Izložbom fotografskih portreta Jagode Kaloper u kinu Tuškanac i projekcijama njezinih filmova, Dani hrvatskog filma (DHF) u ponedjeljak će programom “Sjećanje na divu” podsjetiti na rad te istaknute hrvatske glumice i umjetnice.
Nakon otvorenja izložbe posvećene glumici koja je preminula prošle godine, prikazat će se dva filma koja zaokružuju njezinu umjetničku karijeru – epizodu “Duga ulica” iz omnibusa “Ključ” Vanče Kljakovića, snimljenog 1965. te dokumentarca “Iza ogledala” koji je režirala 2011. godine.
U urbanoj priči “Ključ” o stidljivoj noćnoj avanturi dvoje mladih, Kaloper je imala svoje prvo filmsko pojavljivanje i kao naturščica s diplomom akademske slikarice odmah je zapažena po francuskom šarmu i lakoći izvedbe.
Nakon toga su uslijedile uloge u filmovima “Ponedjeljak ili utorak” (1966.), “Gravitacija ili fantastična mladost činovnika Borisa Horvata” (1968.), “Lisice” (1969.), “Plavi svijet” (1969.). Tijekom 1971. ostvarila je nekoliko uloga – “Fabijen” ,”Apotekarica”, “Balada o svirepom”.
Iste je godine u filmu Dušana Makavejeva “W.R. – Misterije organizma”, ostvarila ulogu seksualno osviještene i oslobođene žene, koja se pamti kao njezino najpoznatije glumačko ostvarenje.
Potom je glumila u filmovima “Kud puklo da puklo”, “Kuća”, “Posljednji podvig diverzanta Oblaka”, “Ponedjeljak”, “Trofej”, “Samo jednom se ljubi”.
Intenzivni dio njezine glumačke karijere završava početkom osamdesetih, a tek kasnih devedesetih sporadično se počela vraćati na film u epizodnim ili cameo-rolama.
Glumila je u filmovima “Pont Neuf” i “Mondo Bobo”, te “Zavaravanje” i “Holding”, a njezina posljednja filmska uloga bila je u filmu “Družba Isusova” iz 2004.
Za svoju je filmsku karijeru Jagoda Kaloper višestruko nagrađivana – dobila je Nagradu grada Zagreba “Kula Lotrščak”, “Srebrnu Arenu” i “Zlatnu Arenu” na pulskome filmskom festivalu, te nagradu “Carica Teodora” na filmskome festivalu u Nišu.
Paralelno s filmskom, gradila je i slikarsku karijeru. Diplomirala je 1970. godine na Likovnoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, a iste godine postala je i članica Hrvatskoga društva likovnih umjetnika (HDLU).
Izlagala je na mnogim samostalnim i skupnim izložbama, grafički je dizajnirala brojne knjige, časopise, kataloge i postere, a autorica je i vizualnog identiteta nekih industrijskih proizvoda.
Dizajnirala je vlastitu liniju keramičkoga nakita te radila kao kostimograf na filmu.
I za svoj slikarski i dizajnerski rad je primila mnoge nagrade, među ostalim, Nagradu Zagrebačkoga salona u sekciji “Prijedlozi”, nagradu za ilustraciju za dječju knjigu “Tonkica Palonkica” na beogradskome Sajmu knjiga, te Nagradu “Ivan Brlić Mažuranić” za ilustracije dječjih knjiga.
Prije sedam godina Jagoda Kaloper režirala je svoj prvi, ali i posljednji umjetnički film “Iza zrcala” ili “Žena u ogledalu”, koji je osvojio T-HT nagradu.
U tom je video-radu, odabranom za program “Sjećanje na divu” DHF-a koji se održava na njezin nedočekani 70. rođendan, kombinirala isječke iz filmova u kojima je glumila šezdesetih i sedamdesetih, te kadrove kojima je samu sebe snimila digitalnom kamerom iz ruke u reflektirajućim površinama.
Dani hrvatskog filma u ponedjeljak na Ljetnoj pozornici Tuškanac prikazuju i epohalni eksperimentalni film “sfaĩra 1985-1895” Ivana Ladislava Galete, a u kinu Tuškanac drugi dio programa filmova osebujnih poetika “Izvan okvira” – “Križna cesta 12” Josipa Lukića, “Demon iz boce” Sunčice Ane Veldić, “Lijepa naša domovino ili kako sam se (od)naučio prestati brinuti i voljeti ružu” Željka Vukićevića Zhela, “Uzdanica” Antona Mezulića, “Blagoslov” Zvonimira Rumboldta, “Akt” Tamare Bilankov i “Zima” Damira Radića.
U natjecateljskom programu na rasporedu su igrani filmovi “Med i mliko” Marka Jukića i “Tajni život vila” Igora Jelinovića, kojima će prethoditi projekcija dokumentarca Zorana Tadića “Dernek” (1975.) iz progama Retro: Obnovljena baština.
Bit će tu i namjenski filmovi iz konkurencije, “Područje bez signala” Marka Šesnića, Gorana Turkovića i Manuela Šumberca, “Fimi za početnike” Daria Juričana te igrani filmovi “Plan A” Tomislava Luetića s Ksenijom Marinković i Jadrankom Đokić, “Fabijan” Lovre Mrđena, “Prije mraka” Bojana Radanovića i dokumentarni film “After Party” Viktora Zahtile te animirani “Otok” Tee Nucak.
U kvartovskom kinu na otvorenom u Parku Stara Trešnjevka u večernjim satima prikazuju se glazbeni spotovi hrvatskih izvođača kao što su Jinx, Gibonni, Massimo, Stampedo, Psihomodo pop i Darko Rundek, nastali u režiji Radislava Jovanova Gonze, Dalibora Matanića, Natka Stipaničeva, Tomislava Rukavine i drugih.
Komentari