EGR ventil ima problema s elektromagnetskom zaklopkom, koja se često začađi i zapeče, pa ga treba rastavljati pažljivo, da se ne ošteti. U 75 posto slučajeva popravak je moguć
EGR je kratica od ‘exhaust gas recirculation’ (recirkulacija ispušnih plinova), odnosno ‘engine gas return’ (povrat plinova motora). Riječ je, dakle, o sustavu za recirkulacije ispušnih plinova.
Povratom dijela ispušnih plinova u usisnu cijev snižavaju se vršne temperature izgaranja, čime se znatno smanjuje sadržaj kancerogenih dušičnih oksida u ispuhu. Ugrađuje se u suvremene benzinske i dizelske motore i temelj je za postizanje normi Euro 5 i Euro 6.
Simptomi začađenja: podrhtavanje u leru, pad snage motora i miris ispušnih plinova u kabini. Stupanj otvorenosti EGR ventila ovisi o brzini vrtnje, opterećenju i temperaturi motora.
Količina ispušnih plinova u benzinskim je motorima do 20 posto, a u dizelskim i do 60 posto. Njihova količina ovisi o brzini vrtnje, opterećenju i temperaturi motora, a podešava se stupnjem otvorenosti EGR ventila.
Recirkulacijom ispušnih plinova, do 60 posto, smanjuje se količina dušičnih oksida. Njihova je količina ograničena lošim utjecajem na potrošnju goriva, sadržaj ugljikovodika u ispuhu i mirnoću rada motora. Zbog toga se u leru isključuje povrat ispušnih plinova.
Otvara ga elektromagnetski sklop, na temelju informacija iz upravljačkog modula. Problemi sa začađenjem u pravilu nastaju u dizelskim motorima, rijetko u benzincima, zbog čađe (nakupina elementarnog ugljika), koja je, u većoj ili manjoj mjeri, nužan produkt izgaranja.
Najčešći su uzroci začađenja EGR ventila: učestale vožnje na kratkim relacijama, previsoka razina ulja u motoru, pohabane vodilice ventila, neispravan odušak uljnog korita, neispravan turbopunjač, neredovita izmjena ulja i filtra, korištenje mineralnog ili polusintetičnog ulja umjesto sintetičnog, istrošenje klipova i karika.
Ako je povratni tlak u ispušnom sustavu previsok, pri većim opterećenjima kod dizelskih motora EGR ventil se može sam otvoriti. Tada često izgori membrana i ventil se uništi. Prepoznatljiv znak ove greške je promjena boje na kućištu ventila (poplavi).
Posljedica je podrhtavanje motora u praznom hodu, pad snage i miris ispušnih plinova u kabini. Najviše problema sa začađenjem EGR-a imaju dizelski motori, koji često voze u gradu. EGR ventil treba skinuti s motora i rastaviti, kako bi se mogla provjeriti njegova ispravnost.
EGR-om upravlja elektromagnetski sklop s potenciometrom, koji određuje položaj ventila i stupanj njegove otvorenosti. Tek u pet posto svih kvarova dolazi do njegovog oštećenja i tada se u pravilu mijenja.
U prvoj se fazi provjerava je li mehanička pokretljivost zatvarača EGR ventila dobra, odnosno dolazi li do blokiranja u nekom od položaja. Po tome se može procijeniti je li došlo do oštećenja mehanizma.
Najčešći uzroci neispravnosti:
• učestale vožnje na kratkom relacijama
• previsoka razina ulja u motoru
• pohabane vodilice ventila
• neispravnost u sustavu oduška uljnog korita
• neispravan turbopunjač
• neredovita izmjena ulja i filtra
• korištenje ulja neodgovarajuće kvalitete
• pohaban motor (klipno-cilindarski sklop)
Ako je povratni tlak u ispušnom sustavu previsok, pri većim opterećenjima kod dizel motora EGR ventil se može sam otvoriti. Zbog toga će izgorjeti membrana i ventil će se uništiti. Prepoznatljiv znak ove greške je promjena boje na kućištu ventila (poplavi).
Mogući prigovori vozača:
• rad na praznom hodu nije pravilan
• podrhtavanje
• nedovoljna snaga
• ispušni plinovi ulaze u prostor motora
• motor se vraća na rad u slučaju nužde (safe mode)
Moguće posljedice:
• slijepi čep na tijelu ventila ima rupu ili ga nema. Ispušni plinovi izlaze nekontrolirano
• ventil je deformiran i ne može se do kraja zatvoriti.
• u ekstremnim slučajevima prirubnica ventila može se oštetiti taljenjem.
Komentari