Povodom crnog petka, u emisiji Hrvatskog radija “U mreži Prvog”, psiholog je poručio građanima da danas ne troše previše.
Prema procjenama Hrvatske gospodarske komore, danas će u Hrvatskoj biti potrošeno 137 milijuna eura, što predstavlja rast od 10 milijuna eura u odnosu na prošlu godinu.
Dino Oreški iz Udruge e-commerce istaknuo je važnost kibernetičke sigurnosti te savjetovao potrošače da pažljivo provjere stranice na kojima obavljaju kupovinu. Također je naglasio da je online kupnja u Hrvatskoj u porastu, s posebnim naglaskom na kartična plaćanja.
“Porast kupnje je primjetan na stranim web shopovima. Hrvati 25 posto kupuju na domaćim web shopovima, a 75 posto kombiniraju domaće i strane,” rekao je Oreški.
UOČI CRNOG PETKA Borzan: ‘Hrvati vjeruju prodavačima na internetu’
‘Potrošnja nam donosi sreću, ali ne u mjeri u kojoj to sugeriraju oglašivači i trgovci’
Igor Vujović iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske upozorio je na činjenicu da većina potrošača ne obraća dovoljno pažnje na uvjete poslovanja trgovaca, kao što su rokovi za reklamaciju, povrat robe i način povrata. “Zakonski rok za povrat robe je 14 dana, ali mnogi trgovci su ga produžili na 30 dana,” naglasio je Vujović.
Zvonimir Galić s Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta rekao je da se može primijetiti da trgovci i oglašivači dobro razumiju ljudsku psihologiju. “Potrošnja nam donosi sreću, ali ne u mjeri u kojoj to sugeriraju oglašivači i trgovci,” istaknuo je.
Istraživanja pokazuju da više od dvije trećine potrošača planira kupnju upravo na crni petak, no više od 80 posto njih smatra da su sniženja često lažna.
‘Zabrinjava što sami ne prepoznajemo obrasce koji oglašivači koriste kako bi nas motivirali na kupovinu’
Vujović je istaknuo da se u zapadnim zemljama sniženja mogu kretati i do 90 posto, dok to u Hrvatskoj nije moguće zbog neskladnosti s tržišnim uvjetima.
Psiholog je objasnio da ljudska psihologija u ovim situacijama djeluje na predvidiv način. “Naša psihologija ima svoje zakonitosti, a trgovci i oglašivači to vješto koriste kako bi nas motivirali na kupovinu. Ono što me zabrinjava je što mi sami ne prepoznajemo te obrasce u vlastitom ponašanju,” rekao je Galić za emisiju “U mreži Prvog”.
DAN VELIKIH POPUSTA Znate li kada pada Crni petak i kako ga iskoristiti za najpovoljniji shopping?
Dodao je i kako nam je mnogo lakše plaćati karticama nego gotovinom. “Ljudi lošije prolaze kad plaćaju nešto odmah, a trošak im stiže tek kasnije. To je predvidiva značajka ljudske psihologije,” smatra Galić.
Zaštita potrošača i prava
Kada je riječ o sigurnosti online kupovine, Oreški je spomenuo servis check.ecommerce.hr koji postoji već tri godine u Hrvatskoj. Ovaj servis omogućava korisnicima da unesu web stranicu na kojoj planiraju obaviti kupovinu, a zatim dobivaju ocjenu sigurnosti temeljem različitih kriterija.
Potrošači, prema Vujoviću, uvijek imaju ista prava, bez obzira na to je li riječ o crnom petku ili bilo kojem drugom danu u godini. “Trgovina na malo raste znatno, čak i više od inflacije. Potrošnja je veća nego ikad, jer živimo bolje, no i dalje smo siromašni. Moj savjet je da ne trošimo previše,” poručio je psiholog Galić.
Vujović je zaključio s pozivom potrošačima na oprez. “Oprez, oprez, oprez!”, rekao je gostujući “U mreži Prvog”.
Komentari