BUDUĆNOST U JOBSOVOJ IGRAČKI: Murdoch: iPad će spasiti moderno novinarstvo

Autor:

Francois Hoang on Unsplash

Objavljeno u Nacionalu br. 756, 2010-05-11

Medijski magnat Rupert Murdoch oduševljen je mogućnostima Appleova tableta preko kojeg se već 64.000 ljudi pretplatilo na njegov Wall Street Journal

Australski medijski tajkun Rupert Murdoch objavio je najnovije podatke o poslovanju svog globalnog medijskog carstva, zadovoljan profitom i općim poslovanjem, a posebno je istaknuo da je u mjesec dana, koliko je na tržištu revolucionarni Appleov elektronički uređaj tablet iPad, njegov najvažniji američki dnevni list Wall Street Journal prodao 64.000 svojih elektroničkih pretplata za korisnike iPada. Murdoch je izjavio da je to itekako nadmašilo očekivanja i ponovio da je uvjeren kako je iPad revolucionarni uređaj koji može u budućnosti čak i spasiti njegovu tvrtku, pa i cijelu novinsku djelatnost.

Otkad je lani šef Applea Steve Jobs najavio da će njegova kompanija na tržište plasirati taj novi uređaj, neku vrstu velikog Appleova mobilnog telefona iPhonea, u izdavačkoj djelatnosti pojavila se nada da će to omogućiti da se tiskani mediji prebace u digitalni format i tako sačuvaju čitatelje. Cjelokupna svjetska novinska industrija u dubokoj je krizi, velikim dijelom zbog pojave interneta, koji omogućuje besplatno čitanje mnogih sadržaja koje novine prodaju na papiru. Riječ je djelomice i o tome da internetski portali nemilice kradu intelektualno i informacijsko vlasništvo što ga stvaraju novinari tiskanih medija, što novinski izdavači nisu mogli niti znali spriječiti, pa su im naklade i prihodi od oglasa počeli padati.
Bilo je raznih pokušaja prilagođavanja novonastaloj situaciji, pa su neki izdavači pokušali svoje informacije prodavati uz pretplatu na internetu, drugi su odlučili sve objavljivati besplatno, nadajući se da će smanjenje prihoda u tiskanim izdanjima kompenzirati povećanim oglašavanjem na web stranicama, ali su se i jedan i drugi poslovni model dosad pokazali neuspješnima. Iako je od početka bilo ideja da se novine pokušaju prebaciti u digitalni oblik i tako prodavati, to čitatelje nije privuklo iz raznih tehničkih razloga. Kompjuteri dosad nisu bili pogodni uređaji za čitanje novina, jer je čitatelj morao sjediti za svojim stolom i buljiti u ekran koji često nije bio dovoljno velik ni kvalitetan da adekvatno prenese taj sadržaj.
Novine, časopisi, knjige i drugi tiskani mediji namijenjeni čitanju funkcioniraju u sasvim drukčijem okolišu, a ne za radnim stolom. Ljudi su se proteklih stoljeća navikli čitati na sasvim drukčiji način, a moderna tehnologija nije dosad našla rješenje kako da stvori taj željeni okoliš za čitanje u današnjoj digitalnoj eri. Neki čitaoci novina ustrajali su na svojim navikama i nastavili ih kupovati. No nove, informatički orijentirane generacije okrenule su se novim medijima i informiraju se na novi način, kratkim vijestima preko besplatnih internetskih portala, koji informiraju ukratko i o onome što ima u novinama.

Murdocha je jako mučilo kako da riješi taj problem nastao zbog toga što nove generacije prestaju čitati novine, koje su ipak njegov glavni biznis. Posljednjih je godina, doduše, jako proširio svoju medijsku djelatnost na televiziju, film i multimediju. Danas je vlasnik brojnih novina i magazina u Australiji, ključnih novina u Britaniji (Times, Sun, News of the World), brojnih novina i magazina u SAD-u (tabloida New York Post, poslovnog dnevnika Wall Street Journal). Ima brojne televizije diljem svijeta – Sky u Britaniji i Italiji, Fox u SAD-u, Star TV na Dalekom istoku. Vlasnik je i filmskih studija i internetskih portala. Aktivnostima u novim medijima kompenzirao je gubitke u novinama, ali od njih nije odustajao, stalno tražeći način kako da uzvrati udarac. Kad se pojavio iPad, procijenio je da je to prilika da ostvari tu ambiciju.
Murdoch je stalno smatrao da informacija ne može biti besplatna, da kvalitetna informacija mora imati cijenu, te onaj tko je koristi – pa i na internetu – mora za nju platiti. Godinama je tvrdio – čak i kad su se sve brojnije besplatne informacije mogle naći na internetu – da sigurno postoji čitateljska publika koja je spremna platiti za kvalitetnu informaciju. Najavio je rat Googleu koji ima najveću internetsku tražilicu zbog autorskih prava na sadržaj svojih listova, što ih Google prenosi besplatno, no u tome je bio prilično usamljen. Uporno je tvrdio da treba samo onemogućiti Google da krade te najvrednije informacije pa će on lako naći kupca za njih, naravno, ako ta informacija do kupca dođe na atraktivan, lak način. Kad se pojavio iPad, zaključio je da upravo on to omogućuje.

To je lagani tablet s ekranom u bojama dovoljno velikih dimenzija da se na njemu lako može čitati tekst baš kao da se u ruci drži papirnata knjiga, pa će to biti privlačan medij za čitatelje. Bilo je i prije pokušaja da se tableti predstave kao idealni medij za čitanje digitalnih knjiga i magazina, pa je internetska knjižara Amazon lansirala tablet Kindle namijenjen isključivo toj svrsi i imala dosta uspjeha. No Kindle je pretrpio i oštre kritike: da je neatraktivan, jeftino izrađen tablet sa samo crno-bijelim ekranom, siv uređaj na kojem se mogu prikazivati samo slova te čitati samo knjige i ništa više. Sasvim je nešto drugo iPad, ne samo atraktivno dizajniran, s vrlo kvalitetnim touchscreenom, vrlo lagan i prikladan za upotrebu, nego i s velikim tehničkim mogućnostima za prikazivanje najrazličitijih sadržaja, ne samo slova, nego i videa, glazbe, grafika. Uz to, može se na svakom mjestu preko mobilne telefonije povezati s internetom te služiti i kao računalo za najrazličitije poslove i zabavu. To je iznimno atraktivan uređaj koji može poslužiti za najrazličitije svrhe.

Murdochu je još jedna stvar atraktivna na iPadu: Apple je oblikovao sustav pristupa iPada zaštićenim internetskim sadržajima samo preko svog sajta, tako da bi sadržaj Murdochovih novinskih informacija, ako bi bio dostupan preko tog sajta, mogao biti potpuno zaštićen, pa se tako i naplaćivati. Murdoch je zaključio da njegova korporacija ima sadržaj koji bi korisnici iPada mogli smatrati dovoljno atraktivnim za pretplatu.
Najprije je ponudio sadržaj Wall Street Journala, namijenjen poslovnim ljudima, koji je uvijek imao specifičnu publiku, naviklu da u listu dobije informacije koje su joj ne samo zanimljive, nego i poslovno vrijedne. Tu je pogodio jer su već i prvi kupci iPada bili poprilično zainteresirani za taj poslovni sadržaj, otud i razmjerno velik broj pretplatnika Wall Street Journala na iPadu. Dosad je u SAD-u prodano već milijun iPada, ali se vjeruje da će ih ubrzo biti prodano nekoliko desetaka milijuna, a procjene svjetske prodaje višestruko su veće – stotine milijuna. Murdoch vjeruje da će se tada i broj pretplatnika Wall Street Journala na iPadu umnogostručiti. On najavljuje da će uskoro i druge listove početi prodavati preko iPada i ukidati slobodni pristup sajtovima svojih listova na internetu. Vjeruje se da će već za nekoliko mjeseci zatvoriti slobodni pristup sajtovima svojih najvažnijih britanskih listova Times i Sun, koji bi se također uskoro trebali naći s posebnim aplikacijama na iPadu.

Najavio je da će ne samo razmotriti kako da i ostale sadržaje svoje kompanije, posebno one vizualne, prodaje preko iPada, nego je počeo pozivati i druge izdavače da počnu činiti što i on. Po njegovu sudu, što više novinskih izdavača tako postupi, bit će lakša borba protiv onih koji preuzimaju njihove informativne sadržaje i distribuiraju ih besplatno internetom.

Murdoch je vrlo entuzijastičan, ali nailazi i na brojne kritike. Napadaju ga internetski zagovornici slobodnog pristupa novinskim sadržajima i zloguko tvrde da će njegova akcija propasti, jer su se ljudi toliko navikli na besplatne informacije na internetu da jednostavno neće biti moguće uvesti plaćanje. Ali dobiva i podršku u novinskoj sferi, a posebno pozorno prati se kako će na to reagirati velike američke novinske kuće, posebno New York Times, jer će o tome ovisiti potreban zamah. New York Times, međutim, nije osobito oduševljen, jer prolazi kroz veliku financijsku krizu, a i sumnjičav je prema svemu što Murdoch pokreće već i stoga što je upravo ovih dana počeo veliki novi rat između Wall Street Journala i New York Timesa za newyorške čitatelje.

Kad je Appleov šef Steve Jobs tek počeo potajice raditi na iPadu, uspostavio je kontakt s velikim korporacijama za koje je vjerovao da bi mogle biti zainteresirane da svoje proizvode lansiraju na iPadu. Tako je kontaktirao i s New York Timesom i ponudio njegovu vodstvu da počne pripremati svoj list za iPad, štoviše, da pripremi i posebnu aplikaciju za to. Jobs je u svojoj prvoj prezentaciji iPada početkom ove godine, među raznim aplikacijama koje bi se mogle pojaviti na iPadu, prezentirao i New York Times, ali je, začudo, kad se iPad napokon pojavio, New York Times odustao. NYT-ova aplikacija za iPad bila je neambiciozno napravljena i nije izazvala interes korisnika, za razliku od Wall Street Journala. Čulo se da New York Times u posao s Appleom i nije mogao odlučnije ući zbog prethodnog ekskluzivnog ugovora s Amazonom o NYT-u na Kindleu.
To je Murdoch spretno i agresivno iskoristio da svoj Wall Street Journal prikaže kao prvi vodeći svjetski dnevni list na iPadu, što mu odgovara u njegovu ponovnom ratu protiv New York Timesa. To su dva najvažnija američka ozbiljna dnevna lista, ali – iako oba izlaze u New Yorku – nisu bili izravni konkurenti jer je New York Times tipični američki dnevni list s informacijama iz svih sfera života okrenut jako i lokalnoj zajednici, dok je Wall Street Journal donedavno bio isključivo poslovni list namijenjen poduzetnicima i burzi. Stoga su mnogi Newyorčani kupovali oba lista. No nakon što je Murdoch prije nekoliko godina kupio Wall Street Journal, počeo ga je naglo mijenjati u opći dnevni list, a nedavno je pokrenuo i lokalno newyorško izdanje, s očitom namjerom da New York Timesu otme lokalne čitatelje, jer je zamijetio da sve manje Newyorčana kupuje oba lista. Zaključio je da nema mjesta za oba lista te želi iskoristiti priliku što je New York Times u ozbiljnim gubicima, otpušta zaposlenike i smanjuje opseg svojih novina, pa mu neće moći ozbiljno parirati.

Murdoch želi zadati udarac konkurenciji i u digitalnoj sferi, u čemu je New York Times dosad bio pionir. On je među velikim svjetskim listovima prvi snažno razvijao svoj internetski sajt, prvi je svoju arhivu počeo stavljati na internet, a ima i dosta internetskih pretplatnika, iako nedovoljno da se ostvari plan njegova vlasnika da za nekoliko godina ukine New York Times na papiru i nadomjesti ga internetskim. Murdoch sada želi preuzeti primat u toj sferi pomoću iPada, nudeći relativno jeftinu pretplatu.

Za Murdocha je važno što nije jedini koji najavljuje snažnu digitalnu ofenzivu preko iPada. To najavljuju i neki američki magazini, koji su također osjetili udarac internetske ere na svoju prodaju i marketing. Za magazine je iPad još povoljniji medij nego za novinske izdavače, jer se format i dizajn magazina mnogo lakše mogu prilagoditi iPadu, a mogu mnogo atraktivnije iskoristiti i njegove tehničke mogućnosti za prezentaciju svojih sadržaja i oglasa. Američki izdavač Bonnier već je prebacio svoj magazin Popular Science na iPad, a to najavljuju i drugi. I njihovi rezultati pokazat će je li utemeljen Murdochov optimizam kako počinje nova era za izdavače.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.