Desetogodišnja Alisa Ciglar Tišljar proglašena je u ponedjeljak u Rijeci pobjednicom natječaja za kratku priču za mlade 19. Festivala europske kratke priče, a na dodjeli u riječkom Exportdrvu srednjoškolke Brigita Stajić i Lorena Ivanković osvojile su drugo i treće mjesto.
Proglašavajući dobitnike, pisac i novinar Davor Mandić istaknuo je kako je ove godine odluka o pobjedničkoj priči bila brza i jednosložna, a prosudbeno povjerenstvo biralo je među 53 priče učenika osnovnih i srednjih škola iz Hrvatske i susjednih država, koliko ih je pristiglo na natječaj za kratku priču.
“Danas, u vremenu kada su distrakcije toliko moćne, kada je puno kompleksnije djecu privoljeti pisanju i čitanju, 53 je odlična brojka”, rekao je Mandić, uz kojega su žiri činile spisateljica Dunja Matić, profesorica Helena de Karina te pjesnikinja Monika Herceg.
Ove godine natječaj FEKP-a za mlade bio je osmišljen pod parolom ‘vizije budućnosti’, postavljajući, među ostalim, pitanja kako izgleda budućnost i što nam poručuje, napomenuo je Mandić. “Pristigle priče većinom su bile distopijske i utopijske, a najomiljeniji je žanr bio fantazija, što nije vezano samo uz temu, nego i uz trenutak u kojemu živimo”, dodao je.
Nakon pročitanih svih pristiglih radova, žiri je odlučio prvu nagradu dodijeliti Alisi Ciglar Tišljar, učenici četvrtog razreda OŠ Bukovac iz Zagreba, čija je priča “Duga na početku kraju puta, budućnost se čini ljuta”, kako je istaknuo Mandić, jednoglasno oduševila žiri spojem zaigranosti i ozbiljne uronjenosti u stvarnost.
“Ova poezija u prozi istaknula se kako zaigranim i zvučnim ritmom, tako i pažljivim povezivanjem aktualnih društvenih tema – sve od pandemije, preko potresa koji je pogodio Zagreb, do ekologije i zabrinutosti za okoliš, predstavljeno je iz perspektive djeteta”, rekao je.
“Zaigranosti i dječjoj perspektivi unatoč, riječ je o tekstu koji pokazuje zavidnu vještinu i zrelost izričaja, na kakvima bi pozavidjeli i odrasli autori”, mišljenje je prosudbenog povjerenstva koje je pročitao Mandić.
“Priča je sjajna, fenomenalna; toliko toga staviti u jednu priču ne bi se usudio ni Roman (Simić), a usudila se djevojčica od 10 godina koja je pritom izabrala iznimno zahtjevnu formu lirske proze, pa još i rimovane. Dakle: svi sastojci za katastrofu! A Alisa je to napravila i to je napravila maestralno”, dodao je.
Primajući nagradu, Alisa Ciglar Tišljar kazala je kako je tu priču napisala zato što joj se “baš pisalo o budućnosti”. “Htjela sam vam svima reći kako je ovo naš svijet i moramo se pobrinuti za njega kako bismo se mogli duže zabavljati i igrati u njemu”, poručila je.
Drugonagrađenu priču “Neizvjesno i neodređeno” Brigite Stajić, učenice trećeg razreda IX. gimnazije u Zagrebu, Mandić je opisao kao priču “složene narativne konstrukcije koja suvereno izmiče zamkama spekulativne fikcije poput viška kontekstualizacije i ‘info-dumpanja'”.
“Umjesto toga, suptilno smo uronjeni u skicu budućnosti koja se promišljeno oslanja na postojeće kulturološke temelje. Jednako elegantno iznesena je i društvena kritika, koja obrađuje kolektivno stanje otuđenosti kroz zapažanja protagonista. ‘Neizvjesno i neodređeno’ kompozicijski je vješt, kritički odmjeren i stilski skladan tekst koji izvjesno određuje obećavajuću spisateljsku budućnost mlade autorice”, ističe se u obrazloženju nagrade.
Trećenagrađena priča je “Vertikalna stvarnost” sedamnaestogodišnje Lorene Ivanković, učenice zagrebačkog MIOC-a, a riječ je o, kako je rekao Mandić, “veselom i detaljnom prikazu budućnosti koji pruža užitak skladnog nesklada iskonske prirode i čiste tehnologije”.
“Kao što citat sugerira, Lorenina priča specifična je po zaraznom optimizmu koji nije skliznuo u slatkorječive patetike. Pratimo djevojčicu koja odlazi na svečano preuzimanje vremenske kapsule zakopane prije 100 godina i tom prigodom će po prvi puta u životu hodati po Zemlji”, naveo je Mandić.
Žiri je jednu priču odlučio posebno pohvaliti, “Dioklecijanovi mušketiri” trinaestogodišnje Rine Punde, učenice Osnovne škole Tituša Brezovačkog u Zagrebu. “Dioklecijanovi mušketiri” priča je o prijateljstvu smještena u prostore potopljene Dioklecijanove palače.
“Tekst osvaja pouzdanim pripovjednim glasom koji vodi kroz urednu narativnu kompoziciju i uvjerljivo izvedene dijaloge. Obrađujući ozbiljnu temu vršnjačkog nasilja, usamljenosti i nesigurnosti, mušketiri uspijevaju završiti s optimističnom notom i daškom humora”, pročitao je Mandić obrazloženje žirija.
Sve priče koje su ušle u uži izbor mogu se pročitati na mrežnim stranicama Festivala europske kratke priče, a nagrađene će biti objavljene i na web stranici Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture i portalu Gradske knjižnice Rijeka.
Komentari