Objavljeno u Nacionalu br. 1010, 30. kolovoz 2017.
Nacional donosi detalje pisma koje je premijeru Plenkoviću i ministru Butkoviću napisao predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske Nenad Mrgan, u kojem ih upozorava da bi do stečaja moglo doći zbog niza spornih imenovanja u tvrtki
Na adrese predsjednika Vlade Andreja Plenkovića, ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića i ministra državne imovine Gorana Marića stiglo je prošlog tjedna pismo predsjednika Sindikata strojovođa Hrvatske Nenada Mrgana, u kojem on upozorava da se u HŽ Cargu provodi politika koja bi uskoro mogla dovesti do stečaja te tvrtke te prijeti prosvjedima radnika ako se ne nastavi započeti proces restrukturiranja. Mrgan upozorava na to da bi do stečaja moglo dovesti niz spornih imenovanja unutar tvrtke te upozorava da nedavno raspisani novi natječaji za imenovanje uprava HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza sadržavaju propuste jer kandidati nisu dužni dostaviti dokaz da su radili na rukovodećim mjestima, iako je to jedan od uvjeta. Da je službenim podacima iz životopisa moguće manipulirati vidjelo se kad se nedavno otkrilo da se radno iskustvo navedeno u životopisu Jasmine Buljan Culej, voditeljice Ekspertne radne skupine za provedbu kurikularne reforme, nije poklapalo s ispisom Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje. Time se, po mišljenju sindikata, stvaraju pretpostavke da ljudi koji su u prethodnih nekoliko mjeseci bili imenovani ili dovedeni u Upravu na privremene funkcije sada kroz kćeri društva mogu prijaviti na natječaj.
Natječaji za imenovanje predsjednika i članova Uprave HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza kao i HŽ Infrastrukture bili su raspisani 19. srpnja, ali u međuvremenu, 3. kolovoza, natječaji za HŽ Cargo i HŽ Putnički prijevoz poništeni su i raspisani su novi, s tim da će novi natječaj uzeti u obzir i prijave koje su bile poslane na onaj koji je poništen. U poništenom natječaju, kako je upozorio sindikat, postavljeni uvjeti onemogućavali su javljanje na natječaj kandidatima koji su završili diplomski ili specijalističkih diplomski studij tehničke struke. No činjenicu da se u novom natječaju ne traži dokaz da su kandidati uistinu radili na rukovodećim mjestima, iako je to jedan od uvjeta natječaja, predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske smatra dokazom da se ni u prvom natječaju nije radilo ni o kakvom tehničkom propustu, već namjernom pogodovanju i to kako bi na mjesto predsjednika Uprave HŽ Carga mogao biti imenovan sadašnji v.d. predsjednika Uprave Željko Pokrovac koji je na to mjesto došao s mjesta direktora prodaje TŽV Gredelja.
“Da se sve radi ciljano najbolji je pokazatelj da smo prije ovako raspisanih natječaja u društvu HŽ Carga bili svjedoci izmjena i dopuna Pravilnika o organizaciji u kojem je na određenim radnim mjestima mijenjana propisana potrebna ‘struka’ samo da Željko Pokrovac, v.d. predsjednika Uprave HŽ Carga, može zbrinuti svoje dugogodišnje prijatelje iz TŽV Gredelja, gdje je i sam do pred malo obavljao poslove direktora prodaje. Na našu nesreću u nekim nakanama je uspio. Pozitivno je što ste raspisali natječaj i naredili da se zaustavi donošenje izmjena i dopuna Pravilnika o organizaciji kroz kojeg je dotični planirao umjesto smanjenja broja radnika i osiguranja konkurentnosti na tržištu zbrinuti svoje prijatelje i osigurati radna mjesta onima koji svoj nerad prikrivaju kroz funkcije predstavnika radnika u radničkim vijećima, nakon što su sukladno kriterijima, proglašeni tehnološkim viškom”, stoji u pismu koje je Mrgan 23. kolovoza uputio premijeru Plenkoviću, ministru prometa Olegu Butkoviću i ministru državne imovine Goranu Mariću. Mrgan navodi da je i u ranijim pismima upozoravao na niz nepravilnosti i spornih imenovanja. Tako tvrdi da je u društvu kćeri HŽ Carga, Agit za prvog čovjeka imenovan “čovjek bez znanja i sposobnosti u prijevozu tereta” Dalibor Vučić koji je na to mjesto doveden iz tvrtke Pružne građevine. Zatim upozorava da je drugi član, Ante Miloš, na to mjesto doveden iz CIOS-a, a da su pored pomoćnika direktora Maria Šarića “izmislili i zaposlili na radno mjesto i novog pomoćnika direktora” Zorana Budaka kojeg Mrgan opisuje kao “šezdesetogodišnji promašeni kadar čudnih navika iz Gredelja”.
‘Izmjenama i dopunama Pravilnika o organizaciji propisana je potrebna ‘struka’ samo da Željko Pokrovac, v.d. predsjednika Uprave HŽ Carga, može zbrinuti svoje prijatelje iz TŽV Gredelja’, tvrdi Mrgan
“Pored navedenih imenovan je i novi rukovoditelj intermodalnog prijevoza Pere Sermen koji je isto tako dobio traženu plaću od 15 tisuća kuna i automobil na 24 sata, iako je dosad sve te poslove uspješno kao rukovoditelj intermodalnog i komercijalnog prijevoza vodila jedna osoba. Pored zbrinjavanja dotičnog ne isključuje se da je ta podjela učinjena da bi se lakše pogodovalo prilikom dogovaranja prijevoza tereta. Nije tajna i glasno se govori da ljudi u HŽ Cargu i Agitu pored plaće zadovoljavaju svoje interese pogodovanjem prilikom dogovaranja prijevoza tereta. Kako drugačije protumačiti da su ostvareni prihodi pored ostvarenog većeg prijevoza manji”, iznosi Mrgan i upozorava da je u slučaju Agita dozvoljeno da se “od zdrave firme za tridesetak dana napravi ruglo i gubitaša”.
“Agit s 55 zaposlenih sada vode predsjednik i član Uprave, dva pomoćnika direktora, tajnik Uprave, a predviđeno je dovođenje još jednog člana Uprave. Do njihova dolaska te poslove obavljao je samo jedan čovjek koji je uspješno proveo restrukturiranje i stvorio perspektivnu tvrtku koja je počela pozitivno poslovati, proveo program EU MARCO POLO, odnosno završio ga prema Europskoj komisiji i ostvario dodatne prihode i dobar poslovni rezultat. Grijeh čovjeka je očito samo taj što nije pristao na ucjene i pogodovanja. I pored svih upozorenja Željko Pokrovac kao Skupština društva dozvolio je ispunjenje svih predradnji za rasipništvo kroz kupnju i dodjelu novih automobila na 24 sata – plaća u naravi i dodijeljene plaće”, stoji u pismu upućenom Plenkoviću, Butkoviću i Mariću. U pismu se navodi i da je očito da se “kroz poništeni i ponovo raspisani natječaj preko noći priprema teren da se samo potvrde imenovani vršitelji dužnosti, odnosno da dio Uprave Agita zauzme poziciju u tročlanoj Upravi”, a da se “ostale po prijateljskim vezama zbrine u HŽ Cargu”. Sindikat strojovođa smatra da je “tragično da je kadar koji je odveo u stečaj TŽV Gredelj sada spasilac HŽ Carga i to samo što odgovorni ne shvaćaju da djelatnost HŽ Carga nije popravak lokomotiva i vagona, nego prijevoz tereta”.
Strojovođe smatraju da je riječ o zadovoljavanju interesnih skupina te da će se ti procesi provesti suprotno pravilima koja diktira Svjetska banka koja je osigurala novac za investicije. “Radi pojašnjenja u opravdanost sumnji, Damir Tot prilikom odlaska s čelnog mjesta HŽ Vuče vlakova 2014., zadnjeg dana mandata na kojem je bio nekoliko mjeseci, u TŽV Gredelj poslao je na popravak kod Željka Pokrovca dizel lokomotive. Cijena popravka jedne 50 godina stare lokomotive u konačnici, nakon plaćanja u stotinama tisuća kuna dodatnih poslova, iznosila je i do četiri i pol milijuna kuna. Prilikom davanja ponude, kroz raspisani natječaj početkom ove godine, za istu vrstu popravka, iste serije dizel lokomotiva, Željko Pokrovac poslao je još uvijek kao direktor Prodaje tvrtke TŽV Gredelj prema HŽ Cargu ponudu u kojoj stoji da će TŽV Gredelj iste poslove sada napraviti za 2,9 milijuna kuna. Svakako da dolaskom u HŽ Cargo Željko Pokrovac prvo je smijenio čovjeka koji nije dozvolio razbacivanje između ostaloga i novca kroz popravak i održavanje lokomotiva. Stvaran problem je da će se potrošiti i redovnog poslovanja dvadesetak milijuna kuna kojih nemamo, jer nisu ni osigurana kroz plan investicija, a lokomotive će nakon popravaka trošiti 40 litara ulja na relaciji od Splita do Ogulina, enormne količine goriva, a zbog nekvalitetnog popravka stvoriti će se novi troškovi kroz plaćanje i ovako skupog redovnog održavanja. Nismo mi protiv Gredelja, ali sredstva koja su osigurana kroz kredit očekujemo da će se pametno utrošiti, a ne da zbog takvih poteza ostanemo bez novca i lokomotiva, a u konačnici bez posla jer te lokomotive kada se i poprave neće biti konkurentne na tržištu”, napisao je predsjednik Sindikata strojovođa premijeru i nadležnim članovima Vlade.
On postavlja pitanje hoće li se popravak ovih 6 lokomotiva financirati po proceduri Svjetske banke ili po Uputi o provođenju postupaka nabave u HŽ Carga koja je usklađena s prijedlozima Državne revizije, jer o tome ovisi kako će se to i financirati iz vlastitih sredstava ili iz osiguranih sredstava Svjetske banke ili će to sve ići možda po modelu Željka Pokrovca koji je to uspješno “radio u Gredelju, tvrtki u stečaju”?
U međuvremenu, naveo je Mrgan, HŽ Cargo gubi poslove u odnosu na konkurenciju pa je tako ovih dana izgubljen prijevoz tereta koji je HŽ Cargo godinama prevozio iz Luke Ploče, kao i dio posla vezan uz prijevoz naftnih derivata.
“Problem je što se pogoduje i zadovoljavaju interesi stranim privatnih prijevoznicima koji su, bez obzira na to što su se registrirali u Hrvatskoj, strane tvrtke (RCL, RCC, Trein Hungary). Dok vlakovi privatnih stranih i domaćeg prijevoznika prolaze, vlakovi HŽ Carga stoje. Ne tražimo nikakve privilegije, nego samo ista ponašanja u dodjeli trasa i omogućavanju prometovanja vlakova te da sami kao i privatni prijevoznici obavljamo sve potrebne radnje, a ne da jedino mi plaćamo usluge HŽ Infrastrukturi, što nas dodatno čini nekonkurentnima”, napisao je na kraju Mrgan.
Komentari