Od trenutka kada je film „Anora“ američkog redatelja Seana Bakera prikazan na 77. filmskom festivalu u Cannesu koji je završen u subotu, bilo je jasno da je ta komedija/drama najveći favorit za osvajanje Zlatne palme, nagrade za najbolji film. Jednako tako, znalo se da mu je najveći konkurent za tu nagradu film „Emilia Perez“ francuskog redatelja Jacquesa Audiarda, sjajna kombinacija komedije, drame i krimića, u kojem je Audiard angažirao poznate latinoameričke glumce i glumice. Na kraju je to bio i odabir žirija čija je predsjednica bila redateljica Greta Gerwig a koji je Zlatnu palmu dodijelio filmu „Anora“, dok je film „Emilia Perez“ dobio dvije nagrade, nagradu žirija koja je nominalno treća nagrada po važnosti dok je u kategoriji najbolje glumice nagrada dodijeljena ženskom ansamblu iz filma „Emilia Perez“.
Sean Baker 53-godišnji je filmaš koji je oličenje nezavisnog filmskog autora. Osim što je redatelj, on je i scenarist i montažer svojih filmova za kojeg je karakteristično da uvijek bira malo poznate glumce. Kada je napravio iznimku i angažirao Willema Defoa za film „Projekt Florida“ rezultat je bio njegov do sada najbolji film za koju je ulogu Dafoe bio nominiran i za Oscara i za Zlatni globus u kategoriji najboljeg sporednog glumca.
Omiljeni Bakerovi likovi su ljudi s ruba društva, vrlo često seksualni radnici. Tako je glavni lik njegovog prethodnog filma „Red Rocket“ bio porno glumac koji se nakon dugo godina vraća u svoje rodno mjesto, dok je u filmu „Anora“ to istoimena 23-godišnja djevojka (glumi je Mikey Madison) koja radi u noćnom klubu u kojem nudi golišavi lap dance odnosno pleše u krilu svojih klijenata koji je časte novčanicama koje zataknu za njene tange. Jedne večeri, Anorin klijent je 21-godišnji Rus Ivan (Mark Eidelstein), zaigrani klinac čiji su roditelji ruski oligarsi koji žive u Rusiji, dok on živi u New Yorku u velebnoj kući. Ivanov život je provod, organiziranje partyja za prijatelje, igranje računalnih igrica i putovanja, jer njegovi roditelji su bolesno bogati. Ivan se vrlo brzo zaljubljuje u Anoru, plaća je daleko bolje od redovnih klijenata, da bi je ubrzo i zaprosio. Osim što se zaljubio, on se ne želi vratiti u Rusiju, što žele njegovi roditelji, jer traže od njega da se konačno zaposli. Brak s Anorom omogućio bi mu zelenu kartu i trajni ostanak u New Yorku. Očarana Anora pristaje, oni se vjenčaju u New Yorku, ali u ruskoj zajednici u New Yorku brzo se pročuje da se Ivan vjenčao s „tamo nekom prostitutkom“. Njegovi očajni roditelji angažiraju ekipu za rješavanje problema, Ivan i Anora trebaju zatražiti poništavanje braka, ali im Ivan bježi te ga oni cijelu noć traže po noćnim klubovima New Yorka. A i roditelji privatnim avionom kreću za New York.
Baker je na konferenciji za novinare rekao kako se bavi životnima seksualnih radnika jer smatra da se njihov posao treba legalizirati. Kako njegovi filmovi obiluju duhovitostima on smatra da je najbolje kada se ozbiljne teme i problemi ljudi s margine prikazuju uz veliku količinu humora. A sličan pristup ima i Jacques Audiard u filmu „Emilia Perez“ koji u svom filmu ističe problem transrodnih osoba.
Radnja filma se odvija u Meksiku, Zoe Saldana glumi odvjetnicu Ritu kojoj se šef narko kartela Manitas obraća za pomoć jer je već dvije godine na hormonskoj terapiji, želi postati žena. Inače, on ima suprugu Jessi (Selena Gomez) i dvoje djece. Dolazi do promjene spola, a obitelj i javnost bivaju obaviješteni da je poznati narko boss poginuo. Obitelj mu se seli na sigurno, žive u Švicarskoj, ona je u Meksiku, ali se zaželi obitelji i oni se vraćaju iz Švicarske. Manitas, sada kao žena, predstavlja se kao rođaka pokojnog šefa narko kartela. Problem je što Jessi smatra da je udovica, obnavlja vezu s muškarcem s kojim je već varala supruga, a o svemu tome se njoj ispovijeda misleći da je to tetka pokojnog supruga. Ta mješavina komedije, melodrame, socijalnog realizma, krimića, mjuzikla i tragedije oduševila je i publiku i kritiku.
Na konferenciji za novinare u Cannesu se pojavila glumačka ekipa, među kojima i španjolska glumica Karla Sofía Gascón, transrodna žena koja glumi šefa narko kartela nakon promjene spola. Gascón je govorila o pravima transrodnih osoba te je rekla „transrodne osobe trebaju biti tretirane kao i sve druge osobe, ni manje ni više“. „Transrodne osobe često su na meti uvreda, prijeti im se smrću, samo zato jer postoje i samo zato što su ono što jesu. U Meksiku za transrodne osobe postoje uvredljivi izrazi“, nastavila je Gascón i dodala „Imamo svoje tijelo, dopušteno nam je mijenjati ga jer mi tako želimo. Ja sam željela biti transrodna žena. Ako netko nije sretan u svome tijelu, zašto ga ne promijeni?“ Karla Sofía Gascón u subotu navečer postala je prva transrodna glumica koja je osvojila nagradu u Cannesu.
Koliko je film „Emilia Perez“ oduševio žiri u Cannesu govori i činjenica da na tom festivalu jedan film užasno rijetko dobiva dvije nagrade. A to se upravo dogodilo s filmo „Emilia Perez“.
Evo svih osvajača nagrada na filmskom festivalu u Cannesu 2024.:
Zlatna palma: Anora, redatelj: Sean Baker
Grand Prix: All We Imagine As Light, redatelj: Payal Kapadia
Nagrada žirija: Emilia Pérez, redatelj: Jacques Audiard
Najbolji redatelj: Miguel Gomes, Grand Tour
Posebna nagrada: The Seed Of The Sacred Fig, redatelj: Mohammad Rasoulof
Najbolji glumac: Jesse Plemons, Kinds Of Kindness
Najbolja glumica: Adriana Paz, Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Emilia Pérez
Najbolji scenarij: Coralie Fargeat, The Substance
Najbolji debitantski film: Armand, redatelj: Halfdan Ullmann Tøndel
Special mention: Mongrel, redatelji: Wei Liang Chiang & You Qiao Yin
Zlatna palma za kratki film: Čovjek koji nije mogao šutjeti, redatelj: Nebojša Slijepčević
Special mention: Bad For A Moment, redatelj: Daniel Soares
Komentari