Nacional otkriva zašto skori dovršetak nalaza Agencije za istraživanje nesreća o padu rampe na trajektu Lastovo, u kojem bi se ponovno kao glavni krivac mogao naći prozvani predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, u dijelu HDZ-a povezuju s u javnost plasiranim neslužbenim navodima da Ured europskog javnog tužitelja (EPPO), nakon Vilija Beroša, provodi izvide i protiv Olega Butkovića
Tijekom sljedećih desetak dana bit će napokon gotov nalaz Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu o teškoj nesreći i padu 10 tona teške rampe na trajektu Lastovo koja je 11. kolovoza ove godine na licu mjesta usmrtila trojicu pomorca Jadrolinije. Prema informacijama koje je Nacionalu potvrdio visoki izvor blizak toj Agenciji, njihovo izvješće najvećim se dijelom podudara s nacrtom izvješća Povjerenstva Uprave sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o nesreći broda Lastovo, koji je početkom listopada procurio u javnost, u kojem je kao glavni i odgovorni krivac naveden predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta. Prema navodima tog izvora, ta je informacija došla i do ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, ali i do Sopte te je među njima izazvala novi neizravni sukob. No budući da se Soptu smatra Plenkovićevim „miljenikom“ i bliskim prijateljem, bilo kakav pokušaj Butkovićeva obračuna sa Soptom doživljava se i kao izravni udar na premijera. Pa je, kako tvrde Nacionalovi izvori, već krenuo preventivni protuudar na ministra Butkovića.
Naime, gotovo istovremeno s informacijom o tome da bi Sopta mogao i službeno biti prozvan kao odgovoran za nesreću trajekta Lastovo, u dijelu medijskog prostora pojavili su se navodi da Ured europskog javnog tužitelja (EPPO), koji je započeo istragu protiv bivšeg ministra zdravstva Vilija Beroša, provodi izvide i protiv Butkovića, kojem se imputira odgovornost za moguće sporna zbivanja unutar tvrtki HŽ Cargo, Hrvatska pošta i Hrvatske šume.
Suočen s tim navodima, kako doznaje Nacional, ministar Butković u jednom uskom krugu svojih političkih suradnika vrlo je burno reagirao te je za to, kako je rekao, podmetanje optužio upravo Soptu.
„Ministar Butković smatra da je nastala velika nervoza zbog činjenice da bi uskoro trebao doći nalaz Agencije vezan uz nesreću trajekta Lastovo i da će taj nalaz zapravo utvrditi vrlo slično što i Uprava sigurnosti plovidbe, a to je da glavnu odgovornost snosi Sopta. Ako se to dogodi, ministar će biti prisiljen poduzeti neke konkretne poteze ali, naravno, tek nakon što sredinom siječnja i Ministarstvo dovrši svoje službeno izvješće o uzrocima nesreće. To bi izvješće moglo biti jako nezgodno za Soptu jer će sve najviše ovisiti o tome što će premijer Plenković napraviti, kako će se on postaviti oko toga“, rekao je Nacionalov izvor blizak Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, aludirajući na tvrdnje da Soptu cijelo vrijeme štiti upravo premijer čijom je voljom Sopta i postavljen na tu funkciju, iako nije imao nikakvog iskustva s pomorstvom, ali zato s Plenkovićem igra košarku.
Premijer Plenković prvu izjavu o nesreći na trajektu Lastovo dao je tek peti dan od tog stravičnog događaja i to je učinio tako da je medije optužio za pritisak na Vladu.
„Ovo se koristi za činjenje štete Vladi, ali navikli smo na to, ovo nam je treći mandat. Nema ni teoretske šanse da podlegnemo vanjskom pritisku dok istraga ne utvrdi što se dogodilo. Ovo je stvar naše komunikacije, nema potrebe da predsjednik Vlade komentira sve – ministar je dao izjave, Sopta je dao izjave. Sve što se napravilo, napravilo se kako treba“, rekao je tada Plenković odgovarajući na pitanje zašto je tragediju komentirao tek peti dan nakon nesreće na trajektu.
Nakon puštanja tog nacrta u javnost, Jadrolinija je tvrdila da i oni provode svoju istragu. Međutim, predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije Ivan Srzentić pozvao je tada Soptu da pokaže internu istragu Jadrolinije.
„Neka javnost sazna kakvu je vrstu istrage kompanija provela i što je poduzeto. Nacrt izvješća je, za razliku od Jadrolinijina priopćenja, potpisan imenima i prezimenima onih koji su ga sastavljali. Tko su ti ljudi koji su proveli Jadrolinijinu istragu, zašto ne znamo njihova imena? Prema onome što je tamo napisano, ispada da resorno ministarstvo namjerno želi naštetiti državnoj kompaniji koja je u njihovu resoru. To su takve nebuloze“, rekao je Srzentić, a prenio Jutarnji list.
Ako oba izvješća sada ponove ono što je pisalo u nacrtu koji je sredinom listopada završio u medijima, pozicija Davida Sopte bit će izuzetno teška jer je i premijer ustvrdio da će čekati „dok istraga ne utvrdi što se dogodilo“. A ako istraga utvrdi isto što i prvi nacrt Povjerenstva Ministarstva, značit će to da će Sopti nedvojbeno pripisati velik dio odgovornosti za tu havariju. Naime, u tom nacrtu iznesene su dvije ozbiljne optužujuće kvalifikacije na račun Davida Sopte. Prva je da je upravo on odgovoran jer nije uspostavio sustav sigurnosti, a druga da ga u tome pokriva Hrvatski registar brodova.
Moguće upravo zbog toga, po svemu sudeći, ministar Butković u svom uskom krugu sada Soptu i njegov krug tereti za puštanje „spinova“ o tome kako je, nakon Beroša, sada i on na meti EPPO-a. O tome je jedan od sudionika sastanka s Butkovićem rekao:
„Za početak, Hrvatske šume nisu u Butkovićevu resoru, već je dobro poznato da one spadaju pod resor Ministarstva poljoprivrede. Drugo, kako bi EPPO mogao raditi istragu u Pošti i HŽ Cargu kad te kompanije nemaju ni lipu europskog novca. HŽ Cargo ne koristi europski novac, a ni Pošta nema nijedan projekt s Europom. Prema tome, što bi točno EPPO tamo trebao istraživati? Ali ne samo to. EPPO nije došao ni u jednu tvrtku u Butkovićevu resoru, nije tražio ni jedan papir i koliko je poznato, ni EPPO, ni DORH, ni USKOK ne vode istrage, već je to sve pušteno zbog Sopte i tog izvješća koje će ići krajem godine. I zato je nastala ta nervoza. Pa sada netko šalje ovakve poruke Butkoviću. Ali on jako dobro zna zašto oni to rade i da je to sve zbog Jadrolinije. Očito Butković nekome smeta, ali zapravo je glavni problem u Sopti i tome što će ‘ovaj gore’ napraviti. I samo zbog toga je nastala ta nervoza.“
Budući da je već puštanje u javnost nacrta izvješća Povjerenstva Uprave sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture izazvalo otvoreni rat ministra Butkovića i šefa Jadrolinije Sopte, ako bi se pokazalo da će i Agencija ponoviti iste teze, bit će to novi šok za Vladu i pritisak na premijera jer će Plenković imati još uži manevarski prostor da nastavi prešutno braniti Soptu.
Međutim, Uprava Jadrolinije, a i predsjednik Uprave Sopta odmah nakon puštanja prvog nacrta Izvješća Povjerenstva u medije negirao je ne samo svoju odgovornost, već i glavne teze iznesene u tom nacrtu. Sopta je tada u intervjuu za Novi list ustvrdio da Jadrolinija ima uređen sustav sigurnosti:
„Prema Pomorskom zakoniku, kompanija na čijem sam čelu dužna je osigurati uspostavljanje Sustava upravljanja sigurnošću, što je Jadrolinija uspostavila 1996., inače niti jedan naš brod ne bi plovio. Ako nešto treba doraditi, popravit ćemo, ali sustav je odavno uspostavljen i funkcionira. Moja odgovornost kao predsjednika Uprave je za ukupno funkcioniranje kompanije, a u tom pogledu Jadrolinija je danas bolja i stabilnija kompanija nego što je bila kad sam došao, s uzastopnim rastom broja putnika, ali i unaprjeđenjem uvjeta rada svih zaposlenika.“
‘Ministar će biti prisiljen poduzeti neke konkretne poteze. To izvješće moglo bi biti jako nezgodno za Soptu jer će sve najviše ovisiti o tome što će premijer Plenković napraviti, kako će se on postaviti oko toga’
Visoki poslovni izvor blizak vodstvu Jadrolinije i Sopti u svemu je pak vidio političke motive i ustvrdio: „Nacrt izvješća sastavljen je neobjektivno, moguće i tendenciozno i dovodi u pitanje cijeli sustav izdavanja svjedodžbi i odobrenja koje daje Hrvatski registar brodova (HRB) i time ugrožava sve hrvatske brodare.“
Jadrolinija je tada slične teze ponovila i u službenom priopćenju kojim je reagirala na puštanje tog nacrta u medije. Iz Jadrolinije su naglasili kako je “plasiranje neprovjerenih dokumenata” ozbiljan pokušaj destabilizacije kompanije u vrijeme kada se održavaju koncesijski natječaji za linijski pomorski promet te su istaknuli kako je Jadrolinija ove godine prevezla rekordnih deset milijuna putnika i tri milijuna vozila, uz ostvarenje 98 posto planiranih putovanja.
To se, međutim, kosi s onim što je Nacionalu tada ispričao visoki izvor blizak vrhu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji je objasnio zbog čega je u nacrtu izvješća Povjerenstva Uprave sigurnosti plovidbe Ministarstva mora o nesreći broda Lastovo kao glavni i odgovorni bio naveden upravo Sopta:
„Predsjednik Uprave Sopta odgovoran je za tragediju broda Lastovo u kojoj su 11. kolovoza poginula trojica djelatnika zbog toga što je sam sebi kao predsjednik Uprave tvrtke dodijelio i dodatnu funkciju člana Uprave zaduženog za tehniku. A član Uprave zadužen za tehniku odgovoran je za uspostavljanje sustava upravljanja sigurnošću. Prije su tu dužnost obnašali drugi članovi Uprave, a sada je on to uzeo pod sebe. A zašto je uzeo? Da može muljati. Jer u tehnici su nabave, održavanja brodova… Zašto je to njemu trebalo? On je mogao imati člana Uprave za tehniku, dati nekome od drugih članova Uprave da za to bude zadužen jer nema razloga da on kao predsjednik Uprave to preuzima.“
Prema tvrdnjama visokih političkih izvora bliskih vrhu HDZ-a, Butković je od prvog dana bio protiv imenovanja Sopte na čelo Jadrolinije i nikada nije tajio da ga doživljava nedovoljno stručnim za tu funkciju, ali u ovom slučaju bila je njegova riječ protiv riječi i volje premijera.
Sopta je u Jadroliniju došao iz Real Grupe, a prije toga je radio s Plenkovićem u Ministarstvu vanjskih poslova, pa se u političkim krugovima zbog toga smatra da je on izravno „Plenkovićev čovjek“. Sopta je bio bivši zamjenik ministra vanjskih poslova zadužen za gospodarsku diplomaciju u mandatima Miomira Žužula (2003. – 2005.) i Kolinde Grabar-Kitarović (2005. – 2008.), a Plenković je u to vrijeme obnašao visoke diplomatske dužnosti u Bruxellesu i Parizu – bio je zamjenik šefa Misije RH pri Europskoj uniji u Bruxellesu i zamjenik veleposlanika RH u Francuskoj, a po povratku i državni tajnik za europske integracije u MVEP-u.
Na bliskost Plenkovića i Sopte izravno je upozorio i predsjednik Zoran Milanović, i to nakon što je, samo tri tjedna nakon nesreće na brodu Lastovo, rampa pala u more na brodu Mljet, taj put srećom bez ljudskih žrtava, što je ekskluzivno javnosti prva otkrila glavna urednica portala nacional.hr Helena Puljiz.
„Ovdje je riječ o sigurnosti ljudi koji koriste trajekte i ljudi koji rade na njima, a Plenković se brine samo o sigurnosti fotelje svog izabranika Sopte kojemu je glavna kvalifikacija to što s njim igra košarku”, poručio je tada Milanović.
Situacija oko Jadrolinije toliko je eskalirala da je više Nacionalovih političkih izvora sredinom listopada izrazilo mišljenje da je Plenković spremniji žrtvovati Butkovića nego Soptu te da je priprema za proces Butkovićeve „eliminacije“ započela još prije nekoliko mjeseci. Tada je iz krugova bliskih vrhu HDZ-a, ali prvenstveno iz splitsko-dalmatinskog HDZ-a, krenulo prozivanje Butkovića da je sve najvažnije infrastrukturne projekte usmjerio prema Rijeci i riječkom području, dok je Split u prometnom smislu godinama bio potpuno zapostavljen. Međutim, izvori bliski Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture rekli su tada za Nacional: „Butković je uvjeren da iza pritiska splitskog HDZ-a na njega stoji Plenković koji mu želi skinuti glavu.“
Sada se u to „skidanje Butkovićeve glave“ izgleda pokušava prizvati i EPPO.
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari