Boris Jamnić iz Novog sindikata ZET-a komentira za Zagreb News slučaj 19-godišnjaka koji je ukrao tramvaj i provozao se četiri stanice te ukazuje na moguću tragediju, a cijeli slučaj, tvrdi, pokazuje jako lošu situaciju u zagrebačkoj tvrtki
Bila je noć 5. travnja na trešnjevačkoj Remizi, tramvajskom spremištu. Metalna grdosija od 42 tone čekala je ispred izlazne rampe svog vozača koji će je voziti po glavnom hrvatskom gradu. Umjesto iskusnog vozača, u grdosiju je ušao 19-godišnji muškarac koji je, kako su snimile sigurnosne kamere na Remizi, preskočio jednu ogradu ZET-ova objekta. Cijelih 1400 metara mladić je bio strojovođa i hvalio se time svojim prijateljima putem videopoziva.
Nakon prijeđenog puta tramvaj je zaustavio i pobjegao policiji. Kasnije je, pomoću snimke videopoziva, uhvaćen, ali teže presude neće biti. Za sada je pušten na slobodu i bit će pod strogim nadzorom, a hoće li biti suočen s tužbom, u rukama je ZET-a. Zagrebačko prijevozno poduzeće nije ono što je nekada bilo. Boris Jamnić, član Novog sindikata ZET-a, kazao je da se ZET srozava.
„Ovo što se dogodilo sada, ovaj dečko koji je ukrao tramvaj, njemu treba dati orden. Potrudit ću se saznati tko je on i počastiti ga lijepim ručkom. Pokazao je svu trulež ZET-a. Iznutra je tvrtka trula kao lešina u četvrtom stadiju raspadanja. Nema dijela ZET-a koji ispravno funkcionira. Specifično je to da su na rukovodeća mjesta došli uhljebi koje je još instalirala bivša vlast. Primjerice, Šuljak je sa svojih 25 godina došao na mjesto direktora ZET-ovih autobus i autobusne radionice. On upravlja s 500 autobusa. Svaki od njih ima prosječno milijun kilometara. Nekada je autobusna radiona na Remizi radila generalke motora 30 komada mjesečno. Sada ih se radi svakih 5 godina po 5. Prije je radilo preko 350 ljudi, a sada 40. Jedna tvrtka, Autobus u Resniku, preuzela je taj posao. Tehnička ispravnost tih autobusa je 45 posto“, kaže u uvodu razgovora za Zagreb News Boris Jamnić i tvrdi da u ZET-u 40-50 vozača za vrijeme razgovora sjedi jer nemaju ispravno vozilo.
Jamnić iznosi jednu veliku optužbu. Trenutni šef sigurnosti u ZET-u koji bi se trebao brinuti da se stvari poput krađe tramvaja ne događaju bio je konobar, dok je njegov otac radio poslovne usluge bivšoj voditeljici ZET-a Ljubi Žgeli koja ga je i zaposlila. Taj šef sigurnosti platio je milijune za nadzorne kamere, nadodaje Jamnić. U pravnoj službi ZET-a, čija će zadaća biti rješavati slučaj krađe tramvaja, radi žena koja ima završeni tekstilni fakultet. Još veći problem stvara novi kolektivni ugovor koji ne definira točnu potrebnu stručnu spremu, kako kaže Jamnić, već samo njegovu razinu. „Viša stručna sprema? Koja? Za cvjećarku?“ pita se Jamnić.
„Ja čak mislim da ovo što je dečko uzeo tramvaj nije slučajno. Ljudi su vjerojatno počeli shvaćati da stvari ne mogu mijenjati pisanjem o raspadanju ZET-a, već da se moraju boriti i poduzeti neke drastične mjere, pa su rekli dečku kako upravljati tramvajem. Nije to jednostavna stvar, za posjedovanje vozačke dozvole za tramvaj osoba mora imati najmanje 21 godinu. A i portiri koji su pazili rampu su također kivni na svašta jer su i oni prilikom sistematizacije kao i brojni drugi radnici zakinuti“, kaže Jamnić.
„Kablovi se raspadaju i nestaje struje. Pruge su neodržavane i skretnice u 85 posto slučajeva ne rade. Gume autobusa su glatke kao led, 150 tramvaja čeka lakiranje, a sa starijih tramvaja otpada kit. Čovjek koji je zaposlen 5 godina u ZET-u trenutno radi kao rukovoditelj servisa tramvaja, a oni koji tamo rade 40 godina su marginalizirani“, kaže Jamnić.
Još dvije stvari vrlo su upitne za Jamnića. „Kao prvo, nakon podizanja kredita od 600 milijuna kuna za izgradnju žičare, ZET je prodao svoje radničko odmaralište u Velom Lošinju za 18 milijuna eura tvrtki kojom upravljaju Rusi. Ljuba Žgela tada se trebala zakonski oko toga savjetovati sa sindikatima, ali nije. Tu je i prodaja imovine Samoborčeka koji je 1980. ugašen. Sva njegova imovina je prešla u ZET-ove ruke. Ispod stola je nekome prodano“, kaže Jamnić.
„Jedina prava ideja je da se uvede prinudna uprava. Svi bi trebali biti maknuti s rukovodećih pozicija. To znači da moraju doći stručnjaci prometnog i tehničkog profila. Ne stručnjak koji dolazi zato što je bio u HDZ-u ili Možemo!, već zato što je bio vani. Ili mora netko doći iz Abu Dhabija koji će pitati koliko je novca potrebno da se ovo poduzeće barem stavi na nulu, ali onda će on postati gazda. Jedno od tih rješenja jednostavno treba napraviti. Zašto bi se ZET trebao baviti uspinjačom, žičarom ili prijevozom invalida? Mi trebamo rješavati javni gradski promet, ostalo se treba kanalizirati u druga gradska poduzeća“, zaključuje Jamnić razgovor.
Komentari