DANIEL TOMIČIĆ: ‘Pandemija je potaknula dizajn da se još više okrene održivom razvoju’

Autor:

ZGDW

Daniel Tomičić, direktor festivala Zagreb Design Week koji se od 21. do 28. rujna održava u Hali V

Od 21. do 28. rujna u Tehničkome muzeju Nikola Tesla, u Hali V, održat će se osmi Zagreb Design Week (ZGDW). U prizemlju će posjetitelji moći kupiti neke od najbolje dizajniranih proizvoda na hrvatskom tržištu, od namještaja do mode, a na katu su izložbe: izložba finalista međunarodne nagrade za dizajn „ZGDW Award“, radovi studenata i učenika dizajna te niz međunarodnih, tematskih izložbi. Iza Hale V je vrt u kojem će se održavati predavanja, filmske projekcije i partiji. Diljem grada niz partnerskih lokacija organizirat će vlastite programe. Ovogodišnja tema festivala je „Otpornost“ („Resilience“), a s obzirom na to da je država partner Nizozemska, u sklopu manifestacije održat će se izložba „Oporavak!“ kojom će biti predstavljen nizozemski odgovor na aktualne društvene promjene. U povodu predsjedanja Slovenije Vijećem EU-a na ZGDW dolazi izložba „Budućnost življenja: Made in Slovenia“. Trideset i jedan izložak predstavlja odgovor slovenskih dizajnera na promjene izazvane pandemijom korone.

Daniel Tomičić, direktor festivala ZGDW, dao je intervju Nacionalu.

NACIONAL: Ove godine održat će se Osmi Zagreb Design Week uz bogati program. Zašto je važna ova manifestacija?

ZGDW na jednom mjestu nudi pregled najboljeg dizajna na zanimljivoj pop-up lokaciji – Hali V Tehničkog muzeja. Tu možete vidjeti izložbu suvremenog nizozemskog dizajna osmišljenu ekskluzivno za vas i poslušati predavanje Giulia Cappellinija, jednog od najvećih dizajnera svih vremena, te kupiti najnovije, premijerno predstavljene proizvode – od mode i nakita do namještaja. Tu su i radionice, paneli, filmske projekcije i, naravno, vrtni party.

NACIONAL: Kome je manifestacija prije svega namijenjena i zašto je potrebno predstavljati dizajn, industriju dizajna, proizvode, dizajnere?

Festival je namijenjen svima jer dizajn je neizostavni dio naše svakodnevice. Sve oko nas je dizajnirano i želimo pomoći ljudima da to osvijeste. Bitno je shvatiti da kao kupci svojim odabirima moramo zahtijevati i podržavati dobar dizajn. Dizajn koji biramo, kroz proizvode koje koristimo, određuje naš život i oblikuje društvo. Bez dobrog dizajna nema suvremenog društva. Nije slučajno da sve razvijene države svijeta imaju dobar dizajn.

NACIONAL: Ovogodišnja tema festivala je „Otpornost“, a potaknuli su je pandemija, izolacija, potresi, strah i nesigurnost. Kako su dizajn i svijet dizajna reagirali na pandemijske uvjete, kako se pandemija odrazila na stvaranje, na industriju, posao? Hoće li ili već jest sve to ostavilo posljedice?

Pandemija je potaknula dizajn da se još više okrene održivom razvoju. Jedno od objašnjenja izvora pandemije je smanjivanje prirodnog staništa životinja uzrokovano industrijalizacijom, stoga raste svijest da dizajn mora biti ekološki održiv. Prekinuti su globalni lanci opskrbe pa se industrija, a time i dizajn, planiraju na lokalnoj proizvodnji.

NACIONAL: U posljednje vrijeme sve više se spominje upravo važnost ekologije, održivosti. Koliko se dizajn morao tome prilagoditi i kako? Koliko se toga moralo promijeniti da bi se bilo u skladu s najnovijim trendovima?

Glavni izazov danas je kako stvoriti ekološki prihvatljiv životni stil, koji ne ide nauštrb komfora ljudi i interesa korporacija. Neprestano se smišljaju novi, sve ekološkiji materijali i tehnologije. Pitanje njihove primjene u dizajnu ovisi o promjenama koje oni donose. Kako su ljudi ekološki sve osvješteniji, i dizajn mora nuditi proizvode koji sve manje zagađuju prirodu.

NACIONAL: Zemlja partner je Nizozemska, zašto je ona odabrana?

Nizozemski dizajn u posljednjih je četvrt stoljeća postao globalni fenomen. Sve je počelo 1993. u Milanu, kada su Renny Ramakers i Gijs Bakker odabrali skupinu mladih, nepoznatih nizozemskih produkt dizajnera i predstavili ih pod nazivom „Droot” (Suh). Te su godine svi pričali samo o njima, a do danas se njihov utjecaj proširio na cijeli svijet. U Japanu čak postoji studij kojim postajete „nizozemski dizajner“, bez obzira na to što niste Nizozemac. Utjecaj se osjeća i u Hrvatskoj, prvenstveno preko niza utjecajnih dizajnera koji su se školovali u Nizozemskoj i sa sobom donijeli taj stil.

NACIONAL: Slovenija će se također predstaviti, kako ocjenjujete dizajn susjedne države?

Slovenski dizajn tradicionalno je dobar i ova izložba to najbolje pokazuje. „Budućnost življenja” je izložba suvremenog slovenskog dizajna, uglavnom namještaja i rasvjetnih tijela, u skladu s najnovijim trendovima održivog razvoja. Suvremeni slovenski dizajn ne samo da je estetski privlačan, već u proizvodnji promišljeno koristi lokalne materijale i majstore.

NACIONAL: Što je fokus industrijskog dizajna danas?

Prije svega ekologija i to u svakom smislu – od materijala koji se koriste, preko proizvodnih procesa, lanaca opskrbe, do najsitnijih detalja. Sve je to sažeto u karbonskom otisku koji bi trebao biti što manji. Taj fokus traje već dugo i nikada neće nestati.

Nizozemski dizajn: Studio Samira Boon predstavlja se proizvodima od tekstilnog otpada, jutenih vreća za kavu; dizajn Ateliera Boelhouwer. FOTO: ZGDW

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.