EKSKLUZIVNO 4 KLJUČNA RAZLOGA ZAŠTO MILANOVIĆ MOŽE PRESTIĆI KOLINDU I POSTATI PREDSJEDNIK

Autor:

09.11.2019..  Zagreb  - Predizborni skup predsjednickog kandidata Zorana Milanovica u Tvornici kulture.  Photo: Josip Regovic/PIXSELL

Pixsell

Veliko Nacionalovo ispitivanje javnog mnijenja najavljuje mogući veliki obrat u predsjedničkoj kampanji

Biračima se sviđaju Milanovićeva osobnost, odlučnost, iskrenost i otvorenost pa je posljednjih mjeseci drastično smanjio zaostatak za Kolindom, a ide mu u prilog i što Škorina kampanja stagnira. Birači misle da je Kolindina najpozitivnija osobina što dobro izgleda, a Škorina što dobro pjeva

Možda je u predsjedničkoj kampanji na pomolu veliki preokret u kojem će glavni protagonist biti predsjednički kandidat Zoran Milanović, bivši premijer i šef SDP-a. Dok je Milanovićeva kampanja u zamahu, kampanje njegovih dvoje glavnih rivala očito stagniraju pa se zato jedino njemu podiže rejting. Nacional je dubinski istražio i otkrio zašto je tomu tako, zašto su Milanoviću ozbiljno porasle šanse da postane hrvatski predsjednik te u kojim je segmentima on počeo pridobivati naklonost birača u sadašnjem ključnom razdoblju predizborne kampanje. Otkrivaju to rezultati velikog istraživanja koje je ekskluzivno za Nacional u razdoblju od 4. do 8. studenoga izradila agencija Promocija-plus o kvalitetama i osobnim karakteristikama troje zasad najizglednijih predsjedničkih kandidata – aktualne predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović, Zorana Milanovića i Miroslava Škore.

Cilj tog istraživanja bio je utvrditi kakvu percepciju birači imaju o troje glavnih kandidata, preciznije rečeno kakvu percepciju birači imaju o glavnim obilježjima njihovih osobnosti i kompetencija za predsjednika države. Rezultati su iznimno zanimljivi i otkrivaju upravo presudne karakteristike prema kojima će se birači konačno opredjeljivati. Istraživanje je napravljeno putem kompjutorski potpomognutog telefonskog intervjuiranja na uzorku od 1300 ispitanika, stratificiranih po županijama i veličinama naselja uz kontrolu socio-demografskih obilježja birača po spolu, dobi, obrazovanju i radnom statusu. Ispitivači su kontaktirali osobe iz ukupno 169 naselja svih županija.

Da Milanovićeva kampanja daje zasad najvidljivije rezultate, pokazuje trend prema kojem on smanjuje zaostatak za Kolindom Grabar-Kitarović, a Nacionalovo istraživanje otkriva i zašto je tako.

Zoran Milanović osvojio je najveći broj glasova u četiri kategorije, a to su osobnost, odlučnost, iskrenost i otvorenost. Ako je suditi samo po broju kategorija u kojima su birači najkvalitetnijim ocijenili Miroslava Škoru, i on također ima razloga biti zadovoljan jer je prvo mjesto osvojio u druge četiri kategorije, a to su jednostavnost, bliskost s običnim ljudima, poštenje i najmanja povezanost s aferama. Ali otvoreno je pitanje jesu li te kategorije dovoljno važne da Škori donesu ključnu prevagu na nadolazećim izborima, naročito uzmu li se u obzir stagnacija i lagani pad njegova rejtinga, što je možda povezano i s time što on još uvijek nije jasno profilirao svoju kampanju, odnosno odlučio kojem se biračkom tijelu obraća.

Zanimljivo, predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović po pitanju osobnih obilježja nije osvojila prvo mjesto ni u jednoj od osam kategorija. Ali zato anketirani smatraju da je kompetentnija od protukandidata kada su u pitanju obrazovanje, životno i diplomatsko iskustvo. Pa se može tvrditi da bi o novom predsjedniku Hrvatske mogle odlučiti nijanse – ili će na koncu presuditi Milanovićeva osobnost koja ga već izdvaja među anketiranim biračima ili pak kompetencije aktualne predsjednice koje anketirani ističu kao njene prednosti u odnosu na Škoru i Milanovića.

Iako su mu pokušali imputirati razne afere, ispitanici misle da Miroslav Škoro ima manje afera od Kolinde Grabar-Kitarović i Zorana Milanovića, a za Milanovića da više od njih zna o gospodarstvu

Kakve su tendencije, pokazuju istraživanja rejtinga predsjedničkih kandidata. A po njima, Zoran Milanović već se mjesecima opasno približava predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović, u prvom krugu od nje ga dijeli svega 4,3 posto, a od lipnja, kad je u drugom krugu od nje gubio za čak 15,9 posto, sada je tu razliku više nego dvostruko smanjio. Do izbora je ostalo još točno 40 dana, a nakon subotnjeg prvog velikog predizbornog skupa Zorana Milanovića u zagrebačkoj Tvornici kulture, prvi put se može ozbiljno diskutirati o tome kolike su mu šanse da dovede do velikog preokreta i pobijedi na predsjedničkim izborima, slično kao što je to prije pet godina učinila i Kolinda Grabar-Kitarović koja je tjedan dana prije izbora 2014. godine za Ivom Josipovićem u anketama zaostajala čak 14 posto, ali ga je na kraju uz vrlo tijesnu razliku pobijedila u drugom krugu.

Ekskluzivno istraživanje koje je za Nacional provela agencija Promocija plus od 4. do 8. studenoga, otkriva iznenađujuće rezultate o kvalitetama i osobnim karakteristikama prema kojima birači Milanovića smatraju znatno boljim od aktualne predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović i trećeplasiranog izazivača s desnice Miroslava Škore, a u kojim je područjima on lošiji od svojih konkurenata. Riječ je o karakteristikama iznimno važnim u percepciji birača, a koje bi u konačnici mogle presuditi u njihovu konačnom izboru.

Milanović, po mišljenju ispitanika, ima najsnažniju osobnost, najodlučniji je, najotvoreniji i najiskreniji, najbolje poznaje gospodarstvo i najbolje bi riješio probleme sa susjedima. U tim područjima Milanović je osvojio daleko najveći postotak glasova ispitanika, ali ni u drugim područjima ne zaostaje previše za drugim kandidatima.

Za predsjednicu je porazno što najveći dio ispitanika kao njezinu pozitivnu karakteristiku ističe dobar izgled, a od negativnih zamjeraju joj i brzopletost u izjavama i davanje lažnih obećanja, a neki misle i da glumata

Promocija plus je za Nacional provela ispitivanje percepcije troje kandidata s najvećim postotkom glasova – Kolinde Grabar-Kitarović, Zorana Milanovića i Miroslava Škore – u području njihovih osobnih obilježja i kompetencija, a ispitanicima je postavljeno i posebno pitanje o tome koji bi od troje kandidata najbolje riješio odnose sa susjedima.

Rezultati ispitivanja Nacionalu su dostavljeni tijekom vikenda, neposredno nakon što je RTL Televizija počela objavljivati rezultate ankete kojom je također Promocija plus ispitivala preferencije kandidata, odnosno u kojoj je ispitanicima postavljeno pitanje za kojeg bi kandidata glasali kada bi se izbori za predsjednika održavali ovoga vikenda.

Vrlo je jasno u kojim područjima Zoran Milanović daleko prednjači ispred Kolinde Grabar-Kitarović i Miroslava Škore, ali i u kojim bi područjima još uvijek mogao pokušati promijeniti percepciju birača. Isto se odnosi i na Kolindu Grabar-Kitarović i Miroslava Škoru, koji bi percepciju javnosti o sebi također još uvijek mogli promijeniti nabolje.

Promocija plus je za Nacional ispitivala percepciju osobnih obilježja troje kandidata na sljedećih osam pitanja: koji je kandidat najjednostavniji, koji je kandidat najotvoreniji, koji je kandidat najiskreniji, koji je kandidat najbliskiji s običnim ljudima, koji je kandidat najpošteniji, koji kandidat nema afera, odnosno ima najmanje afera, koji je kandidat najodlučniji i koji ima najsnažniju osobnost.

Najveći postotak glasova Zoran Milanović osvojio je na temelju svoje odlučnosti. Čak 46,6 posto ispitanika ocijenilo ga je najodlučnijim od troje kandidata. Kolindu Grabar-Kitarović odlučnom je ocijenilo upola manje, odnosno 22 posto ispitanika, a Miroslava Škoru njih 13,8 posto. Osim toga, ispitanici su u svakoj kategoriji mogli zaokružiti “nitko od njih”, “ne znam” i “ne želim se izjasniti”.

Da je Zoran Milanović najiskreniji od troje kandidata, misli 32,3 ispitanih, za Miroslava Škoru to misli 26,1 posto ispitanih, a najmanje potencijalnih birača, njih 19,8 posto, smatra da je Kolinda Grabar-Kitarović iskrena. Da Zoran Milanović ima najsnažniju osobnost misli 46,1 posto ispitanika, Kolinda Grabar-Kitarović i tu ima dvostruko manje glasova od Milanovića, odnosno 22,5 posto, a Škoro je za snažnu osobnost dobio 16,5 posto.

Zoran Milanović pobjeđuje i po pitanju otvorenosti. Otvorenim ga smatra 37,4 posto ispitanih, a slijede Miroslav Škoro s 27,3 posto i Kolinda Grabar-Kitarović s 22,5 posto.

Miroslav Škoro, smatra 40,5 posto ispitanih, najjednostavniji je kandidat, ali na drugom mjestu je u toj kategoriji Zoran Milanović s 25,8 posto, dok je Kolinda Grabar-Kitarović za jednostavnost dobila 21,1 posto. Miroslava Škoru 41,9 posto smatra i najbližim običnim ljudima, Kolinda Grabar-Kitarović unatoč seljenju svog ureda po cijeloj Hrvatskoj i inzistiranju na temama o “malom čovjeku”, osvaja tu svega 26,4 posto, ali je ipak znatno bolja od Zorana Milanovića kojeg svega 15,6 posto ispitanih smatra bliskim običnim ljudima. Riječ je, dakle, o jednoj od kategorija na kojima Milanović mora najviše raditi.

No zato ispitanici ipak smatraju da je Milanović pošten, ali ne koliko i Škoro. Škoro je tu osvojio 26 posto, a Milanović 22, a tek na trećem mjestu je Kolinda Grabar-Kitarović s 18,9 posto. Tko ima najmanje afera? Ispitanici, njih 38,6 posto, misli da je to Škoro, da Milanović nema previše afera misli 18 posto ispitanih, a odmah iza njega je i predsjednica sa 17 posto.

Iako ga smatraju najodlučnijim, najotvorenijim, najiskrenijim i s najsnažnijom osobnošću, Milanović će morati puno raditi na smanjivanju bahatosti koju mu ističu kao negativnu osobinu

Osobnost je jedno, kompetencije su drugo. Najkompetentnijom ispitanici smatraju predsjednicu Kolindu Grabar-Kitarović, i to u pet od sedam ispitanih kategorija, dok Zoran Milanović u četiri kategorije osvaja drugo mjesto i u jednoj prvo, a Miroslav Škoro je u jednoj kategoriji prvi, u dvije drugi i u četiri treći. Ocjenjivali su se obrazovanost, životno iskustvo, diplomatsko iskustvo, međunarodni ugled, poznavanje gospodarstva, vojne i sigurnosne teme te zaštita nacionalnih interesa. Kolinda Grabar-Kitarović daleko je najbolja u svim kategorijama, osim po pitanju poznavanja gospodarstva gdje su ispitanici na prvo mjesto stavili Zorana Milanovića sa 40,5 posto, Miroslava Škoru na drugo mjesto sa 16,3 posto, a predsjednicu na treće s 14,5 posto.

Da je Kolinda Grabar-Kitarović najobrazovanija, smatra 41,8 posto ispitanih, a zanimljivo je da na drugo mjesto s 20,8 posto stavljaju Miroslava Škoru, koji ima doktorat iz ekonomskih znanosti, dok je Zoran Milanović, koji voli isticati svoju visoku naobrazbu, s 20 posto odmah iza Škore, ali ipak tek treći.

U kategoriji najvećeg životnog iskustva Kolinda Grabar-Kitarović ima 32,1 posto, Milanović je blizu nje s 28,4 posto, a Škoro je dobio 19,3 posto. No u diplomatskom iskustvu Kolinda Grabar-Kitarović je, prema mišljenju ispitanika, daleko prešišala Milanovića. Ona na tom polju osvaja čak 64,9 posto, Milanović je daleko iza nje sa 17,4 posto, a Škoro tu dobiva tek 7,3 posto. Slična je situacija i s međunarodnim ugledom. Kolinda Grabar-Kitarović 67,6 posto, Milanović tek 12,1 posto, a Škoro 2,4. Na vojnim i sigurnosnim temama predsjednica uzima visokih 51,4 posto, Milanović je tu nešto bolji s 22 posto, a Škoro ima tek 3,4 posto. Kad je u pitanju zaštita nacionalnih interesa, svi su tu negdje, međutim, zanimljivo je da čak 29,5 posto ispitanika smatra da bi ih najbolje štitio Miroslav Škoro, Kolindi Grabar-Kitarović daju 27,6 posto, a Milanoviću 23,1 posto.

Na zadnju kategoriju pitanja, koji bi od kandidata najbolje riješio odnose sa susjedima, 32,3 posto ispitanih odgovorilo je da bi to bio Zoran Milanović, 28,1 posto to misli za Kolindu Grabar-Kitarović, a za Miroslava Škoru njih 19,5 posto.

Na kraju su ispitanici mogli navesti i dvije pozitivne i dvije negativne karakteristike svakog od troje kandidata.

Za predsjednicu je možda porazno što je najviše pozitivnih ocjena dobila u kategoriji “dobro izgleda”, što je istaknulo 10,8 ispitanih, a njih 9,2 posto pozitivnim smatra njezino diplomatsko iskustvo. Da dobro prezentira Hrvatsku u svijetu kao pozitivno je izdvojilo 7,7 posto ispitanih, da je bliska narodu 5,2 posto, da dobro govori strane jezike također 5,2 posto, da je dobra govornica 4,6 posto, da je obrazovana 4,6 posto, da je iskrena 4 posto, a to što je žena pozitivnim vidi 3,9 posto. To što obilazi stanovnike Hrvatske kao pozitivnu osobinu izdvojilo je 2,3 posto, a to što voli pjevati, primjerice, 1,5 posto. To što je pametna, prati sport, vjernica, ljubazna, odlučna, pozitivna, pristupačna i još desetak kategorija, izdvojilo je manje od dva posto ispitanih.

Da je brzopleta u izjavama, kao negativnu karakteristiku izdvojilo je čak 19,6 posto ispitanih, da izmišlja ili ne govori istinu smatra njih šest posto, da daje lažna obećanja smatra 4,3 posto, oko dva posto dobila je na temama previše samopromocije, glumata, nije ništa napravila, nema čvrst stav, previše putuje, narcisoidna je i nije dosljedna. To što je primila srbijanskog predsjednika Aleksandra Vučića zamjera joj 1,6 posto ispitanih, a to što je kćer poslala u SAD na školovanje 0,8 posto. Da nas sramoti u svijetu, smatra njih jedan posto, a da se ne ponaša kao dama 0,9 posto.

Za Zorana Milanovića najviše ljudi, njih 10,8 posto, kao pozitivnu osobinu izdvaja odlučnost, zatim slijedi to što je iskren, iskusan, ima stav, što je direktan, ima karakter, pošten je, bez dlake na jeziku, uporan, inteligentan i to što nije korumpiran. Da ima dobar pristup ljudima izdvojilo je njih 1,2 posto, a da je bio dobar premijer izdvojilo je tek 1,1 posto ispitanih. Da je bahatost njegova najgora osobina, smatra 13,2 posto ispitanih, a oko sedam posto misli da ne pazi što govori i da je arogantan, oko pet posto misli da je brzoplet, oko tri posto da je već imao jednu priliku, da ne govori istinu i da nije ništa napravio. Da pljuje po drugima smatra 1,4 posto, da je elitist 2,3 posto, a da je anti-hrvatski nastrojen njih 2,2 posto, dok 0,8 posto smatra da je Jugoslaven te isto toliki broj kao negativno izdvaja to što je u SDP-u, odnosno “komunističkoj partiji”.

Miroslav Škoro je daleko najbliži običnim ljudima, najpošteniji je i ima najmanje afera, pokazuju rezultati istraživanja, ali mu to svejedno za sada nije dovoljno za ulazak u drugi krug

Čak 16,3 posto ispitanih kao najpozitivniju stranu Miroslava Škore izdvojilo je to što dobro pjeva, njih 9,7 smatra da je blizak narodu, 6,5 da je čovjek iz naroda. Slijedi to što je iskren, pošten, obrazovan, domoljub, humorističan. Da se bori za Hrvatsku, misli jedan posto ispitanih, a njih 0,9 posto pozitivnim ocjenjuje to što je poduzetnik i nov u politici. Najviše mu zamjeraju nedostatak političkog iskustva, njih 21 posto. To što nije političar negativnim smatra 5,2 posto, da je nedorastao funkciji smatra 4,4 posto, da je predesno 3,5 posto, a isto toliko smatra da treba ostati pjevač. Da je populist smatra 2,7 posto, da je previše nacionalist 2,5 posto, da je naivan 2,3 posto, to što je bio u HDZ-u zamjera mu 1,7 posto, isto toliko ispitanih smatra da je neiskren, da ne govori istinu smatra 1,5 posto, a isti toliki postotak dobio je za nacionalpatriotizam i rupe u biografiji. Da je bolestan kao negativnu stranu izdvojilo je jedan posto ispitanih, a jednako toliko smatra i da je prevrtljiv i lakomislen. S ustaštvom ga povezuje 0,8 posto ispitanih, isto toliko smatra da sve radi zbog samopromocije te da je narcisoidan, labilan i prijetvoran.

Sudeći po rezultatima ovog istraživanja, Zoran Milanović će, ako želi postati predsjednik, morati još dosta poraditi na suzbijanju svoje bahatosti, ali i naglašavati osobine u kojima su mu ispitanici dali najpozitivnije ocjene – a to su odlučnost, iskrenost i otvorenost – te se pokušati, upravo koristeći te vrline, više približiti ljudima. Kolinda Grabar-Kitarović za ostanak na funkciji trebala bi biti manje brzopleta i uvjeriti birače da ne daje lažna obećanja te naglašavati svoje međunarodne kontakte i uspjehe, budući da je najveći broj ispitanika u tom području smatra najkompetentnijom. Miroslav Škoro trebao bi nedostatak političkog iskustva kompenzirati pokušavajući se još više nametnuti kao osoba bliska narodu koja uistinu namjerava štititi nacionalne interese te igrati na kartu svoje iskrenosti i poslovnih kompetencija.

Ti kompleksni rezultati pokazuju zašto su trenutno aktualna predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović i bivši premijer Zoran Milanović ipak favoriti za ulazak u drugi krug. Ali i najpreciznije naznačavaju da bi Miroslav Škoro morao redefinirati svoju kampanju kako bi ih uspio ugroziti.

Nacional je tijekom vikenda napravio još jednu dubinsku analizu višemjesečnih istraživanja Promocije plus, koja uz netom prezentirane rezultate otkriva zašto Milanović ima ozbiljne šanse za preokret i konačnu pobjedu na izborima. To se može tvrditi nakon što se usporede rezultati nekoliko anketa u kojima je tijekom proteklih mjeseci Promocija plus anketiranim ispitanicima postavila pitanje za kojeg bi kandidata glasali kada bi se izbori za predsjednika održavali ovoga vikend.

Prema rezultatima posljednjeg takvog istraživanja, koje je održano prije Milanovićeva skupa u Tvornici kulture i prije službenog predstavljanja programa Kolinde Grabar-Kitarović, Zoran Milanović u prvom krugu za aktualnom predsjednicom zaostaje svega 4,3 posto. Ona osvaja 28,6 posto glasova, a on 24,3 posto. I predsjednica i Milanović pali su za 1,2 odnosno 1,3 posto u odnosu na listopad, ali je razlika između njih ostala ista, odnosno u listopadu je iznosila 4,2 posto, a sada iznosi 4,3 posto. No u odnosu listopad Miroslav Škoro bilježi veći pad pa sada osvaja 16,7 posto, dok je prošlog mjeseca bio na 19,1 posto, što znači da je pao 2,4 posto. Možda se Škorin pad može pripisati rastu Mislava Kolakušića koji je, otkad se počeo pojavljivati u medijima, sa 6,4 posto iz listopada narastao na čak 14 posto u studenome, što je čak 7,7 posto više nego prošlog mjeseca. Ako se taj trend nastavi, Kolakušić bi najprije mogao ugroziti upravo Škoru i preoteti mu treće mjesto u anketama.

KOLINDi GRABAR-KITAROVIĆ ispitanici najviše honoriraju diplomatsko i životno iskustvo, obrazovanje, međunarodni ugled, ali u odnosu na Milanovića i Škoru smatraju je najmanje iskrenom

No ako analiziramo ispitivanja agencije Promocija plus za RTL od lipnja do danas, Zoran Milanović ima ukupno najveći rast, i to čak 4,5 posto. On je u lipnju startao sa svega 19,8 posto u prvom krugu, najbolji rezultat do sada ostvario je u anketama za listopad kad je došao do 25,6 posto, ali je sada pao za jedan postotak i trenutno drži 24,3 posto, što je još uvijek 4,5 posto više nego u lipnju. Milanović je, također, od lipnja do danas razliku u drugom krugu u odnosu na Kolindu Grabar-Kitarović smanjio s 15,9 posto na 7,3 posto, a u odnosu na Miroslava Škoru sa 7,2 na 3,3 posto.

Predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović trenutno ima puno razloga za zabrinutost jer je od lipnja do danas ostvarila najveći pad u istraživanjima agencije Promocija plus. S početnih 34,5 posto u lipnju, sada osvaja svega 28,6 posto, što je pad od čak 5,9 posto. U lipnju je u drugom krugu sa Zoranom Milanovićem osvajala čak 54,8 posto, a sada ona osvaja 51,8 posto, ali on je s 38,9 posto u lipnju narastao na 44,5 posto i sada ih u drugom krugu umjesto početnih 15,9 posto dijeli razlika od 7,3 posto. U odnosu na Miroslava Škoru predsjednica je u drugom krugu u lipnju vodila za čak 21,6 posto, odnosno 57 naprema 35,4 posto, a sada u drugom krugu ona osvaja tek 3,6 posto više nego on, odnosno ona je na 49,2 posto, a on na 45,6.

Miroslav Škoro imao je uspone i padove, ali ukupno je od lipnja do danas rastao 2,9 posto, što je manje od rasta koji je ostvario Milanović. Naime, Škoro je u lipnju postizao 13,8 posto, u srpnju je skočio na 17,8 posto, u kolovozu na 18,5 posto, a vrhunac mu je bio u rujnu na 19,2 posto, da bi potom počeo najprije stagnirati s 19,1 posto u listopadu i potom pao na današnjih 16,7 posto. U drugom krugu rastao je čak 10,2 posto u odnosu na Kolindu Grabar-Kitarović, pa je tako s 35,4 posto u lipnju došao do 45,6 posto danas, dok je predsjednica u lipnju protiv njega osvajala 57 posto, a sada osvaja 49,2 posto odnosno 7,8 posto manje. No u odnosu na Zorana Milanovića u drugom krugu, iako još uvijek vodi, Škoro je padao. S početnih 51,6 posto u odnosu na Milanovićevih 44,4 posto, kretao se od 47,9 do 49,8 posto, da bi u studenom neznatno pao na 49,6 posto, ali je Milanović smanjio razliku sa 7,2 na 3,3 posto.

Mislav Kolakušić imao je oscilacije pa je s početnih visokih 13,1 posto u lipnju i 13,9 posto u srpnju, padao na 9,3 i 6,4 posto u kolovozu i rujnu, da bi u samo mjesec dana ponovno narastao na 14 posto. No iako je ostvario rast od čak 7,6 posto u odnosu na prošli mjesec, ukupno gledajući, u odnosu na lipanj ostvario je rast od svega 0,9 posto. Još uvijek nije ni ušao u ispitivanja o šansama za drugi krug niti u Nacionalovo istraživanje o osobnim obilježjima kandidata i njihovim kompetencijama, jer je to istraživanje rađeno prema kriteriju vodećih troje kandidata.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.