Nekoliko visoko rangiranih državnih dužnosnika sudjelovalo je u prometnim nesrećama poput one u kojoj je sudjelovao vozač Vanje Marušić, a iako se neke od njih pokušalo i zataškati, za to nitko nije odgovarao
Sve je više indicija i dokaza da prometna nesreća zbog koje je s mjesta ravnateljice Uskoka trebala otići Vanja Marušić zapravo nije pravi razlog njene smjene, a povijest postupanja vrha hrvatske vlasti u slučaju prometnih nesreća visokih državnih dužnosnika pokazuje izrazitu toleranciju prema njima pa bi zato bilo čudno da se sada traži odgovornost Vanje Marušić zbog nesreće njenog vozača koja se dogodila prije godinu dana. Naime, Andrej Plenković i njegovi najbliži suradnici do sada su pokazivali popriličnu blagonaklonost prema stranačkim dužnosnicima koji su sudjelovali u prometnim nesrećama, a svi su redom ostali na svojim funkcijama usprkos velikim nepoznanicama koje još uvijek postoje oko njihovih prometnih nesreća.
Sa slučajem vozača Vanje Marušić najviše se može usporediti slučaj državnog tajnika u Ministarstvu poljoprivrede Zdravka Tušeka koji je skrivio prometnu nesreću krajem listopada prošle godine kada se zabio u stražnji dio automobila krapinskog gradonačelnika i stranačkog kolege Zorana Gregurovića. Tušek je poput vozača Vanje Marušić vozio službeni automobil, a Ministarstvo poljoprivrede i ministrica Marija Vučković nesreću su pokušali zataškati i vjerojatno se nikada ne bi saznalo da je Tušek potpuno uništio službeni automobil Renault Talisman da to nije objavio Nacional. I dok je Vanja Marušić pozvana na odgovornost zato što nije obavijestila nadređene i zato što njen vozač nije nadoknadio štetu, ništa od toga se nije dogodilo u slučaju Zdravka Tušeka. Da stvar bude još gora, Tušek na mjesto nesreće nije pozvao policiju, iako je na to bio obvezan prema Pravilniku Ministarstva poljoprivrede, a i prema Uredbi Vlade kojom su propisana prava o korištenju službenih automobila.
Nakon što je u javnost izašla afera s vozačem Vanje Marušić, Nacional je poslao dodatne upite u Ministarstvo poljoprivrede i Croatia osiguranje koji se tiču odštete za automobil koji je vozio Zdravko Tušek. Naime, glavna državna odvjetnica Vlasta Hrvoj-Šipek je u izjavama nakon odlaska Vanje Marušić kazala da je jedna od spornih stvari i očitovanje Vanje Marušić u kojem navodi kako smatra da je upitno bi li vozač trebao odgovarati za štetu. Isto bi se pitanje moglo postaviti i u slučaju Zdravka Tušeka koji je skrivio nesreću te na mjesto nesreće nije pozvao policiju, iako je na to bio obvezan. Po izjavama svjedoka iz Ministarstva poljoprivrede automobil koji je vozio Tušek nije viđen u garaži Ministarstva poljoprivrede od dana nesreće, a ti isti svjedoci tvrde da je šteta na tom automobilu iznosila oko 60 tisuća kuna. Iz Ministarstva poljoprivrede potvrdili su da je auto bio osiguran kasko osiguranjem, a u posljednjem odgovoru za Nacional su potvrdili da je “osiguravatelj iz police kasko osiguranja isplatio osigurninu na račun državnog proračuna” te su dodali da “ponovno ističu da Ministarstvo poljoprivrede postupa u cijelosti u skladu s propisima i internim aktima koji se odnose na korištenje službenih automobila”.
I dok je Vanja Marušić pozvana na odgovornost zato što nije obavijestila nadređene i zato što njen vozač nije nadoknadio štetu, ništa od toga nije se dogodilo u slučaju državnog tajnika Zdravka Tušeka
Iako iz Ministarstva poljoprivrede tvrde da je isplaćena osiguranina, nikada nisu otkrili koliko je ona iznosila niti kada je točno isplaćena. S druge strane, Nacional je od izvora iz Ministarstva poljoprivrede doznao kako je osiguravatelj gotovo cijelog voznog parka ministarstva Croatia osiguranje te smo i njima poslali upit o ovom slučaju. Iz te nam je osiguravateljske kuće stigao sljedeći odgovor:
“Društvo nije u mogućnosti davati podatke o klijentima s obzirom na to da se radi o poslovnoj tajni. Vezano za pitanje o pravilima naplate osiguranja i isplate odštete za kasko osigurana vozila, svi zahtjevi postavljeni po osnovi ugovorene police automobilskog kaska obrađuju se u skladu s pripadajućim Uvjetima za osiguranje od automobilskog kaska, neovisno o tome tko upravlja osiguranim vozilom. Sukladno kasko Uvjetima koje Društvo primjenjuje, klijenti nisu obavezni kontaktirati policiju radi obavljanja očevida u slučaju nastanka prometne nesreće, osim u slučaju kada je došlo do sudara sa životinjom (udara osiguranog vozila u životinju) ili u slučajevima koje propisuje Zakon o sigurnosti prometa na cestama.”
Iako iz CO-a tvrde da se isplata kasko osiguranja može dogoditi i u slučajevima kada se ne pozove policija na mjesto prometne nesreće, Nacionalovi izvori iz Ministarstva poljoprivrede tvrde da su državni dužnosnici u ovom slučaju iznimka i da šteta nije mogla biti nadoknađena ako Tušek nije bio alkotestiran odmah nakon nesreće. Da Tušek nije bio podvrgnut alkotestiranju potvrdili su nam već ranije i iz Ministarstva poljoprivrede kada su potvrdili i da su “državni dužnosnici Ministarstva poljoprivrede dužni pri prometnoj nesreći pozvati policiju da izađe na očevid. Suprotno nije u skladu s Pravilnikom Ministarstva poljoprivrede.”
Međutim, Tušek nikada za svoje propuste nije odgovarao niti je od njega ikada zatraženo da sam nadoknadi štetu, iako je, kao što su to potvrdili i iz Ministarstva poljoprivrede, postupio suprotno Pravilniku. Isto tako, nitko nije postavio ni pitanje odgovornosti ministrice Marije Vučković koja je pokušala zataškati Tušekovu prometnu nesreću niti je netko postavio pitanje njene odgovornosti zbog činjenice da nije od Tušeka zatražila da sam nadoknadi štetu nastalu u prometnoj nesreći. Da stvar bude još gora, Tušek je vrlo brzo dobio na raspolaganje drugi automobil koji je koristio 24 sata dnevno, iako na to nema pravo, pa ga je tako čak i koristio za odlaske na službene sastanke HDZ-a vikendom, što je i zabilježeno na nekoliko fotografija. Međutim, niti to nije bilo dovoljno da se Tušeka proglasi odgovornim za kršenje Pravilnika Ministarstva i Uredbe Vlade o korištenju službenih automobila i Tušek i dalje bez ikakvih sankcija obavlja dužnost državnog tajnika u Ministarstvu poljoprivrede.
Vjerojatno bi i dužnost ministrice regionalnog razvoja i fondova EU-a i danas obavljala Gabrijela Žalac da nije bilo Ureda europskog javnog tužitelja, iako je skrivila prometnu nesreću koja je bila puno ozbiljnija nego što je to bila ona koju skrivio vozač Vanje Marušić. Naime, Gabrijela Žalac je u srpnju 2019. skrivila prometnu nesreću u kojoj je ozlijeđena 10-godišnja djevojčica. Da stvar po tadašnju ministricu bude još gora, vozila je automobil s isteklom vozačkom dozvolom, pa je premijeru Plenkoviću ponudila ostavku iz, kako je rekla, moralnih razloga. No premijer nije ostavku njemu omiljene ministrice prihvatio, već je samo konstatirao da se takva “nesreća može dogoditi svakome”.
“Što se tiče produljena vozačke dozvole, to nije nešto zbog čega bih tražio njezinu ostavku. Ministrica Žalac jako dobro radi svoj posao. Ona ostaje ministrica, po načelu razmjernosti, ovo što se dogodilo nije za ostavku”, branio je u srpnju 2019. godine Gabrijelu Žalac premijer Andrej Plenković. Krivnju, danas bivše ministrice s optužnicom u drugom predmetu, nije vidio ni DORH koji je ubrzo odbacio kaznenu prijavu protiv Gabrijele Žalac te je u cijelom slučaju prošla tek uz kaznu od 500 kuna koju je platila policiji odmah na licu mjesta.
Tušek nikada za svoje propuste nije odgovarao niti je od njega ikada zatraženo da sam nadoknadi štetu iako je, kako su potvrdili i iz Ministarstva poljoprivrede, postupio suprotno Pravilniku
Sličan se slučaj ponovio i sa županom Vukovarsko-srijemske županije Damirom Dekanićem koji je zbog svoje prometne nesreće i pokušaja njenog zataškavanja na kraju završio u pritvoru, ali tek nakon što je cijeli vrh stranke na čelu s premijerom Plenkovićem godinu dana branio njega i njegovu ulogu u nesreći.
Svi ovi primjeri pokazuju vrlo tolerantan odnos vrha hrvatske vlade i HDZ-a prema sudionicima u prometnim nesrećama, pa u najmanju ruku čudno izgleda kada se na red poziva ravnateljica Uskoka zbog nesreće njenog vozača te se vrlo lako može zaključiti da iza njenog odlaska iz Uskoka stoje politički razlozi o kojima je u prošlome broju pisao Nacional, koji se prije svega odnose na osvetu premijera Plenkovića zbog toga što je Uskok europskom tužiteljstvu dostavio prepisku s WhatsAppa iz mobitela Josipe Rimac u kojoj se spominje A.P., ali i kako bi se zaštitio aktualni ministar gospodarstva Davor Filipović.
Komentari