‘DRAGI OLEG…’ Šef Jadrolinije tražio od Butkovića da ga razriješi jer ne podržava odluke Plenkovićeva miljenika

Autor:

23.05.2024., Split - Izlazak punog mjeseca iznad novog Jadrolinijinog broda Oliver. Photo: Zvonimir Barisin/PIXSELL

Zvonimir Barisin/PIXSELL

Damir Zec, predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije, 5. srpnja 2024. uputio je Olegu Butkoviću, predsjedniku Skupštine Jadrolinije i ministru mora, prometa i infrastrukture dramatično pismo u kojem ga moli da ga razriješi s te funkcije. Zec je dugogodišnji profesor na Pomorskom fakultetu u Rijeci i predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije od 2017. godine, od vremena kada je glavni direktor bio Alan Klanac, protiv čijih je poslovnih odluka u nekoliko navrata protestirao.

Ali od dolaska Davida Sopte na čelo Jadrolinije prije šest godina Zec, sve do prije par dana, nije dovodio u pitanje način na koji je Sopta, čovjek od velikog i posebnog povjerenja premijera Andreja Plenkovića, rukovodio upravljanjem i razvojem Društva. Sada se to dramatično promijenilo jer Zec u pismenom obliku, iz zasad suštinski nepoznatih razloga, službeno teško kritizira postupanje Davida Sopte, bliskog prijatelja Andreja Plenkovića.

Pismo Damira Zeca adresirano na Butkovića glasi ovako: “Poštovani Predsjedniče Skupštine, ministre Butkoviću, poštovani Oleg,

Ovim putem želim vas zamoliti da me u što skorije vrijeme razriješite odnosno oslobodite dužnosti člana Nadzornog odbora Jadrolinije, na način za koji smatrate da je primjeren.

Naime, poslovna politika društva Jadrolinija, koju u proteklih godinu, dvije provodi postojeća uprava na čelu s gospodinom Davidom Soptom u značajnoj mjeri odstupa od mog viđenja rukovođenja, upravljanja i razvoja Društva. Poimence, sav napor Uprave svodi se na nabavku brodova i to bez temeljite pripreme, kako u pogledu provjere brodova koji se kupuju, njihove cijene (koja se nerijetko čini neopravdano visokom), troškova prilagođavanja i tako dalje. Posljedica je da većina nabavljenih brodova provodi mjesece u brodogradilištima prije nego što krenu u redovne linije, a ukupne nabavne cijene ne odražavaju njihovu tržišnu vrijednost. Izniman primjer takvog poslovanja je brod ‘Sveti Duje’, no nije jedini.

Damir Zec je dugogodišnji profesor na Pomorskom fakultetu u Rijeci i predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije od 2017. godine, a do sada se nije suprotstavljao šefu Jadrolinije Davidu Sopti | Screenshot Nova Tv

Pritom, od Nadzornog odbora očekuje se da potvrđuje odluke Uprave za koje je suodgovoran bez propitivanja pa se nerijetko postavljena pitanja i zahtjevi ignoriraju ili su odgovori površni, informacije ‘zaboravljene’, uz dojam da nema ozbiljne namjere da se da cjelovit odgovor.

Nadalje, pojedinim važnim segmentima poslovanja ne pridaje se pažnja. Primjer su troškovi održavanja koji su nerijetko nerazumno veliki pa se stječe dojam da se usluge plaćaju neopravdano visoko.

Razvoj ljudskih kapaciteta je na simboličnoj razini pa sam dojma da je tehnički kapacitet Društva vrlo skroman i slijedi filozofiju ‘radimo kako smo radili i prošle godine, samo malo manje’. Primjer toga je razvoj brodova pogonjenih električnom energijom odnosno razvoj novogradnji. Nakon godina inzistiranja da se pripremi gradnja novog broda, barem u nacrtima, Društvo i dalje nema u pripremi ni novogradnju niti kapacitete da se to provede.

Dopustite mi i kratki osvrt na namjeravanu kupnju tri katamarana. Na stranu pojedini dvojbeni elementi u ponudi koji upućuju na skromnu stručnost osoba koje su pripremale materijale za javnu nabavu, no namjeravana kupnja značajno smanjuje kreditni potencijal Društva za sljedeće višegodišnje razdoblje, i to u vrijeme kada se događaju značajne tehnološke promjene u pomorstvu. Kao što nisam odobravao višegodišnje odbijanje nabavki brodova prethodne Uprave tako i sada držim da nabavka treba biti odmjerena i dobro pripremljena odnosno promišljena, posebno vodeći računa i o potrebama u nailazećim godinama. Nažalost, u tom stavu sam ostao usamljen.

‘Sav napor Uprave svodi se na nabavku brodova i to bez temeljite pripreme, kako u pogledu provjere brodova koji se kupuju, njihove cijene koja se nerijetko čini neopravdano visokom i troškova prilagođavanja’

Pri imenovanju u nadzorni odbor nadao sam se da ću, zajedno s kolegama, pokrenuti Društvo i početi stvarati suvremenu brodarsku kompaniju, možda i opet s međunarodnim karakterom. Bila bi mi to iznimna čast i zadovoljstvo. Nažalost, Društvo nismo uspjeli pokrenuti, ostalo je na istoj razini, a ponekad mi se čini i da je razina stručnosti u proteklim vremenima bila i značajno viša. Po tome je moj mandat u Nadzornom odboru nedvojbeno neuspješan.

Kakogod, iskreno se nadam da će novoimenovani član Nadzornog odbora biti uspješniji od mene. Volio bih i da su moje procijene i dojmovi pogrešni. No, zbog svega navedenog, ponajprije se nadam što skorijem razrješenju”.

Zec u pismu zapravo iznosi niz dubinskih dramatičnih primjedbi na poslovanje Jadrolinije. Što stvara sasvim drugi dojam od onog koji je Zec dosad ostavljao u javnosti. Jer cijeli niz upitnih, a po mišljenju stručnjaka profesionalno i financijski dvojbenih odluka predsjednika Uprave Jadrolinije, na što je Nacional upozoravao u nekoliko navrata tijekom ove i prošle godine, Zeca sve do prije nekoliko dana nije potaknulo na vidljivu reakciju.

Pismo Damira Zeca upućeno je nadležnom ministru i potpredsjedniku Vlade Olegu Butkoviću, moguće zato što je on svjestan činjenice da šef Jadrolinije David Sopta uživa povjerenje premijera | Foto: Goran Kovacic/PIXSELL

Javnosti su potpuno nedostupne bilo kakve informacije koje bi potvrđivale da je Zec ikad do prije nekoliko dana pokretao Nadzorni odbor i zatražio da obavlja svoje dužnosti te preispita pojedine odluke Uprave i Sopte. Te iste odluke na koje sada upozorava ministra Butkovića i uzima ih kao razloge svoje ostavke.

Zec nije ni jednom na vidljiv način posegao za ovlastima Nadzornog odbora da kontrolira i nadzire trošenje novca i propita kvalitetu većeg broja polovnih, starih, nekvalitetnih ili isluženih brodova koje je Jadrolinija kupila i potom popravljala tijekom zadnje dvije godine, posebno tijekom 2023. i 2024.

Nema vidljivih tragova da je Zec reagirao kad je Nacional objavio da je Hrvatski registar brodova, prije kupovine trajekta “Glykofilousa IV” (sada Sv. Duje) od grčkog brodovlasnika, obavijestio Upravu Jadrolinije da taj brod ne udovoljava elementarnim kriterijima plovidbe Jadranom, čak ni u najzaštićenijim morskim područjima “klase D”, u području od Splita do Supetra na Braču.

Zec nije sazvao Nadzorni odbor ni propitao tvrdnje koje su Nacionalu potvrdili pojedini eksperti kako Uprava Jadrolinije “obnavlja” flotu kupovinom starih, isluženih i skupo plaćenih trajekata grčkih brodovlasnika, od kojih su neki prema Direktivi EU-a nepodobni za plovidbu nacionalnim vodama RH.

‘Razvoj ljudskih kapaciteta je na simboličnoj razini pa sam dojma da je tehnički kapacitet Društva vrlo skroman i slijedi filozofiju ‘radimo kako smo radili i prošle godine, samo malo manje”, stoji u pismu

Štoviše, Zec je benevolentno odgovarao i na upite Nacionala kad je ravnatelj Hrvatskog registra brodova Damir Roje izravno uputio dopis u kojem tvrdi da je Uprava Jadrolinije o svemu na vrijeme obaviještena da će se na trajektu Sv. Duje morati obaviti bitne preinake i dorade kako bi on mogao zaploviti. Prošli su mjeseci, taj trajekt je još u remontnom brodogradilištu. I sada u svojem pismu ministru Butkoviću upravo sve te argumente, uključivo i slučaj Sv. Duje na koji nije reagirao, uzima kao razlog zbog kojeg ne može prihvatiti način rukovođenja i upravljanja Davida Sopte.

Godinu dan nakon što su mu poznate sve činjenice o kupovini triju brodova, Sv. Duje, Vela Luke – koja je u međuvremenu postala Oliver – i Unije, i šest mjeseci otkako ga je Nacional upozorio na ogromne iznose plaćene za kupovinu, a onda i na troškove dorade i preinake tih brodova, Zec upozorava ministra Butkovića da se “sav napor Uprave svodi na nabavku brodova i to bez temeljite pripreme, u pogledu provjere brodova koji se kupuju, cijena i troškova prilagođavanja. Većina nabavljenih brodova provodi mjesecima po brodogradilištima prije nego krenu u redovne linije, ukupne nabavne cijene ne odražavaju tržišnu vrijednost. I sv. Duje nije jedini”.

Na pitanje Nacionala u veljači 2024. zašto tri broda imaju velike nedostatke i određene probleme koji se već četiri mjeseca pokušavaju ukloniti u brodogradilištima Kraljevica, Kostrena i Mali Lošinj, Zec je lakonski odgovorio da “brod koji ne zadovoljava propisane uvjete ne može ploviti. Svi brodovi Jadrolinije imaju svjedodžbe kojima se to posvjedočuje, izdane od HRB-a. Pa će brodovi koji imaju nedostatke te nedostatke ispraviti. Ili neće ploviti. A, u tom slučaju će i NO, ali i neke druge službe, imati dosta posla”.

U pismu ministru Olegu Butkoviću, Damir Zec navodi kako se od Nadzornog odbora očekuje da potvrđuje sve odluke Uprave koja ih ignorira

No Nadzorni odbor sve ove mjesece ništa nije poduzeo da bi preispitao način rada Uprave i trošenje novca na preinake triju brodova koje su dokumentirano do sada koštale više od 7 milijuna eura. Zec nije uopće reagirao kad je javnost saznala da trajekt Oliver još uvijek plovi bez emergency dizel generatora, čime je ugrožena sigurnost putnika i posade, jer je vjerovao predsjedniku Uprave Davidu Sopti da se radi o lažima i podvalama. Na pitanje kako je moguće da Nadzorni odbor ne reagira, Zec je prvo izbjegavao odgovor, a onda napisao da se “Nadzorni odbor ne upetljava u rad Uprave društva, već se bavi nadzorom provedbe odluka i zadaća Društva…. Nadzorni odbor ne donosi odluke o kupovini, već odobrava investicije za koje odgovara Uprava Društva”.

Ništa nije rekao nadzire li NO troškove koji su nastali rastrošnom kupovinom i dodatnim radovima “a glede problema koje spominjete na pojedinim brodovima, ovog časa Uprava Društva nema saznanja o tim problemima’’. Zec je bezuvjetno vjerovao Sopti i nije tražio objašnjenja ni za jedan javno izrečeni navod. Nije mu bilo sumnjivo da se na sve javne nabave u kupovini polovnih brodova, koje je raspisala Jadrolinija i njegov Nadzorni odbor dao suglasnost, uvijek s ponudom javila samo po jedna grčka kompanija. Svu odgovornost Zec je načelno prebacio na Upravu, o propustima Nadzornog odbora ni riječi. “Nadzorni odbor donosi odluke o pokretanju postupaka javne nabave”, kazao je Nacionalu.

Predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta suočava se s nikad otvorenijom kritikom upućenom s pozicije čovjeka koji još uvijek obnaša funkciju predsjednika Nadzornog odbora Jadrolinije | Foto: Nel Pavletic/PIXSELL

Što se dalje s zbivalo s postupcima javne nabave Nadzorni odbor i Zec dosad vjerojatno nisu adekvatno propitivali. U odgovoru iz veljače 2024. Zec je Nacionalu poručio:

“Molim vas da izbjegavate neutemeljene prigovore ili ulične tračeve. Njima nikome ne pomažete, a nekome uzimate vrijeme”. Valjda predsjedniku Nadzornog odbora u ostavci, profesoru Zecu, Mili Periću, tajniku Autokluba Rijeka u likvidaciji, članu Gradskog odbora HDZ-a i predavaču na Pomorskom fakultetu u Rijeci, Zoranu Turuku, načelniku Sektora za javne nabave u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture i Nediljku Buliću, predstavniku radnika u Nadzornom odboru, poznatom i kao predsjedniku tzv. Soptina sindikata u Jadroliniji, koji dosad nisu pokazivali nikakve znakove da primjećuju ono što piše u pismu Butkoviću.

U pismu ministru Zec navodi kako se od Nadzornog odbora očekuje da potvrđuje sve odluke Uprave, koja ignorira sva njegova pitanja, da su ljudski potencijali Jadrolinije nedovoljni da se osigura “razvoj brodova pogonjenih električnom energijom”, kad je već svima jasno da nakon brojnih napisa od cijele te priče o gradnji triju brodova na električni pogon u Dalmontu iz Kraljevice neće biti ništa. Međutim, u pismu Zec upozorava na “namjeravanu kupnju tri katamarana i upitnu ponudu”.

To je očigledno novi javnosti dosad nepoznati i duboko sporni slučaj u poslovanju Jadrolinije pod vodstvom Davida Sopte. To je bila prijelomna točka koju čak ni Zec nije mogao istrpjeti i prešutjeti.

Zec smatra da će ta “namjeravana kupnja smanjiti kreditni potencijal Društva”. Bilo kako bilo, Zec se odlučio povući iz toga poslovnog “kola”. Možda je ova ostavka početak rasplitanja jedne nove priče o stanju i upravljanju u najvećem hrvatskom državnom brodaru pod vodstvom kadra skrojenog po mjeri premijera Plenkovića.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Veronica

prije 5 mjeseci

HVALA BOGU SAM KONAČNO DOBIO ZAJAM SA 3% KAMATE. ZOVEM SE DRAGANA LETIĆ, MAJKA SAM 3 DJECE, RADIM KAO MEDICINSKA SESTRA U ZAREBU I IMAM 40 GODINA. MOJA PRIČA POČINJE OVAKO, POČETKOM OVE GODINE TREBAO MI JE ZAJAM I PREVARENI SU ME NA INTERNETU. ODLUČIO SAM POKUŠATI JOŠ JEDNOM I KONAČNO SAM DOBIO ZAJAM OD G. Harry Bryana. LEGITIMNI ZAJMODAVAC KOJI MI JE POMOGAO S ZAJMOM KAKO SADA GOVORIMO ZAJMOVI SU JOŠ DOSTUPNI I MOGU HRABRO REĆI DA JE OVO STVARNO I LEGALNO. ON JE PRAVI BOŽJI ČOVJEK I IMAM 100% JAMSTVO DA I KOD NJEGA MOŽETE DOBITI SVOJ KREDIT. KORISTIM OVU PRILIKU DA PODIJELIM SVOJE SVJEDOČANSTVO I DA SVI ZNAM DA OVE GODINE POSTOJI NAČIN DA SE DOBIJE JEDNOSTAVAN ZAJAM OD FINANCIJSKOG ULAGANJA GOSPODINA HARRYJA BRYANA. MOLIMO VAS DA GA KONTAKTIRATE ZA SVE VRSTE KREDITA PUTEM E-MAILA: {[email protected]} WHATSAPP: {+385 91 560 8706}

Veronica

prije 5 mjeseci

HVALA BOGU SAM KONAČNO DOBIO ZAJAM SA 3% KAMATE. ZOVEM SE DRAGANA LETIĆ, MAJKA SAM 3 DJECE, RADIM KAO MEDICINSKA SESTRA U ZAREBU I IMAM 40 GODINA. MOJA PRIČA POČINJE OVAKO, POČETKOM OVE GODINE TREBAO MI JE ZAJAM I PREVARENI SU ME NA INTERNETU. ODLUČIO SAM POKUŠATI JOŠ JEDNOM I KONAČNO SAM DOBIO ZAJAM OD G. Harry Bryana. LEGITIMNI ZAJMODAVAC KOJI MI JE POMOGAO S ZAJMOM KAKO SADA GOVORIMO ZAJMOVI SU JOŠ DOSTUPNI I MOGU HRABRO REĆI DA JE OVO STVARNO I LEGALNO. ON JE PRAVI BOŽJI ČOVJEK I IMAM 100% JAMSTVO DA I KOD NJEGA MOŽETE DOBITI SVOJ KREDIT. KORISTIM OVU PRILIKU DA PODIJELIM SVOJE SVJEDOČANSTVO I DA SVI ZNAM DA OVE GODINE POSTOJI NAČIN DA SE DOBIJE JEDNOSTAVAN ZAJAM OD FINANCIJSKOG ULAGANJA GOSPODINA HARRYJA BRYANA. MOLIMO VAS DA GA KONTAKTIRATE ZA SVE VRSTE KREDITA PUTEM E-MAILA: {[email protected]} WHATSAPP: {+385 91 560 8706}

Veronica

prije 5 mjeseci

HVALA BOGU SAM KONAČNO DOBIO ZAJAM SA 3% KAMATE. ZOVEM SE DRAGANA LETIĆ, MAJKA SAM 3 DJECE, RADIM KAO MEDICINSKA SESTRA U ZAREBU I IMAM 40 GODINA. MOJA PRIČA POČINJE OVAKO, POČETKOM OVE GODINE TREBAO MI JE ZAJAM I PREVARENI SU ME NA INTERNETU. ODLUČIO SAM POKUŠATI JOŠ JEDNOM I KONAČNO SAM DOBIO ZAJAM OD G. Harry Bryana. LEGITIMNI ZAJMODAVAC KOJI MI JE POMOGAO S ZAJMOM KAKO SADA GOVORIMO ZAJMOVI SU JOŠ DOSTUPNI I MOGU HRABRO REĆI DA JE OVO STVARNO I LEGALNO. ON JE PRAVI BOŽJI ČOVJEK I IMAM 100% JAMSTVO DA I KOD NJEGA MOŽETE DOBITI SVOJ KREDIT. KORISTIM OVU PRILIKU DA PODIJELIM SVOJE SVJEDOČANSTVO I DA SVI ZNAM DA OVE GODINE POSTOJI NAČIN DA SE DOBIJE JEDNOSTAVAN ZAJAM OD FINANCIJSKOG ULAGANJA GOSPODINA HARRYJA BRYANA. MOLIMO VAS DA GA KONTAKTIRATE ZA SVE VRSTE KREDITA PUTEM E-MAILA: {[email protected]} WHATSAPP: {+385 91 560 8706}