77. Filmski festival u Cannesu trajat će do 25. svibnja kad će se saznati tko će dobiti Zlatnu palmu. Ove godine, za razliku od prethodnih, prepoznata je važnost pokreta ‘Me Too’ pa je prikazan kratki film Judith Godrèche, o šest tisuća žena koje su joj se javile s istim ili sličnim iskustvima seksualnog napastovanja. Nacional je bio u Cannesu
Filmski festival u Cannesu, koji je otvoren u utorak, 14. svibnja, morao je promijeniti nešto u odnosu na prošlu godinu. Tada je festival otvorio film „Jeanne du Barry“ koji je režirala Maïwenn, glavnu ulogu glumi Johnny Depp, a dobar dio francuske javnosti žestoko je kritizirao odluku festivala, odnosno njegova direktora Thierryja Fremauxa, da upravo taj film otvori festival. I to ne zbog toga što je loš, a doista je loš, već zato što u njemu glumi Johnny Depp kojeg taj dio javnosti smatra osobom koja je maltretirala svoju bivšu suprugu Amber Heard. U odnosu na prošlu godinu mnogo se toga u francuskom javnom prostoru promijenilo pa se i stav festivala morao promijeniti.
Naime, Francuska je zemlja u kojoj pokret MeToo nije imao toliki utjecaj kakav je imao u Americi. No slučaj Gerarda Depardieua, koji će se u listopadu naći na optuženičkoj klupi jer je osumnjičen za seksualno napastovanje, te glumice Judith Godrèche koja je objavila da su je kao maloljetnicu seksualno iskorištavala dvojica slavnih francuskih redatelja Jacques Doillon i Benoît Jacquot, natjerala je francusku javnost i pravosuđe da reagira drugačije. Festival u Cannesu je to prepoznao pa je u srijedu prikazan kratki film Judith Godrèche „Me Too“ koji govori o šest tisuća žena koje su se javili Judith Godrèche s istim ili sličnim iskustvima. Njeni javni nastupi potaknuli su francuski parlament da najavi kako će mijenjati zakone koji se odnose na ta krivična djela. Gostujući na tribini ‘’Women in Motion’’ održanoj u petak, Judith Godrèche je rekla: “Nije da zakon protiv seksualnog napastovanja ne postoji. Postoji, ali nikada nije primijenjen u filmskoj industriji”. Dodala je kako filmaši u Francuskoj za obranu od optužbi koriste tvrdnju kako ih strast prema umjetnosti odvede do toga da iskorištavaju svoje pozicije.
U petak, istog dana kada je Judith Godrèche govorila na tribini, objavljeno je kako su francuski producenti filmova i glumački sindikati potpisali ugovor o uvođenju novih mjera kako bi se preveniralo seksualno nasilje i uznemiravanje u filmskoj industriji. U tom ugovoru navodi se kako će producenti morati proći kroz poduku kako bi zaštitili, između ostalog, maloljetnike na snimanjima filmova i serija. Isti ugovor potpisao je CNC, najviše francusko filmsko tijelo, a bez njegova provođenja vlada im neće dati financijska sredstva. To je iznimno važna odluka jer CNC financira francuske filmove, slično HAVC-u u Hrvatskoj. CNC će od ovog ljeta uvesti poduku svojih djelatnika protiv seksualnog uznemiravanja. To je važno jer će Dominique Boutonnat, predsjednik CNC-ja, u srpnju doći na sud jer je optužen za seksualni napad. On to demantira i odbio je dati ostavku na mjesto predsjednika, bez obzira na to što je 500 članova francuske filmske industrije potpisalo peticiju zahtijevajući njegovu ostavku ili barem suspenziju dok se suđenje ne završi. CNC, s druge strane, daje podršku svom predsjedniku.
‘Pokušat ćemo imati festival bez kontroverzi. Razlog zbog kojeg smo ovdje su filmovi, želimo vratiti filmove u središte zbivanja’, kaže Thierry Fremaux, direktor festivala
Za predsjednicu ovogodišnjeg žirija festivala u Cannesu odabrana je Greta Gerwig, redateljica filma „Barbie“, dok je još prošle godine za predsjednicu festivala postavljena producentica Iris Knobloch koja je rekla: „Osjećam se snažnije nego prošle godine. Možemo vidjeti napredak koji je postignut s puno više filmova čiji su autori žene te s mnogo više žena koje progovaraju. Zato je važno što je Greta Gerwig ovogodišnja predsjednica žirija“. Inače, Greta Gerwig je tek druga redateljica u povijesti festivala koja je odabrana za predsjednicu žirija, prva je bila Jane Campion 2014. godine.
Ipak, na konferenciji za novinare članova žirija održane u utorak Greta Gerwig nije željela previše govoriti o tim problemima te je davala diplomatske odgovore. „Dobro je da ljudi u filmskoj zajednici pričaju svoje priče i pokušavaju promijeniti stvari na bolje. Vidjela sam značajne promjene u američkoj filmskoj zajednici i važno je da nastavimo širiti taj razgovor. To pomiče sve u pravom smjeru kako bi te linije komunikacije ostale otvorene“, izjavila je Greta Gerwig. Dan prije početka festival njegov direktor Thierry Fremaux održao je konferenciju za novinare, na kojoj je otvoreno govorio o kontroverzama koje prate festival. „Prije smo govorili samo o filmovima. Najveća briga bila je hoće li filmovi biti prihvaćeni ili će ih mrziti. Ove godine pokušat ćemo imati festival bez kontroverzi. To ne znači da ih neće biti, ali one neće doći od festivala. Razlog zbog kojeg smo ovdje su filmovi. Želimo vratiti filmove u središte zbivanja“, kazao je Fremaux. Pa i nije baš tako jer je u Cannes zbog uloge u filmu “Megalopolis” koji konkurira za Zlatnu palmu došao glumac Shia LaBeouf kojeg je bivša djevojka, glumica i reperica FKA twigs, tužila zbog seksualnog nasilja i maltretiranja u vezi, što je on dobrim dijelom i priznao.
Festival je u utorak navečer otvoren francuskim filmom „Drugi čin“ redatelja Quentina Dupieuxa u kojem glavne uloge glume Léa Seydoux, Vincent Lindon i Louis Garrel. I Lea Seydoux je progovorila o seksualnom uznemiravanju na snimanju francuskih filmova. Ona je na konferenciji za novinare rekla kako je predivno to što su žene progovorile. „Bilo je i vrijeme“, kazala je Lea Seydoux i dodala kako su promjene koje su nastupile od fundamentalnog značaja. Govoreći o kakvim se promjenama radi, rekla je da se te promjene najviše odnose na način na koji se snimaju scene seksa. “Imala sa sreće kao glumica. Na početku karijere radila sam s ljudima koji su me više-manje poštovali. Neke su žene stvarno bile žrtve, ali u mom slučaju se ne mogu se uspoređivati sa ženama koje su doista prošle vrlo loše iskustvo. Danas znam da me je moj stav zaštitio. Kad si mlada glumica, ranjivija si”, rekla je.
Festival su proglasili otvorenim Juliette Binoche i Meryl Streep. Meryl Streep došla je na festival kako bi primila nagradu za životno djelo koju joj je uručila upravo Juliette Binoche. A taj dio, kada je Juliette Binoche govorila 74-godišnjoj Meryl Streep koliko je velika glumica, doveo je do ruba suza i njih dvije, ali i uzvanike na otvorenju. Nabrajajući neke od filmova u kojima je glumila, francuska zvijezda proglasila ju je „svjetskim blagom“ i dodala da je „promijenila način na koji gledamo filmove“. Meryl Streep kazala je kako je posljednji put bila na festivalu kada je imala 40 godina, bila je majka troje djece i mislila je kako joj je karijera okončana. „U to vrijeme, to nije bilo nerealno očekivati od glumica. A jedini razlog zbog kojeg sam ovdje večeras i zbog kojeg sam nastavila glumiti su daroviti umjetnici s kojima sam radila, uključujući predsjednicu“, rekla je i pokazala na Gretu Gerwig koja je 2019. režirala film „Male žene“, u kojem je glumila upravo Meryl Streep.
Meryl Streep je dan nakon otvaranja festivala održala i masterclass na kojem je u 70-ak minuta prošla kroz svoju karijeru. Jedna od zanimljivijih priča bila je ona sa snimanja filma „Moja Afrika“, za koji je dobila trećeg Oscara. Na snimanju filma joj se neki insekt, pored okovratnika bluze, spustio niz leđa, nastala je panika i tada ju je njen frizer i šminker Roy Helland opalio po leđima i tako ubio insekta. Rekla je da je bio veličine šake, ali je nije ugrizao. Daleko ljepša sjećanja ima na taj film zbog glumca Roberta Redforda. Opisala je kako joj je Redford u jednoj sceni prao kosu, što ona smatra strašno seksi scenom. „U filmovima često vidimo scene jeb….. A ne vidimo ljubavne dodire. Bilo mi je predivno, nisam željela da taj dan završi“, opisala je tu situaciju Meryl Streep.
‘Neke žene stvarno su bile žrtve, ne mogu se uspoređivati sa ženama koje su doista prošle vrlo loša iskustva na snimanjima. Znam da me moj stav zaštitio’, kaže Lea Seydoux
Što se tiče 22 filma koji ove godine konkuriraju za nagrade, najviše se spominjao “Megalopolis” 85-godišnjeg Francisa Forda Coppole. Coppola je do sada osvojio dvije Zlatne palme u Cannesu, 1974. za film “Prisluškivanje” i 1979. za film “Apokalipsa danas”. Film “Megalopolis” stajao je 120 milijuna dolara i Coppola ga je sam financirao tako što je prodao veći dio svoje vinarije. Ideju za ovaj film dobio je prije 40 godina, tijekom svih godina je nadopisivao scenarij, ali niti jedna filmska kompanija nije željela financirati snimanje tog filma. Bili su u pravu, film je loš, bez obzira na niz odličnih glumaca kao što su Aubrey Plaza, Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Giancarlo Esposito, Laurence Fishburne i Jon Voight. A na pitanje o tome da će izgubiti novac, Coppola je odgovorio: “Novac nije važan. Važni su prijatelji. Prijatelj te nikada neće razočarati. Novac može ispariti“.
No ako je Coppola razočarao, svojim novim filmom nije razočarao grčki redatelj Yorgos Lanthimos čiji je posljednji film “Uboga stvorenja” imao 11 nominacija za Oscara, osvojio je četiri, među kojima se ističe onaj Emme Stone za najbolju glumicu. Novi film u Cannesu se natječe za Zlatnu palmu, zove se “Kinds of Kindness” i uvrnut je kao i njegovi prethodni filmovi. Ponovo je angažirao Emmu Stone i Willema Dafoea koji su glumili i u filmu “Uboga stvorenja”, pridodao im još nekoliko glumaca te snimio filmski triptih, tri priče u kojima isti glumci imaju različite uloge. U prvoj priči Jesse Plemons glumi zaposlenika koji je potpuno podčinjen svom bogatom šefu (Willem Dafoe) koji mu određuje svakodnevni život, od toga kada će se probuditi i što će jesti do toga kada će se seksati sa svojom suprugom. Za tu poslušnost šef ga nagrađuje poklonima kao što je ogrebana kaciga Ayrtona Senne i slomljeni reket Johna McEnroea. „Prije puno godina počeo sam pisati scenarij za ovaj film. Film je trebao biti prva priča, a inspiraciju sam dobio čitajući o Kaliguli, odnosno njegovoj moći koju je imao nad drugima“, objasnio je Lanthimos. Slijedilo je razvijanje početnih ideja, a u tom dodavanju ideja došlo se do stvaranja triptiha, s time da druge dvije priče dolaze iz svijeta kojem pripada prva priča. „I tako smo došli do ideje da stvorimo film u kojem će isti glumci glumiti u različitim pričama“, kazao je Lanthimos na konferenciji za novinare, dok je Emma Stone, odgovarajući na pitanje zašto voli glumiti u Lanthimosovim filmovima s obzirom na to da im je ovo treća suradnja, kazala: “Nas dvoje imamo sličan ukus. Ja sam feministica koja voli raditi s Yorgosom. To su priče i likovi koji me zanimaju“.
Među brojnim filmovima prikazanim u prvom dijelu festivala koji traje do 25. svibnja ističe se jedan, a to je “Emilia Perez” poznatog francuskog redatelja Jacquesa Audiarda, kojeg je publika oduševljeno prihvatila. Film se odvija u Meksiku, Zoe Saldana glumi odvjetnicu Ritu kojoj se šef narko kartela Manitas obraća za pomoć jer je već dvije godine na hormonskoj terapiji i želi postati žena. Inače, on ima suprugu (glumi je Selena Gomez) i dvoje djece. Dolazi do promjene spola, a obitelj i javnost su obaviješteni da je poznati narko boss poginuo. Obitelj mu živi u Švicarskoj, on/ona u Meksiku, ali se zaželi obitelji i oni se vraćaju iz Švicarske. Problem je što njegova supruga smatra da je udovica, obnavlja vezu s muškarcem s kojim je već varala supruga, a o svemu tome se ispovijeda njoj/njemu misleći da je to njegova sestra. Uz sve to, radi se o mjuziklu.
‘Nije da zakon protiv seksualnog napastovanja ne postoji. Postoji, ali nikada nije primijenjen u filmskoj industriji’, tvrdi francuska glumica Judith Godrèche
Inače, jedan od filmova o kojem se najviše govori u Cannesu, a tek treba biti snimljen, novi je projekt Rubena Östlunda, osvajača Zlatne palme za film “Trokut tuge”. U njemu će glumiti Keanu Reeves, Kirsten Dunst i Daniel Brühl. Film se počinje snimati sljedećeg mjeseca, radnja filma odvijat će se u avionu u kojem nema nikakve vrste zabave i nema društvenih mreža, a putnici se dosađuju te moraju početi razgovarati jedni s drugima. Östlund je rekao kako želi prikazati da suvremeni ljudi mogu biti uništeni u tim okolnostima. Ujedno je rekao da se nada da će na sljedećem festivalu u Cannesu gledatelji masovno napuštati projekciju tog filma.
Komentari