Dajana Šošić, urednica i novinarka HRT-ova gospodarskog magazina ‘Javna ponuda’ koji se emitira ponedjeljkom na Prvom programu, želi demistificirati ekonomske teme, očistiti ih od suhoparnih podataka i suvišne statistike te razbiti mit da je ekonomija nezanimljiva
Ako ste se ikada zapitali što se dogodilo s kovanicom od jedne lipe, odgovor ste mogli dobiti u HRT-ovu gospodarskom magazinu “Javna ponuda” koji se emitira na Prvom programu u 21.45 svakog ponedjeljka od 23. svibnja. Novinarka Dajana Šošić odlučila se pozabaviti tom enigmom i predočiti gledateljima rezultate svojeg mini istraživanja. “To je bilo nešto što je privuklo pažnju mene i kolege Vedrana Kukavice koji također vodi i uređuje emisiju. U razgovoru s ljudima potvrdila sam da ni drugi nisu dugo vidjeli lipu, u trgovinama je nitko od prodavača ne vraća, što sam za potrebe istraživanja provjerila u nekoliko trgovačkih centara, a u HNB-u tvrde da je ona u redovitom opticaju. Gdje je problem, ona na papiru postoji, a nigdje je nema?” zapitala se u razgovoru za Nacional 31-godišnja diplomirana komunikologinja s magisterijem iz ekonomije, pokazujući što sve može biti inspiracija za temu. Ova emisija za nju predstavlja odmak od klasičnog izvještavanja i dnevnopolitičke razine, a rad na njoj daje joj priliku učiti nove stvari, dobiti dublji uvid u ekonomsku tematiku, provoditi vlastite ideje i sudjelovati u kreiranju emisije.
“JAVNA PONUDA” želi demistificirati ekonomske teme, očistiti ih od suhoparnih podataka i suvišne statistike, kao i razbiti mit da je ekonomija potpuno nezanimljiva široj publici. U rubrici “Inventura” obrađuje se najzanimljivija tema tog tjedna, “Izdatnica” je intervju u kojem se razotkrivaju skrivene strane poslovnih karijera, u “Fakturi” su pokrivene poslovne aktualnosti, a u rubrici “Uvoznica” riječ se daje i inozemnim poduzetnicima u Hrvatskoj koji imaju priliku govoriti o tome kako su se snašli i što misle o ovdašnjim radnicima, a također komparativno analiziraju propise i zakone u Hrvatskoj i zemlji iz koje su došli. Na kraju, u “Završnom obračunu” nova HRT-ova emisija donosi sukob fiktivnih investicijskih portfelja, pri čemu svaki put snage odmjeravaju financijski savjetnici Krešo Vugrinčić iz tvrtke InterCapital i Goran Vorkapić iz Hypo Alpe-Adria-Banke.
“Sama ideja potekla je od Vedrana Kukavice, sastajali smo se dva do tri mjeseca kako bismo zajedno do kraja osmislili taj projekt, suprotstavljajući mišljenja i pristajući na kompromise. Emisija se ne uklapa u koncept HRT-a jer je formalno i sadržajno drugačija. Odlikuje je razgovorniji stil, mlađi i noviji gosti, a i koncept je ponešto drugačiji s obzirom na to da postoje voditelj i voditeljica koji međusobno komuniciraju. Također, špica se razlikuje od klasične kada je riječ o bojama i samoj ideji. Prve reakcije su pozitivne; neki se, doduše, još nisu naviknuli na drugačiju formu, dok su drugi oduševljeni upravo zbog tog ležernijeg stila.
‘BUDUĆI DA SABOR imenuje glavnog ravnatelja, logično je da politika na neki način ima utjecaja na rad HRT-a. Svi govore o pritiscima i cenzuri, ali ja na svojoj koži to nisam osjetila’
TEME SU BROJNE i smatram da gotovo svatko može naći nešto za sebe”, naglašava Dajana Šošić i dodaje da je osnovna ideja s jedne strane pokriti sve aktualnosti, a s druge pronaći zanimljive teme koje nisu prisutne u tiskanim medijima i drugim emisijama. “Novinar bi trebao biti upućen u ono što govori kako bi to mogao dostojno prenijeti ljudima, ali svaka bi osoba trebala iznaći vlastiti novinarski jezik i izričaj i zainteresirati one kojima na prvu nisu zanimljive ekonomske ili neke druge teme o kojima je riječ.
Potrebno je baviti se stvarima koje utječu na svakodnevni život ljudi, a ne apstraktnim temama koje nemaju nikakav dodir sa stvarnošću.” U jednoj od prvih emisija voditeljsko-urednički dvojac bavio se i uvijek aktualnom temom financiranja Crkve. “Dugo nisam vidjela da se radio prilog o tome. Bilo nam je zanimljivo pokazati na koji način se financira Crkva u Hrvatskoj, kao i usporediti to sa situacijom u drugim europskim zemljama. U anketi sam vidjela da ima onih koji se protive tome da država financira Crkvu, ali i onih kojima to nije sporno. Htjeli smo pobliže objasniti ljudima nešto što je poprilično jasno i što zapravo nije obavijeno nikakvim velom tajne.”
Na pitanje o dodirnim točkama politike i ekonomije i potencijalnoj obradi aktualnosti kao što su daljnja privatizacija nekih državnih poduzeća ili potpisivanje Ugovora o istraživanju i podjeli ugljikovodika, Dajana Šošić odgovara da je to neizbježno jer su politika i ekonomija nerazdvojive. Osvrnula se i na trenutnu klimu na HRT-u: “Budući da Sabor imenuje glavnog ravnatelja, logično je da politika na neki način ima utjecaja na rad HRT-a. Unatoč tome, većina novinara i urednika trudi se objektivno obavljati svoj posao. Svi govore o pritiscima i cenzuri, ali ja na svojoj koži to nisam osjetila.”
DAJANA ŠOŠIĆ SVOJ RAD na javnoj televiziji započela je prije deset godina u emisiji “Dobro jutro, Hrvatska”, da bi godinu dana kasnije prešla na informativni program gdje je obavljala najrazličitije novinarske zadatke. Pokretanjem Trećeg dnevnika dobila je priliku kao mlada novinarka postepeno prelaziti s manje zahtjevnih na ozbiljnije teme. Na magisterij na Ekonomskom fakultetu odlučila se zato što je tada tek kretala s novinarskim poslom pa je poželjela imati rezervnu varijantu. Ipak, marketingom se do sada nije bavila i misli da to neće biti slučaj ni u budućnosti. Trenutno je na doktoratu iz komunikologije na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera. Zanimljivo joj je to što može sama kreirati studijski program i birati kolegije u skladu s vlastitim interesima. A među brojnim područjima koja je zanimaju i bude profesionalnu znatiželju svoje je mjesto našao čak i sport. “Privatno me sport jako zanima i sigurno ću pratiti Europsko prvenstvo sa zanimanjem, ali s obzirom na to da je krenula ova emisija i da sam sad posvećena tom zadatku, neću moći profesionalno pokrivati prvenstvo, što mi je nekad čak bila i želja. Veseli me nogomet i nadam se da će naši dobro proći, unatoč objektivno teškoj skupini”, završava Dajana Šošić, a nasmijala ju je tvrdnja da bi se ekonomija mogla dobro spojiti s nogometom. Tko zna, možda će gledatelji “Javne ponude” u nekoj od sljedećih emisija dobiti temu o potrošačkim navikama navijača za vrijeme velikih nogometnih natjecanja jer svaka dosjetka i pomak prema popularizaciji ekonomskih tema kao nečeg što se tiče svih građana, što i jest egida pod kojom je osmišljena “Javna ponuda”, nešto je što treba pozdraviti.
Komentari