BMW 2500, prethodnik Serije 7, luksuzno-sportska limuzina visoke klase, po ‘fun-to drive’ principu, s performansama (10,4 s, 190 km/h) respektabilnim i po današnjim mjerilima, nije imao izravne konkurencije
Autor: Željko Marušić
BMW je bio san snova. Krajem šezdesetih na našim su cestama ‘zakon’ bili 2-vratni BMW 1600 s 85 KS i BMW 2002 sa 100 KS, prethodnici Serije 3. Rijetki su mogli kupiti takav, uspješni sportaši, bogati poduzetnici. A u rujnu 1956. stigao je dvije klase veći, statusni BMW 2500 (između njih bio je 4-vratni New Class, BMW 1500, 1600, 1800, 2000, uveden 1962., prethodnik Serije 5), kodne oznake E3, poznatiji kao BMW New Six.
Sjećam se, bio je, u tamno modroj boji, službeni automobil tadašnje milicije (jasno, za visoke funkcionere). Za poslovne namjene Mercedes-Benz bio je ipak nedodirljiv, pa su Münchenu ‘nanjušili’ izvrstan posao u klasi luksuzno-sportskih limuzina. Dizajnerski tim, kojeg je vodio Wilhelm Hofmeister, zbog važnosti ‘biznisa’, surađivao je sa studijima Bertone i Michelotti.
Elegantna sportska limuzina BMW 2500 gabarita 4700 x 1750 x 1450 mm i međuosnog razmaka 2692 mm, imala je masu 1295 kg, a spremnik goriva mogao je progutati 78 litara. Pokretao se uzdužno postavljenim rednim 6-cilindarskim usisnim benzincem nove serije M30, izvedene iz 4-cilindarske M10, uvedenog 1962. za BMW 1500 (New Class).
Bio je izvrsno uravnotežene, kratkohodne (86 x 71,6 mm) i trajne izvedbe. S blokom od sivog lijeva, glavom s poprečnim strujanjem (cross-flow) i jednim bregastim vratilom u glavi, pokretanim dvostrukim lancem te kovanom radilicom, napajao se preko dva rasplinjača Zenith. Ispaljivao je 150 KS pri 6000/min, a najveći moment od 211 Nm otpuštao je pri 3700/min.
Performanse, su, tada, bile izvrsne. Do 100 km/h ubrzavao je za 10,4 sekunde i mogao potegnuti 190 km/h. Više od toga vrijedio je erotski uzbudljiv zvuk 6-cilindraša i brz, školski precizan šaltung (klok-klok). Sjećam se, po brzinomjeru, davao je pravilan, ‘muški’ raspored jurnjave: prva 50, druga 100, treća 150, četvrta 200 km/h (po brzinomjeru). Bio je to tada – avion!
Testni su vozači, novinari, a i prvi kupci, bili oduševljeni. Premda u osnovnoj verziji nije imao servouređaj, volan je bio lakši i precizniji nego kod modela 2000. Zasluga je to bila prilagođene geometrije upravljačkog mehanizma, a zbog izvrsno ugođenog neovisnog ovjesa sprijeda i straga bilo ga je užitak voziti. Možda je bio malo pretvrd (većini poželjno!), ali je zato s gumama Michelin XAS 195 HR 14 (Michelin je tada imao tri udarne serije: X, ZX i asimetričnu XAS) pružao izvrsnu stabilnost.
‘Obični’ su auti su tada imali gume širine 145, 155 ili 165 mm, na 12 ili 13 colnim felgama. Disk kočnice su bile sprijeda i straga, promjera 272 mm. Unutrašnjost je, za tadašnje pojmove, bila sportski-luksuzna, s velikim okruglim brzinomjerom graviranim do 220 km/h i okretomjerom. Komfor je bio na visokoj razini sprijeda i straga. Atraktivan stil, pristojna prostranost i sportske performanse bile su zanimljive i američkim kupcima te je 1971. počela uspješna prodaja i ‘preko bare’.
Dva mjeseca nakon 2500 na tržište je stigao BMW 2800, koji je razvijao 170 KS. Mogao je potegnuti okruglo 200 km/h i stotku uhvatiti za 9,4 sekunde. Ubrzo nakon promocije postalo je jasni da su bavarski stručnjaci postigli pun pogodak, no tome je doprinijela i činjenica da je ‘New Six’ tada bio praktički bez konkurencije. Bogati su kupci tražili još, pa je 1971. uveden model BMW 3.0S, s motorom od 2966 ccm i 180 KS. Većina modela opremala izvrsnim ručnim mjenjačem ZF s četiri stupnja, a verzije 3.0 i 3.3 5-stupanjskim. Osim u osnovnoj verziji 2500, bio je dostupan i automatski mjenjač s tri stupnja.
U kolovozu 1974. stigla je verzija L produžena na 4800 mm dostupna od verzije 2.8 L te najsnažnija verzija BMW 3.3Li, s motorom obujma 3188 ccm i elektroničkim ubrizgavanjem goriva Bosch D-Jetronic (kasnije Bosch L-Jetronic), snage 200 KS. Uglavnom se, s oznakom Bavaria, prodavao na američkom tržištu, opcijski i s motorom 2.8 s elektroničkim ubrizgavanjem.
Malo je poznato da je engleska tvrtka Langley Motors, po narudžbi, proizvodila karavansku verziju. Od 1968. do 1977. napravljeno je ukupno 138.559 primjeraka modela BMW 2500, 2800, 3.0 S, 3.0 Si i 3.3 L, plus 71.804 Bavaria za američko tržište. Sjećam se, natpis Bavaria, mnogi su dugo, kao fake-šminku, lijepili na stražnji dio BMW ’02. Nasljeđuje ga, prvi BMW Serije 7 (E23), predstavljen u svibnju 1977.
Zanimljiva je bila i coupe verzija serije E9, predstavljena 1968. u verziji 2800CS (170 KS), 1971. je stigao 3.0CS (180 KS), a 1974., kao odgovor na naftnu krizu, 2.5CS. Proizvedeno ih je ukupno 11.628.
Komentari