Croatia Airlines priopćio je u ponedjeljak kako od Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ) traži usklađivanje uvjeta korištenja zagrebačke zračne luke s onima ponuđenima Ryanairu, koji je najavio otvaranje baze u Zagrebu.
“Nakon što su 30. ožujka MZLZ i Ryanair najavili otvaranje baze irskog avioprijevoznika u Zagrebu, Croatia Airlines kao najveći dugogodišnji korisnik usluga MZLZ-a s više od 50 posto udjela u njezinom godišnjem putničkom prometu, od svojih partnera traži usklađivanje ugovorenih uvjeta usluga zračne luke s boljim komercijalnim uvjetima od onih koje je dobio novi konkurent u Zagrebu, irski Ryanair. Očekuje se da će se na sastancima koji predstoje dogovoriti bolji uvjeti za Croatia Airlines”, kaže se u priopćenju.
Nema ništa spornog u konkurenciji, ali nedopustivo je da nacionalni avioprijevoznik financira ulazak na tržište novih prijevoznika, dodaje se.
Konkretno, kako se navodi, po uvjetima ponuđenim Ryanairu Croatia Airlines bi u 2019. godini platilo usluge MZLZ-a 135,4 milijuna kuna manje od stvarno plaćenih iznosa, što bi značilo da bi umjesto iskazanog neto gubitka od oko 80 milijuna kuna, u toj godini iskazao neto dobit veću od 55 milijuna kuna.
Uvjeti koji su ponuđeni Ryanairu su, kako se navodi, sukladni informacijama s internetskih stranica MZLZ-a, na kojima se nalazi nedavno objavljen Model poticaja rasta prometa (Growth Incentive Model), koji je bio preduvjet za dolazak Ryanaira. Taj model, ističe se, “kamuflira najavljeno prometovanje Ryanaira i u destinacije u koje leti Croatia Airlines (i drugi prijevoznici)”.
Croatia Airlines smatra da je tu riječ o narušavanju ravnopravne tržišne utakmice i potencijalno štetnog djelovanja, “zbog očitih interesa uključenih strana”.
“Za učinkovito tržišno natjecanje medu poduzetnicima na određenim tržištima, potrebno je svima osigurati jednake mogućnosti pristupa i opstanka na tržištu, što se ostvaruje kroz domaću, ali i međunarodnu zakonodavnu regulativu, osobito na razini Europske unije. Mjerodavno tržište u konkretnom su slučaju gradovi i regije, rute i destinacije u koje se leti, a koji su dio Ryanairove najave: Bruxelles, Frankfurt, London, Pariz i Rim, Milano, München i Oslo. Sva navedena tržišta Croatia Airlines samostalno je razvijao i u njih ulagao godinama, a u neka i desetljećima”, kaže se u priopćenju.
“Cijenimo nastojanja MZLZ u cilju osiguravanja novog prometa, ali isključivo na temeljima nepristranosti, istim reguliranim uvjetima za sve kompanije i bez pogodovanja”, dodaje se, uz napomenu kako Croatia Airlines očekuje da MZLZ na isti način izađe ususret Croatia Airlinesu te da se uvjeti usklade s onima koje će ostvariti Ryanair, uzimajući u obzir broj linija i prevezenih putnika.
Domaći avioprijevoznik smatra da neodobravanje tih, odnosno još većih popusta Croatia Airlinesu s obzirom na količinu prometa i broj destinacija, ugrožava ravnopravno tržišno natjecanje i svjesno mu nanosi izravnu štetu.
“S obzirom na to da je Croatia Airlines u 2020. godini ostvario tržišni udio u ukupnom prometu MZLZ-a od 62 posto prevezenih putnika, želimo istaknuti da Croatia Airlines ne smatra potrebnim financirati svoju konkurenciju te očekuje da će što prije postići dogovor s MZLZ oko boljih komercijalnih uvjeta, kako bi hrvatskoj javnosti i svojim putnicima osigurala ono što s pravom i očekuju”, ističe se u priopćenju.
Podsjeća se da je Croatia Airlines u razdoblju 2016.-2019. otvorio deset novih destinacija iz Zagreba za što je od MZLZ-a dobio ukupno 1,46 milijuna kuna poticaja, a Ryanair godišnje za dvanaest ruta, od kojih većina nije nova, dobiva 30 puta veće poticaje.
“Također, Ryanair je otvaranje svoje baze u Zagrebu najavio s tek dva zrakoplova, dok ih nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines posjeduje 6 do 7 puta više, odnosno 12 do 14 baziranih zrakoplova kojima uspješno leti već desetljećima, držeći se pritom najviših sigurnosnih i profesionalnih standarda”, zaključuje se u priopćenju.
Komentari