriminalaca koji su u kompleksnoj operaciji planirali u medijski prostor plasirati eksplozivne, ali falsificirane kompromitirajuće fotografije tog ministra iz vlade premijera Andreja Plenkovića. Da su te fotografije autentične, sigurno bi uzdrmale Vladu jer bi Tolušić neminovno morao podnijeti ostavku.

Nacionalu su sporne fotografije dostavljene prije nekoliko dana, a prikazuju Tomislava Tolušića u krajnje kompromitirajućoj situaciji. U krilu mu sjedi nepoznata crnokosa mlađa ženska osoba, reklo bi se prostitutka, uz čiju se pomoć on sprema ušmrkati kokain. Oni se na toj fotografiji nalaze u jednoj sobi koja ima krevet i prilično veliko ogledalo, a iza njih je masažna kada.

Nacionalu su dostavljene dvije takve fotografije snimljene iz raznih kutova, uz informaciju da ih postoji još nekoliko. Obje pokazuju istu situaciju, ali snimljenu iz različitih kutova. Izvor koji je Nacionalu dostavio te fotografije tvrdio je da je u strahu za svoj život, izjavio je da mu nije poznato kako su fotografije nastale, ali da je zbog njihova šokantnog sadržaja zamoljen da ih pokuša plasirati u medije. Naveo je i da mu ih je dostavila izuzetno ozbiljna osoba koja je nekoć bila angažirana u obavještajnoj zajednici.

Da se vrlo vjerojatno radilo o ozbiljno pripremljenoj medijskoj operaciji, sugerira još nešto. Gotovo istodobno kada je Nacional došao u posjed spornih fotografija, na e-mail adrese više Nacionalovih urednika i novinara stigle su poruke u kojima ih se informira da takve fotografije postoje, da ih je netko već pokušao plasirati u hrvatske medije, ali i da će one vjerojatno prvo biti objavljene u nekom od srpskih tabloida. E-mail poruka u kojoj se spominje da te fotografije postoje, poslana je Orhidei Gauri Hodak, zamjenici glavnog urednika Nacionala, 15. siječnja u 11.02 minute s jedne anonimne adrese Gmaila. U privitku su neki interni dokumenti iz Ministarstva poljoprivrede, konkretno, putni nalozi Vedrane Mikić, šefice Tolušićeva kabineta, za koje se tvrdi da su sporni. Međutim, u istom e-mailu piše i sljedeće: “Završno, u znak dobre volje bismo Vas zamolili i da putem svojih novinskih izvora pokušate doći i do fotografija na kojima ministar šmrče kokain u društvu noćnih dama. Postoje 24 fotografije, koje će vjerojatno zbog cenzure u hrvatskim medijima biti objavljene u susjedstvu (primjer Karleuše).”

Lice ženske osobe na jednoj fotografiji namjerno je zamućeno a šiške joj padaju gotovo okomito da ne zaklanjaju Tolušićevo lice, što izgleda neprirodno, ali i dalje vrlo uvjerljivo. SOA tvrdi da se radi o montaži

Nije to bila prva ni posljednja e-mail poruka poslana novinarima Nacionala s te adrese elektronske pošte. Nacionalovi novinari počeli su se dopisivati s nepoznatim pošiljateljem tog e-maila kako bi pokušali doći do više informacija i provjeriti njihovu autentičnost. Dan kasnije s iste adrese do Nacionala je stigao novi e-mail u kojem, među ostalim, piše: “Možda samo malo objašnjenje, znači: mi smo se već nekoliko puta našli u medijskoj blokadi da se ne objave neki sadržaji za koje smo pribavili materijale i uložili neka sredstva, trud, vrijeme u iste. Samo zato smo slali iste u više medija. Nama ne pada na pamet utjecati na uređivačku politiku nekog medija i način objave informacije (web, pisani medij), bitno nam je samo da se priča objavi, ako je potkrijepljena hard copy dokazom, po mogućnosti. Niti slučajno nam nije namjera biti neodgovorni i/ili se s nekim obračunavati ili mu trpati nešto što nije učinio i uvijek smo oprezni prije nego što se obratimo medijima, a to činimo samo kada je priča gotova ili kada zapnemo s našom istragom pa nam treba pomoć… Što se tiče slika, to su nam ipak prenijeli pouzdani ljudi i od povjerenja, a neki naši ‘članovi’ su slike i dobili na uvid. Nažalost, ljudi koji raspolažu sa slikama nisu još spremni, iz nama neznanih razloga, dati te slike nama. Vjerujte, nitko sretniji od mene da Vam ih mogu ujutro poslati.

Trenutno postoji jako veliko nepovjerenje i u medije u RH. Prema našim informacijama, neki mediji kojima su slike nuđene jednostavno ih ne žele objaviti i prema zadnjim informacijama, trebao bi ih objaviti medij iz Srbije (Kurir ili slično). Ja znam da Vama to možda nije zadovoljavajuće, ali ja Vam iskreno prenosim ono što znam, što ne znači da je 100 %, ali iz prakse se pokazalo da je velika mogućnost da se taj scenarij ostvari.”

Samo nekoliko dana ranije, 10. siječnja, isti je pošiljatelj, potaknut aferom Ivana Đakića, poslao Nacionalu inicijalni e-mail koji je i doveo do spomenute prepiske. U njemu je također kritički pisao o Tomislavu Tolušiću, uz aludiranje na njegovu povezanost s Josipom Đakićem. U toj se poruci nalazi i više linkova na tekstove u medijima u kojima se opisuju problemi koje je s Tolušićem i Đakićem imao poduzetnik Claude Jambrušić, o čemu je svojedobno pisao i Nacional. Pošiljatelj tog e-maila čak je sugerirao Nacionalu da se obrati Jambrušiću, uvjeren da bi ovaj opet javno kritički govorio o Tolušiću.

Moguće i zato što se kroz različite komunikacijske kanale počela širiti priča o postojanju spornih fotografija, a i zato što je nekome bilo bitno učiniti ih dostupnima javnosti, za njihovo postojanje doznala je i SOA, koja je o tome informirala i premijera Andreja Plenkovića. Dva izvora bliska vrhu Vlade Nacionalu su izjavila da SOA također posjeduje dio spornih fotografija, koje agenti SOA-e analiziraju. Ali, isprva ni oni nisu mogli biti sigurni je li riječ o falsifikatu ili autentičnim fotografijama. Tek nakon dva dana analize, korištenjem posebnih softvera, agenti SOA-e su, kako tvrde naši izvori, ustanovili da je riječ o fotomontaži.

Ključni trenutak koji im je u tomu pomogao zbio se, navodno, kada su uz pomoć specijalnog softvera, kojim se uspoređuju tisuće i tisuće raznih fotografija, agenti SOA-e rekonstruirali gdje su sporne fotografije zapravo snimljene. Riječ je o objektu u Srbiji koji nosi naziv Central Business Apartmani, na adresi Dragana Rakića 20 u Zemunu, u blizini Beograda. Evo što o njima piše na internetskoj stranici Booking.com:

“Apartmani Central Business Jacuzzi udaljeni su 6 km od Arene Beograd u Beogradu te imaju besplatan WiFi i pristup hidromasažnoj kadi. Objekt sadrži hidromasažnu kadu. Sve jedinice obuhvaćaju prostor za sjedenje i blagovaonicu. Ovaj apartman nalazi se na 7 km od Splavova i 8 km od Trga Republike. Do Zračne luke Nikola Tesla u Beogradu ima 14 km. Zemun je odličan izbor za putnike koje zanimaju shopping, gostoljubivi ljudi i noćni život.”

Tolušić je agentima SOA-e rekao da u Srbiji nije bio još od 2005. Poslao im je fotografiju svoje šake za koju tvrdi da je bitno drugačija od one na montiranoj slici. Rekao je i da je spreman testirati se na droge

Noćenje u nekom od tih apartmana može se rezervirati po cijeni između 400 i 550 kuna za dvije osobe. Gosti su puni hvale, a među komentarima koji su uglavnom pozitivni izdvaja se i jedan koji je potpisao izvjesni Meldin iz BiH. On je napisao: “Ako želite negdje odvesti voljenu osobu, onda je to ovaj apartman.”

Usporedbom fotografija dostupnih na Booking.comu i onih na kojima se naoko nalazi Tolušić u kompromitirajućoj situaciji, prema tvrdnjama Nacionalovih izvora, vrlo se lako može zaključiti da je riječ o istom prostoru. Interijer je potpuno isti, čak je i broj pločica od ruba tepiha do masažne kade identičan na fotografiji praznog apartmana i onoj na kojoj se naoko nalazi Tolušić. Na to upućuju i odraz iz ogledala, rub ogledala koji je također identičan onome s Booking.coma, kao i brojni drugi detalji.

Na fotografijama se vide tragovi određenih intervencija. Lice crnokose djevojke na jednoj fotografiji je namjerno zamućeno, a agentima SOA-e nakon detaljnijeg promatranja i analize upalo je u oko i to što na jednoj od fotografija njene šiške padaju gotovo okomito, tako da ne zaklanjaju crte Tolušićeva lica. Svejedno, sve izgleda izuzetno uvjerljivo. Agenti SOA-e, tvrdi se, rekonstruirali su da se radi o izuzetno sofisticiranoj montaži, primjenjujući i algoritam ELA (Error Level Analysis). Osim toga, uklonjeni su pozadinski podaci o tome kada su fotografije nastale i drugi tehnički detalji.

O koliko se kvalitetnoj montaži radi, najbolje sugerira i to što su analizom spornih fotografija rekonstruirali Nacionalovi informatičari koji su također pregledali sporne fotografije i testirali njihovu autentičnost. Nacionalovi informatički stručnjaci izvršili su provjeru spornih fotografija koristeći nekoliko testova iz zone digitalne forenzike. Ta je provjera bila prilično temeljita, ali unatoč tome nije uspjela detektirati da se radi o falsifikatu. Drugim riječima, ona potvrđuje koliko su falsifikatori koji su izradili te fotografije u njihovu izradu uložili ozbiljan angažman.

Otkriće agenata SOA-e da se radi o prostoru u Zemunu, usmjerilo je rad na tom slučaju. Kada su završili tehnički dio provjera, agenti SOA-e obavili su razgovor s Tolušićem. On se koncem proteklog tjedna zaputio na trodnevni službeni put u Berlin u Njemačkoj, ali ga je osobno premijer Plenković zamolio da se ranije vrati. Plenković je to učinio jer je i osobno bio upoznat s tom neugodnom situacijom, koja bi u slučaju da su fotografije autentične izazvala za njega i Vladu ozbiljne političke posljedice.

SOA je ustanovila da Tolušić u Srbiji nije bio najmanje godinu dana. Međutim, uz tehničke, postoje i drugi detalji koji su doveli do zaključka da se radi o fotomontaži. Na primjer, na to je upućivao izgled ruku. Tolušić je agentima SOA-e poslao sliku svoje šake. Upozorio ih je da mu je izgled šake specifičan, da ima širok i velik dlan te neproporcionalno male prste. Ako se detaljno usporedi šaka na ruci osobe sa sporne fotografije, s fotografijom Tolušićeve šake, vidi se jasna razlika. Još su neki detalji signalizirali da se radi o fotomontaži.

Na lijevoj ruci osobe sa sporne fotografije nalazi se sat s bijelom narukvicom. Tolušić tvrdi da on takav sat nema niti je ikada imao sat s bijelom narukvicom. Prema tvrdnjama izvora, agenti SOA-e pregledali su više stotina Tolušićevih fotografija. Upao im je u oko jedan također zanimljiv detalj. On gotovo uvijek nosi špičaste cipele. Osoba na spornim fotografijama ima zaobljene crne cipele. Tolušić je agentima SOA-e izjavio da u Srbiji nije bio još od 2005., ali i da je spreman testirati se na droge. Osim toga, SOA u suradnji s policijom već nekoliko mjeseci istražuje tko je Tolušiću uputio prijetnje da će ga pod svaku cijenu kompromitirati. Tolušić je to sam prijavio, jer su do njega doprle takve tvrdnje, a prijavio je policiji još neke neobične situacije koje su mu se dogodile. O cijelom slučaju Tolušić je rekao:

“Radi se o nevjerojatno podmuklom pokušaju kompromitacije, koji nadilazi sve s čime sam se dosad susreo. Ovo nije samo politički, nego i krajnje osoban napad, usmjeren na kompletnu moju obitelj, koji inače traje već neko vrijeme, s tim da je ovo vrhunac svih dosadašnjih gadosti. Upoznat sam s detaljima cijelog ovog slučaja.

Radi se o sofisticirano napravljenoj montaži, ali, srećom, postoji niz okolnosti koje su pomogle razotkriti da je riječ o falsifikatu i hvala institucijama koje su brzo i efikasno odradile posao. Međutim, njihov rad na ovom slučaju tek je započeo. Osobno ću učiniti sve kako bih pomogao da se taj slučaj rasvijetli. Poprilično sam siguran tko bi mogao biti iza svega toga. Posljednje dvije godine dirnuli smo u niz osinjih gnijezda u sektoru poljoprivrede i šumarstva i spriječili krađu više stotina milijuna kuna. Osice bodu već neko vrijeme zbog toga, ali poručujem im da su se na krivog namjerili. Siguran sam da će se krivci vrlo brzo pronaći i privesti pravdi.”

Analiza kontrasta i oštrine radi boljeg isticanja grubih prijelaza i rubova objekata unutar spornih fotografija laska autoru montaže jer se jasno može vidjeti da nema kopiranja, odnosno kloniranja piksela

Cijela ova epizoda vrlo je znakovita na nekoliko razina. Kao prvo, ona govori o stvarno zabrinjavajućim kretanjima na hrvatskoj političkoj sceni, gdje je paraobavještajno podzemlje i dalje jako aktivno, iako je otkrivanjem afere SMS zadobilo neugodan udarac. Da je ovdje riječ o jednoj prilično sofisticiranoj koordiniranoj podzemnoj operaciji, može se zaključiti na temelju nekoliko činjenica. Kao prvo, elektronski uradak koji je trebao biti pušten u javnost da diskreditira Tolušića vrlo je sofisticiran te ga je morao izraditi netko tko posjeduje profesionalno informatičko znanje, a vjerojatno i posebne alate za to. Uz to, već iz samih e-mailova koje je Nacional u vezi toga primio, vidljivo je da je na plasiranju tog uratka medijima radilo više osoba.

U ovom trenutku teško je procijeniti iz kojeg miljea sporni uradak potječe te protiv koga je bio uperen – samo osobno protiv Tolušića ili protiv Vlade. Tolušić kao ministar raspolaže značajnim materijalnim sredstvima, njegove odluke imaju značajnih posljedica na sudbinu raznih privrednih subjekata i poduzetnika.

Mnogima se stoga zamjerio. Poznato je da je već dulje Tolušić na udaru kritika, a bio je upetljan i u neke afere. Neki Nacionalovi izvori misle da sve to ima korijene u poslovnom miljeu te da je riječ o osveti.

No Tolušić je posljednjih mjeseci bio upetljan i u razne političke afere, mediji su ukazivali na njegove veze s nekima od vodećih ljudi desne frakcije HDZ-a, s Milijanom Brkićem te sa šefom HVIDRA-e Josipom Đakićem. Dvoje zaposlenika njegova Ministarstva poljoprivrede izravno je umiješano u aferu SMS. Ako iza ove paraobavještajne operacije stoje politički motivi, možda su povezani i s aferom SMS.

Možda je netko povezan s tim miljeom pokušao proizvesti ovu aferu kako bi pozornost javnosti prebacio s afere SMS na neke druge aktere političkog života. Tolušić je u posljednje vrijeme privlačio pozornost javnosti i svojim javnim istupima u kojima je pokušao braniti aktualnog potpredsjednika Sabora Milijana Brkića u aferi SMS, što se nije svidjelo nekima u vrhu HDZ-a.

Moguće je i da mu se htio osvetiti netko blizak Brkiću, nezadovoljan njegovim ranijim reakcijama u toj aferi, kada je na njenom samom početku čestitao na razotkrivanju Brkićeva kuma Blaža Curića, inače njegova vozača koji je odao Franji Vargi da je pod tajnim izvidima policije i sugerirao mu da uništi dokaze.


Digitalna forenzika ne otkriva manipulacije fotografijama – falsifikati su vrhunski izrađeni

Nacionalovi informatički stručnjaci izvršili su provjeru spornih fotografija koristeći nekoliko testova iz zone digitalne forenzike. Ta je provjera bila prilično temeljita, ali unatoč tome nije uspjela detektirati da je riječ o falsifikatu. Drugim riječima, to potvrđuje koliko su ozbiljan angažman falsifikatori koji su izradili te fotografije uložili u njihovu izradu. Digitalna forenzika je znanost koja prikuplja, čuva, pronalazi, analizira i dokumentira digitalne dokaze, odnosno podatke koji su skladišteni, obrađivani ili prenošeni u digitalnom obliku. Digitalne slike omogućile su jednostavnu manipulaciju sadržajem, a njihovu autentičnost nije moguće utvrditi jednostavnim promatranjem slike. Analizom raznih statističkih svojstava digitalnih slika moguće je detektirati veliki broj manipulacija, no ne postoji jedinstveno rješenje koje pruža odgovor o autentičnosti slike.

Prvi korak u analizi slike uključivao je logičku analizu, područje u kojem se ljudsko oko bolje snalazi od računala – barem zasad. A u tom prvom koraku teško su se mogle primijetiti bilo kakve manipulacije. Nakon što su sporne fotografije povećane 200 do 300 posto, također nisu uočene greške u perspektivi i skaliranju, a konzistentnost piksela je apsolutna. Osobe na fotografijama u prirodnom su omjeru, pravilnih i logičnih geometrijskih odnosa, a sjene u pravilnom rasporedu i odgovarajućim nagibima.

Potom su Nacionalovi informatičari sporne fotografije računalno pregledali kombinacijom programa za naprednu obradu slike s posebnim programima za fotografsku forenziku. Ni tada na fotografijama nije uočeno ništa sporno, što potvrđuje kvalitetu montaže njihova sadržaja. Tom analizom posebno se pregledavao balans bijele boje koji je u promatranom slučaju konzistentan. Razina odnosa svijetle i tamne točke unutar promatranih fotografija unutar kompletnog područja je normalna, čak do te mjere da se doista teško može posumnjati u korištenje alata za brisanje ili kloniranje fotografskog sadržaja. Ova analiza provodi se tako da se crna točka pomiče skroz do razine najosvjetljenijeg spektra slike, a bijela točka približava tamnoj. Nacionalov informatički tim potom je analizirao kontrast i oštrinu radi boljeg isticanja grubih prijelaza i rubova objekata unutar spornih fotografija. Rezultat te analize također je dojmljiv i laska autoru montaže, jer se jasno može vidjeti da nije došlo do kopiranja, odnosno kloniranja piksela. Izvršena je i inverzija boja koja također navodi na zaključak da su sporni digitalni zapisi autentični.

U trećem koraku izvršena je analiza uzoraka u kojoj je korišten specijalizirani softver za forenziku digitalnog zapisa, gdje se kroz kompletan spektar pregledao zapis u vidu detekcije minimalnih sličnosti i detalja u odnosu na veličinu blokova, odnosno klastera slike. I ta analiza sugerira autentičnost svih komponenti. Ta analiza uključuje složene računalne algoritme detekcije konzistentnosti šuma duž kompletne fotografije. Nekonzistentnost bi ukazala na područja primjene alata za manipulaciju slike, što se na spornim fotografijama ne primjećuje. Ta se analiza provodi reverznim apliciranjem algoritama za smanjenje šuma. Uzorke smo također potražili i u artefaktima koji ostaju nakon JPEG kompresije. JPEG je smanjeni format slike koji sažima broj detalja rezultirajući manjom veličinom zapisa, a služi za što sažetiju i bržu distribuciju, odnosno pohranjivanje. Prilikom sažimanja slike, odnosno kompresije, dolazi do smanjenja originalne kvalitete. Artefakti su posljedica tog procesa i ukazuju nam na taj proces, pogotovo ako je on izvršen nekoliko puta.

Pri računalnoj analizi korištene su analiza glavnih komponenti (engl. principal components analysis – PCA) i faktorska analiza (engl. factor analysis – FA). Riječ je o statističkim tehnikama koje se primjenjuju na jedan skup varijabli kada istraživača zanima koje varijable u tom skupu čine koherentne podskupove koji su međusobno relativno neovisni. Varijable koje su međusobno povezane, no uglavnom neovisne od drugih podskupova varijabli, povezuju se u faktore. Smatra se da faktori odražavaju temeljne procese koji stvaraju veze između varijabli. To omogućava drugačiji kut gledanja slikovnih podataka, što olakšava otkrivanje određenih manipulacija i detalja. Nakon svega toga i dalje se činilo da su sporne fotografije autentične. Međutim, nije tako. Drugim riječima, sve je na spornim fotografijama autentično, osim što je na tijelo muškarca izuzetno vješto namontirana glava Tomislava Tolušića.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.