EGR ventil: Kako ga očistiti od čađe? Kad se popravlja, a kad mijenja?

Autor:

Autoportal.hr

EGR ventil ima problema s elektromagnetskim aktuatorom, koji često zapeče, pa ga treba rastavljati pažljivo, da se ne ošteti. U 75 posto slučajeva popravak je moguć…

EGR ventil, kratica od ‘exhaust gas recirculation’ (recirkulacija ispušnih plinova), odnosno ‘engine gas return’ (povrat plinova motora), je elektromagnetska zaklopka preko koje se obavlja recirkulacije ispušnih plinova.

Povratom dijela ispušnih plinova u usisnu cijev snižavaju se vršne temperature izgaranja, čime se znatno smanjuje sadržaj kancerogenih dušičnih oksida u ispuhu. Ugrađuje se u suvremene benzinske i dizelske motore i temelj je za postizanje ekoloških normi Euro 5 i Euro 6.

Simptomi začađenja: podrhtavanje u leru, pad snage motora i miris ispušnih plinova u kabini. Stupanj otvorenosti EGR ventila ovisi o brzini vrtnje, opterećenju i temperaturi motora.

Foto: Autoportal.hr

Količina ispušnih plinova u benzinskim je motorima do 20 posto, a u dizelskim i do 60 posto. Njihova količina ovisi o brzini vrtnje, opterećenju i temperaturi motora, a podešava se stupnjem otvorenosti EGR ventila.

Recirkulacijom ispušnih plinova, do 60 posto, smanjuje se količina dušičnih oksida. Njihova je količina ograničena lošim utjecajem na potrošnju goriva, sadržaj ugljikovodika u ispuhu i mirnoću rada motora. Zbog toga se u leru isključuje povrat ispušnih plinova.

Otvara ga elektromagnetski sklop, na temelju informacija iz upravljačkog modula. Problemi sa začađenjem u pravilu nastaju u dizelskim motorima, rijetko u benzincima, zbog čađe (nakupina elementarnog ugljika), koja je, u većoj ili manjoj mjeri, nužan produkt izgaranja.

Najčešći su uzroci začađenja EGR ventila: učestale vožnje na kratkim relacijama, previsoka razina ulja u motoru, pohabane vodilice ventila, neispravan odušak uljnog korita, neispravan turbopunjač, neredovita izmjena ulja i filtra, korištenje mineralnog ili polusintetičnog ulja umjesto sintetičnog, istrošenje klipova i karika.

Ako je povratni tlak u ispušnom sustavu previsok, pri većim opterećenjima kod dizelskih motora EGR ventil se može sam otvoriti. Tada često izgori membrana i ventil se uništi. Prepoznatljiv znak ove greške je promjena boje na kućištu ventila (poplavi).

Posljedica je podrhtavanje motora u praznom hodu, pad snage i miris ispušnih plinova u kabini. Najviše problema sa začađenjem EGR-a imaju dizelski motori, koji često voze u gradu. EGR ventil treba skinuti s motora i rastaviti, kako bi se mogla provjeriti njegova ispravnost.

EGR-om upravlja elektromagnetski sklop s potenciometrom, koji određuje položaj ventila i stupanj njegove otvorenosti. Tek u pet posto svih kvarova dolazi do njegovog oštećenja i tada se u pravilu mijenja.

U prvoj se fazi provjerava je li mehanička pokretljivost zatvarača EGR ventila dobra, odnosno dolazi li do blokiranja u nekom od položaja. Po tome se može procijeniti je li došlo do oštećenja mehanizma.

Najčešći uzroci neispravnosti:

• učestale vožnje na kratkom relacijama

• previsoka razina ulja u motoru

• pohabane vodilice ventila

• neispravnost u sustavu oduška uljnog korita

• neispravan turbopunjač

• neredovita izmjena ulja i filtra

• korištenje ulja neodgovarajuće kvalitete

• pohaban motor (klipno-cilindarski sklop)

Ako je povratni tlak u ispušnom sustavu previsok, pri većim opterećenjima kod dizel motora EGR ventil se može sam otvoriti. Zbog toga će izgorjeti membrana i ventil će se uništiti. Prepoznatljiv znak ove greške je promjena boje na kućištu ventila (poplavi).

Autoportal.hr

Mogući prigovori vozača:

• rad na praznom hodu nije pravilan

• podrhtavanje

• nedovoljna snaga

• ispušni plinovi ulaze u prostor motora

• motor se vraća na rad u slučaju nužde (safe mode)

Moguće posljedice:

• slijepi čep na tijelu ventila ima rupu ili ga nema. Ispušni plinovi izlaze nekontrolirano

• ventil je deformiran i ne može se do kraja zatvoriti.

• u ekstremnim slučajevima prirubnica ventila može se oštetiti taljenjem.

Foto: Autoportal.hr

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.