Tradicionalne godišnje nagrade Hrvatskoga narodnog kazališta (HNK) u Zagrebu za najbolja ostvarenja u protekloj sezoni dodijeljene su u subotu Edini Pličanić i Tomislavu Petranoviću za balet, Nini Violić i Filipu Vidoviću za dramu, te Valentini Fijačko Kobić i Tomislavu Mužeku za operu.
Laureatima je na nagradama na svečanoj ceremoniji u foyeru HNK uvodno čestitala intendantica Dubravka Vrgoč, istaknuvši kako su svojim iznimnim trudom, svi oni, ali i ostali njihovi kolege, ljudi u tehnici i administraciji, zaslužni da je sezona 2017./2018. bila jedna od najboljih u povijesti HNK-a Zagreb, čime su “ispisali blistavu povijest nacionalnoga teatra”.
“Svojim iznimnim trudom, repertoarnim naslovima koji su se kosili jedan s drugim, sjajnim nastupima na europskim pozornicama i u koprodukcijskim projektima, zaokružili smo sezonu u kojoj nam je naša publika rekla da nas treba i da smo važni ne samo ovom gradu nego i u Europi”, rekla je Vrgoč.
To, napomenula je, dokazuje i činjenica da dodjelu najviših nagrada koje središnji nacionalni teatar dodjeljuje svojim umjetnicima na kraju sezone prati u subotu svečani koncert na pozornici HNK-a Zagreb, kojim najviši državni vrh slavi petogodišnjicu ulaska Hrvatske u Europsku uniju. “To govori u prilog tome da je riječ o europskome teatru koji će u budućnosti, upravo u tome smjeru, pokušati Europu još više donijeti ovdje, te sebe predstaviti Europi”, poručila je intendantica.
Godišnju Nagradu Mila Dimitrijević za najbolju žensku, odnosno, mušku ulogu u sezoni 2017./18. ocjenjivački sud u sastavu Boris Senker, Mani Gotovac i Tomislav Čadež dodijelio je Nini Violić i Filipu Vidoviću za “iznimne glumačke kreacije” Milene i Sandija u predstavi “Ciganin, ali najljepši” u režiji Ivice Buljana, gdje su ostvarili iznimnu dosljednost i usklađenost glumačke suigre, potpuno dajući sebe fiktivnim kazališnim likovima, koji tako, kako je istaknuto u obrazloženju žirija pročitanog na dodjeli, zahvaljujući njihovu glumačku zagovoru, postaju stvarni i životni.
Primajući nagrade, plakete i diplome, od intendantice Vrgoč, glumački tandem zahvalio je na podršci ponajprije ravnatelju Drame HNK-a Zagreb Ivici Buljanu, koji je prepoznao Milenu i Sandija u njima, zatim i čitavome ansamblu na izvrsnoj glumačkoj suradnji, te jedno drugome na sinergiji ostvarenoj u razvoju i kreaciji njihovih uloga.
Nagrade za najbolja ostvarenja u opernim predstavama, Vladimir Ruždjak za mušku i Marijana Radev za žensku ulogu, dobili su Tomislav Mužek i Valentina Fijačko Kobić. Takvu je odluku donio ocjenjivački sud u sastavu Jagoda Martinčević, Branimir Pofuk i Dario Poljak.
Čitajući obrazloženje žirija, Martinčević je istaknula kako je u sezoni koja je upravo na isteku na pozornici HNK-a Zagreb bilo više nezaboravnih ostvarenja umjetnika koji u trenutku ostvarivanja tih uloga nisu bili članovi toga kazališta, ali su to postali u međuvremenu.
To je znak da je uprava kazališta prepoznala generaciju koja dolazi, jer se doista može reći da je riječ o “pravoj pjevačkoj reprezentaciji”, rekla je.
Fijačko Kobić je nagrađena za ulogu Liu u operi “Turandot” Giacoma Puccinija, “duboku i potresnu kreaciju snažnog unutarnjeg naboja, velike dinamičke i izražajne raznolikosti te prekrasnih piana koja su odraz koliko majstorski vođenog glasa toliko i duboke emocionalnosti posve na tragu autorovih zamisli koje je darovao tom iznimnom liku”. Mužeku je priznanje donijela “zahtjevna uloga” Georga u operi “Ukleti Holandez” Richarda Wagnera, gdje je “ostvario raznolik dijapazon raspoloženja i dvojbi, te pokazao i srčanost ali i lomnost odbačenog muškarca u Wagnerovoj specifičnoj tenorskoj dionici koja na našim scenama desetljećima nije imala uzora”.
Fijačko Kobić je zahvalila intendantici Vrgoč i ravnatelju Opere HNK-a Zagreb Nikši Barezi na angažmanu, “prekrasnom timu opere ‘Turandot’, ali i naravno zagrebačkoj publici koja me je tako lijepo nakon svake predstave nagradila”.
Ocjenjivački sud u sastavu Božica Lisak, Almira Osmanović i Ljiljana Gvozdenović odlučio je da nagradu Oskar Harmoš za najbolju baletnu mušku kreaciju u protekloj sezoni dobije Tomislav Petranović i to za “stabilno i iskusno iznjedrene dragocjenosti” u ulogama Rudolfa Habsburškog u baletu “Elizabeta Austrijska – Sissi” koreografa Patrica Barta; Princa Siegfrieda u “Labuđem jezeru” koreografa Vladimira Malakhova te Princa u baletu “Orašar” u koreografiji Dereka Deana.
Za “s ljudskim i umjetničkim razumijevanjem” odigrane uloge glumice Kataarine Schratt u baletu “Elizabeta Austrijska – Sissi” te Gustavove supruge u baletu “Smrt u Veneciji” koreografkinje Valentine Turcu, te tehnikom i iznimnom glumačkom snagom izveden nezaboravan lik grofice Capuleti u baletu “Romeo i Julija” također Patricea Barta, nacionalna prvakinja Baleta HNK-a Zagreb Edina Pličanić dobila je Nagradu Ana Roje za najbolje baletno žensko ostvarenje.
Pličanić je rekla kako je ta nagrada jedno iznenađenje i dobrodošlica nakon dvogodišnje pauze zbog trudnoće i rođenja djeteta, nakon koje se planirala “ušuljati u sezonu nježno i meko”, napomenuvši kako se vratila “u balet koji je superioran”. Petranović se složio da je riječ o izuzetno kvalitetnom baletnom ansamblu s puno izvrsnih ostvarenja, istaknuvši kako mu je drago što još uvijek uspijeva iznenaditi žiri svojim kreacijama
Komentari