Dizelski automobili, novi, a pogotovo rabljeni, mnogima su i dalje najisplativija opcija, a za njihovo dobro funkcioniranje važan je DPF
Autor: Željko Marušić
Za pročišćavanje ispušnih plinova i uklanjanje čestica čađe dizelskih motora koriste se sljedeći uređaji:
DOC – dieselski oksidacijski katalizator (engl. Diesel Oxidation Catalysts)
DPF – filtar čestica čađe (engl. Diesel Particulate Filter), koristi se i oznaka FAP (fran. filtre á particules, engl. Filter Antipollution)
SCR – katalizator selektivne redukcije (engl. Selective Catalytic Reduction)
Kemijskim reakcijama i fizikalnim postupcima ti uređaji mogu, pod ispravnim uvjetima, praktički potpuno ukloniti štetne ispušne plinove i krute čestica.
DOC je prvi uređaj u sustavu. To je protočni keramički saćasti filtar, koji sadržava plemenite metale (katalizatore) za pokretanje oksidacije štetnih ugljikovodika, ugljičnog monoksida te izgaranja nesagorjelog goriva i ulja.
DPF je drugi uređaj u sustavu, koji zaustavlja preostalu čađu koju DOC nije mogao ukloniti (oksidirati). Čađa ostaje u njemu dok se ne regenerira – pasivno ili aktivno.
Pasivna regeneracija nastaje pri normalnoj radnoj temperaturi motora te DPF spaljuje čestice pri 275 do 360⁰C.
Aktivna regeneracija nastaje kad senzori otkriju prekomjerno nakupljanje čestica i povećani povratni tlak unutar DPF-a. Tada se u motor ubrizgava dodatna količina goriva, kako bi se postigla temperatura viša od 600⁰C, radi sagorijevanja nakupljene čađe.
Nakon izgaranja čestica čađe u DPF-u povećani se povratni tlak smanjuje na normalnu vrijednost, ali zaostaje pepeo, dok se ne ukloni! Ali, svakim se ciklusom aktivne regeneracije povećavaju nakupine pepela, izaziva temperaturno usijanje DPF-a, povećava potrošnju goriva, a povećani povratni tlak uništava turbopunjač.
Istodobno se neizgoreno gorivo nakuplja u ulju, što mu smanjuje viskoznost i povećava razina. Time se pogoršava podmazivanje i ubrzava habanje motora. Što se pepeo dulje zadržava u DPF-u, povećava se vjerojatnost njegovog otvrdnjavanja i blokade protoka ispušnih plinova, što izaziva štetan povratni tlak.
Neispravnost filtra utvrđuje se praćenjem regeneracijskih ciklusa i mjerenjem povratnog tlaka, dijagnostičkom opremom. SCR, posljednji uređaj u sustavu, pomoću aditiva pridonosi daljnjoj razgradnji štetnih plinova i čestica.
Katalizator selektivne redukcije (SRC) obično se zapuni kristaliziranim nakupinama procesa izgaranja, zbog nestanka aditiva (AdBlue) u spremniku ili kvara uređaja za doziranje.
Najčešći uzroci kvarova na uređajima DOC, DPF i SCR uređajima:
– vožnja na kratkim relacijama neprikladnim za stvaranje visokih temperatura nužnih za pasivnu i aktivnu regeneraciju
– neispravnost sustava recirkulacije ispušnih plinova, EGR ventila
– neispravnost turbopunjača
– propuštanje ulja
– neispravnost brizgaljki goriva (common rail)
– neispravnost mjerača protoka zraka
– istrošenost motora
Faze procesa profesionalnog čišćenja uređaja DPF, FAP i SRC
– vizualni pregled keramičkog saća filtra endoskopom
– test povratnog tlaka (mbar) i protoka (m3/h) prije čišćenja
– čišćenje kemijskim sredstvom i kontroliranim hidrauličnim udarima vode
– sušenje toplim zrakom (65⁰C)
– mjerenje povratnog tlaka (mbar) i protoka (m3/h) nakon čišćenja
Prednosti procesa profesionalnog čišćenja uređaja DPF, FAP i SRC
– troškovi manji do 90% u usporedbi s cijenom novog sklopa
– dokumentirani certifikat prije i nakon čišćenja
– parametri povratnog tlaka i protoka sukladni tvorničkim specifikacijama
– bez rezanja, zavarivanja i gubitka garancije OE proizvođača
– 100% ekološki prihvatljiv postupak
ZAKLJUČAK
Bez rezanja, zavarivanja i gubitka garancije, troškovi manji do 90% u usporedbi s cijenom novog sklopa, parametri povratnog tlaka i protoka sukladni tvorničkim specifikacijama
DPF, filtar čestica čađe (1/3): omogućuje ispunjenje ekoloških normi Euro 6
DPF, filtar čestica čađe (2/3): najčešći uzroci začepljenja čađom
DPF, filtar čestica čađe (3/3): zamijeniti ili ukloniti?
DPF, filtar čađe, odgovori na najčešća pitanja
Može li se DPF/FAP oprati vodom pod tlakom?
Pogrešni izrazi (19): DPF filter, tipičan pleonazam (gomilanje istoznačnih riječi)
Komentari