Nakon što je 76. filmski festival u Cannesu otvorio film ‘Jeanne du Barry’ francuske redateljice Maïwenn u kojem glavnu ulogu glumi Johnny Depp – a oboje su na lošem glasu u filmskoj industriji – krenule su brojne kritike filmaša na francusku filmsku industriju pa su gotovo u sjeni ostali veliki filmski hitovi i najveće holivudske zvijezde
Nije iznenađenje što su organizatori 76. festivala u Cannesu, koji se održava od 16. do 27. svibnja, odlučili premijerno prikazati dva visokobudžetna potencijalna hita, „Indiana Jones i artefakt sudbine“ i „Killers of the Flower Moon“. Već godinama biraju takve hitove da bi istaknuli komercijalnu stranu festivala. Nije iznenađenje ni to što su kombinirali stare i nove autore i njihove filmove te tako sastavili listu od 21 filma koji se natječu za glavnu nagradu, Zlatnu palmu. I to rade već godinama, pa su se i ove godine u konkurenciji našli novi filmovi dosadašnjih osvajača Zlatne palme kao što su Wim Wenders, Ken Loach, Nanni Moretti, Nuri Bilge Ceylan i Hirokazu Kore-eda, miljenika festivala kao što su Aki Kaurismaki, Todd Haynes, Wes Anderson, Marco Bellocchio i Alice Rohrwacher, uz nešto novi autorskih imena. No iznenađenje je što su za film koji otvara festival odabrali „Jeanne du Barry“ francuske redateljice Maïwenn u kojem glavnu ulogu glumi Johnny Depp. I on i ona posljednjih godina imaju lošu reputaciju u javnosti tako da je nejasno zašto su organizatori festivala odabrali upravo ovaj film koji, k tome, nije osobito kvalitetan. Odabirom ovog filma festival se našao na udaru kritike i prije nego što je počeo.
Uvod u festival označila je kolumna francuske glumice Adele Haenel objavljena u francuskom magazinu Telerama tjedan dana prije početka festivala. Njen posljednji film bio je „Portret djevojke u plamenu“ nagrađen 2019. na festivalu u Cannesu kada je osvojio nagradu za najbolji scenarij, slijedila je nagrada Cesar (francuski Oscar) za najbolju glumicu 2020. godine. Od tada, ona nije snimila ni jedan film, na vrhuncu slave odlučila je napustiti glumu. U toj kolumni napisala je da je odlučila napustiti glumu jer francuska filmska industrija štiti seksualne nasilnike i agresore. Između ostalog, spomenula je i festival u Cannesu tvrdeći kako igru vode veliki igrači iz filmske industrije te sponzori zbog kojih će policijske snage osigurati da se događaji na crvenom tepihu festivala u Cannesu odvijaju kao i uvijek do sada. Ujedno, ona smatra da je Cannes spreman učiniti sve kako bi zaštitio silovatelje.
Zatim je pokrenut hashtag #Cannesyounot iza kojeg stoje žene koje daju podršku Amber Heard u njenim pravosudnim obračunima s bivšim suprugom Johnnyjem Deppom. Hollywood se zbog toga odrekao Deppa, a film „Jeanne du Barry“ prvi mu je film nakon sudskih afera s Amber Heard. I na kraju, redateljica Maïwenn prošli je mjesec ušla u restoran u kojem je, sa svojim odvjetnikom, sjedio Edwy Plenel, suosnivač i glavni urednik portala Mediapart, poznatog po nizu tekstova u kojima su razotkrivali seksualne nasilnike u francuskoj filmskoj industriji. Maïwenn je došla do njega, zgrabila ga za kosu i pljunula u lice. Razlog? Mediapart je svojedobno objavio svjedočanstva devet žena koje su rekle kako ih je napastovao redatelj i producent Luc Besson. Besson je bivši partner Maïwenn s kojim ima dijete, a te optužbe je francuski sud odbacio zbog nedostatka dokaza.
I zato je direktor festivala Thierry Fremaux dan prije otvaranja festivala upitao novinare misle li da festival u Cannesu slavi silovatelje. Spominjući silovatelje, Adele Haenel je mislila na Romana Polanskog, Gerarda Depardieua i Dominiquea Boutonnata, predsjednika francuskog filmskog fonda CNC. Fremaux je kazao kako su to radikalni komentari koji su ujedno i lažni. Mirnim glasom, on je rekao kako ljudi koriste Cannes kako bi govorili o određenim problemima. „Ali ako mislite da je ovo festival za silovatelje, onda vi novinari ne biste bili ovdje i slušali me“, ustvrdio je Fremaux.
Što se tiče kritika na račun Johnnyja Deppa i filma „ Jeanne du Barry“, Fremaux je kazao: „Ne znam kakav imidž Johnny Depp ima u Americi. U svom životu imam samo jedno pravilo a to je – sloboda mišljenja, sloboda govora i glume unutar zakonskih okvira“. „Da je Johnnyju Deppu zabranjeno glumiti ili da je film zabranjen, onda mi ne bismo sada pričali o tome. Vidjeli smo film i smatrali da se može natjecati za Zlatnu palmu. Ne znam zašto ga je Maïwenn odabrala za glavnu ulogu, ali to će te morati nju pitati“. Što se tiče sudskih proces koje je Depp vodio protiv bivše supruge Amber Heard, Fremaux je rekao: „Ako postoji jedna osoba koja nije pokazala interes za tim suđenjem o kojem se toliko pisalo, onda sam to ja. Ne znam o čemu se tu radi. Mene zanima Johnny Depp kao glumac“.
Međutim, Edwy Plenel, novinar kojeg je Maïwenn pljunula, ima drugačije mišljenje. „Festival u Cannesu podržava film koji je režirala Maïwenn jer francuska filmska industrija nije podržala #MeToo pokret koji je digao glas protiv seksualnog nasilja“, kazao je Plenel za magazin Variety. On je podsjetio na riječi Maïwenn koje je prije tri godine izrekla za Paris Match. Ona je tada izjavila da žene koje podržavaju #MeToo pokret „ne vole muškarce“ i dodala: „Kada čujem žene kako se žale da su muškarci jedino zainteresirani za njihovu stražnjicu, kažem im ‘uživajte jer to neće dugo trajati’“.
S druge strane, Depp se u Cannesu ponašao kao da ga se sve to ne tiče, naročito na konferenciji za novinare. Nije ga posljednjih godina bilo na filmu, ali ga je bilo u medijima. „Većina vas koji ste posljednjih pet ili šest godina čitali o meni i mom životu, većina toga je grozno napisana fikcija“, rekao je. Na pitanje predstavlja li ovaj film njegov povratak, kazao je: „Pitam se što znači riječ ‘povratak’ s obzirom na to da nisam nigdje otišao. Možda su me ljudi prestali zvati iz nekog straha, ali nisam nigdje otišao. To je bizarna misterija“. Na direktnije pitanje, ono smatra li da ga Hollywood bojkotira, što je i sam rekao prije dvije godine, odgovorio je kako je tada mislio da je sve to neka čudna šala. „Ne osjećam da su me bojkotirali i to zato što ne razmišljam o Hollywoodu. Ne osjećam potrebu za Hollywoodom“.
Francuzi su najavili proteste u Cannesu tijekom festivala zbog mirovinske reforme. Canneske vlasti su donijele odredbu po kojoj je ove godine svaki protest – zabranjen
Ona manje dramatična strana na otvorenju festivala u Cannesu bila je dodjela nagrade za životno djelo koja je pripala 78-godišnjem Michaelu Douglasu koji je zbog toga došao na Azurnu obalu u društvu supruge Catherine Zete-Jones i kćeri Carys Zeta Douglas. Vidjelo se da je dirnut nagradom, kada ju je primao rekao je „pa ja sam stariji od ovog festivala“, da bi sutradan govorio pred tisuću okupljenih novinara prepričavajući najzanimljivije dijelove svoje karijere. A među njih spada i film „Sirove strasti“. Priznao je da je zbog toga i drugih filmova postao ekspert za scene seksa na filmu, ali da je tajna uspjeha tih scena u njihovom uvježbavanju. Snimanje takvih scena usporedio je sa snimanjem akcijskih scena gdje glumci jedan drugome kažu gdje će ga i kako udariti. „Isto je i kod snimanja ljubavnih scena. Važno je da dama zna da je nećeš iskoristiti. Unaprijed joj kažeš ‘Stavit ću svoju ruku ovdje. Je li to u redu? Dobro, onda ti stavi svoju ruku ovdje. A onda se ljubimo nakon čega se spustimo dolje“, kazao je Douglas i dodao da je to „sve vrlo dobro koreografirano“.
Drugu nagradu za životno djelo dobio je Harrison Ford koji je u Cannes došao zbog svjetske premijere filma „Indiana Jones i artefakt sudbine“, petog dijela poznate franšize. Trebao je to biti spektakl za kompaniju Walt Disney, producenta filma, toliki da je u Cannes na premijeru došao njihov predsjednik Bob Iger. Iger je kultna figura u Hollywoodu, prije nekoliko godina doveo je kompaniju Wal Disney do vrha, zatim je dao ostavku, ali kako je nakon toga Disney počeo slabije poslovati, onda se nedavno vratio na mjesto predsjednika. Nikada do sada nije bio na festivalu u Cannesu. Harrison Ford je u Cannes došao sa suprugom Calistom Flockhart. Sve je izgledalo dirljivo a onda je, po završetku projekcije filma, uslijedio petominutni pljesak publike. Mjerenje dužine pljeska na premijerama u Cannesu nije neko mjerilo, ali pet minuta za takav film doista je premalo. Izostalo je još nekoliko minuta pljeska, barem iz kurtoazije. Nakon toga uzvanici su otišli na party koji se održavao na plaži hotela Carlton, hotela koji se otvorio prije dva mjeseca nakon što je zbog renoviranja koje je stajalo 350 milijuna dolara bio zatvoren dvije i pol godine. Kada su se probudili u petak ujutro, imali su što i pročitati. „Indiana Jones i artefakt sudbine“ prvi je iz franšize koji nije režirao Steven Spielberg, već James Mangold. „Završnom odlomku nedostaje i uzbuđenja i zabave“, već u naslovu navodi The Hollywood Reporter. „U konačnici, to je prilično tužan komad nostalgije“, navodi Variety, dok je za IndieWire to „gotovo potpuno gubljenje vremena“. Magazin Screen smatra da redatelj James Mangold „ne pruža uzbudljivu avanturu koju obožavatelji franšize očekuju“.
Ipak, Ford je bio dirnut pažnjom koju je dobio u Cannesu. „Neopisivo. Ne mogu vam ni izraziti kako se osjećam. Dobrodošlica je nezamisliva i osjećam se dobro“, odgovorio je Ford na konferenciji za novinare kada su ga pitali kako se osjeća, pri čemu nije mogao sakriti suzne oči. Jedna novinarka pitala ga je zašto je odlučio da će ovo biti njegova posljednja uloga Indiane Jonesa. „Pa zar to nije očito?“ rekao je nasmijavši se. Mnogi se ne slažu da je star pa je tako australska kolegica, novinarka Helen Barlow, rekla Fordu da je još uvijek seksi i to zbog scene u filmu u kojoj se pojavljuje bez majice. „Hvala što ste primijetili“, odgovorio je vidno zadovoljan zbog tog komplimenta.
Ako je „Indiana Jones i artefakt sudbine“ bio promašaj, onda je za filmski festival u Cannesu „Killers of the Flower Moon“ pun pogodak. Radi se o novom filmu 80-godišnjeg Martina Scorsesea temeljenom na istoimenoj knjizi Davida Granna iz 2017. godine. Knjiga i film opisuju istinite događaje od prije 100 godina kada su u Oklahomi, u okrugu Osage gdje su živjeli Indijanci, otkrivena brojna nalazišta nafte. Leonardo DiCaprio glumi Ernesta Burkharta, nećaka Williama Halea (Robert de Niro). Lily Gladstone glumi Indijanku Molie čija se obitelj obogatila prodajom zemlje na kojoj se nalaze izvori nafte. Burkhart se ženi s Mollie, a Hale ga potiče na niz ubojstava članova obitelji kako bi u konačnici on naslijedio bogatstvo. Indijanci prijavljuju ta ubojstva te se FBI uključuje u istragu.
Iza hashtaga #Cannesyounot stoje žene koje daju podršku Amber Heard. Hollywood se zbog toga odrekao Deppa, a film ‘Jeanne du Barry’ prvi mu je nakon sudskih afera s Heard
Na konferenciji za novinare koja je održana u nedjelju, Robert de Niro usporedio je svoj lik, lik Williama Halea, s Donaldom Trumpom. On Trumpa nije imenom spomenuo, ali se znalo na koga misli jer je glumac njegov snažni kritičar. Kazao je kako ne razumije lika kojeg glumi u filmu. „On je dijelom iskren, da bi nakon toga izdao ljude iz okruga Osage“, rekao je i dodao kako se tu radi o zlu. „To je nešto na što moramo paziti. Vidimo ga i danas. Znamo na koga mislim, ali neću izgovoriti njegovo ime“, rekao je, a novinari su znali da misli na Trumpa. „Taj tip je glup“, zaključio je slavni glumac. Lily Gladstone rekla je kako je na pogrebu Williama Halea prisustvovalo jako puno ljudi iz okruga Osage koji nisu željeli priznati da je bio uključen u brojna ubojstva. I tu je De Niro opet uskočio s usporedbom s Donaldom Trumpom. „Postoje ljudi koji misle da on može dobro napraviti svoj posao. Zamislite kakvo je to ludilo“.
Lako je primijetiti kako je na ovogodišnjem festivalu puno pažnje posvećeno glumcima i redateljima starijima od 70 godina. Osim Scorsesea, De Nira, Forda i Douglasa, u Cannesu su bile i Liv Ulmann, Helen Mirren, Catherine Deneuve, kao i Wim Wenders te Ken Loach. Oni nemaju problema s mirovinama i umirovljeničkim danima kakve bi mogli imati građani Francuske. Naime, Emmanuel Macron i njegova vlada odlučili su promijeniti uvjete za punu mirovinu te su podigli dobnu granicu sa 62 na 64 godine jer su mirovinski fondovi u financijskim problemima, što mnogi sindikati negiraju. Francuzi vole protestirati te su najavili velike proteste u Cannesu tijekom festivala zbog mirovinske reforme. Canneske vlasti s lakoćom su riješile taj problem, donijeli su odredbu po kojoj je ove godine svaki oblik protesta tijekom festivala u njihovom gradu – zabranjen.
Komentari