Zrakoplov, izvorno namijenjen saudijskoj kraljevskoj obitelji, stajao je na zemlji gotovo 10 godina u zračnoj luci EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg, koja se nalazi na granici između Francuske, Švicarske i Njemačke.
Tamo je trebao biti opremljen raskošnom unutrašnjosti, ali to se nikada nije dogodilo, a nakon što nije uspio pronaći novog kupca, avion je na kraju prebačen u Pinal Airpark u Arizoni – skladište zrakoplova gdje se povučeni zrakoplovi rastavljaju za dijelove ili skladište na neodređeno vrijeme.
Prikladan za kraljevsku osobu
Zrakoplov je BBJ, (“Boeing Business Jet”) – jako modificirano izdanja Boeingovih mlaznjaka namijenjenih vladama i korporativnim klijentima. Njegov dolet od preko 10.000 milja i prostor u kabini od oko 5.000 četvornih stopa su bez premca u bilo kojem drugom poslovnom zrakoplovu.
https://youtu.be/kinGI1ekttA
To je također najnapredniji model Boeinga 747 ikad proizveden – varijanta 747-8 – koji je prvi put poletio 2010., ali nije uspio postići komercijalni uspjeh jer je bio skup za upravljanje. Posljednji, isporučen teretnom operateru Atlas Air početkom 2023., označio je kraj povijesti proizvodnje 747, iako varijanta još uvijek ima budućnost. Dva 747-8 trenutno se transformiraju u sljedeće zrakoplove Air Force One.
Boeing je do danas prodao više od 250 BBJ-ova, velika većina njih 737, koji imaju širu tržišnu privlačnost. Veliki, skupi BBJ 747-8 s četiri motora bilo je teže prodati: “Ukupno je napravljeno deset, a ovo je prvi koji je otišao u mirovinu”, kaže Connor Diver, viši analitičar u tvrtki za zrakoplovnu analitiku Cirium. “Nije transparentno tko ih točno kupuje, ali radi se o vrlo, vrlo velikim privatnim zrakoplovima i jedini operateri ili kupci uglavnom su vlade i kraljevske obitelji.”
Ovaj je bio namijenjen vladi Saudijske Arabije, točnije princu prijestolonasljedniku Sultanu bin Abdulazizu Al-Saudu, no on je umro 2011. godine, samo nekoliko mjeseci prije zakazane isporuke. Avion, kojem je dodijeljena obvezna registracijska oznaka – N458BJ – prvi put je poletio u svibnju 2012. radi testiranja, a službeno je isporučen u lipnju 2012.
“Prema našoj bazi podataka, letio je preko vjerojatno San Bernardina, a potom San Antonija u Teksasu nekoliko mjeseci, a zatim je u prosincu 2012. otišao u Basel”, kaže Diver.
Obično se veliki poslovni mlažnjaci isporučuju u takozvanom “zelenom” stanju – prema boji zaštitnog premaza trupa – što znači da su iznutra prazni i da se unutrašnjost treba postaviti.
“Pretpostavljam da je to razlog zašto je prvotno otišao tamo, da se opremi”, kaže Diver. “Naravno, to se nikada nije dogodilo. I izgleda kao da je tamo stajao 10 godina.”
Nema kupaca
Godine 2017., bez svoje izvorne namjene, avion je otišao na prodaju za 95 milijuna dolara – što je pad od izvorne cijene od oko 350 milijuna dolara, prema Diveru. Još uvijek je bio prazan i reklamiran kao “spreman za pretvorbu” u brošuri koja se još uvijek može pronaći na internetu. Ali nikad se nije prodao.
“Nitko osim saudijskog šefa države neće željeti privatni četveromotorni poslovni mlažnjak”, kaže Richard Aboulafia, zrakoplovni analitičar u AeroDynamic Advisoryju. “Ne možete pretvoriti samo jedan zrakoplov u teretni, a nitko ne želi putničku verziju. Kao posljedica toga, dijelovi, a posebno motori, vrijede mnogo više od aviona.”
Jedna velika prepreka prodaji bila je visoka cijena opremanja interijera.
“Opremanje jednog od ovih koštalo bi 30, 40 možda 50 milijuna dolara,” kaže Diver, “Iako biste mogli pomisliti da se radi o potpuno novom zrakoplovu, njegove alternativne upotrebe prilično su ograničene. Komercijalna putnička varijanta imala je ograničenu proizvodnju i njome je upravljao vrlo mali broj zračnih prijevoznika, koji više ne bi bili zainteresirani za preuzimanje. Tako da je jedina druga opcija bila potencijalno druga vlada, ali to se očito nije dogodilo.”
Boeing, koji je odbio odgovoriti na niz pitanja o avionu kada ga je CNN kontaktirao, na kraju ga je kupio još 2022. godine od tvrtke za trgovinu zrakoplovima pod nazivom Aircraft Finance Germany. Avion je odletio u Arizonu 15. travnja 2022., dodajući još 10 sati svom vremenu u zraku, što predstavlja oko četvrtinu njegovog ukupnog vremena leta. Njegovo posljednje polijetanje iz Basela ovjekovječili su na YouTubeu planespotters.
Vrijednost otpada
U Pinal Airparku Boeingov izvođač radova još uvijek radi na rastavljanju aviona iz kojeg su skinuti najvrjednije dijelove. “Vidio sam njegove slike i već je rastavljen, motori su već uklonjeni”, kaže Diver. “Bili su zapravo potpuno novi, a jedan od njih vjerojatno vrijedi oko 20 milijuna dolara, tako da bi četiri bile oko 80 milijuna dolara.”
Glavni sustavi poput pomoćne pogonske jedinice i nekih sustava kontrole okoliša također bi bili među prvima koji bi otišli, prema Aboulafiji.
“Ukupna proizvodnja 747-8 je oko 150 zrakoplova”, dodaje. “Mala je skupina korisnika i mali broj zrakoplova. No, s druge strane, htjet će ih nastaviti. Pretpostavljam da će puno komponenti vjerojatno ići ljudima iz prijevoza.”
Nejasno je hoće li avion biti u cijelosti rashodovan ili stavljen u skladište kako bi kasnije bio sakupljen za dijelove. “Ono što se može dogoditi u ovim slučajevima je da će stajati tamo dok određeni dio ne bude potreban. Možda ga neće nužno odnijeti skroz u otpad i ostaviti ga nekoliko godina dok netko ne poželi određeni dio,” kaže Diver.
Devet ostalih BBJ 747 još uvijek koriste vlade Egipta, Kuvajta, Maroka, Omana, Katara i Turske, navodi Diver. Uz životni vijek 747 koji obično iznosi 25 do 30 godina, ovaj će biti umirovljen sa samo 10 godina i postavit će rekord koji će biti teško nadmašiti.
Komentari