Objavljeno u Nacionalu br. 678, 10. studeni 2008.
U doba ekonomskih kriza uvijek se poveća zanimanje za seks pa tako i u Hrvatskoj vlasnici sex shopova, prodavači erotskog rublja, distributeri pornofilmova i uposlenici na seksi telefonima nemaju razloga za brigu
Možemo li u vrijeme kad dionice strmoglavo padaju, a svjetske banke propadaju, govoriti o nekoj industriji koja nije u krizi? Britanski list The Independent objavio je nedavno nekoliko reportaža o procvatu seks industrije. Osim podatka da se na raznim oblicima prostitucije u Britaniji godišnje zarađuje između 86 i 209 milijuna funti, što omogućuje oko 80 tisuća “dama i drugih djelatnika noći”, navode se i podaci o tome kako je striptiz i sličnih klubova (a posebno su u trendu oni gdje se nudi ples u krilu), dvostruko više nego prije četiri godine, dok na otoku postoji 90-ak licenciranih seks shopova. Durexovo istraživanje pokazalo je da 21 posto Britanaca u svom seksualnom životu koristi vibratore, a 34 posto različite vrste lubrikanata.
A kakva je situacija u Hrvatskoj? Podaci iz tvrtke SSL International, proizvođača branda Durex koji pokriva 85 posto hrvatskog tržišta kad su u pitanju prezervativi, govore o neprestanom godišnjem rastu od pet do deset posto, dok potrošnja različitih lubrikanata bilježi čak 30-postotni rast. Mjesečno se u Hrvatskoj, primjerice, ukupno proda oko 200 tisuća kutijica prezervativa, po prosječnoj cijeni od oko 18 kuna. Prema tome, građani godišnje u Hrvatskoj samo na kondome potroše oko 43 milijuna kuna, odnosno oko 6 milijuna eura. I prodaja lijekova za erektilnu disfunkciju također je u laganom porastu, između ostalog i zbog neprestana lansiranja novih preparata s molekulama koje omogućavaju erekciju. Podaci iz Plive, koja je 2004. godine lansirala lijek Dinamico i s tim proizvodom vrlo brzo zauzela oko 60 posto tržišta sildenafila, govore da od poremećaja erektilne disfunkcije pati oko 300 tisuća muškaraca u Hrvatskoj, ali se tek svaki deseti za pomoć obraća liječniku.
Sebastian Kokot, vlasnik seks shopova Magic market, kaže kako nikada u povijesti erotske industrije nije lansirano toliko novih kolekcija, novih linija i proizvoda, od novih vrsta vibratora i raznih drugih seksualnih pomagala do kolekcija erotskog donjeg rublja. Iako se još uvijek 90 posto tih proizvoda proizvodi u Kini, najnoviji je trend, objašnjava Kokot, da se sve više proizvođača seli ili vraća u Europu, ili su pak kolekcije dizajnirane u Europi, a začetnik tog trenda je tvrtka Fun factory. Da posao sa seks shopovima u Hrvatskoj ide odlično svjedoči i činjenica da Magic market uskoro otvara i svoj treći dućan u Zagrebu. Prije četiri godine pokrenuli su i web shop putem kojeg omogućavaju dostavu proizvoda na kućnu adresu po cijeloj Hrvatskoj u roku od 24 sata, a zasad putem interneta pokrivaju oko trećinu ukupne prodaje.
Razni erotski sadržaji lako dostupni korisnicima putem interneta posljednjih su godina utjecali i na gašenje mnogih erotskih časopisa u svijetu. Posebno su popularni on-line bordeli te narudžbe escort dama putem interneta. No, zanimanje za seksi sadržaje može biti i edukativne i informativne prirode. Potrebu korisnika da se na jednom mjestu informiraju o najnovijim trendovima u seks industriji, dobiju razne savjete bilo da su u pitanju najbolje seks igračke, zavođenje partnera ili zdravlje, prepoznali su i na internetskom portalu Net.hr gdje od travnja postoji nova rubrika Sex&veze. Suzana Bosnić iz Net.hr-a objasnila je da je rubrika osmišljena kako bi pomogla korisnicima u njihovim intimnim problemima, te profesionalnim savjetima i novostima upotpunila, unaprijedila i proširila vidike u seksualnom segmentu njihova života. Pritom nisu orijentirani na pornografske sadržaje, nego su oni više edukativne i informativne prirode, a čitatelji se animiraju i raznim anketama i nagradnim igrama u kojima mogu zaraditi igračke za odrasle.
A da u igračke za odrasle ne mora uvijek spadati nešto što već na prvi pogled izgleda “prljavo” ili vulgarno primjer je crikvenička tvrtka Spes d.o.o. koja u zagrebačkoj Importanne Galleriji drži dućan sa seksi rubljem i kostimima pomoću kojih se mnogim muškarcima može ispuniti želja da, primjerice, spavaju sa stjuardesom, sobaricom ili medicinskom sestrom, a ženama da u krevetu pored njih bude nogometaš, vozač Formule 1 ili “običan” pećinski čovjek. “Tvrtka se prethodno bavila samo prodajom običnog donjeg rublja”, objasnila je voditeljica maloprodaje Nada Benko.
“Slučajno sam na jednom sajmu vidjela Masquarade kolekciju kanadske tvrtke Coquette, koja je u samom vrhu kada je riječ o proizvodnji seksi donjeg rublja i to mi je bilo jako smiješno i zabavno. Odlučili smo uvesti neke proizvode iz božićne kolekcije koju smo najprije prodavali u sklopu našeg dućana Ocean. To se pokazalo interesantnim proizvodom i stvorila se potreba da cijeli asortiman premjestimo u zasebni dućan koji bi se bavio samo tom kolekcijom. Neki naši proizvodi ne razlikuju se puno od običnog donjeg rublja i naša je prednost što možemo biti smješteni u trgovačkom centru i imati normalan izlog, dok klasični seksi shopovi ne smiju izlagati svoje proizvode i moraju imati zakamuflirane izloge”, objasnila je Nada Benko. Njihov dućan postoji već četiri godine. U prvih godinu dana promet je neprestano rasao, a sada je prodaja već godinama stabilna. Najčešći kupci maštovitog seksi rublja su žene i parovi, ali ima i muških kupaca koji kupuju poklone ženama, djevojkama ili ljubavnicama.
Kad je erotska filmska i video industrija u pitanju, iako podaci iz svijeta govore da se godišnje proizvodi oko 10 tisuća filmova, dok se prije 30 godina primjerice proizvodilo njih svega stotinjak godišnje, Dalibor Zauder, vlasnik Zauder-filma, najveće distributerske kuće u Hrvatskoj i na prostoru bivše Jugoslavije koja se bavi prodajom i distribucijom erotskih i pornografskih filmova, rekao je kako se u tom segmentu ipak osjeća svojevrsna kriza. To možda nije vidljivo po broju novih filmova koji se godišnje snimaju, nego po budžetima za snimanje tih filmova koji su se prilično smanjili, što nesumnjivo utječe i na njihovu kvalitetu. U više od 10 godina postojanja Zauder-film izdao je više od 1200 VHS i oko 250 DVD naslova. Dalibor Zauder režirao je i “Probuđene strasti”, prvi komercijalni porno film u novijoj hrvatskoj povijesti, a u produkciji webmastera erotskih web stranica Voajeri385, koji se krije pod imenom Viper, bilo je u planu i snimanje hrvatskog pornića i“Cyber Sex”. No, osim privatnih porno uradaka pojedinih zvijezda koje na internetu ruše sve rekorde gledanosti, u Hrvatskoj ne postoji filmska porno industrija. Sebastian Kokot iz Magic marketa kaže da stranci kad dođu u njegove seks shopove obavezno traže neki domaći hrvatski pornić, no odlaze razočarani. “To bi mogao biti naš izvozni proizvod, a mislim da ne bi bio problem ni naći ljude koji bi to snimali”, smatra Kokot, no neki producenti mišljenja su kako je to naprosto neisplativo jer je produkcija u Hrvatskoj preskupa za takvu vrstu filmova.
Neisplativim se u Hrvatskoj pokazao i dućan sa sadomazo opremom koji je prije dvije godine u Zagrebu otvorio novinar Igor Kolovrat i koji se u međuvremenu zatvorio. Ni tvrtki F.S.O. Frajeri s Oroslavlja ne isplati se proizvodnja sadomazo opreme za hrvatsko tržište, ali zato kožne korzete, gaćice i sustave za vezivanje pod brandom “Plahnem te z bičem” već godinama izvoze u Srbiju i Austriju. Igor Šipušić, vlasnik tvrtke “Iplast” iz Velike Gorice, koja se već skoro 20 godina bavi izradom predmeta od poliestera, prije nekoliko mjeseci došao je na ideju da počne proizvoditi dildove, odnosno umjetne penise isključivo od medicinskog silikona.
“To je sasvim drugi segment proizvodnje od onog čime se mi inače bavimo, ali željeli smo naprosto upotpuniti našu ponudu nečim posve drugačijim, zbog čega je bilo potrebno dodatno ulaganje. Proizvodnja je tek krenula, a trenutno smo u fazi izrade ambalaže, što se pokazalo većim problemom od same proizvodnje dildova. Kad to završimo, proizvod ćemo ponuditi seksi shopovima, a moći će se kupiti i putem naše internet stranice”, rekao je Igor Šipušić.No, mnogima za zadovoljavanje ili samozadovoljavanje uopće nije potrebna sadomazo oprema, umjetni penis, vagina ili pornić, nego im je dovoljno čuti ženski glas preko telefona. Djelatnica jedne od brojnih telefonskih seksi linija, za koju korisnik plaća oko sedam kuna po minuti razgovora, kaže da su Hrvati postali kao zečevi.
“Dovoljno mu je da kažem ‘Dobar dan’ i on je gotov.” A kako u nekim slučajevima djelatnicama na seksi linijama nisu plaćene prve dvije minute razgovora, kad čuju takve “zečeve’”, padne im mrak na oči. No, u posljednje vrijeme u THT-u bilježi se blagi pad davatelja usluga seksi i ostalih linija s predznakom 060. Istovremeno su se na tržištu pojavili drugi operateri, poput Optima telekoma i Metroneta, koji su preuzeli nekoliko većih davatelja usluga s dodanom vrijednošću te iz njihove perspektive taj promet raste. Ivanka Žakman Maravić, predsjednica Udruge davatelja usluga 060 i Josip Starc iz tvrtke Starc commerce, smatraju da bi seksi telefonima trebalo dati linije s posebnim predznakom, primjerice 065, jer ovako korisnici sve davatelje usluga 060 brkaju sa seksi linijima, iako među njima, osim astrologije i tarota, ima i primjerice brojeva nekih radiostanica, prodajnih dućana, kolodvora i slično. Telefonskih brojeva s predznakom 060 ima dvjestotinjak u cijeloj Hrvatskoj, a svega pet posto registrirano je za bavljenje “uslugama zabavnog karaktera za odrasle”. No zbog pomanjkanja posla događa se da si konkurencija podmeće lažne prijave, što u nekim slučajevima dovodi do zatvaranja linije.
“Konkurencija koristi sva sredstva da bi pomela one koji malo bolje rade ili su im trn u oku. Meni, primjerice, netko smeta i ja ću iznajmiti pet svojih prijatelja da naprave lažnu prijavu na njihov račun. Dok netko dokaže da je to bilo podmetanje, može proći i više od mjesec dana za koje vrijeme je ‘ključ u bravi’ i stvaraju se veliki gubici”, objasnila je Ivanka Žakman Maravić. Udruga davatelja usluga 060 nezadovoljna je i povećanjem cijena za pozive s mobilnih mreža u prosjeku za čak 40 lipa, koje je stupilo na snagu 1. studenog, s tim da su unazad godinu dana cijene već povećane za jednu kunu, što smatraju izravnim pogodovanjem THT-u jer je korisnicima jeftinije zvati s fiksne linije.
No jedan telefonski poziv kojim će korisnik čuti sve ono o čemu mašta još uvijek je jeftiniji nego odlazak u neki od malobrojnih striptiz klubova. Neki od njih poznati su po “masnim” računima od nekoliko tisuća kuna za jednu rundu pića. U jednom luksuznom zagrebačkom hotelu rekli su nam da se gosti raspituju za noćni život Zagreba, pa tako i za striptiz klubove, a oni im tada kažu da postoji jedan u blizini, ali ga ne preporučuju. “No, stranci unatoč tome odlaze ondje, a ujutro kad se vrate prvo traže bankomat. Znaju ih oderati i za više od 20 tisuća kuna”, ispričao je recepcionar jednog hotela. Ponuda striptiz klubova nije bogata ni na obali. Dok se na opatijskoj rivijeri spominju tri kluba, od kojih su čak dva smještena u sklopu luksuznih hotela, u Dubrovniku uglavnom nitko ne zna da ondje postoji takva vrsta noćnog bara. Na splitskom području ih je registrirano nekoliko, ali ne prati ih baš dobar glas.
No u većini tih barova ni nema pravog striptiza, već se djevojke skidaju samo u toples. Nešto slično striptizu može se vidjeti u gotovo svakom narodnjačkom klubu u Hrvatskoj jer je takva vrsta zabave postala gotovo nezamisliva bez razgolićenih djevojaka koje plešu oko štange odjevene u vruće hlaćice i grudnjake. Golotinja, uostalom, prodaje i naslovnice mnogih časopisa i TV emisija koje ne moraju nužno imati predznak erotskih. Primjer je i najnoviji prilog “Gole vijesti” u sklopu zabavne emisije Red Carpet Nove TV. No to nije slučaj s jednosatnim prilogom Pleasure TV koji se svake noći vrti na OTV-u. Riječ je o emisiji u proizvodnji švicarske tvrtke DataWing u kojoj razgolićene djevojke u donjem rublju plešu pred kamerama. No, ta se emisija na OTV-u od 1. studenog više ne emitira zbog razmimoilaženja u dogovoru oko cijene tog programa.
A za one koji bi radije ostali kod kuće, a ne preferiraju ni video ni internet ni telefon, ostaju još uvijek stare dobre knjige u kojima se, uostalom, krije sva mudrost svijeta. U tvtki Algoritam kažu da u svojoj ponudi imaju oko 50 različitih naslova iz područja seksa, erotike i seksualnosti te da je njihova prodaja konstantno u blagom porastu. Riječ je o knjigama na engleskom jeziku od kojih je najtraženija Kamasutra, a najpopularnije autorice takve literature su Cox i Hooper. Među top 5 najprodavanijih knjiga na tu tematiku nalaze se Seks 365 i Sex card (Seksualne karte), Great Sex Techniques (najbolje tehnike seksa) i Bedside Kama-sutra (Kamasutra u krevetu).
Kostimi za sve seksualne maštarije
Medicinske sestre, konobarice, sobarice, policajke, učiteljice, zečice, čak i vještice, ali i vatrogasci, vojnici, vozači Formule 1 i nogometaši, sve to u muškoj i ženskoj varijanti, kostimi su iz kolekcije Masquarade namijenjeni obogaćivanju seksualnog života, koje proizvodi kanadska tvrka Coquette. Tvrtka Spes d.o.o. dio te kolekcije najprije je prodavala u sklopu dućana donjeg rublja Ocean u Importanne Galleriji, ali su potom otvorili poseban dućan Coquette samo za tu kolekciju.
Od sekretarice do razgovora
Konkurencija među seksi linijama u Hrvatskoj dosta je velika, a one se razlikuju po tome što neke od njih nude unaprijed snimljene sadržaje, dok na drugima rade djelatnice koje je javljaju uživo. No, Udruga davatelja usluga 060 nezadovoljna je novim povećanjem cijena poziva iz mobilnih mreža, jer smatraju da je time privilegiran HT.
Pod brandom ‘Plahnem te z bičem’ tvrtka F.S.O. (Frajeri s Oroslavlja) već nekoliko godina proizvodi kožne proizvode iz kolekcije sado-mazo opreme. No, dok u Hrvatskoj rade samo po narudžbi jer se drugačije nije pokazalo isplativim, puno više izvoze u Srbiju i Austriju.
Komentari