Film ‘Seks fantazije’ braće Davida i Stéphanea Foenkinosa hrvatsku premijeru imat će na na filmskom festivalu u Vukovaru. Kažu da su istraživali seksualne fantazije jer je to za film bilo ključno. Istražujući, došli su do 250 seksualnih fantazija i za film ih odabrali šest
Reci im da objave moju novu knjigu pa ću ponovo doći u Zagreb”, rekao nam je na početku razgovora David Foenkinos, francuski pisac čije su tri knjige – “Delikatnost”, “Charlotte” i “Misteriozni Henry Pick” – objavljene i u hrvatskom prijevodu. Foenkinos je 2015. godine bio u Zagrebu kao gost Trećeg festivala svjetske književnosti, a poruka se odnosi na knjigu “Broj dva” i izdavača “Vuković & Runjić” koji je objavio njegove tri spomenute knjige. No povod za ovaj razgovor ipak nije bila nova knjiga, već novi film, naslovljen “Seks fantazije”. David i njegov brat Stéphane poznati su kao scenaristi, ali i kao redatelji, a film “Seks fantazije” njihovo je treće redateljsko ostvarenje koje će hrvatsku premijeru imati na predstojećem filmskom festivalu u Vukovaru.
“Seks fantazije” je komedija koju čini šest zasebnih priča koje se bave sa šest različitih seksualnih fantazija – od ludofilije (seksualno uživanje u plesu) do tanatofilije (seksualna opsjednutost smrću). David Foenkinos rekao nam je na početku razgovora da su kao predložak za ovaj film iskoristili australsku komediju “The Little Death” iz 2014. godine, u kojoj pet parova dijeli svoje seksualne fantazije. “Mi smo adaptirali australski film koji je imao isti koncept. Koristili smo jednu i pol fantaziju iz tog filma. A onda smo krenuli istraživati seksualne fantazije jer je to bilo ključno. Istražujući, došli smo 250 seksualnih fantazija i odabrali njih šest. Drugačije nije išlo, jedino smo mogli napraviti nekoliko sezona serije koja bi se u svakoj epizodi bavila jednom od fantazija. Izabrali smo one fantazije koje će izazvati najviše smijeha, a istovremeno definirati različite vrste parova koji dolaze iz različitih društvenih okolnosti i pripadaju različitim generacijama. Ona fantazija koja je ispunila te uvjete bila je odabrana za naš film”, objasnio je David Foenkinos.
Glumačka ekipa, zbog šest različitih priča, u filmu je brojna, a braća Foenkinos okupila su popularne francuske glumce kao što su Denis Podalydès, Ramzy Bedia, Monica Bellucci, Carol Bouquet, Karin Viard i mnogi drugi. Proces odabira glumaca, potvrđuje nam Stephane Foenkinos, bio je jako zanimljiv. “Imali smo tu različitih situacija. Nismo znali da će snimanje ovog filma biti gore od organiziranja vjenčanja. Trebalo je okupiti sve te glumačke zvijezde u jednom filmu. Imali smo osjećaj da igramo tetris, jedan može ući u film, drugi ne može. Neki od glumaca kao što su Karin Viard i Jean-Paul Rouve vrlo brzo su prihvatili uloge. Željeli smo u svakoj priči imati glumce koji nikada nisu glumili zajedno. To je bila naš redateljska fantazija. Monica Bellucci i Carole Bouquet su takav slučaj. Kada govorimo o njih dvije, one su pristale glumiti u filmu u roku od tri dana. Mislim da su jednako bile oduševljene pričom filma kao i činjenicom da će prvi put glumiti zajedno. Drugi nisu tako brzo prihvatili uloge, ali ne zbog teme filma, već zbog usklađivanja rasporeda”, rekao je Stephane Foenkinos. Priznaje, neki glumci odbili su glumiti jer im se nije sviđala tema filma: “Da, bilo je i takvih slučajeva, neki glumci su bili uznemireni temom filma, bez obzira na to što u filmu nema scena seksa. Bez obzira na sve, potpuno smo ih razumjeli. Neki su rekli ‘ta mi je tema toliko strana da bih voljela glumiti u ovom filmu’, ali bilo je i onih koji su ulogu odbili. Na kraju smo dobili glumce o kojima smo sanjali.”
Monica Bellucci i Carole Bouquet čine najatraktivniji par u filmu i upravo one glume u priči koja se bavi tanatofilijom. Kako u tom filmu glume par, njihov poljubac bila je jedna od glavnih medijskih tema u Francuskoj. S druge strane, one su tim povodom dale ogroman broj intervjua i pomogle promociji filma. “Njih dvije su bile toliko sretne što glume zajedno da su na kraju odrađivale daleko više medijske promocije ovog filma no što je bilo potrebno. Toliko su se zbližile na snimanju filma da su nakon toga provodile praznike zajedno. Mi smo bili dirnuti time što su bile oduševljene filmskom pričom u kojoj glume. S druge strane, mediji su bili strašno zainteresirani jer su te dvije glumačke ikone prvi put glumile zajedno. Za njih dvije to su bile riskantne uloge jer se radi o mračnoj, ali duhovitoj priči. No odjek je bio fantastičan”, istaknuo je David Foenkinos. Dodatnu medijsku prašinu podigla je upravo Monica Bellucci koja je u jednom intervjuu izjavila: “Željela sam glumiti u ovom filmu jer sam željela poljubiti Carole Bouquet.”
“Ako je to bila njena fantazija, onda je bila i naša”, kroz smijeh je rekao David Foenkinos.
Zanimljivo, od šest priča filma njih pet se bavi seksualnim fantazijama ljudi u četrdesetim i pedesetim godinama, dok se samo jedna priča bavi mladim ljudima. Znači li to da su ljudi stariji od 40 godina otvoreniji prema seksualnim fantazijama? David Foenkinos, 48-godišnjak, o tome je rekao: “Bližim se pedesetim godinama, a onda pokušavate stvoriti neke vama bliske priče. Nije da kada se bližite pedesetima, poludite za seksom, nego pokušavate ponovo otkriti sebe u seksu i ono što vam se sviđa. Imamo samo jednu priču o mladim ljudima zato što mislim da oni u tim godinama glume te smo u toj priči namjerno iskoristili fantaziju u kojoj uopće nema seksa. S druge strane, ljudi koji su u braku ili dugim vezama skloniji su seksualnim fantazijama. Oni to žele iako to nikada ne kažu svojim partnerima. No, u pravu ste, stariji ljudi su odvažniji glede seksa. Nismo o tome razmišljali, ali sada kada nas to pitate, moramo reći da ste u pravu.”
‘Nije da kada se bližite pedesetima poludite za seksom, nego pokušavate ponovo otkriti sebe u seksu i ono što vam se sviđa. Stariji ljudi su odvažniji glede seksa’, kaže David Foenkinos
Još se jedan zaključak nameće nakon gledanja filma, a to je da su žene otvorenije spram seksualnih fantazija od muškaraca. “Da, statistike to i pokazuju. U većem broju slučajeva žene su te koje predlažu muškarcima ostvarenje seksualnih snova, prvenstveno kako bi zaustavili rutinu. Mi mislimo da žene imaju više inspiracija i ideja kada su u pitanju seksualne fantazije”, ustvrdio je Stephane Foenkinos.
Jesu li glumci na snimanju filma predlagali vlastite ideje za šest priča? Nisu, otkrio je David Foenkinos i objasnio zašto je tome tako: “Prvo smo za svaku priču doveli glumce za stol kako bi čitali svoje uloge. Međutim, kada je počelo snimanje, oni su nas slušali. Mi smo redatelji koji volimo surađivati s glumcima, volimo čuti njihove ideje, ali u slučaju ovog filma oni su se složili sa svim idejama iz scenarija. Uvijek su govorili ‘idemo to snimiti tako kako je napisano’. Osim toga, ipak je ovo film koji se sastoji od šest kratkih priča, a kada snimate kratke filmove, što je trajalo tri do četiri dana svaki, onda glumci nemaju previše vremena za preispitivanje svake scene.”
Budući da se film bavi intimnim i emotivnim odnosima partnera, lako je u njemu vidjeti utjecaj Woodyja Allena, od čega braća Foenkinos ne bježe. “Bilo je to 1972. godine kada je Woody Allen snimio film ‘Sve što ste oduvijek željeli znati o seksu a niste se usudili pitati’. Nema sumnje da je taj film utjecao na nas. Neki njegovi dijelovi toliko su ekstremni da mi tako nešto danas ne bismo mogli snimiti. Osim ako si Yorgos Lanthimos. U slučaju našeg filma čak i ako su neke priče ekstremne, trudili smo se da budu realistične. Mi volimo razgovore parova, razgovore o osjećajima, kompliment nam je kada nas zbog toga ljudi uspoređuju s Woodyjem Allenom. Na nas je jako utjecao argentinski film ‘Divlje priče’. Mi volimo snimati komedije koje imaju ekstremne elemente, to smo radili i u prethodnom filmu ‘Ljubomora’. No sve treba biti bazirano na realizmu”, smatra Stephane Foenkinos.
Zbog svega, zanimljive su bile reakcije francuske publike. “Različiti ljudi, različite reakcije. Neki ljudi su nam prilazili i govorili da je film sjajan te su nam spontano počeli govoriti o svojim seksualnim fantazijama. Kao da su nas trebali u ulozi psihologa. Govoriti o seksualnosti na prirodan način može za nekog biti frustrirajuće i takvi ljudi se nisu previše smijali dok su gledali naš film, naročito ako su bili u društvu žene, muža ili obitelji. Vjerojatno takvi ljudi ne žele podijeliti svoja iskustva s drugima. Iako mislimo da smo s vremenom postali liberalni, mi smo trenutno žrtve konzervativizma. A neki ljudi rekli su nam da će probati to što su vidjeli u našem filmu”, rekao je David Foenkinos. Film se u francuskim kinima prikazivao prije početka predsjedničkih izbora na kojima se pokazalo da je u Francuskoj osnažila politička desnica, no David Foenkinos naveo je da nisu o tome razmišljali u vrijeme snimanja filma. “Trenutno u Francuskoj postoje separatistički ideološki blokovi. Seks nije ni ljevičarski ni desničarski. Čak i ako su ljudi licemjeri i ne žele o tome razgovarati, svatko je zainteresiran za seks. Imamo osjećaj da je naš film skriveni hit o kojem nitko ne želi govoriti, a onda ga ljudi u tajnosti gledaju.”
Nekoliko njegovih knjiga poslužilo kao predložak za filmove koje su režirala njih dvojica ili neki drugi redatelji, no to nije slučaj s ovim novim filmom. Iako se čini da su mu gotovo sve knjige mogući predložak za film, David Foenkinos odvaja pisanje knjiga od režije filmova. “Većina mojih knjiga može biti predložak za film, mnogi filmski producenti su zainteresirani za moje knjige. Međutim, dok ih pišem, uopće ne razmišljam da bi mogle biti predložak za film. Kada pišem knjige, razmišljam o tome kako ću opisati psihološku dubinu svojih likova. Ponekad čak i odbijam ponude za filmske adaptacije svojih knjiga jer mi se uopće ne sviđa ideja da sve one postanu predložak za film. Kada pišem knjigu, ja sam sam, kada snimam film, onda sam sa svojim bratom i glumcima. To su dvije odvojene stvari, kompletno odvojene energije. Kada pišem knjigu, bitno mi je ispričati priču”, rekao je te dodao: “Kada pišem knjigu, ponekad se osjećam usamljeno. Nedostaje mi ta energija kada snimam film sa svim tim ljudima. Ponekad na snimanju sanjam da sam sam i pišem knjigu. Jedna situacija treba drugu. Ljudi me znaju pitati što bih odabrao ako bih morao birati. Odabrao bih pisanje.”
‘Više su žene te koje predlažu muškarcima ostvarenje seksualnih snova tako da zaustave rutinu. Žene imaju više inspiracije i ideja kada su u pitanju seksualne fantazije’, smatra Stephane Foenkinos
David Foenkinos je prvu knjigu objavio 2001. godine, a u to vrijeme njegov brat Stephane već je bio zaposlen u svijetu filma i radio je na odabiru glumaca, i to za filmove kao što su “Ponoć u Parizu” Woodyja Allena, “Casino Royal” iz James Bond franšize, “Tajna veza” s Bradom Pittom i Angelinom Jolie i tako dalje. Surađivao je i s brojnim francuskim redateljima, a suradnja s jednim od njih, Jacquesom Doillonom, dovela ih je do režije zbog čega ga smatraju svojim mentorom. Stephane Foenkinos ustvrdio je da su od njega naučili sve što znaju o filmu: “On je taj koji nas je uveo u filmski posao, ja sam tada bio zadužen za odabir glumaca. Umjetnički, pomogao nam je da se spojimo. Jednom prilikom rekao mi je: ‘Imam problem s jednim scenarijem. Bi li sjeo s bratom i napisao ga?’ David je do tada objavio samo jednu knjigu tako da smo bili iznenađeni njegovim prijedlogom. Kao mentor, bio je vizionar koji nam je pomogao da postanemo scenaristi, a nakon toga i redatelji. Mi to uopće nismo vidjeli. To je bio predivan dar koji nam je dao.”
Za kraj, pitali smo ih uobičajeno pitanje, a to je što je sljedeće što planiraju. David nam je rekao “doći u Zagreb”, a Stephane “otići u mirovinu”.
Komentari