DAJANA ŠOŠIĆ ‘Politika i ekonomija nerazdvojive su i tako ih treba gledati’

Autor:

Saša Zinaja

Dajana Šošić, urednica i novinarka HRT-ova gospodarskog magazina ‘Javna ponuda’ koji se emitira ponedjeljkom na Prvom programu, želi demistificirati ekonomske teme, očistiti ih od suhoparnih podataka i suvišne statistike te razbiti mit da je ekonomija nezanimljiva

Ako ste se ikada zapitali što se dogodilo s kovanicom od jedne lipe, odgovor ste mogli dobiti u HRT-ovu gospodarskom magazinu “Javna ponuda” koji se emitira na Prvom programu u 21.45 svakog ponedjeljka od 23. svibnja. Novinarka Dajana Šošić odlučila se pozabaviti tom enigmom i predočiti gledateljima rezultate svojeg mini istraživanja. “To je bilo nešto što je privuklo pažnju mene i kolege Vedrana Kukavice koji također vodi i uređuje emisiju. U razgovoru s ljudima potvrdila sam da ni drugi nisu dugo vidjeli lipu, u trgovinama je nitko od prodavača ne vraća, što sam za potrebe istraživanja provjerila u nekoliko trgovačkih centara, a u HNB-u tvrde da je ona u redovitom opticaju. Gdje je problem, ona na papiru postoji, a nigdje je nema?” zapitala se u razgovoru za Nacional 31-godišnja diplomirana komunikologinja s magisterijem iz ekonomije, pokazujući što sve može biti inspiracija za temu. Ova emisija za nju predstavlja odmak od klasičnog izvještavanja i dnevnopolitičke razine, a rad na njoj daje joj priliku učiti nove stvari, dobiti dublji uvid u ekonomsku tematiku, provoditi vlastite ideje i sudjelovati u kreiranju emisije.

“JAVNA PONUDA” želi demistificirati ekonomske teme, očistiti ih od suhoparnih podataka i suvišne statistike, kao i razbiti mit da je ekonomija potpuno nezanimljiva široj publici. U rubrici “Inventura” obrađuje se najzanimljivija tema tog tjedna, “Izdatnica” je intervju u kojem se razotkrivaju skrivene strane poslovnih karijera, u “Fakturi” su pokrivene poslovne aktualnosti, a u rubrici “Uvoznica” riječ se daje i inozemnim poduzetnicima u Hrvatskoj koji imaju priliku govoriti o tome kako su se snašli i što misle o ovdašnjim radnicima, a također komparativno analiziraju propise i zakone u Hrvatskoj i zemlji iz koje su došli. Na kraju, u “Završnom obračunu” nova HRT-ova emisija donosi sukob fiktivnih investicijskih portfelja, pri čemu svaki put snage odmjeravaju financijski savjetnici Krešo Vugrinčić iz tvrtke InterCapital i Goran Vorkapić iz Hypo Alpe-Adria-Banke.

“Sama ideja potekla je od Vedrana Kukavice, sastajali smo se dva do tri mjeseca kako bismo zajedno do kraja osmislili taj projekt, suprotstavljajući mišljenja i pristajući na kompromise. Emisija se ne uklapa u koncept HRT-a jer je formalno i sadržajno drugačija. Odlikuje je razgovorniji stil, mlađi i noviji gosti, a i koncept je ponešto drugačiji s obzirom na to da postoje voditelj i voditeljica koji međusobno komuniciraju. Također, špica se razlikuje od klasične kada je riječ o bojama i samoj ideji. Prve reakcije su pozitivne; neki se, doduše, još nisu naviknuli na drugačiju formu, dok su drugi oduševljeni upravo zbog tog ležernijeg stila.

  • ‘BUDUĆI DA SABOR imenuje glavnog ravnatelja, logično je da politika na neki način ima utjecaja na rad HRT-a. Svi govore o pritiscima i cenzuri, ali ja na svojoj koži to nisam osjetila’

TEME SU BROJNE i smatram da gotovo svatko može naći nešto za sebe”, naglašava Dajana Šošić i dodaje da je osnovna ideja s jedne strane pokriti sve aktualnosti, a s druge pronaći zanimljive teme koje nisu prisutne u tiskanim medijima i drugim emisijama. “Novinar bi trebao biti upućen u ono što govori kako bi to mogao dostojno prenijeti ljudima, ali svaka bi osoba trebala iznaći vlastiti novinarski jezik i izričaj i zainteresirati one kojima na prvu nisu zanimljive ekonomske ili neke druge teme o kojima je riječ.

Potrebno je baviti se stvarima koje utječu na svakodnevni život ljudi, a ne apstraktnim temama koje nemaju nikakav dodir sa stvarnošću.” U jednoj od prvih emisija voditeljsko-urednički dvojac bavio se i uvijek aktualnom temom financiranja Crkve. “Dugo nisam vidjela da se radio prilog o tome. Bilo nam je zanimljivo pokazati na koji način se financira Crkva u Hrvatskoj, kao i usporediti to sa situacijom u drugim europskim zemljama. U anketi sam vidjela da ima onih koji se protive tome da država financira Crkvu, ali i onih kojima to nije sporno. Htjeli smo pobliže objasniti ljudima nešto što je poprilično jasno i što zapravo nije obavijeno nikakvim velom tajne.”

Na pitanje o dodirnim točkama politike i ekonomije i potencijalnoj obradi aktualnosti kao što su daljnja privatizacija nekih državnih poduzeća ili potpisivanje Ugovora o istraživanju i podjeli ugljikovodika, Dajana Šošić odgovara da je to neizbježno jer su politika i ekonomija nerazdvojive. Osvrnula se i na trenutnu klimu na HRT-u: “Budući da Sabor imenuje glavnog ravnatelja, logično je da politika na neki način ima utjecaja na rad HRT-a. Unatoč tome, većina novinara i urednika trudi se objektivno obavljati svoj posao. Svi govore o pritiscima i cenzuri, ali ja na svojoj koži to nisam osjetila.”

DAJANA ŠOŠIĆ SVOJ RAD na javnoj televiziji započela je prije deset godina u emisiji “Dobro jutro, Hrvatska”, da bi godinu dana kasnije prešla na informativni program gdje je obavljala najrazličitije novinarske zadatke. Pokretanjem Trećeg dnevnika dobila je priliku kao mlada novinarka postepeno prelaziti s manje zahtjevnih na ozbiljnije teme. Na magisterij na Ekonomskom fakultetu odlučila se zato što je tada tek kretala s novinarskim poslom pa je poželjela imati rezervnu varijantu. Ipak, marketingom se do sada nije bavila i misli da to neće biti slučaj ni u budućnosti. Trenutno je na doktoratu iz komunikologije na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera. Zanimljivo joj je to što može sama kreirati studijski program i birati kolegije u skladu s vlastitim interesima. A među brojnim područjima koja je zanimaju i bude profesionalnu znatiželju svoje je mjesto našao čak i sport. “Privatno me sport jako zanima i sigurno ću pratiti Europsko prvenstvo sa zanimanjem, ali s obzirom na to da je krenula ova emisija i da sam sad posvećena tom zadatku, neću moći profesionalno pokrivati prvenstvo, što mi je nekad čak bila i želja. Veseli me nogomet i nadam se da će naši dobro proći, unatoč objektivno teškoj skupini”, završava Dajana Šošić, a nasmijala ju je tvrdnja da bi se ekonomija mogla dobro spojiti s nogometom. Tko zna, možda će gledatelji “Javne ponude” u nekoj od sljedećih emisija dobiti temu o potrošačkim navikama navijača za vrijeme velikih nogometnih natjecanja jer svaka dosjetka i pomak prema popularizaciji ekonomskih tema kao nečeg što se tiče svih građana, što i jest egida pod kojom je osmišljena “Javna ponuda”, nešto je što treba pozdraviti.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)