John Cooper zauvijek je promijenio svijet utrka, proslavio se prepoznavši potencijal legendarnog Minija i nagovorivši BMC da napravi sportski Mini Cooper…
… premda se tome protivio Alec Issigonis. John Newton Cooper rođen je 17. srpnja 1923. u jugozapadnom predgrađu Londona, Surbitonu. Nakon povratka iz II. svjetskog rata Cooper se pridružio očevoj radionici za popravljanje trkaćih automobila u engleskom gradiću Surbiton. Od dijelova s vojnih otpada počeli su sastavljati male, lagane trkaće automobile, koji su se od ostalih onodobnih samogradnji razlikovali po tome što se motor nalazio iza vozača (koncepcijski “u sredini”).
Rješenje je bilo poznato i iskušano između dva rata, no tek će dominacija bolida tvrtke Cooper, prvo u manjim kategorijama, a kasnije i u Formuli 1, zauvijek promijeniti svijet utrka. Cooper Car Company osnovana je 1948., a 1959. i 1960. s Cooperovim bolidima Jack Brabham će osvojiti titule svjetskog prvaka Formule 1. Cooper je prvi isprobao bolid s motorom iza vozača i na ovalu Indianapolis, no 1960-ih su njegovi trkaći automobili imali sve manje uspjeha i tvrtka se na kraju povukla iz utrka.
No uslijedio je još jedan veliki uspjeh, upravo je John Cooper prepoznao potencijal malog gradskog modela Mini i nagovorio BMC da stavi u ponudu sportsku inačicu Mini Cooper, premda se tome protivio Alec Issigonis. Nastala je jedna od najvećih automobilskih legendi svih vremena.
Kad je BMW 1994. preuzeo Mini, prvo su se dogovorili s Cooperom, postavili njega i sina za savjetnike i počeli proizvoditi sportske inačice novog modela Mini, pod licenciranim nazivom Cooper.
John Cooper, pionir bolida s motorom u sredini, umro je 24. prosinca 2000., no njegovo ime i dalje živi na novim modelima Mini Cooper.
Autor: Dino Milić-Jakovlić
Komentari