BLAGO OD BUČA ‘S našom mješavinom zdravi kruh gotov je za sat vremena’

Autor:

17.06.2024., Varazdin - OPG Andreja Petrović.
Photo Sasa ZinajaNFoto

FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Varaždinska poduzetnica Andreja Petrović prije 13 godina sa suprugom Andrijom pokrenula je obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo na kojem ekološki, poštujući pravila plodoreda, uzgajaju buče, pir i heljdu i od njih proizvode nagrađivano bučino ulje i pirovo i heljdino brašno

Organska proizvodnja hrane, sve popularnija u svijetu i u Hrvatskoj, potiče korištenje prirodnih procesa i materijala kako bi se negativni utjecaji na okoliš smanjili na najmanju moguću mjeru. Unatoč svim izazovima koji nisu mali, proizvodnja organske hrane nastavlja rasti, potaknuta potražnjom potrošača za zdravijim i ekološki prihvatljivijim prehrambenim opcijama. A dobrobiti ovakvog načina proizvodnje za ekosustav i potencijalne zdravstvene prednosti čine ga privlačnom opcijom ne samo potrošačima, već i poljoprivrednicima. Održivost i proizvodnja hrane bez upotrebe sintetičkih kemikalija, genetski modificiranih organizama (GMO) i umjetnih aditiva glavni je cilj svih poljoprivrednih proizvođača koji odaberu ovaj težak i izazovan put. Jedna od njih je i Andreja Petrović, Varaždinka koja je prije točno 13 godina sa suprugom Andrijom pokrenula obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo na kojem ekološki, poštujući pravila plodoreda, uzgajaju buče, pir i heljdu i od njih proizvode nadaleko poznato i nagrađivano bučino ulje, pirovo i heljdino brašno, ali i brojne druge zdrave i nutritivno bogate proizvode.

Andreja Petrović izvrsno je iskoristila činjenicu da proizvodnja organske hrane nastavlja rasti jer potrošači traže zdrave i ekološki prihvatljive namirnice. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

„Kad pogledam unazad, ovih 13 godina doista su bili puni izazova. Svaka je godina bila drugačija, svake smo godine naučili nešto novo, ponekad i na vlastitim pogreškama, no one su nas motivirale da se prilagođavamo i mijenjamo načine proizvodnje“, ispričala je Andreja Petrović za Gastro&Wine. Poslovanje je posljednjih godina sve teže i zahtjevnije, dijelom i zbog klimatskih promjena koje donose velike oscilacije u temperaturi i količini vlage kroz godinu i koje traže brzu prilagodbu proizvodnih procesa. No Andreja i Andrija Petrović ne odustaju. „Mi stalno u glavi imamo nove ideje i planove, no ograničeni smo površinom zemljišta i organizacijom proizvodnje. Sadašnjih 12 hektara poljoprivrednog tla, koliko obrađujemo, ne dozvoljava nam intenzivno širenje pa od raspoloživih sirovina koje sami uzgojimo nastojim proizvesti što više različitih proizvoda“, objasnila nam je Andreja.

Od sirovina koje sami proizvode, u OPG-u Petrović rade i čokoladizirane koštice, zdravu verziju muffina, ali i tradicionalni kolač varaždinskog kraja – hajdinovu zlevku. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

OPG Petrović proizvodi buče, pir i heljdu kao primarne proizvode, no krajnji im je cilj, kaže nam Andreja, iz tih primarnih proizvoda stvoriti dodatnu vrijednost, pa su u svoju paletu proizvoda uvrstili bučino ulje, bučine koštice raznih okusa – čak i slatku verziju čokoladiranih koštica – razne zdrave namaze od buče, brašna i krupice od heljde i pira, ali i mješavine pirova i heljdina brašna za brzu pripremu zdravih verzija beskvasnog kruha i kolača. „Cilj nam je bio stvoriti mješavine koje će našim kupcima omogućiti brzu pripremu zdravog kruha. U našu mješavinu brašna za beskvasni kruh samo dodajete tekući jogurt, smjesu lagano promiješate i premjestite u kalup. Nema dugotrajnog procesa miješenja, dizanja, pa opet miješenja. Sve je brzo gotovo i za manje od sat vremena kuća zamiriše na svježe pečeni kruh. I to zdravi kruh“, s osmjehom pripovijeda Andreja i dodaje da slične mješavine rade i za zdravu verziju popularnih muffina, ali i za tradicionalni kolač varaždinskog kraja – hajdinovu zlevku. „Motiv nam je bio da stare recepture danas već pomalo zaboravljenih tradicionalnih kolača ovoga kraja predstavimo mladim generacijama na moderan način“, objasnila je.

Od sirovina koje sami uzgoje u OPG-u, Petrović nastoje proizvesti što više proizvoda. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Zanimalo nas je i kako su se probili na tržište i kako nalaze kupce za svoje proizvode. „Najvećim dijelom putem specijaliziranih sajmova, kroz koje smo od početka nalazili trgovine zdrave hrane koje i danas nude naše proizvode te kroz našu Facebook stranicu na kojoj predstavljamo našu djelatnost i naše proizvode. Ulazak na tržište bio je polagan, doslovno korak po korak, no to se pokazalo dobrim jer smo kroz te korake rasli i prilagođavali se potrebama tržišta. Danas imamo stalne kupce koji nam se vraćaju, ali i one nove koje su nam preporučili naši redovni kupci i to nam je potvrda da imamo kvalitetu koja nam je važnija od količine“, objasnila nam je Andreja Petrović. Dodatni iskorak u predstavljanju svojih proizvoda načinili su prije četiri godine kad su u sklopu proizvodnog pogona otvorili kušaonu u kojoj organiziranim grupama ili pojedincima nude kušanje široke palete njihovih proizvoda, posebno namaza, kolača i kruhova. „To je dobra prilika i za edukaciju posjetitelja. Namjera nam je pokazati brojne zdravstvene prednosti prirodnih namaza od buče i kako ih mogu sami pripremiti. Ali da bučino ulje nije nužno koristiti samo za salate, već se ono može upotrijebiti i za pripremu brojnih jela“, kaže i dodaje da se posjetitelji posebno oduševe njihovom tortom od bučinih sjemenki i maka, prigodno nazvanom špancir torta po popularnom varaždinskom festivalu Špancir fest.

Ulja OPG-a Petrović na izložbi hrane u Bruxellesu 2020. i 2023. u kategoriji ulja osvojila su zlatne medalje. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Kupci njihovih proizvoda uglavnom su, kaže, ljudi zainteresirani za prirodnu i zdravu prehranu. „Dolaze nam kupci svih dobnih skupina koji paze na prehranu. Imamo i upita iz inozemstva, no zbog ograničenih uvjeta proizvodnje ne možemo zadovoljiti potražnju inozemnih kupaca. Ipak, naši se proizvodi mogu naći i vani. Imamo suradnju s kupcem iz Belgije koji nabavlja naše bučino ulje i plasira ga u restoranima i trgovinama zdrave hrane u Bruxellesu, no to su ograničene količine. Dio naših proizvoda može se naći i u Kataru zahvaljujući suradnji s jednim sugrađaninom koji ih putem rodbinskih veza plasira u tamošnje restorane i trgovine“, objasnila je naša sugovornica. Iako glavnina njihovih kupaca dolazi iz kontinentalnog dijela Hrvatske koji je naviknut na okuse buče i bučina ulja, njihovi su proizvodi sve zanimljiviji i stanovnicima Dalmacije i Primorja.

‘Natjecanje Alpe Adria daje nam priliku pokazati kvalitetu naših hrvatskih ulja, ali i predstaviti njihove zdravstvene prednosti’

Andreja Petrović posebno ističe veliku podršku koju njihovu radu daju lokalna vlast i posebno Varaždinska županija na čelu sa županom Anđelkom Stričakom. „Županija doista snažno podržava nas poljoprivrednike, posebno proizvođače bučina ulja. Svake godine u svibnju županija organizira natjecanje Alpe Adria, natjecanje proizvođača bučina ulja na europskoj razini, na kojem sudjeluju proizvođači iz Hrvatske, Austrije, Češke, Slovenije i Mađarske, a kvalitetu ulja ocjenjuje međunarodna stručna komisija. To natjecanje daje nam priliku ne samo da pokažemo kvalitetu naših hrvatskih ulja koja ne zaostaju za onim najboljima, ali i da predstavimo zdravstvene prednosti korištenja bučina ulja u svakodnevnoj prehrani te priliku da educiramo naše kupce kako razlikovati kvalitetno bučino ulje od lošijih ulja ili čak patvorina“, objasnila nam je Andreja Petrović. A njihov trud nije ostao nezamijećen u stručnim krugovima jer bučino ulje OPG-a Petrović već godinama osvaja nagrade i najviša priznanja. „Na izložbi hrane u Bruxellesu smo 2020. i 2023. u kategoriji ulja dobili zlatne medalje. Zanimljivo, posjetitelji sajma iz zemalja zapadne Europe nisu naviknuti na okus bučina ulja jer ono nije često na njihovim stolovima, no na ovakvim sajmovima i izložbama i oni ga polako prihvaćaju i postaje im sve zanimljivije“, objašnjava nam Andreja Petrović i zaključuje da su im do sada osvojene nagrade i priznanja samo potvrda da su na dobrom putu, kojim namjeravaju nastaviti i dalje.

‘Imamo suradnju s kupcem iz Belgije koji nabavlja naše bučino ulje i plasira ga u restorane i trgovine zdrave hrane u Bruxellesu, a dio proizvoda može se naći i u Kataru’. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.