Gostovanje Slovenskog narodnog gledališča Nova Gorica s bizarnom operetom “Peter Kušter” svečano je u petak navečer u zagrebačkom Satiričkom kazalištu Kerempuh otvorilo festival 41. Dani satire Fadila Hadžića, oduševivši zagrebačku publiku neobičnom glazbenom igrom nastalom ispreplitanjem kazališta s glazbom kultne londonske skupine Tiger Lillies.
Uoči izvedbe publici se obratio ravnatelj Kerempuha Duško Ljuština, koji je istaknuo kako je uvjeren da će 41. izdanje najvećeg domaćeg i regionalnog festivala specijaliziranog teatra biti najbolje do sad, napomenuvši kako je ono “svakako najskuplje do sad”.
Goste iz regije pozdravio je i zagrebački gradonačelnik Milan Bandić, koji je otvorio festival uz riječi: “Dok ima satire, društvo je normalno. Stoga, živjela satira!”.
Predstava “Peter Kušter” kombinira priče njemačkog psihijatra i književnika Heinricha Hoffmanna napisane 1856. s inspirativnom estetikom i glazbenom interpretacijom kultnog britanskog trija The Tiger Lillies, predvođenog bizarnim falsetom frontmena Martyna Jacquesa.
Rezultat je duhoviti glazbeno-kazališni kaleidoskop kratkih skečeva timburtonovskog stila, kolektivna crnohumorna noćna mora satkana od pantomime, lutkarstva i kabareta koja evocira nešto i od renesansnog teatra lutkarske Punch & Judy poetike, ali i mistike srednjoeuropskih bajki.
Hoffmanov “Peter Kušter” sadrži različite priče, napisane u vremenu takozvane crne romantike. Bizarne priče pripovijedaju o lošem ponašanju djece i njegovim mogućim opasnim posljedicama. Pa tako dječak koji neće jesti sve više mršavi, dok ne umre; drugi, koji ne pazi kuda hoda, padne u vodu i skoro se utopi; djevojčica, koja se igra sa zabranjenim šibicama, izgori…
U pričama se strah upotrebljava da bi se djecu naučilo lijepom ponašanju i poslušnosti. Dok djeca u izvorniku samo ponekad umru, u redateljskoj interpretaciji redateljice Ivane Djilas i produkciji Slovenskog narodnog gledališča Nova Gorica, u svakom songu umre po jedno dijete-lutka.
Smještena u neku vrstu distorziranog lutkarskog kazališta, predstava funkcionira poput podivljale glazbene kutije ili adventskog kalendara s po jednim luđakom skrivenim iza svakog prozorčića, što je publika Kerempuha prihvatila s oduševljenjem.
Satiričan obračun s pitanjima današnjice
“Peter Kušter” jedna je od ukupno 15 predstava iz šest zemalja 41. Dana satire koje donose izbor ponajboljih satiričnih ostvarenja u proteklih godinu dana iz Hrvatske, Slovenije, Njemačke, Makedonije, Srbije i Crne Gore.
Njih je, među ukupno 47 prijavljenih predstava, odabrala izbornica Željka Udovičić Pleština, kao odraz suvremene autorske riječi oblikovane trenutkom i određene mjestom, a zajednički im je nazivnik utjecanje satiričnom, odustajući od komičnog.
Predstave će se natjecati za festivalske nagrade čija će dodjela u nedjelju, 21. lipnja svečano zaključiti ovogodišnje Dane satire, o čemu će odlučivati tročlani ocjenjivački sud koji čine novinarka i kazališna kritičarka Večernjeg lista Bojana Radović, dramski umjetnik Livio Badurina i dramski pisac Tomislav Zajec.
I ove godine, festival će u Kerempuhu okupiti više od 300 izvođača i sudionika, a već u nedjelju, 4. lipnja, publika 41. Dana satire moći će pogledati dokumentarnu kazališnu predstavu “Jami distrikt” redatelja Kokana Mladenovića, koja problematizira pitanja nacije i nacionalnih država u hi-tech svijetu 21. stoljeća.
Predstava je koprodukcija beogradskog Bitef Teatra, Centra za kulturu Tivat iz Crne Gore, Festivala Maszk iz mađarskog Segedina i Firchie Think Tank Studija iz Novog Sada.
Komentari