DANKO KONČAR: ‘Predviđali su nam kraj, a sad Brodotrogir gradi jahte za Engleze, Norvežane i Hrvate’

Autor:

Saša Zinaja/NFOTO

Ekipa Navigarea obišla je brodogradilište Brodotrogir Cruise čiji direktor Danko Končar kaže da će, nakon turbulentnog razdoblja, ove godine imati prihod od čak 20 milijuna eura, pa čak i dobit, što im omogućava potpisivanje ugovora za gradnju novih, specijaliziranih brodova, a jedan takav potpisan je 9. svibnja

Brodotrogir će ove godine ostvariti oko 20 milijuna eura prometa i prvi put nakon dugog niza godina ostvariti značajnu dobit, sve to bez subvencija, bez potpora i bez državnih poslova, a zarada će biti oko dva milijuna eura”, rekao je za Navigare poduzetnik Danko Končar, član Uprave i jedan od dvojice direktora brodogradilišta Brodotrogir Cruise. Koliko je živo u brodogradilištu iza kojeg su niz turbulentnih godina i uspješan izlazak iz predstečajne nagodbe, uvjerila se ekipa Navigarea koja je trogirsko brodogradilište posjetila početkom svibnja.

Toga dana, 9. svibnja, Danko Končar potpisao je još jedan novi vrijedan sporazum o gradnji jedrilice za britansku tvrtku FIPS Ltd. Predstavnici investitora tom su prigodom doletjeli iz Londona, a sporazum s Dankom Končarom u trogirskoj Gradskoj vijećnici u ime tvrtke FIPS potpisao je Craig Murray. Predmet njihova sporazuma je Project Yankee, to jest izgradnja više od 40 metara duge jedrilice JH3 klase, zapravo, moderne replike jedrilice iz 1936. godine kakva je nekad sudjelovala na čuvenom America’s Cupu to jest Američkom kupu.

Danko Končar, član Uprave i jedan od dvojice direktora brodogradilišta Brodotrogir Cruise, kaže da im novi poslovi omogućuju podizanje kvalitete i prezentiranje u novom svjetlu. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

“Ovo će u stvari biti replika te jedrilice, samo neće biti izrađena od drveta, već od aluminija i neće imati ručna vitla, nego će na nju, naravno, biti ugrađena sva najmodernija oprema, samo će vanjski izgled biti identičan kao nekad”, objasnio je direktor i član Uprave Brodotrogir Cruisea Mateo Tramontana.

To je inače već drugi brod koji Brodotrogir gradi za istog naručitelja. Još u veljači potpisali su ugovor za čak 120 metara dugačak brod s dvama jarbolima od 80 metara. Za taj su brod nedavno nabavljeni materijali i već se krenulo s rezanjem limova, dok se za jedrilicu Yankee u svibnju krenulo s fazom izrade specifikacija.

‘Prije 10 godina u Trogiru je visio transparent ‘SDP + Končar + Brkan = smrt škveru’. Danas s ponosom kažem da smo sačuvali škver’

Na potpisivanju sporazuma u trogirskoj Gradskoj vijećnici predstavnik investitora Craig Murray nije krio oduševljenje te je poručio:

“Ovo je za nas jako važan dan iz jednostavnog razloga jer gradimo izuzetno lijepu, klasičnu jedrilicu koja je bila dizajnirana u 1930-ima za utrke na Američkom kupu i danas postoji samo devet takvih brodova. Zato je to za nas trenutak koji nas ispunjava nevjerojatnim ponosom. Užitak je biti ovdje jer želimo iskoristiti potencijale za gradnju brodova i u budućnosti, upravo zbog toga željeli smo da se sporazum potpiše u Trogiru. Danko i njegov tim uspjeli su okupiti talente koje Hrvatska ima u brodogradnji i zato vjerujemo da ćemo i dalje nastaviti suradnju.”

Za norveškog naručitelja Moen Marin pred dovršetkom je katamaran na hibridni pogon dužine 24 metra, namijenjen za servisiranje ribogojilišta na Sjevernom moru. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Direktor Brodotrogira Mateo Tramontana također je održao kratki govor u kojem je rekao:

“Bili smo u više navrata ovdje prisutni, nisu bila najsretnija vremena, ali izgleda da smo uspjeli, boreći se na neki način sami sa sobom i svojom okolinom, vlastitim snagama izgurati da brodogradilište u Trogiru živi, radi i ima priliku za svoju budućnost. Potpisivanje ugovora s kompanijom FIPS za ovu jedrilicu, kao i već potpisani ugovor o gradnji jahte od preko 120 metara, pokazuje kako gradnja jahti u suradnji s našim partnerima, od Southamptona preko Rijeke, Splita i Trogira, stvara sinergijski efekt. Uvjeren sam da će upravo ova niša brodova biti budućnost našeg brodogradilišta. Zbog te budućnosti uspjeli smo u brodogradilištu zadržati kvalitetnu srž radnika koji su potrebni da bismo mogli raditi svoj posao, a sad dolazi vrijeme kad ćemo se malo početi i širiti. Ne previše, da ne pretjeramo, ali ćemo se početi širiti i za kvalitetne inženjere i radnike vrata su otvorena.”

Danko Končar s direktorom Mateom Tramontanom, menadžerom hotela Medena Vlatkom Kvesićem i Sanjom Medicom iz Nacionala. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Potpisivanju su nazočili i gradonačelnik Trogira Ante Bilić i brojni gosti iz svijeta brodogradnje koji su ispunili Gradsku vijećnicu.

Gradonačelnik je poručio da mu je zadovoljstvo što je sporazum potpisan upravo u Gradskoj vijećnici.

“Svi smo mi u Trogiru vezani uz škver, ako nismo mi ondje radili, onda je netko naš. I ja sam ranije bio u Nadzornom odboru tvrtke. Zato nam je svima drago da škver opstaje, da sklapa nove poslove i da će se zadržati brodogradnja u Trogiru, u što su mnogi sumnjali, pa i mi sami nismo bili sto posto sigurni ako ćemo biti iskreni. Nadam se da će se proizvodnja i širiti i da će se još više ljudi zapošljavati i ja im želim svu sreću da se posao koji je upravo potpisan odradi na zadovoljstvo svih strana“, rekao je gradonačelnik Ante Bilić.

‘Upornošću ljudi koji su radili u škveru uspjeli smo doći do toga da radimo takav jedan brod JH3 klase kakav još nitko u Hrvatskoj nije radio’

Prvi čovjek Brodotrogira Danko Končar prisjetio se kako je upravo u Gradskoj vijećnici prije točno deset godina, 2013., potpisao ugovor o privatizaciji to jest o kupnji brodogradilišta. Nije bio odmah dočekan s pljeskom jer su mnogi sumnjali u njega pa su prozivali i njega i tadašnju SDP-ovu vladu.

“Kad sam ulazio u ovaj posao s brodogradilištem, tu na ulazu u Trogir visio je veliki transparent na kojem je pisalo ‘SDP + Končar + Brkan = smrt škveru’. Evo, sad smo i jedni i drugi na životu i škver je u životu i s ponosom kažem da smo sačuvali škver. Zahvaljujem svim radnicima kojih je u direktnoj proizvodnji 150, dok nas je sveukupno s remontom 300-tinjak. Marinu smo morali prodati da bismo vratili dugove prema bankama, međutim, sada imamo jednu sasvim drugačiju poziciju i sada tih naših 300 ljudi ozbiljno zarađuje i proizvode ozbiljne brodove”, rekao je Končar.

Na palubi mini kruzera gdje su upravo bili u tijeku završni radovi (gore lijevo); ispiranje limova u hali brodogradilišta (dolje lijevo), proces bojenja brodova (desno). FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

On je prepričao i kako je u početku, kad je tek ušao u brodogradilište, sve išlo po planu jer su imali i podršku okoline i podršku države.

“Međutim, kad smo ušli u fazu da moramo graditi sami sa svojim vlastitim snagama, došli smo u teškoće koje su rezultirale time da je naš Brodotrogir otišao u predstečajnu nagodbu. Svi su nam tada predviđali kraj, a i sami smo se bojali za našu sudbinu, sudbinu brodogradnje unutar škvera, međutim, prvenstveno upornošću ljudi koji su radili u škveru, uspjeli smo korak po korak doći do toga da danas s ponosom možemo reći da upravo u Brodotrogiru radimo takav jedan brod JH3 klase kakav još nitko u Hrvatskoj nije radio. Mi smo prvi. Uz ovu jedrilicu od 120 metara, sad imamo šansu ići korak dalje s kvalitetom, da ne budemo u masovnoj proizvodnji kao što smo bili s kemijskim tankerima, nego da idemo u specijalizirane niše. Danas možemo reći da vlastitim snagama imamo ne samo program VD klase, nego imamo i program za Norvežane i još neke dodatne programe, i sve to skupa omogućuje da škver već drugu, treću godinu pozitivno posluje. To nam omogućuje da više ne dišemo na škrge, da dođemo do ovakvih poslova i prezentiramo se u sasvim drugom svjetlu”, zadovoljno je zaključio Danko Končar.

Sporazum o izgradnji jedrilice klase JH3, replike broda iz 1930-ih, potpisali su Danko Končar i Craig Murray iz britanske tvrtke FIPS Ltd.. FOTO: Nacional

Ekipa Navigarea prošetala se dokovima i halama Brodotrogira u kojima se trenutno nalazi čak 60 brodova, od manjih jahti do mini kruzera koji su na remontu, 40-metarskih jahti u različitim fazama gradnje pa sve do impozantnih ogromnih tankera. Neki su tankeri na remontu, ali upravo je pred dovršetkom i katamaran koji je Brodotrogir Cruise gradio za norveškog naručitelja Moen Marin. Riječ je brodovima na hibridni pogon dužine 24 metra, namijenjenih servisiranju i održavanju ribogojilišta u Sjevernom moru i Atlantskom oceanu.

Iako su dužinom ti brodovi zapravo manji od mini kruzera koje Brodotrogir radi za hrvatske male privatne brodare, kad se nađete u njegovom podnožju, jednako kao i kad se popnete na brod, a naravno da to nismo propustili učiniti, djeluje otprilike kao da ste se popeli na mini Titanic. Međutim, za razliku od Titanica, ovi bi brodovi trebali biti gotovo nepotopivi.

Mini kruzer dužine 39 metara jedan je od dvaju mini kruzera za hrvatske male brodare, a kompletno se izgrađuje u Brodotrogiru. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

“Ti brodovi građeni su za sve vremenske uvjete kakve možete zamisliti na Sjevernom moru. Strašno su robusni, a specifično je da idu na hibridni pogon. Nemaju motor, već samo elektromotor, dva generatora i baterije u vrijednosti milijun i pol eura”, otkriva Mateo Tramontana.

Nedaleko od tog broda, na jednom od dokova nalazi se 39-metarska jahta, mini kruzer za 12 putnika koji samo što nije porinut u more. Druga takva slična jahta, samo dva metra duža, već je porinuta. U vrijeme našeg posjeta na njoj su upravo u tijeku bili završni radovi.

Mateo Tramontana, direktor i član Uprave Brodotrogir Cruisea, ispred 41 metra dugačkog mini kruzera koji bi upravo trebao primiti prve putnike. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

“Za tri tjedna, kad izađe Navigare, ovaj brod već će primiti svoje prve putnike”, rekao je Mateo Tramontana. Sličnih mini kruzera u Brodotrogiru je izgrađeno čak 30-ak, većinom za vlasnike iz mjesta Krila Jesenice koje njeguje dugu pomorsku tradiciju.

“Ovaj poluotok na kojem se nalazimo zove se Ćubrija i na njemu se u sklopu brodogradilišta odvijaju tri aktivnosti. Prva je gradnja brodova, druga je remont i održavanje, a treća je marina. Marinu Trogir prodali smo češkom partneru, tvrtki EMMA Capital koja je s 49 posto ušla i u vlasništvo Marine Polesana u Puli. S tim strateškim partnerom uskoro planiramo i nove nautičke projekte”, objasnio je Danko Končar.

Danko Končar i urednica priloga Navigare Orhidea Gaura Hodak na platou stepenica kojima se dolazi do palube servisnog katamarana za norveškog naručitelja. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Članak je nastao u suradnji s tvrtkama Brodotrogir Cruise i Kermas Istra.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.