Boris Harfman Hari i Hrvoje Crnić Boxer obilježit će 20 godina rada glazbenog projekta LADO Electro, ali rade i na novom projektu Folklorelektro u suradnji s gradišćanskim Hrvatima – zajednički album ‘Kolectrified’
Boris Harfman Hari i Hrvoje Crnić Boxer koji su prije dva desetljeća pokrenuli glazbeni projekt LADO Electro, spremaju se obilježiti 20 godina djelovanja, ali rade i na novom projektu Folklorelektro u suradnji s gradišćanskim Hrvatima, album “Kolectrified”. Boris Harfman Hari u rujnu će objaviti samostalni dvostruki album pod umjetničkim imenom Mokosh kojim osim autorskih pjesama sadrži i brojne remikse, među kojima se ističe singl “None” slavnog engleskog producenta Johna Fryera, poznatog po radu s grupama Depeche Mode, This Mortal Coil, Cocteau Twins i Nine Inch Nails, dok Crnić sklada glazbu za novu televizijsku seriju.
Harfman i Crnić svojim pojavljivanjem na sceni i izlaskom prvog album “LADO Electro” 2003. godine, uzdrmali su scenu neobičnim spojem elektroničke glazbe i hrvatske glazbene baštine. I dok je na prvom albumu naglasak bio na instrumentalima, album ‘”LADO Electro 2.0 Memorabilium” objavljen 2018. sadržavao je više vokalnih elemenata u suradnji s pjevačicama ansambla LADO. Dio odabranih pjesama za taj album su uzeli s repertoara ansambla LADO ili su inspirirane dijelovima nekih koreografija i tradicijskim napjevima s kojima se pjevači ranije nisu susretali, ali su ih otpjevali na način svojstven LADU.
‘Producenti su bili iznenađen i oduševljeni kada su čuli raznolikosti, bogatstvo i način pjevanja naših tradicijskih napjeva, s tim su se susreli prvi put’, kaže Harfman
“Folklorelektro je projekt u kojem Boxer i ja surađujemo s različitim folklornim ansamblima, grupama i glazbenicima. LADO Electro je jedinstveni projekt, realiziran s vrhunskim profesionalnim izvođačima”, ispričao nam je Harfman. “Folklorelektro je naš novi zajednički projekt u kojem širimo horizonte i nastavljamo korak dalje kroz nove suradnje s folklornim kulturno-umjetničkim društvima, zborovima i etno glazbenicima. Naš autorski rukopis je isti, razlikuju se izvođači”, rekao je Crnić. Njih dvojica već par godina razmišljaju o suradnji s gradišćanskim Hrvatima, a glazbeni materijali na kojima rade su “intrigantni, jako zanimljivi i jedan drugačiji pogled na drugačiji hrvatski folklor”.
Gradišćanski Hrvati su pet manjih etničkih skupina nastanjenih na području Gradišća u istočnoj Austriji, odnosno Burgenlandu i susjednim predjelima Mađarske i Slovačke. Prema austrijskom ustavu imaju status nacionalne manjine, a ono što je posebno privuklo Harfmana i Crnića jest nježnost, prepoznatljivost, mekoća i ljepota gradišćanskog jezika. Naime, gradišćanskohrvatski jezik objedinjuje gradišćanskohrvatska čakavska, štokavska i kajkavska narječja, za razliku od hrvatskoga standardnog jezika koji se temelji na najrasprostranjenijoj hrvatskoj štokavštini, a gradišćanskohrvatskom književnom jeziku temelj je hrvatska čakavština zbog velike rasprostranjenosti tog narječja u Gradišću. Kako su već duže vrijeme razmišljali o tome da obrade te prekrasne, inspirativne napjeve gradišćanskih Hrvata, shvatili su da bi bilo najbolje da oni sami to prezentiraju pa su stupili u kontakt s njima, odnosno s ansamblom gradišćanskih Hrvata Kolo-Slavuj iz Beča.
“Umjetnički voditelji i upravni odbor ansambla Kolo-Slavuj obradovali su se ovoj odličnoj prilici stvaranja nečega ‘novoga’ i ‘neočekivanog’”, rekao je voditelj ansambla Kolo-Slavuj iz Beča Filip Tyran. “Svima je bilo jasno da ćemo ovim projektom napraviti korak u novi, nama još nepoznati smjer, da ćemo napraviti produkt koji ima svoj vlastit umjetnički jezik i izražaj. Mi smo već dugo znali za Harija i Boxera i za njihovu suradnju s LADOM. Albume ‘LADO Electro’ smo često slušali i zainteresirano pratili taj crossover, tradicionalnu glazbu odnosno folklorno pjevanje u simbiozi s elektroničkom glazbom. Jako nam se sviđao taj pristup. No ja kao umjetnik u svojoj glazbi često svjesno prekoračim granice stilova, žanrova, jezika, regija, a najradije prekoračim državne granice koje su nepotrebne. Stoga sam jako veseo što smo započeli ovaj projekt koji prelazi geografske i umjetničke granice.”
Pitali smo Tyrana koliko taj glazbeni projekt znači za gradišćanske Hrvate. “U Gradišću i cijeloj Austriji ovo će biti pionirski rad. Biti pionir znači pokazati hrabrost za stvaranje inovativnog sadržaja poput ovog i na kraju ćemo biti zadovoljni. Siguran sam u to.” Ispričao nam je i kako su usprkos pandemiji bili dovoljno ludi da u ovo doba naprave zborska snimanja, što je zahtijevalo veliki napor oko organizacije i ispunjenje svih epidemioloških mjera koje su se mijenjale na tjednoj bazi, ali naglašava da su uspjeli. Svoj dio su odradili prema zamisli Harfmana i Crnića, snimili vokalne dionice i poslali ih na obradu u Zagreb. “To me veseli i ponosan sam na to jer je pokazalo kako jedna zajednica, u našem slučaju folklorni ansambl, može biti jači od bolesti”, naglasio je Tyran.
‘U Gradišću i u Austriji ovo će biti pionirski rad. Biti pionir znači pokazati hrabrost za stvaranje inovativnog sadržaja poput ovog’, kaže Filip Tyran, voditelj Kolo-Slavuja iz Beča
Hrvoje Crnić Boxer je skladatelj, glazbeni producent i DJ, nekadašnji član Montažstroja, autor glazbe za više od 30 kazališnih i filmskih djela. Njegovi samostalni albumi ‘‘Futura” i ‘‘Mediterran” proglašeni su vrhuncem hrvatske elektroničke etno glazbe. Dobitnik je dviju nagrada Porin za glazbu za kazalište, film i TV, dviju nagrada Crni mačak za najboljeg izvođača elektroničke glazbe, Marul za najbolju kazališnu glazbu te američke nagrade za filmsku glazbu Gold Medal for Excellence. Boris Harfman skladatelj je elektroničke glazbe, glazbeni producent i DJ, etnokoreolog, koreograf, svirač tradicijskih glazbala i plesač-pjevač u ansamblu LADO od 1997. Autor je koreografija, skladatelj i izvođač glazbe. Od 1993. radi kao voditelj nekoliko amaterskih folklornih društava i autor je više od 70 koreografija inspiriranih hrvatskim narodnim plesovima i običajima. Skladao je glazbu i za dokumentarne filmove. No unatoč maksimalnoj angažiranosti uz ansambl LADO kao i rad na novom projektu “Folklorelektro” te pripremi obilježavanja 20 godina projekta “LADO Electro”, Harfman priprema samostalni projekt “Mokosh”.
“Da nije bilo pandemije koja je donijela brojna ograničenja, poput nemogućnosti putovanja i održavanja koncerata ansambla LADO, ali i privremenog prekida rada s amaterskim folklornim ansamblima s kojima radim u slobodno vrijeme, bilo bi teško. Ovih čudnih proteklih godinu dana bilo je vrlo plodno razdoblje. U slobodno vrijeme mogao sam se dovoljno posvetiti svim započetim projektima, što u ‘normalnim’ okolnostima zasigurno ne bi bilo izvedivo”, ispričao je Harfman i pojasnio zašto se odlučio za samostalni projekt.
“Ne radi se o novoj ideji, već zbog drugih projekata i obveza nisam mogao ranije realizirati samostalan projekt. Kao što Boxer ima svoj prepoznatljiv i originalan glazbeni potpis, tako imam i ja, nešto drugačiji i želio sam ga samostalno predstaviti. On je malo čvršći i drugačiji nego onaj koji prezentiramo kroz projekt ‘LADO Electro’. Osnova su kao i do sada hrvatski tradicijski napjevi fuzionirani u elektroničku glazbu. No ovaj put istražujem nove produkcijske načine i forme. Šest vrhunskih ženskih vokala izvrsno se uklopilo u glazbu koja je mračnija te povremeno koketira s EBM-om i industrialom. Mnogi uzimaju elektroničku glazbu zdravo za gotovo i ne znaju da postoje različiti pravci, smjerovi i stilovi. Ovaj projekt je istraživanje i eksperimentiranje spajanja tradicijske glazbe i različitih žanrova elektroničke glazbe”, rekao je. Kako bi ostao vjeran hrvatskoj i slavenskoj glazbenoj baštini, odlučio se za naziv projekta “Mokosh” jer Mokosh je žensko božanstvo u slavenskoj mitologiji, boginja plodnosti i zaštitnica žena, vlažna zemlja i žarko sunce što stoji između Peruna i Velesa.
Za vizualni identitet albuma “Mokosh” i prvog singl “None” zadužena je Marija Buljeta, hrvatska fotografkinja s londonskom adresom, jedna od zapaženijih umjetnica koje se bave koncertnom fotografijom i tijekom boravka u Londonu snimila je neke od najvećih britanskih bendova. Zaslužna je i za gostovanja Fryera, Setzera i Milligana na albumu s remiksima. “Svojevremeno sam pročitao članak o njoj upravo u Nacionalu i zainteresirao sam se za njezin rad. Nakon što sam vidio njezine fotografije koje su me osvojile, povezali smo se preko društvenih mreža i dogovorili suradnju na projektu ‘Mokosh’. Osim što je izvrsna fotografkinja, autorica je i artworka pojedinih albuma poput ‘Sleeping Partner’ Chrisa Connellyja. S obzirom na to da kvalitetno surađuje sa značajnim brojem vrhunskih glazbenika i producenata, upravo je njena ideja bila da me poveže s nekima od njih i da napravimo remikseve pojedinih pjesama. Nakon što je to i učinila, album je evoluirao u dvostruki album koji će objaviti diskografska kuća Menart. Drugi disk toga albuma sadržava remikseve etabliranih i provjerenih svjetskih, ali i hrvatskih glazbenika i producenata.”
‘I za novi projekt mokosh osnova su kao i do sada hrvatski tradicijski napjevi fuzionirani u elektroničku glazbu, ali sa šest vrhunskih ženskih vokala’, kaže Boris Harfman
Tako se kao gostujući remikseri na albumu pojavljuju John Fryer, Matthew Setzer, nekadašnji gitarista grupe Skinny Puppy i utjecajan glazbeni producent gothic scene, jedan od najznačajnijih slovenskih glazbenih producenata Iztok Turk, član nekadašnje grupe Videosex i koproducent većeg broja albuma grupe Laibach, američki producenti i DJ-i Dan Milligan i Joey Blush, poznat po industrial techno projektu “Blush Response”, Mladen Đikić iz Splita, Zarkoff i naravno HC Boxer. Zanimljivo je da su strani producenti reagirali iznad svih Harfmanovih očekivanja. “Za početak su čuli kako to zvuči kroz dosadašnje projekte, a zatim demo snimke. Ostali su pozitivno iznenađen i oduševljeni kada su čuli raznolikosti, bogatstvo i način pjevanja naših tradicijskih napjeva, s čime su se susreli prvi put. Druga stavka je bila način na koji Boxer i ja radimo, za njih je to novo i originalno. Uzmimo za primjer legendarnog producenta i glazbenika John Fryera koji je radio s grupama Depeche Mode, Yazoo, This Mortal Coil, Cocteau Twins, Nine Inch Nails itd. Nakon što me Marija povezala s njim, bili smo u pregovorima da producira cijeli album ‘Mokosh’. Nažalost, već na početku izbila je pandemija, pojavile su se nove poteškoće i od toga se odustalo. Dogovoreno je da se za početak krene s jednim remiksom, što je već velika čast jer legenda tog formata ipak bira što će i s kime raditi. Prvi singl, pjesma ‘None’ koju je remiksirao, izlazi 4. kolovoza. Osim što mu se dopalo ovo što radim, izrazio je želju da sklada nešto što bi za njega otpjevali i snimili hrvatski folklorni izvođači. Toliko mu se dopalo to što je čuo. Ostali remikseri s velikim su veseljem bez puno razmišljanja prihvatili poziv za sudjelovanje, napravili izvrstan posao i izrazili želju za nastavak suradnje.”
Ovaj kreativan tandem radi i na obilježavanju 20 godina projekta “LADO Electro” koji će obilježiti sljedeće godine nastupima, remiksovima, novim singlovima i vinilnim izdanjem albuma. Na pitanje jesu li zadovoljni što su do sada kao LADO Electro postigli, Harfman je izjavio da su oba albuma poznata i zadovoljan je, iako smatra da uvijek može biti drugačije i svježije. I Mokosh i Folklorelektro to potvrđuju.
Komentari