Brodosplit o ophodnim brodovima: “Poslali smo MORH-u desetke dopisa…”

Autor:

27.03.2023., Split - Obisli smo proizvodne hale brodogradilista Brodosplit ciji je racun prosloga tjedna deblokiran nakon uplate od 23,8 milijuna eura te je tako izbjegnut stecaj. Photo: Milan Sabic/PIXSELL

Milan Sabic/PIXSELL

Iz Brodosplita su se oglasili u utorak o gradnji obalno ophodnih brodova za potrebe Ministarstva obrane koje sada istražuje Državno odvjetništvo, o čemu je tjednik Nacional ranije pisao.

Nacional je tijekom proteklog tjedna dobio uvid u pismo u kojem je vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak izuzetno teško optužio ministra obrane Marija Banožića za dugotrajnu smišljenu opstrukciju rješavanja pitanja izgradnje i isporuke obalnih ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu.

Banožić se već javno žalio zbog kašnjenja u izgradnji tih brodova, navodeći da je do toga došlo zato što je vlada Zorana Milanovića potpisala loše ugovore o njihovoj izgradnji. Međutim, prošlog rujna otkriveno je da aktualni ministar obrane o toj temi ili gotovo ništa ne zna ili laže, jer je tvrdio da je država vlasnik tih brodova, a nije, nego je kao vlasnik upisana Debeljakova tvrtka koja ih gradi, a brodovi usput nisu opterećeni nikakvim instrumentima osiguranja.

Njihovi sukobi s vremenom su eskalirali, a sada sadržaj Debeljakova pisma Banožiću otkriva da su Debeljaku prekipjele Banožićeve laži, manipulacije i opstrukcije te da mu se obraća nakon niza pisanih očitovanja, molbi i inicijativa, na koje aktualni ministar obrane nije reagirao ni na koji način. Debeljak mu se tim pismom obraća i zato što iz javnih objava MORH-a i Banožićevih javnih istupa na temu realizacije spomenutog Ugovora iščitava „potpunu nezainteresiranost za kooperativnom suradnjom na poštivanju odredbi Ugovora u dijelu koji opisuje nužnost primjene Zakona o obveznim odnosima, te Zaključaka VRH od 31.10.2021 i 21.06.2022.“.

Brodosplit: Duže od godinu dana ne uspijevamo se sastati s bilo kim relevantnim u MORH-u

Iz Brodosplita tvrde da im iz MORH-a nitko ne odgovara te da i dalje mogu završiti ophodne brodove.

“Možemo shvatiti da je netko krivo informiran, ali ne možemo shvatiti da se već duže od godinu dana ne uspijevamo sastati s bilo kim relevantnim u MORH-u da pokušamo uopće razgovarati, kako bi utvrdili problem i kako ga riješiti, i to jedino sukladno zakonima i ugovoru. Poslali smo im u tih godinu dana na desetke dopisa na koje ne dobivamo odgovor. Imamo zabranu izlaska o detaljima ugovora zbog ugovora o tajnosti”, navode te dodaju da je ugovor o gradnji obalno ophodnih brodova između MORH-a i Brodosplita potpisan u prosincu 2014., za gradnju jednog prototipa i četiri broda u seriji, i to prema kalkulacijama troškova odnosno cijenama iz 2014. MORH je prema cijenama iz 2014. do sada platio tek 70 % ukupne vrijednosti ugovora, dok prema stvarnim troškovima taj iznos pokriva samo 47 % odnosno.

“Do dan danas nije u potpunosti plaćen niti prototip koji je primopredan 2018. godine. Gledajući preostala četiri broda u seriji nakon izrađenog prototipa, do 1. 2. 2022. plaćeno je samo 35,2 % njihove troškovne vrijednosti. Bitno je razumjeti da što se rokova tiče Graditelj nije smio početi graditi brodove u seriji prije izričitog naloga Naručitelja (MORH-a), a što se dogodilo tek 17.02.2020. godine”, ističu u splitskom brodogradilištu.

“Pitanje vlasništva izmišljena je tema s ciljem skretanja pažnje s ključnog problema, a to je nepostojanje komunikacije između MORH-a i graditelja oko pokušaja pronalaska dogovora sukladno zakonima i odredbama ugovora, te činjenicama iz dosadašnjeg perioda gradnje brodova. Također javan je podatak da je natječajem ugovorena gradnja brodova obalne straže, a u zakonu o obalnoj straži brod obalne straže hrvatski je javni brod, označen službenim znakom Obalne straže. Tako da mora biti upisan tokom gradnje u registar brodova u gradnji, a kad ga MORH plati i postane vlasnik, može sa njime raditi što želi i ispisivati ga iz registra ili što drugo. Stoga pokrenuti sudski postupci oko vlasništva nad brodovima, samo omogućavaju daljnju odgodu donošenja odluka u smjeru okončanja projekta i prebacivanje odgovornosti na nekog budućeg ministra”, zaključuju u priopćenju iz splitskog škvera.

 

EKSKLUZIVNO: Zbog Banožićevih laži i opstrukcija pet modernih oklopnih ophodnih brodova pred prodajom je strancima umjesto da završe u HRM-u

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.