CISAC: Globalni prihodi od autorskih prava u 2020. pali za 9,9 posto

Autor:

23.3.2017., Zagreb - Generalni direktor CISAC-a, Gadi Oron. 
Photo: Petar Glebov/PIXSELL

Petar Glebov/PIXSELL

Međunarodna konfederacija autora i skladatelja CISAC objavila je globalno izvješće o naknadama od autorskih prava u 2020. prema kojem su prihodi autora glazbe, audiovizualnih, kazališnih i književnih umjetnosti pali za 9,9 posto, a gubici su u odnosu na 2019. preko milijardu eura.

CISAC na temelju objedinjenih izvješća 228 društava iz 120 zemalja ističe da su najveći pad prihoda od autorskih prava ostvarile kreativna industrija povezana s glazbom, koja je imala pad od 10,7 posto u usporedbi s 2019. i dramske umjetnosti s minusom od 44 posto.

S druge strane, ostvarene naknade za audiovizualne umjetnosti gotovo se i nisu promijenile, čemu je doprinio porast pretplata na video-on-demand-usluge, stoji u u izvješću.

Profitirale vizualna umjetnost i književnost

Dodaje se da su vizualna umjetnost i književnost čak i profitirale s gotovo 20 i 5 posto rasta, zahvaljujući dugoročnim ugovorima i zakašnjelim isplatama.

No, kako autorska prava na glazbu čine gotovo 88 posto ukupnih prihoda članica CISAC-a, njihov pad od gotovo 11 posto ozbiljan je problem za svjetsku glazbenu zajednicu. Unutar tog segmenta najviše je stradao globalni prihod od javnih nastupa, koji se s padom od 45 posto gotovo prepolovio u odnosu na 2019.

Globalni prihod od digitalnih glazbenih servisa i platformi od 2,4 milijarde eura dijelom je ublažio ukupni pad – njegov je rast u 2020. iznosio 16,6 posto u odnosu na prethodnu godinu. Rezultat je to pojačane konzumacije streaminga te brojnih aktivnosti kojima su autorska društva u cijelom svijetu licencirala svoj repertoar na digitalnim platformama i servisima.

2021. neće značajnije povećati prihode

“Iz izvješća je vidljivo i da 2021. neće donijeti značajnije poboljšanje prihoda te da kreativcima i autorima još uvijek treba pomoć i potpora u održavanju i razvijanju karijera. Dvije godine krize ostavit će u poslovanju autorske zajednice duboke rane kojima će trebati dugo da zacijele”, poručuju iz CISAC-a.

Istodobno, iako u porastu, prihodi s digitalnih servisa još su daleko od pravednih i zadovoljavajućih. Zato je predsjednik CISAC-a, autor i osnivač ABBA-e Bjorn Ulvaeus, istaknuo nepravednost digitalnog tržišnog eko sustava, navodi se u izvješću.

Iz hrvatske perspektive, u izvješću se osvrće na aktivnosti i pomoć HDS ZAMP-a autorima tijekom 2020. – od posebnog Anti-covid19 fonda za sve i Fonda solidarnosti iz kojeg je najpotrebitijim autorima isplaćivana financijska pomoć, preko smanjenja troškova poslovanja unutar same Službe, do angažmana koji je rezultirao potpisivanjem ugovora s novim servisima.

Ističe se i solidariziranje s poslovnim korisnicima glazbe poput ugostitelja i obrtnika, koji od HDS ZAMP-a tijekom lockdowna nisu dobivali račune ili su im oni značajno umanjeni, što je još uvijek na snazi.

”Naša pomoć članovima i reakcija na krizu istaknuta je kao primjer dobre prakse, uz bok društava iz Francuske, SAD-a, Velike Britanije i Njemačke. No, jednako kao za ovo međunarodno priznanje, drago mi je da su naše napore prepoznali i naši autori, komentirao je Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.