Filmovi “Buffet Željezara” Gorana Devića i “Majči” Josipa Lukića dobitnici su Grand Prix ovogodišnjih, 27. Dana hrvatskog filma (DHF), objavljeno je u srijedu navečer na dodjeli nagrada na zagrebačkoj Ljetnoj pozornici kina Tuškanac.
“Grand Prix, naravno, odlazi najcjelovitijem djelu smotre, a u toj kategoriji, nametnula su se dva filma – autor jednog je profesor, autor drugog njegov student. U ovom slučaju učenik nije nadmašio učitelja, ne znači da jednog dana neće, ali ga je itekako dosegao, i zato smo odlučili da Veliku nagradu podijele što će, vjerujemo, i jednom i drugom autoru služiti na čast”, obrazložio je žiri – Jasna Nanut, Dragan Ruljančić i Marina Redžepović – odluku da Grand Prix i 1000 eura dodijeli dvama filmovima.
“Buffet Željezara” je velik, važan, istovremeno potresan i duhovit, majstorski režiran i politički iznimno aktualan film koji predstavlja punokrvan testament hrvatske stvarnosti, dok je “Majči”, jednako izniman film i jedinstveno filmsko ostvarenje koje, uz iznimno uspio omjer sadržaja i forme, pokazuje zavidnu filmsku zrelost svih svojih stvaratelja i djelo je iznimne emotivne snage i humora, punokrvnom spoju Mediterana i Balkana”, ocijenili su.
Nagradu za režiju dodijelili su Goranu Deviću, redatelju filma “Buffet Željezara”, dok je posebno priznanje žirija u toj kategoriji pripalo Vladislavu Kneževiću za eksperimentalni film “Završni krug”, u kojem “kamera i zvuk vrlo vješto prate sugestivno raspadanje površinskih slojeva glavnog aktera, sugerirajući nezaustavljivost procesa dematerijalizacije i tvoreći izuzetno snažan, upečatljiv audiovizualni dojam”.
Za najbolji scenarij nagrađeni su Ivan Turković-Krnjak i Juraj Primorac (za film “Marija”) za “ostvarenje koje objedinjuje inteligentno nijansirane, uvjerljive likove, humor, odmjerenu kombinaciju realističnog i fantastičnog te suptilne strukturne prijelaze vješto prilagođene zakonitostima kratke igrane forme”.
Nagradu za najbolju kameru žiri je dodijelio Tomislavu Sutlaru (“Marica”) jer je, obrazložio je žiri, njegov rad s kamerom u savršenom skladu s dramaturgijom filma, u kojemu je izgradio likovno zanimljive dekompozicije kadra koje nisu same sebi svrhom već pojačavaju atmosferu otuđenosti i sukobe među likovima.
U kategoriji montaže nagrađen je Minji Kang za film “U plavetnilo”, u kojem je ostvarena “izuzetno nenametljiva montaža koja savršeno vodi i postavlja ritam filma, fokusira se na odnose među likovima te ritmom pojačava tenziju među njima”.
Nagradu za najbolju glumu osvojio je Nikša Butijer za ulogu u filmu “Marija” Jurja Primorca, iza nje stoji “neupitna vještina, briljantan osjećaj za ritmički i energetski aspekt filmske pojavnosti te za filmski medij općenito”.
U kategoriji glazbe nagrađena je Anita Andreis za film “Bobo”, za djelo koje “harmonira s nostalgičnom, nadnaravnom pričom filma”.
Po izboru žirija najbolja manjinska koprodukcija je “Aerodrom” Michaele Müller, zbog “specifičnog ekspresivnog stila u kojem se prizori vješto prelijevaju iz jednih u druge, dojmljivo sugerirajući nezaustavljivo kretanje na iznimno prometnom mjestu koje postaje poprište fascinantne, neočekivane pretvorbe”.
Film “U plavetnilo” osvojio Nagradu Oktavijan za igrani film
Hrvatsko društvo filmskih kritičara dodijelilo je Oktavijane u pojedinim filmskim rodovima, dajući ocjene od jedan do pet.
Prema njihovom izboru najbolji igrani film je “U plavetnilo” Antonete Alamat Kusijanović, a i u kategoriji animiranog filma pobijedio je već afirmirani film – “Biciklisti” Veljka Popovića, autorova posveta stvaralaštvu Vaska Lipovca koja je već nagrađivana na Animafestu i u Annecyju.
Dobitnik Grand Prixa “Dana”, film “Buffet Željezara” Gorana Devića za filmske kritičare bio je najbolji u dokumentarnog kategoriji, najboljim eksperimentalnim filmom proglasili su “Skoro ništa: i dalje noć” Davora Sanvincentija, a najboljim namjenskim “Čuvar dvorca” Manuela Šumberca.
Žiri predstavnika Društva hrvatskih filmskih redatelja (Barbara Vekarić, Matija Vukšić i Ivan Sikavica) dodijelio je Nagradu Jelena Rajković za najboljeg mladog redatelja/redateljicu do 30 godina i 6000 kuna Mladenu Staniću, redatelju igranog filma “Sitnica” jer se “istaknuo jasnim vizualnim stilom, vješto miješajući dramske i humorne elemente i vodeći nas u neočekivanom smjeru kroz osjećaje ljutnje, pomirbe, osvete i oprosta”.
“Ocrtavajući narušen odnos oca i kćeri, film svojom dinamikom ostavlja dojam životnosti zahvaljujući odličnim glumačkim izvedbama predvođenima Matom Gulinom”, pojasnio je žiri.
Vijeće za etiku i ljudska prava – Zinka Mujkić, Drago Pilsel i Ivana Zanze – dodijelilo je nagradu filmu koji na najbolji način promiče ljudske vrijednosti angažiranom dokumentarcu “Život od milijun dolara” Roberta Tomića Zubera jer “najbolje budi nadu da nije sve izgubljeno i da nema ništa jačega od ljubavi i od smisla za darivanje drugome”, a i poručuje da “treba prodrmati ovo naše uspavano društvo”.
Nagradu Zlatna uljanica tjednika Glas Koncila za promicanje etičkih vrijednosti na filmu, o kojoj su odlučivali Danijel Labaš, Irena Sever Globan i Tomislav Čegir, dobio je Andrej Rehak za režiju, scenarij i animaciju filma “Bobo”.
“U jednostavnoj priči o malome Bobi, najmanjem malenom dječaku na svijetu, koju je redatelj već u uvodu posvetio svojoj djeci, prikazano je kako je teško gledati svijet odozdo i u sebi gajiti želju da se to promijeni. A sve se može promijeniti uz poniznost i prihvaćanje, uz brižnost nekoga tko nas – ma kako maleni bili – može štititi i braniti”, ocijenio je taj žiri.
Za nagrade su se natjecala 63 filma od ukupno 259 prijavljenih – 10 animiranih, 13 dokumentarnih, 14 kratkometražnih i srednjometražnih igranih, 6 eksperimentalnih i 20 namjenskih filmova.
Nagradu publike osvojio je Siniša Ercegovac za film “Prošlo je s kišom”, koji se opisuje kao “oda ljubavi i prijateljstvu i funkcionira kao protuteža današnjim društvenim vrijednostima i obrascima življenja”.
Na festivalu nagrađeni i filmski kritičari
Nagradu Vladimir Vuković za najboljeg filmskog kritičara u 2017. godini dobio je Stipe Radić za tekstove objavljene u časopisima “Filmonaut” i Hrvatski filmski ljetopis te radijskoj emisiji Filmoskop, a Nagradu Vladimir Vuković za najbolju novu kritičarku Dina Pokrajac za tekstove objavljene u Hrvatskom filmskom ljetopisu.
Za tekstove Stipe Radića ocijenjeno je da su “puni poštovanja prema temi kojom se bavi: informativni su i analitični, a njegov stil pisanja osoban je, nježan i slikovit”, dok kritičarski rad Dine Pokrajac odlikuje “jednostavnost i slikovitost izričaja uz čisto izraženu misao čvrsto usidrenu u film, odnosno temu o kojoj piše”.
U žiriju Nagrade Vladimir Vuković bili su Mario Kozina, Krešimir Košutić i Hrvoje Pukšec.
Još na otvorenju Dana hrvatskog filma dodijeljene su dvije nagrade – Zlatni Oktavijan za životno djelo redatelju Petru Krelji i Nagrada “Vladimir Vuković” Hrvatskog društva filmskih kritičara za životno djelo na području filmske kritike Nenadu Polimcu.
27. Dani hrvatskog filma održali su se od 16. do 20. lipnja na lokacijama Kino Tuškanac, Ljetna pozornica Tuškanac, Centar za kulturu Trešnjevka, Park Stara Trešnjevka, Akademija dramske umjetnosti, Stara vojna bolnica.
Komentari