Ministarstvo kulture RH drastično je umanjilo potporu dvama najvećim programima udruge Domino u 2019. godini, festivalima “Queer Zagreb” i “Perforacije”, čime je, smatra ta udruga, ozbiljno ugrozilo djelovanje dvaju međunarodno priznatih LGBTQ i festivala nezavisne scene koji su dosad značajno posredovali u afirmaciji hrvatskih umjetnika u inozemstvu te omogućili gostovanje brojnih umjetnika iz preko 40 zemalja u Hrvatskoj.
Za “Queer Zagreb”, najdugovječniji i najveći LGBTQ umjetnički program u Republici Hrvatskoj, sredstva su tijekom protekle tri godine umanjena za 120 tisuća kuna, odnosno, 70 posto, što je ujedno i najveći pad potpore za pojedinačni program nezavisne kulture, ističu iz Domina. Istovremeno, “Perforacije”, vodeći festival nezavisne scene, u protekle je tri godine izgubio potporu za 40 posto.
“Radi se o sramotnim odlukama koje uništavaju dva međunarodno poznata i priznata festivala preko kojih su deseci domaćih umjetnika prikazali svoje radove u inozemstvu i u okviru kojih je u RH gostovalo stotine umjetnika iz preko četrdeset zemalja”, ističe se u priopćenju koje potpisuje predsjednik Domina Zvonimir Dobrović.
Usprkos tim ciljanim rezovima, Domino je jedna od najaktivnijih organizacija civilnog društva koje djeluju u kulturi, napominje nadalje Dobrović: “Samo tijekom 2018. održano je stotinjak događanja u organizaciji Domina u Hrvatskoj i desetak država diljem svijeta, podržano je predstavljanjem i koprodukcijama preko 40 hrvatskih autorica i autora”.
“Queer Zagreb” pokrenut je 2003. kao festival koji snažno podržava umjetnost koja propituje društvene norme te otvorio prostor u društvu za mnoge suvremene autore, teme i osnaživanje manjinskih identiteta. “Perforacije” odgovaraju na potrebu za širom podrškom cijele nezavisne scene – festival je u svojih deset godina postao najveća manifestacija nezavisne scene koja okuplja svake godine brojne umjetnike te program predstavlja u sedam hrvatskih gradova.
“Oba festivala nerijetko progovaraju o političkim, društvenim i aktivističkim pitanjima”, kaže Dobrović. “Nismo slijepi spram činjenice da svaka artikulacija političke naravi umije zasmetati – a naročito kada artikulira kritiku upravljačkih instanci. Beskompromisno je udruga Domino kritična prema odnosu Ministarstva kulture spram nezavisne scene i ove rezove ne možemo vidjeti drugačije nego kao pokušaj gašenja ‘Queer Zagreba’ te ‘Perforacija'”, smatra.
Svojim programima, Domino je u gotovo dva desetljeća djelovanja postao kulturnom činjenicom hrvatske kulturne scene, tvrdi Dobrović, a, uz desetke autorica i autora koje podržava, organizacija surađuje i s desecima organizacija iz područja kulture, ljudskih prava, obrazovanja i medija te uz programe suradnje, za njih organizira i aktivnosti potpore i edukacije.
Međunarodna prepoznatost djelovanja Domina dovela je i do snažne prisutnosti umjetnika i organizacija s kojima je povezana u inozemstvu – o čemu svjedoči i kontinuirana uključenost udruge u EU programe, te učestali pozivi inozemnih organizacija da se u okviru njihovih programa predstave hrvatski umjetnici, ističe nadalje Dobrović.
Od Ministarstva kulture stoga traži javno obrazloženje zbog čega projekti Domina nisu ocijenjeni pozitivno kad je riječ o viziji koje Ministarstvo gaji o razvoju hrvatske kulturne scene.
“Rezultati rada udruge Domino govore mnogo, ali i odluke kojima Ministarstvo kulture iz godine u godinu srozava dignitet naših programa. Pozivamo stoga ministricu (kulture Ninu Obuljen Koržinek) da se javno očituje na osnovu čega je ‘Queer Zagrebu’ i ‘Perforacijama’ opet smanjena potpora, i je li riječ o homofobiji, zastrašivanju, kažnjavanju, birokratskoj pogrešci ili pak kulturnoj strategiji koja ruši i ono malo nezavisne scene koje je ostalo”, stoji u Dobrovićevu priopćenju.
Komentari