AMERIČKA TVRTKA MARTIN UAV, proizvođač najmodernijih bespilotnih letjelica koje je testirala američka vojska, odlučila je ‘napasti’ izraelski Aeronautics na tenderu za dnevni i noćni nadzor državne granice koji je raspisao MUP, a njihov interes za ulazak na hrvatsko tržište uvertira je u novi sukob oko nabavke borbenih aviona
Sjednica Vijeća za obranu koju je predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović sazvala za utorak, 4. lipnja, odredit će smjer kojim će krenuti novi proces nabave višenamjenskih borbenih aviona koji je početkom godine neslavno propao, kad je američka strana odbila dati odobrenje za 30 godina stare izraelske avione F-16 koje je Hrvatska htjela kupiti. Obnavljanju procesa nabave aviona sada će prethoditi jedan drugi veliki posao u kojem će se američka i izraelska strana ponovno sukobiti. No ovaj put glavnu riječ neće imati ministar obrane Damir Krstičević, već ministar unutarnjih poslova Davor Božinović jer je riječ o natječaju za zračni dnevni i noćni nadzor državne granice uz pomoć bespilotnih letjelica malog, srednjeg i velikog dometa koji je raspisalo Ministarstvo unutarnjih poslova. Na tom se natječaju, u grupi za letjelice velikog dometa, prvi put u Hrvatskoj pojavljuje američki proizvođač naprednih bespilotnih letjelica, teksaška tvrtka Martin UAV. Ona je razvila vlastiti model V-Bat letjelice bazirane na VTOL tehnologiji okomitog lansiranja/polijetanja i spuštanja (Vertical Take-Off and Landing), za čiji je daljnji razvoj američka vlada u ožujku odobrila 99,5 milijuna dolara. Riječ je potpuno neovisnoj letjelici koja ne zahtijeva nikakvu dodatnu opremu za lansiranje, osmišljenoj da detektira situaciju na najnepristupačnijim terenima, pogodnoj za djelovanje s kopna i mora koja se može jednostavno lansirati i s vozila u kretanju i letjeti neprekidno više od devet sati bez punjenja. Glavni konkurent Amerikancima na natječaju bit će izraelska tvrtka Aeronautics čije bespilotne letjelice su već pobijedile na natječaju koje je prošle godine raspisalo Ministarstvo poljoprivrede. No, američka tvrtka, kako su Nacionalu ispričali izvori izvrsno upućeni u detalje ovog posla, ušla je u natječaj s uvjerenjem da je njihova tehnologija nadmoćnija od izraelske, ali i dobro informirana oko svih okolnosti koje su se događale i oko nabave aviona i bespilotnih letjelica za druga ministarstva.
AMERIKANCI SU SE JAKO DOBRO RASPITALI o svemu što se događalo kod nas. Svjesni su da je Hrvatskoj cilj ulazak u Schengen do 2021. i smatraju da će njihove letjelice na najbolji način štititi granice RH i EU-a
“Amerikanci su se jako dobro raspitali o svemu što se kod nas događalo. Svjesni su da je Hrvatskoj cilj ulazak u Schengen do 2021. i da će hrvatsko predsjedanje Europskom unijom 2020. biti odlična prilika da pokažemo napredak i finaliziramo proces pristupa Schengenu. Upravo u tome vide svoju prednost jer smatraju da će s njihovim bespilotnim letjelicama Hrvatska na najbolji mogući način moći zaštititi svoje i granice Europske unije, što bi automatski značilo još jednu izvrsnu referencu za daljnji prodor njihove tvrtke na tržište Europske unije”, ispričao je za Nacional izvor iz poslovnih krugova. Amerikanci očekuju i raspisivanje natječaja za bespilotne letjelice koji će uskoro raspisati Ministarstvo obrane. Prema njihovim informacijama, ministar obrane Damir Krstičević smatra da za zadovoljenje vojnih potreba na tržištu postoje napredniji modeli od onih koje Ministarstvo obrane trenutno koristi s Ministarstvom poljoprivrede, a koje su nabavljene od izraelske tvrtke Aeronautics radi sprečavanja krivolova na moru, akcija spašavanja na moru te nadzora i prevencije šumskih požara. Zanimljivo je da je izraelskoj tvrtki Aeronautics, koja je tada pobijedila na natječaju Ministarstva poljoprivrede vrijednom 12 milijuna eura bez PDV-a, glavni konkurent bila druga izraelska tvrtka Israel Aerospace Industries koja je nastupila s tvrtkom KING ICT, u kojoj je Damir Krstičević do odlaska u politiku krajem 2015. obnašao dužnost člana nadzornog odbora, a ranije i dužnosti člana uprave, direktora i prokurista. Kad je otkriveno da je tvrtka Israel Aerospace Industries sudjelovala u pregovorima s Hrvatskom o kupnji izraelskih borbenih aviona, postavilo se pitanje sukoba interesa Damira Krstičevića, no Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa odbacilo je prijavu protiv njega.
Tvrtka KING ICT dobila je prošle godine i posao nabave bespilotnih letjelica za Ministarstvo unutarnjih poslova u vrijednosti 267 tisuća kuna. Novi natječaj Ministarstva unutarnjih poslova raspisan je za bespilotne letjelice kratkog, srednjeg i velikog dometa, a najzanimljiviji će biti upravo natječaj za letjelice velikog dometa, gdje se sa svojom ponudom pojavio američki proizvođač. Taj je dio natječaja ujedno i vrijednosno najveći. MUP nabavlja dvije letjelice velikog dometa, a procijenjeni troškovi bez PDV-a su 16,9 milijuna kuna odnosno oko 2,2 milijuna eura, što iznosi oko 1,1 milijun eura po letjelici.
U NATJEČAJNIM UVJETIMA navedeno je da letjelica mora slati signal na udaljenosti većoj od 80 kilometara, masa letjelice prilikom polijetanja smije biti maksimalno 200 kilograma, snaga motora veća od 110 KW, minimalno operativno vrijeme leta s jednim punjenjem treba iznositi 10 sati, letjelica mora letjeti najmanjom brzinom od 100 kilometara na sat, dok je brzina krstarenja letjelice maksimalno 100 kilometara na sat. U ocjeni najbolje ponude 60 posto ovisit će o cijeni, a 40 posto o tehničkim uvjetima.
“Američki proizvođač smatra da njihovoj V-Bat letjelici po tehničkim karakteristikama nitko ne može konkurirati, a da i po cijeni mogu pobijediti glavnog konkurenta, izraelski Aeronautics”, tvrdi Nacionalov izvor iz poslovnih krugova. No budući da je izraelski sustav u Hrvatskoj već u upotrebi, to neće biti tako lako, a prvi pravi test bit će isprobavanje letjelica, što je dio tendera. Glavni konkurent američkom rješenju je sofisticirana izraelska bespilotna letjelica Orbiter 3. Ta je letjelica vrlo lako prenosiva, može se lansirati u 7 minuta, ima tri vrste senzora, za dnevno i noćno snimanje, ali i za snimanje pod oblacima, može raditi u najtežim vremenskim uvjetima, krasi je preciznost navigacije s ili bez GPS-a, jednostavno i brzo se sklapa i rasklapa, ima tihi električni pogon, veliku izdržljivost i domet i brojne druge visokovrijedne karakteristike.
AMERIKANCI BI, AKO ŽELE POBIJEDITI, trebali moći dokazati da ta letjelica ipak nije ni blizu postavki koje nudi njihov V-Bat koji ima dulji životni vijek i integriran je s NATO sustavom.
V-Bat je po pokretanju i opremi neovisna letjelica koja može kružno odnosno lebdenjem polijetati i slijetati i letjeti uz izdržljivost veću od 9 sati u različitim zahtjevnim misijama.
Ne zahtijeva dodatnu opremu za lansiranje i povrat, čime automatski štedi ljudske i materijalne resurse. Vrlo je jednostavna za upotrebu, ne treba joj pista, a potrebno je šest minuta za njezino sastavljanje i 19 za polijetanje, ima taktičku fleksibilnost i upravljivost i vrlo je lako prenosiva u kamionetu, helikopteru ili na brodu. Letjelicu V-Bat odlikuje i to da je iznimno sigurna jer nema otvorenih oštrica propelera i ne može nikoga ozlijediti, a način leta mijenja se bez poniranja.
Američki proizvođač na svojoj internetskoj stranici prvenstveno hvali sigurnost, jednostavnost i lakoću upotrebe revolucionarne tehnologije i to da su njihovi dronovi već u uporabi u američkoj vojsci te da pretendiraju zamijeniti trenutno službene letjelice Shadow. Osim što su sudjelovali u nekim od najznačajnijih vojnih vježbi, tvrtka Martin UAV pobijedila je na natječaju američke vlade, na kojem su dobili čak 99,5 milijuna dolara za razvoj nove generacije letjelica koje će koristiti američka vojska od 2021., a od prije imaju sklopljen ugovor i s mornaričkim snagama. Uspješnost tvrtke garantira to da su čelni ljudi mahom iskusni, visokoškolovani vojni piloti i ratni veterani koji su sudjelovali u nekim od najzahtjevnijih američkih ratnih operacija, poput onih u Iraku i Afganistanu, neki su radili u NASA-i, a jedan je nakon završetka vojne karijere radio i kao investicijski bankar u Goldman Sachsu.
AMERIČKA TVRTKA koju čine mahom visokoškolovani bivši vojni piloti i ratni veterani prijavila se na natječaj MUP-a s vrlo jasnim ciljem – pobijediti izraelski Aeronautics i preoteti im tržište
Ta tvrtka čije letjelice koriste američka vojska i američka mornarica prijavila se na natječaj s vrlo jasnim ciljem – pobijediti izraelski Aeronautics i preoteti im ne samo hrvatsko tržište, već i tržište Europske unije, ali i regije. Drugim riječima, hrvatsko tržište postat će poligon za okršaj između američke i izraelske vojne industrije, ali i cijelih lobija koji tu industriju prate. Amerikanci su u tu utrku ušli svjesni toga da Izrael trenutno ima vjerojatno snažnije razvijene pozicije i utjecaj u hrvatskim institucijama, međutim računaju i na negativne efekte propalog posla nabave rabljenih izraelskih aviona.
NABAVA BESPILOTNIH LETJELICA trebala bi biti tek manji dio cijelog sustava sigurnosti hrvatskih granica koji uključuje i integrirani radarski sistem, kamere, helikoptere i redovne snage ljudstva na terenu. Koncept virtualne zaštite granice “u dubinu” bit će dio borbe protiv trgovine ljudima, prvenstveno u kontekstu ilegalnog prelaska imigranata, borbe protiv trgovine narkoticima, krivolova na moru i redovnog nadgledanja granica. Bespilotna letjelica treba moći detektirati i locirati potencijalne prijetnje, a potom se na temelju tih podataka dalje po potrebi aktiviraju helikopteri i ljudske snage koje se na ovaj način maksimalno štede, uz visoku učinkovitost.
Komentari