Savez iz snova? Udruživanje tvrtki Daimler-Benz i Chrysler pokazalo se lošom opcijom te je njemačko-američki ‘poslovni brak’ raskinut 2007.
Na slici: Jürgen E. Schrempp (lijevo), čelnik koncerna Daimler-Benz, i Robert Eaton, CEO tvrtke Chrysler
Kad su se prije 7. svibnja 1998. udružili njemački div Daimler-Benz i najmanji od detroitske Velike trojke, Chrysler, činilo se da je na pomolu nova svjetska megakorporacija. Posao je bio vrijedan 36 milijardi dolara i, premda je američkoj javnosti predstavljen kao udruživanje ravnopravnih partnera, de facto je značio da Nijemci preuzimaju američku tvrtku.
Chrysler nije loše poslovao, a lukrativno tržište automobila s pogonom 4×4 i globalno poznata marka Jeep davali su mu značajnu tržišnu i marketinšku vrijednost. A na osnovi onoga što je Volkswagen grupa učinila s brendovima Škoda i donekle Seat, činilo se da se njemački upliv u poslovanje drugih tvrtki ne može odvijati pogrešno.
Samo da bi nešto kasnije debakl koji je BMW napravio kupovinom britanske tvrtke Rover i upravo Daimler-Benz, kupivši Chrysler, pokazali su suprotno.
Inicijalno, vrijednost dionica nove tvrtke DaimlerChrysler AG je rasla, no već do 2003. gubici su se počeli gomilati, a samo u SAD-u podijeljeno je 26.000 otkaza. Chrysler je 2006. zabilježio gubitak od milijarde i pol dolara i njegovo je loše poslovanje počelo opasno ugrožavati financijsku stabilnost njemačke matice.
Pošto-poto Daimler-Benz se morao izvući iz tog posla, pa je 2007. godine 80,1 posto tvrtke Chrysler prodao investicijskom fondu Cerberus Capital Management za 7,4 milijarde dolara. Nastao je koncern Daimler AG, koji je 1. veljače 2022. preimenovan u Mercedes-Benz Group AG.
Chrysler je tijekom devet godina pod njemačkom čizmom, izgubio tri četvrtine vrijednosti! Investicijski fond, blizak obitelji Bush, nije uspio zaustaviti negativni trend, na kraju su morali proglasiti kontrolirani stečaj i održati se na životu uz pomoć četiri milijarde dolara državnog novca, da bi 2009. objavili strateško udruživanje s talijanskom tvrtkom Fiat.
Talijani su dobili značajan novac od koncerna General Motors, kada je ova tvrtka odlučila radije isplatiti im odštetu nego preuzeti ih, da bi s tim novcem faktički preuzeli Chrysler, a rezultate tog udruživanja je FCA, koji je 26. siječnja 2021. spojen sa PSA u novi koncern Stellantis.
Komentari