U srijedu od 18 sati u Laubi – Kući za ljude i umjetnost, održat će se godišnja dodjela nagrada ULUPUH-a za 2023. godinu. Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek dodijelit uručit će Nagradu za životno djelo, Nagradu za najbolji izložbeni projekt, Nagradu za najbolju mladu umjetnicu, Nagradu za najbolji izdavački projekt te Nagradu Studijske sekcije „Zdenka Munk”.
Nagradu za životno djelo primit će Božena Štih Balen, jedna od najznačajnijih i najnagrađivanijih hrvatskih keramičarki. Božena Štih Balen završila je Školu primijenjenih umjetnosti 1958. godine, nakon čega je upisala likovni smjer na Pedagoškoj akademiji u Zagrebu. Prvu samostalnu izložbu realizirala je 1963. godine u prostoru Društva hrvatskih arhitekata, a iste godine izlaže na prestižnoj Međunarodnoj izložbi umjetničke keramike u Faenzi, manifestaciji na kojoj će sudjelovati još osam puta. Osnovala je umjetničku grupu Arteterra s kermaričarkama Dorom Pezić Mijatović, Ljerkom Njerš i Vladimirom Kučinom te likovnom kritičarkom Marinom Baričević 1977. godine. Sudjelovala je na simpozijima u organizaciji Académie Internationale de la Céramique (AIC) u Parizu 1981., Zürichu 1982., te Budimpešti 1983. godine. Zagrebački Muzej za umjetnost i obrt 2007. godine organizira veliku retrospektivnu izložbu Božene Štih Balen. U proteklih 6 desetljeća izlaže na mnogobrojnih samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inozemstvu, te je dobitnica mnogobrojnih priznanja za svoj umjetnički rad. Njezini se radovi nalaze u brojnih hrvatskim muzejskim institucijama te u privatnim zbirkama diljem svijeta.
Nagradu za najbolji izložbeni projekt primit će Barbara Blazin za izložbu Žene u javnom prostoru: briga za grad. Barbara Blasin grafička dizajnerica i fotografkinja diplomirala je 2002. (MA) Studij dizajna Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu. Svoj profesionalni rad započinje 1997. kao fotografkinja u časopisu Arkzin. Bavi se dizajnom i fotografijom, te je surađivala na raznim interdisciplinarnim i istraživačkim projektima koji se bave ženskom historiografijom. Izlagala je samostalno i na mnogim grupnim domaćim i međunarodnim izložbama. Dobitnica je nagrade Hrvatske sekcije AICA-e na “Zagrebačkom salonu” 2008. i 2011. godine. Članica je ULUPUH-a i Centra za ženske studije. Godine 2023. realizirala je izložbeni projekt Žene u javnom prostoru: briga za grad koja prikazuje gradske prizore snimane analognom panoramskom kamerom. Gradskim urbanim prizorima dominiraju žene time feministički afirmirajući javni prostor.
Nagradu za najbolju mladu umjetnicu primit će Marina Rajšić, multimedijska umjetnica i dizajnerica vizualnih komunikacija. Do danas je održala 10 samostalnih i sudjelovala u više od 20 skupnih izložbi. Bila je voditeljica edukativnih i tematskih likovnih radionica, sudionica umjetničkih kolonija. Tijekom 2022. i 2023. godine ostvarila je zapažene samostalne multimedijske projekte poput izložbene instalacije Posebna prigoda, rada-skulpture Pauzirane čestice Lipe, nastavka land-art instalacije Čestice Lipe ili izložbe Umjetnost lijepog. U svojim se radovima bavi pitanjem odnosa prošlosti i sadašnjosti, uspomene i zaborava, osobne i kolektivne memorije, kroz suptilne, ali i vrlo elaborirane izložbene procese i postave. Njen je rad prepoznat na domaćoj likovnoj sceni pa je tijekom 2002. i 2003. bila finalistica nekoliko natječaja. To su Nagrada za mladog umjetnika/cu, Radoslav Putar 2022, kao i 2. nagrada za mlade umjetnike “Ivan Kožarić” u organizaciji MSU Zagreb. Krajem 2022. godine MSU Zagreb otkupljuje njen rad Pauzirane čestice Lipe, dok tijekom 2023. MMSU Rijeka otkupljuje rad Print Screen.
Nagradu za najbolji izdavački projekt primit će monografija Poetika vizualnog kazališta Ivane Bakal. U knjizi Poetika vizualnog kazališta autorica Ivana Bakal, istaknuta hrvatska kostimografkinja i vizualna umjetnica, iznosi pregled svoga plodnog i bogatog umjetničkoga djelovanja u raznim stvaralačkim područjima i medijima od samih početka rada do danas. Knjiga stoga obuhvaća i autoričin kostimografski rad u tradicionalnome institucionalnome kazalištu „srednje struje“, i njezine kostimografske izlete u svijet medija, reklama i različitih društvenih događanja, i njezino mnogovrsno sudjelovanje u projektima nezavisne kazališne scene, i umjetničine autorske projekte koji se ujedno nameću i kao neki od njezinih kreativnih vrhunaca. Najveći dio knjige posvećen je autoričinu djelovanju u polju vizualnoga kazališta i autoričinim umjetničkim istraživanjima kostima-skulptura ili kostima-instalacija te performansa kostima i izvedba kojima glavni poticaj daje kostim, izmaknutim iz okvira klasične kazališne predstave i realiziranim u izložbenim i nekazališnim prostorima. Autorica u uvodnim poglavljima stoga razmatra dramaturške pretpostavke vizualnoga kazališta te status kostima i kostimografa unutar njega, potom nudi kratki pregled povijesti vizualnoga kazališta u nacionalnim rasterima i na međunarodnoj sceni, istodobno dajući naslutiti i dijapazon osobnih uzora ili izabranih prethodnika, da bi se zatim usredotočila na pomno razlaganje evolucije i dijapazona vlastitih umjetničkih promišljanja vizualnoga kazališta.
Priznanje za poseban doprinos ugledu ULUPUH-a primit će Bella Rupena, dugogodišnja voditeljica izložbenih aktivnosti u ULUPUH-u. Bella Rupena diplomirala je Povijest umjetnosti i Talijanski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 2009. godine. 2010. stječe stručno zvanje Kustosa u muzeju nakon završenog pripravničkog rada u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu i položenog stručnog ispita. Od 2010. do 2016. godine radi kao kustos asistent na poslovima međunarodnih projekata u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, Digitizing Ideas: Archives of Conceptual Art Practice i Performing the Museum. U svom radnom iskustvu ostvarila je suradnju na dvadesetak izložbi realiziranih u sklopu programa Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu. Od 2023. godine radi kao kustosica i voditeljica Arhiva Tošo Dabac Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu. Od 2019. do 2023. godine djelovala je kao voditeljica Galerije ULUPUH i Galerije Permanenta, obje u sastavu ULUPUH-a, a zbog iznimnog doprinosa djelovanju dviju galerija te dugogodišnjeg kvalitetnog profesionalnog angažmana, ULUPUH nagrađuje Bellu Rupena Godišnjim priznanjem za poseban doprinos ugledu ULUPUH-a.
Uz nagrade, ULUPUH će uručiti Priznanje za poseban doprinos ugledu ULUPUH-a Belli Rupena, dugogodišnjoj voditeljici Galerije ULUPUH i Galerije Permanenta.
Nagradu „Zdenka Munk” Studijske sekcije primit će Darija Alujević, autorica monografije Mila Wod – prva hrvatska kiparica. Darija Alujević diplomirala je povijest umjetnosti i talijanski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 1999. godine, gdje je 2020. i doktorirala na Poslijediplomskom doktorskom studiju povijesti umjetnosti obranivši disertaciju pod naslovom “Život i djelo kiparice Mile Wod”. Od 2000. godine radi kao stručna suradnica u Arhivu za likovne umjetnosti Kabineta za arhitekturu i urbanizam HAZU, a od 2023. kao stručna savjetnica. 2023. godine izdaje knjigu o Mili Wod, prvoj hrvatskoj kiparici u izdanju ogranka Matice hrvatske u Petrinji, a radi se o opsežnoj knjizi na gotovo 600 stranica. Kontekstualizirajući djelovanje umjetnica početkom 20. stoljeća, Darija Alujević revitalizira pionirske doprinose prve akademski školovane kiparice.
ULUPUH će također počasnim članovima proglasiti Miroslava Gašparovića, Moranu Matković, Igora Kuduza i Dejana Dragosavca Rutu.
Komentari