Opera Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) Zagreb sezonu otvara u petak 25. studenoga premijerom komične opere “Don Pasquale” talijanskoga skladatelja Gaetana Donizettija u režiji Dore Ruždjak Podolski i pod ravnanjem maestra Josipa Šege.
Kako se ističe u najavi, najpoznatije Donizettijevo djelo na pozornicu zagrebačkog nacionalnog teatra stiže kao koprodukcija HNK-a Zagreb i Opere Slovenskoga narodnog gledališča iz Maribora.
Gaetano Donizetti je skladatelj koji je svojim djelima povezao prošlost s onim što se tek trebalo dogoditi, stvorivši svojevrstan most između opernoga stvaralaštva Gioachina Rossinija i kasnijih opernih umjetnika, utrvši time put i Giuseppeu Verdiju.
Remek-djelo svojega žanra, opera “Don Pasquale” pripada posljednjemu razdoblju autorova stvaralačkoga rada a njezina je praizvedba 1843. postigla golem uspjeh, te je od tada sastavni dio repertoara najvećih svjetskih opernih kuća.
“Odmaknuvši se od rokokoa, Donizetti je istinski skladatelj romantizma koji njeguje duhovitost zapleta temeljenih na pučkim igrokazima. Bogata melodijska invencija, jednostavan, besprijekoran harmonijski stil, jasna glazbena struktura i obilje humora samo su neke od karakteristika ovoga prekrasnog opernog djela”, stoji u najavi.
Donizetti je svim svojim komičnim operama davao vrlo određene podnaslove, a ovu je označio kao dramma buffo.
Tijekom tri čina pratimo zabavnu priču o dvoje zaljubljenih, Ernestu i Norini, u njihovu nastojanju da poremete ženidbene planove starca Pasqualea, koji je poželio Norinu kao svoju nevjestu.
“Brojna prerušavanja, zamjene identiteta, zabune i obrati, glavne su karakteristike toga djela koje se u ludomu ritmu poigrava sa životnim stereotipima, oslanjajući se na likove talijanske commedije dell’arte, pa je lik Pasqualea temeljen na hirovitu Pantaloneu, Ernesto je inačica zaljubljenoga Pierrota, dok je Norina nastavak dovitljive Colombine”, ističe se nadalje u najavi.
“No, Donizetti je u svojem naslovnom junaku stvorio nevjerojatno istinit lik daleko kompleksniji od njegova predloška, Pasquale je iskren i patetičan protagonist, čas duhovit, čas starački prgav ili djetinjasto naivan, zanosno galantan ili beznadežno sjetan, ali uvijek, i u najtežim trenucima nepopravljivo optimističan i vrlo životan”, dodaje se.
Poslije brojnih zapleta i peripetija mladi se par ipak uspijeva vjenčati, a opera završava u vedromu finalu i veselju igre, sa zrncem mudrosti kojom se prašta ismijanomu Pasqualeu zato što se u starosti poželio oženiti mladom djevojkom.
Donizettijeve likove utjelovljuju Ozren Bilušić/Giorgio Surian (Don Pasquale), Leon Košavić/Ljubomir Puškarić (Doktor Malatesta), Mark Milhofer/Nikša Radovanović (Ernesto), Marija Kuhar Šoša/Ivana Lazar (Norina), Antonio Brajković/Robert Palić (Carlino, lažni bilježnik), uz članove baletnog ansambla HNK Tatjanu Andročec, Ilincu Barbu Moga, Barbaru Novković Novak, Danijelu Zobunđiju, Filipa Filipovića i Alena Gotala.
Scenograf je Stefano Katunar, kostimografkinja Barbara Bourek, oblikovatelj svjetla Elvis Butković, scenski pokret je postavila Petra Hrašćanec, a zbor je uvježbao Luka Vukšić.
Josip Šego član je zagrebačke Opere od 2000. godine kao korepetitor, a od 2005. godine angažiran je kao dirigent. Nekoliko godina ravnao je mješovitim zborom Collegium pro musica sacra, a kao dirigent često nastupa izvan matičnoga kazališta na drugim opernim scenama u zemlji i inozemstvu.
Dora Ruždjak Podolski kazališna je redateljica s više od šezdeset dramskih i opernih naslova u svojoj karijeri, uspješnim suradnjama s brojnim teatrima u Hrvatskoj i inozemstvu te osvojene tri Nagrade hrvatskog glumišta za redateljska ostvarenja. Tri godine obnašala je dužnost ravnateljice dramskoga programa Dubrovačkih ljetnih igara.
Komentari