Citroën 2CV ‘Spaček’, genijalni i jeftini automobil, predstavljen je 7. listopada 1948. na salonu u Parizu
Spartanska konstrukcija upregnuta 2-cilindarskim bokserom s 375 ccm i 9 KS te ‘samoizravnajućim’ ovjesom, pokazuje talent, ali kad se Citroën 2CV usporedi s Bubom, koja se lako pretvarala u borna kola, postaje jasnije zašto su Nijemci početkom II. svjetskog rata ‘pregazili’ Francuze. Malo je automobila u povijesti izazvalo toliko polemika, dvojbi, osporavanja podsmjeha, ali istodobno i bezgraničnih simpatija i oduševljenja kao Citroën 2CV.
Legendarni Citroën 2CV, Spaček, nastao je istodobno kad i njemački KdF-Wagen (Volkswagen). Krajem 1934., slično kao i u Njemačkoj, nastaje ideja o konstrukciji francuskog ‘narodnog automobila’. Tržišne su analize pokazale kako se godišnje može prodati 200 do 300 tisuća jednostavnih i jeftinih automobila, po mjeri francuskih seljaka koji su dotad koristili konjske zaprege…
Početkom 1936. napravljeno je 300 prototipova malih automobila, s platnenim sjedalima, 2-cilindarskim zrakom hlađenim bokser-motorom i prednjim pogonom. Proizvodna je filozofija bila ipak drukčija od njemačke, s naglaskom na masivnosti i snazi…
Francuski je ‘volkswagen’ napravljen velikim dijelom od industrijskog otpada. Mnogi su se zgrozili ugledavši prvog 2CV (Spačeka), s prednjom haubom od plašta industrijske bačve, tvrdim gumama i samo jednim reflektorom. Zvali su ga ‘kišobran na kotačima’. Zbog ratnih se nevolja početak proizvodnje odgađa. Konačno, prije točno 71 godinu, devet godina kasnije od plana, na 35. autosalonu u Parizu, uz velik interes posjetitelja, novinara i stručnjaka, službeno je predstavljen Citroën 2CV.
Bio je toliko drukčiji od ostalih automobila, da je svaka usporedba bila nemoguća, čak i smiješna. ‘Izgleda poput deve’, ‘Ružniji je od ružnog pačeta’, ‘To je kišobran za četiri osobe’, ‘Je li to uopće automobil?’…, komentiralo se.Kako bi se riješile sve dvojbe, organizirane su probne vožnje. Snažnim zamahom ‘kurble’ zaklopotao je 2-cilindarski zrakom hlađeni bokserski motor s 375 kubika i 9 konja. I krenuo je…
Oprema unutrašnjosti pružala je istinski doživljaj. Platnena sjedala s čeličnim okvirom i mekani ovjes pružali su neponovljiv užitak. Već na salonu nastaje mitska priča o košari punoj jaja, od kojih se niti jedno neće razbiti nakon vožnje ‘Spačekom’. Zasluga je to bila ‘genijalnog’ neovisnog ovjes s uzdužno-opružno povezanim ‘njihajućim’ ramenima. Nakon dugog zaleta automobil je postizao 65 km/h. Pet godina kasnije motor je pojačan na 421 ccm i 12,5 KS, što je bilo dostatno za 80 km/h.
Prodaja je premašila najoptimističkija predviđanja. Do kraja godine prodano je 11 tisuća primjeraka a 1949. više od 50.000. Do 1957. snaga je porasla na 16 KS, a prodaja po prvi put na preko 100.000. Već su tada Citroënovi ‘bokseri’ postali legendarni po neuništivosti. Godinu dana kasnije stiže prava senzacija – model Citroën 2CV Sahara 4×4. Imao je dva odvojena motora (sprijeda i straga) i pogon na sva četiri kotača. Takva je koncepcija upotrebljena po prvi i zadnji put u automobilskoj povijesti.
Početkom 60-ih godišnja prodaja raste na preko 150.000, a u 1969. na rekordnih 175.000. U 1970 nastaju modeli Citroën 2CV 4 i Citroën 2CV 6, obujma 602 ccm, snage 23 i 28 KS, a 1979. stiže najsnažniji model s 29 KS. Posljednje desetljeće ‘života’ obilježene je modelima Citroën 2CV 6 Charleston (1981.) te Citroën 2CV 6 Dolly, koji je od 1987. stizao s portugalskih montažnih traka. Posljednji primjerak u Mangualdeu proizveden je 27. srpnja 1990.
U 42 godina ‘života’ Citroën 2CV Spaček je prodan u više od pet milijuna primjeraka.
Komentari