Nacional je iz svećeničkih krugova u Splitu dobio neslužbenu i za sada nepotvrđenu informaciju da je Vatikan pokrenuo službeni postupak protiv bivšeg splitsko-makarskog nadbiskupa mons. Marina Barišića, i to zbog sumnji da je zataškavao ogromne razmjere pedofilskih zločina koje su počinili svećenici u njegovoj nadbiskupiji. Nacional je o tome uputio upit Apostolskoj nuncijaturi u Zagrebu, ali oni do zaključenja broja to nisu željeli ni potvrditi ni demantirati.
O jednom od takvih slučajeva Nacional je pisao u lipnju prošle godine u članku novinara Borisa Pavelića pod naslovom „Žrtve optužuju splitsko-makarskog nadbiskupa Barišića da je petnaest godina šutio o zločinima Gracijana Gašperova“.
Nacional je tada razgovarao s dvjema žrtvama seksualnog predatora Gracijana Gašperova, bivšeg gvardijana samostana svetog Frane u Splitu, koje su razotkrile višegodišnje zataškavanje tih zločina. Kako su tvrdile, provodio ga je umirovljeni splitsko-makarski nadbiskup monsinjor Marin Barišić jer je petnaest godina znao za Gašperovljeve zločine, ali nije učinio ništa. Štoviše, sugovornici Nacionala rekli su da Barišić nije jedini zataškavao zločine Gracijana Gašperova te da je propustio poslati u Vatikan izjavu jedne žrtve o zlostavljanju jer je u njoj i sam bio prijavljen za zataškavanje. Iskaze tih dviju žrtava, čiji je identitet Nacionalu poznat, ali ga nismo objavili, Nacionalu je potvrdio još jedan svjedok, koji je o jednom od tih slučajeva zlostavljanja imao neposredna saznanja koja je još 2003. osobno prenio nadbiskupu Barišiću.
Nacional posjeduje pisane i usmene izjave žrtava o kojima je riječ. Prvi od njih, žrtva Gašperovljeva „groominga“, seksualne zloupotrebe moći i autoriteta, rekao je Nacionalu da je s 19 godina, kao mlađi punoljetnik, krenuo na studentski vjeronauk kod fra Gracijana Gašperova.
“U Gracijanu sam gledao veliki autoritet jer mi je kao vjeroučitelj poklonio veliku pažnju. Bio sam s 19 godina mlađi punoljetnik, bezuvjetno sam vjerovao u nepogrešivost Crkve i nisam se usudio pomisliti da takve stvari postoje u Crkvi. Pogotovo kod svećenika koji je vodio studentski vjeronauk. Naprotiv, Gašperov je znao imati ispade o ženama, kako ‘trebamo jeb…’ i kako bi on ‘okinuo’ jednu djevojku s vjeronauka. Bio sam jako nezreo i stidljiv, usuđujem se reći da sam bio hipnotiziran njegovom moći”, rekao je Nacionalu muškarac kojeg je Gašperov seksualno zlostavljao.
On je odlučio javno, premda anonimno, progovoriti o svojoj traumi tek dvadesetak godina nakon što je napadnut, i to, kako nam je objasnio, nakon što je u Nacionalu dva tjedna prije toga pročitao tekst u kojem je objašnjen pojam “groominga”, seksualne zloupotrebe nadmoći autoriteta. Smatrao je da se tim pojmom njegov slučaj mogao precizno objasniti.
Vjeroučitelj studentskog vjeronauka počeo je nakon nekog vremena mijenjati ponašanje. “Počeo me je zvati u svoju sobu u samostanu na razgovore i druženja. Zvao me je i na svoj brod tri puta da lovimo lignje, ali sam odbio, to me nije privlačilo i bilo mi je čudno. Jednom dok sam bio kod njega u sobi, skinuo se do pasa i rekao mi da se i ja skinem da me izmasira i da ću ja izmasirati njega jer ima infracrveni maser. Rekao je da će mu to pomoći, da se svećenici isto moraju opustiti od stresa i da mu ja pomažem u svećeničkom životu. Tada me je nasilno zaskočio, stegnuo i počeo ljubiti. Ja sam pljunuo i odgurnuo ga, psujući: ‘Jesi li normalan, što radiš?’ On se na to uzbudio još više, a ja sam samo stajao u šoku, nepomičan, nakon čega sam otišao”, opisao je tada svoje iskustvo Nacionalov sugovornik.
Bila je to teška trauma: “Noćima sam plakao i tresao se zbog šoka koji sam doživio i zbog bespomoćnosti, jer nisam smio dizati ruku na njega budući da je on i dalje za mene predstavljao ‘pomazanika Božjega’, svećenika, a nisam znao ni kome bih se obratio. Posumnjao sam u Boga, a Crkva me je izdala i jeftino prodala jer nisam ni u ludilu mogao zamisliti da je taj čovjek predator. Bio sam slomljen.”
Mnogo je vremena prošlo prije nego što je žrtva zatražila pomoć.
Međutim, kad se nakon toga najprije obratio svojoj obitelji i kad se obiteljska prijateljica odvažila prijaviti taj slučaj Marinu Barišiću, on je samo dvaput uzdahnuo i nije učinio ništa. Žrtva o kojoj je riječ nije u to vrijeme mogla znati da nije jedina koja je doživjela napad Gracijana Gašperova. Šest godina ranije, 1997., Gašperov je u samostanskoj sakristiji silovao petnaestogodišnjeg dječaka, koji je o zločinu progovorio tek petnaestak godina kasnije, poslije 2010., nakon što je poklonio povjerenje fra Ambroziju Knežiću, Gašperovljevu nasljedniku na položaju gvardijana samostana svetog Frane u Splitu. Toj je žrtvi 2022. pred Općinskim sudom u Splitu nepravomoćno dosuđena odšteta od Gašperova i Hrvatske Provincije svetog Jeronima franjevaca konventualaca.
Međutim, žrtve su kasnije otkrile Nacionalu da ih je 2018. na razgovor zvao i splitsko-makarski nadbiskup Marin Barišić, ali su se potom šokirali kad im je priznao da je za zločine Gracijana Gašperova znao već petnaest godina.
Žrtve su, međutim, tvrdile da je Barišić osobno propustio poslati prijavu za zlostavljanje jedne od njih u Vatikan. “Moj slučaj nikada nije došao do Vatikana jer se u mojim iskazima Barišića teretilo za prikrivanje. Biskup je, da kupi vrijeme i zaštiti svoj status, obećao da je uz nas i da će nam pomoći bilo kako od svog srca, da bi na kraju rekao da nije kriv on, nego Provincija. Nakon toga smo preko Dnevnika doznali da je Gracijan bio ucjenjivan i da je upozoren dvaput od nadbiskupa.
Velika mreža prikrivanja pokazala mi je nevjerojatnu dimenziju moći da se zaštite zločinci. Ja sam kao žrtva bio samo broj – čak ni to. To je druga žrtva, razgovarajući s nadbiskupom Barišićem, kazala njemu: ‘Zašto niste i njegov spis poslali u Vatikan?’ A Barišić mu je uzvratio: ‘Pa jedan broj više ili manje, važno je da otjeramo Gašperova.’ Nakon toga mu je moj prijatelj, također žrtva, rekao: ‘Pa on nije broj, on ima ime i prezime.’ Nikada pitanje kako smo, trebamo li što… Moj život je tako ponovo uništen nakon što me je Crkva potpuno izdala.”
Komentari