Intrigantna prometna nesreća u Makarskoj razotkriva neprincipijelan odnos vlade Andreja Plenkovića prema smjeni ravnateljice Uskoka
16. veljače 2022. u 11:53 u Krvavici, pred ulazom u Makarsku, sudarila su se dva službena vozila Sabora i Vlade u pratnji premijera Plenkovića. Nastala je materijalna šteta, a vozaču izdan prekršajni nalog. Četrdeset i jedan dan kasnije vozač Vanje Marušić skrivio je istovjetni incident. Zbog toga je Vanja Marušić morala otići, a zbog prometne nesreće u Makarskoj Andrej Plenković nije pozvan na odgovornost. Zato će na saborskom saslušanju Zlata Hrvoj-Šipek morati progovoriti o pravim razlozima smjene Vanje Marušić
Ako je suditi po moralnim i profesionalnim kriterijima koje su, pokušavajući opravdati smjenu ravnateljice Uskoka Vanje Marušić, na hrvatsku političku i javnu scenu nedavno uveli glavna državna odvjetnica Zlata Hrvoj-Šipek i ministar pravosuđa Ivan Malenica, onda se 16. veljače 2022. nadomak Makarske odvio događaj koji treba poslužiti kao neposredan povod za to da Andrej Plenković podnese ostavku na premijersku funkciju iz osobnih razloga.
Štoviše, Andrej Plenković trebao bi zbog toga podnijeti ostavku ako ima minimum političke principijelnosti i to zato što je propustio reagirati na prometnu nesreću, gotovo identičnu onoj zbog koje su Zlata Hrvoj-Šipek i Ivan Malenica Vanji Marušić ultimativno spakirali ostavku. To se može tvrditi zato što se sredinom veljače prošle godine, pred ulazom u Makarsku, u Krvavici na kolniku državne ceste D-8 16. veljače 2022. u 11.53 dogodila jedna intrigantna prometna nesreća, koja je po gotovo svim svojim obilježjima i kasnije proizvedenim posljedicama identična onoj koja je dovela do smjene Vanje Marušić s funkcije ravnateljice Uskoka. Samo što u njoj nije sudjelovao vozač Vanje Marušić, nego doslovno vozači iz službene pratnje hrvatskog premijera Andreja Plenkovića.
Pa se za hrvatskog premijera otvara krajnje neugodna dilema – treba li nakon pod sličnim okolnostima isforsirane ostavke Vanje Marušić on također podnijeti ostavku, ili hrvatskoj javnosti žurno pojasniti zašto je propustio prozvati glavnu državnu odvjetnicu i ministra pravosuđa jer su praktički bespotrebno isforsirali ostavku ravnateljice Uskoka.
Jer ako ne odstupi s premijerske funkcije, ili ustraje na tomu da nema potrebe javno prozvati Zlatu Hrvoj-Šipek i Ivana Malenicu zbog neargumentiranog karijernog odstrela ravnateljice Uskoka, time praktički potvrđuje da iza smjene ravnateljice Uskoka stoji osobno Andrej Plenković.
Sve se to bez ikakvih ograda može tvrditi zbog sličnosti prometnih nesreća koje su proizveli s jedne strane vozač Vanje Marušić, a s druge strane vozači iz službene pratnje premijera Andreja Plenkovića. I to zato što je upravo prometna nesreća koju je prouzročio vozač Vanje Marušić potakla njene nadređene da je smijene, nominalno jer kao nadređena svom vozaču na nesreću nije naknadno reagirala. Štoviše, pokušavalo joj se imputirati da ju je navodno čak i zataškala i usput nije regresno tražila da vozač nadoknadi štetu.
Jednako se ponio i Andrej Plenković nakon prometne nesreće u veljači prošle godine, iako se nalazio u neposrednoj blizini. Vijest o toj prometnoj nesreći objavio je lokalni portal Makarska danas, a potom su ga prenijeli i neki nacionalni mediji, poput Jutarnjeg lista i portala tportal.hr. Prema onome što je novinarima potvrdila policijska uprava Splitsko-dalmatinska, prometnu nesreću prouzročio je vozač službenog Audija zagrebačkih registarskih oznaka, vozeći južnom trakom u smjeru istoka, a zbog nedržanja dovoljnog razmaka prednjim dijelom udario je u iduće vozilo u koloni. Vozaču je potom izdan prekršajni nalog. Osim materijalne štete, nije bilo nikakvih drugih posljedica. Oštećeni Audi tijekom popodneva toga dana bio je parkiran kod benzinske pumpe na ulazu u grad. Tamo su ga novinari i fotografirali. Potom se Jutarnji list dodatno raspitao oko okolnosti te nesreće i kontaktirao Vladu.
Iz Vlade su za Jutarnji list službeno ustvrdili da su u toj prometnoj nesreći sudjelovala dva automobila Ureda za opće poslove Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske. Naveli su i da nitko nije stradao te da postoji samo materijalna šteta. Službeno su tom prilikom izjavili sljedeće:
‘’U prometnoj nezgodi kod Makarske sudjelovala su dva vozila UZOP-a (Ured za opće poslove Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske), a ne službena MUP-ova vozila koja čine štićenu kolonu i vozila pod pratnjom. UZOP-ovi automobili nisu bili dio štićene kolone vozila prigodom dolaska predsjednika Vlade u Makarsku, već su se vozili iza i nažalost sudjelovali u prometnoj nezgodi. Nadležna policijska uprava izvršila je očevid te je vozaču izdan prekršajni nalog’’.
Svega četrdeset i jedan dan nakon te prometne nesreće, tijekom 29. ožujka 2022. službeni vozač ravnateljice Uskoka Vanje Marušić prouzročio je prometnu nesreću tijekom koje je nastala šteta na službenom vozilu Škoda marke Superb u visini od 100 tisuća kuna. Na mjesto nesreće pozvana je policija, a protiv vozača pokrenut je i prekršajni postupak. Tijekom tog postupka vozač je sutkinji Katarini Jurišić rekao kako je na dan nesreće kasnio na posao jer je svoju djecu u dobi od šest i devet godina vozio u vrtić i školu. Ispričao je kako je bio dekoncentriran u vožnji i da je taj tjedan vozio velik broj prekovremenih sati te je naveo da je zbog toga bio umoran i pod stresom. Na sudu je rekao i to da do nesreće nije došlo zbog neodgovornog ponašanja ili obijesne vožnje, nego zbog dekoncentracije i nepažnje. Izjavio je da mu je prometna nesreća prouzročila neugodnosti na poslu i stres. Vozač je sutkinju molio da mu ublaži sankcije koje je nalogom dobio od zagrebačke policije, kaznu u iznosu od 4000 kuna i zabranu vožnje od mjesec dana. Naveo je da uzdržava dvoje djece i da bi kazna od 4000 kuna bila velik udarac na njegov kućni budžet. Sutkinja je potom presudila da se svrha kažnjavanja vozača može postići i izricanjem novčane kazne od 2100 kuna bez oduzimanja vozačke dozvole. Sutkinja je uzela u obzir da je vozač bio svjestan svoje odgovornosti i da prije nije bio kažnjavan za istovrsne prekršaje. Vozaču je omogućeno, kao i svim vozačima, da plati dvije trećine kazne u roku od 15 dana, što je bio iznos od 1400 kuna. To se smatra isplatom cijele kazne.
Policija je potvrdila da je prometnu nesreću prouzročio vozač službenog Audija, vozeći južnom trakom u smjeru istoka, a zbog nedržanja dovoljnog razmaka prednjim dijelom udario je u iduće vozilo u koloni
Nešto više od godinu dana nakon te prometne nesreće netko je taj događaj iskoristio kao povod da sastavi anonimnu prijavu i pošalje je na adresu DORH-a. Autor te anonimne prijave ustvrdio je da je Vanja Marušić zataškala tu prometnu nesreću, da je propustila zatražiti regresnu naknadu štete od vozača te je pozvao DORH da to istraži, jer će u protivnom o svemu informirati medije i javnost. Vrlo brzo pokazat će se da je autor anonimne prijave zapravo proizveo događaj koji će glavna državna odvjetnica iskoristiti da isforsira smjenu Vanje Marušić koju je ekspresno potvrdio ministar pravosuđa Ivan Malenica. Iako tvrde da to rade u svim situacijama, DORH i Uskok anonimne prijave provjeravaju selektivno, a naročito onda kada im to odgovara. U ovoj situaciji im je to svakako odgovaralo. Zlata Hrvoj-Šipek je 13. ili 14. travnja, nakon što su u DORH-u bili ispitani i tajnica Vanje Marušić i drugi djelatnici USKOK-a, pozvala Vanju Marušić i rekla joj da će je, ako ne podnese ostavku, smijeniti s mjesta šefice USKOK-a i protiv nje pokrenuti disciplinski postupak. Vanja Marušić obavijestila je u ponedjeljak 17. travnja, na jutarnjem kolegiju, svoje suradnike da će zatražiti razrješenje iz osobnih razloga. To je šokiralo njezine podređene, a ona je to dan kasnije i učinila. To je prvi otkrio portal nacional.hr.
Iako je u razgovoru sa Zlatom Hrvoj-Šipek izjavila kako je ocijenila da nema elemenata za pokretanje zahtjeva da se od vozača traži naknada štete, kao ni da se protiv njega pokreće stegovni postupak. Nakon što je zbog takvog zaključka morala otići, ubrzo je isto utvrdilo i nadležno ministarstvo.
Ispada da je Vanja Marušić morala podnijeti ostavku zbog toga što o toj nesreći nije obavijestila glavnu državnu odvjetnicu Zlatu Hrvoj-Šipek ni ministra Malenicu. Štoviše, gostujući na RTL-u 19. travnja, Malenica je rekao da je vozač Vanje Marušić zaposlenik Ministarstva pravosuđa te da će protiv njega, zbog teške povrede službene dužnosti, jer je kao službena osoba kriv za prometnu nesreću, biti pokrenut stegovni postupak. Malenica je rekao da on više od godinu dana nije znao za nesreću. Prigodno je usput istaknuo da ostavka Vanje Marušić nema politički kontekst. Kako bi se toj očito unaprijed pripremljenoj operaciji pokušao stvoriti dodatni privid legitimnosti, u javnost su isprva plasirane i teze da je vozač nesreću prouzročio dok je koristio službenu Škodu Superb u slobodno vrijeme i bio pod utjecajem alkohola, kao i da je USKOK zataškao nesreću. Vrlo brzo pokazalo se da su svi ti navodi bili samo pokušaj dodatne difamacije Vanje Marušić.
Tako postavljen kontekst legitimno otvara pitanje može li se onda tvrditi da je premijer Plenković bio taj koji je trebao tražiti regresnu naknadu štete od vozača koji su sudjelovali u prometnoj nesreći na ulazu u Makarsku u veljači 2022. Je li on, držimo li se inicijalnih teza o zataškavanju u kojem je navodno sudjelovala Vanja Marušić, također sudjelovao u zataškavanju gotovo istovjetne prometne nesreće? Je li ga itko trebao pozvati da zbog toga odstupi? Ili bi to po analogiji sa spomenutom prometnom nesrećom vozača Vanje Marušić, trebao to on sam učiniti iz osobnih razloga? Po takvoj analogiji, uopće ne bi trebalo biti bitno ni to što niti nakon prometne nesreće u kojoj su sudjelovali vozači iz premijerove pratnje vjerojatno nije bilo osnova za pokretanje postupka protiv povrede službene dužnosti pred nadležnim tijelom.
Vozač Vanje Marušić ispričao je sutkinji kako je bio dekoncentriran u vožnji i da je taj tjedan vozio velik broj prekovremenih sati te je naveo da je zbog toga bio umoran i pod stresom, ali nije obijesno vozio
Naime, iako je to pretenciozno najavljivao, Malenica je u neočekivano brzom obratu svega par dana nakon što je potpisao smjenu Vanje Marušić, ustvrdio da nije bilo osnove za pokretanje postupka protiv vozača Vanje Marušić zbog povrede službene dužnosti pred nadležnim tijelom. Štoviše, ne samo da neće biti postupka protiv vozača, nego neće biti ni zahtjeva za regresnu naknadu štete, pogotovo ne zahtjeva Ministarstva pravosuđa, jer je štetu na vozilu platio USKOK, a ne Ministarstvo. Unatoč tomu, Vanja Marušić je završila profesionalno degradirana.
Međutim, iako je Malenica odustajanjem od nastavka disciplinskog progona vozača Vanje Marušić htio ekspresno zatvoriti taj slučaj, da će se o njemu još itekako javno diskutirati postalo je jasno nakon što je saborski Odbor za pravosuđe pozvao na razgovor Zlatu Hrvoj-Šipek i Vanju Marušić da dodatno razjasne okolnosti njene smjene. Zbilo se to svega par dana nakon što je Nacional otkrio da iza njene smjene stoji višestruka frustracija hrvatskog premijera Andreja Plenkovića povezana s ponašanjem Uskoka u aferama Softver i mega pljački plina iz Ine.
Legitimno se otvara pitanje je li premijer Plenković bio taj koji je trebao tražiti regresnu naknadu štete od vozača koji su sudjelovali u prometnoj nesreći na ulazu u Makarsku u veljači 2022.
Svakako se u pozadini smjene Vanje Marušić krije frustracija hrvatskog premijera time što Uskok nije sasvim bio pod kontrolom Vlade.
Sada se pokazuje da prometna nesreća koja je iskorištena kao neposredni povod za njenu smjenu jednu drugu prometnu nesreću, onu u kojoj su sudjelovali vozači iz Plenkovićeve pratnje, može prometnuti u neposredan povod za traženje njegove ostavke.
Ako ništa drugo, bit će zanimljivo vidjeti hoće li u Saboru Zlatu Hrvoj-Šipek itko upitati i kako će odgovoriti na pitanje bi li jednako energično tražila i ostavku hrvatskog premijera Andreja Plenkovića, jer nakon prometne nesreće u kojoj su sudjelovala dvojica vozača iz njegove pratnje nije tražio regresnu naknadu štete.
Komentari