Objavljeno u Nacionalu br. 680, 2008-11-24
Hrvatski pomorski časnik s dugogodišnjim iskustvom angažiran je na oslobađanju zarobljenog saudijskog tankera
Iako otmice brodova radi novčane otkupnine nisu novost u pomorstvu, 15. studenog dogodila se otmica koja je uzbudila svjetsku javnost. Somalijski pirati, koji sve do tog incidenta nisu smatrani sposobnima za takav pothvat, oteli su jedan od najvećih tankera na svijetu – supertanker Sirius Star, vlasništvo tvrtke Vela International Maritime Limited iz Dubaija. Odmah je reagirala i vlada Saudijske Arabije jer je ta tvrtka u vlasništvu nacionalne naftne kompanije iz Saudijske Arabije Saudi Aramco koja je najveća svjetska naftna kompanija. S brodom je oteto 25 članova posade, od kojih je jedan hrvatski državljanin s prebivalištem u Rijeci, te teret od 2,1 milijun barela nafte.
U kriznom stožeru, koji je po zaprimanju dojave o otmici osnovan u sjedištu tvrtke u Dubaiju, od 16. studenog nalazi se Riječanin Ivan Pavelić. Iako s dosta opreza, da ne omete pregovore o otkupnini, Ivan Pavelić pristao je za Nacional objasniti što se događalo od trenutka otmice broda. Pavelić je u tvrtci Vela International Maritime Limited zaposlen tri godine, a trenutačno obavlja dužnost dežurnog časnika u kriznom stožeru. U trenutku otmice nalazio se s obitelji u Rijeci, ali kad su ga nazvali, odmah se uputio prema Dubaiju pa je u sjedištu tvrtke bio već 16. studenog.
“Od dana otmice smo po 24 sata dnevno na dužnosti. Prioritet nam je da budemo dostupni u svakom trenutku ako nas netko s broda zove – bilo netko od posade ili pirati. Imamo oslobođene linije namijenjene samo pozivima s broda, formirali smo tim pregovarača koji čine odvjetnici i stručnjaci za pregovaranje. S obzirom na to da je riječ o specifičnoj otmičarskoj situaciji u pomorstvu i da je veliki novac u igri, važno je da su svi iznimno pripremljeni i jako oprezni.” Iz dosadašnjih kontakata s otmičarima, kaže Pavelić, jasno je da im nije u interesu ozlijediti bilo koga od članova posade: “Oni žele dobiti novac i to je jedino što ih zanima. Ne znamo tko su točno otmičari, ali znamo da postoji velika mogućnost da su povezani s oružanim skupinama iz Somalije.”
Hrvatski član posade Sirius Stara čiji identitet mora ostati tajna, kaže Pavelić, čovjek je s velikim iskustvom u pomorstvu pa je na neki način bio svjestan mogućnosti da se takva situacija dogodi jer su se u posljednjih godinu dana takvi napadi na području oko Somalije intenzivirali, a brodovi kompanije Vela tim područjem stalno plove. No posada otetog broda je, kaže Pavelić, u normalnim brodskim uvjetima: “Brod kakav je Sirius Star ima zaliha hrane i vode za najmanje tri mjeseca. Ako se cijela situacija produlji, otmičari će morati osigurati nabavu egzistencijalnih životnih potrepština za posadu, ali do sada se pokazalo da njima nije u interesu ozlijediti nikoga od posade. Oni žele lovu.”
Pirati su inicirali kontakt s tvrtkom, a s njima pregovara tim pregovarača koji čine profesionalci iz policije i vojske. Udovoljavanje njihovim zahtjevima ovisit će o savjetima tog tima, tvrtci Vela International Maritime Limited, a u ovom specifičnom slučaju i o vladi Saudijske Arabije s obzirom na to da je Saudi Aramco tvrtka u državnom vlasništvu. Do rujna ove godine u vodama oko Somalije oteto je 115 brodova, što je dvostruko više nego prošle godine. To je morsko područje zbog piratstva postalo najopasnije na svijetu, a otmica Sirius Stara smatra se najdrskijim napadom somalijskih pirata do sada. To je najveći brod koji su oteli, što upućuje na činjenicu da su sve bolje pripremljeni za napade.
Osim toga, otmica je izvršena daleko od područja koje se do sada smatralo žarištem njihovih napada, a izvedena je unatoč prisutnosti američkih, francuskih i ruskih ratnih brodova u vodama Somalije, koji ondje patroliraju kako bi štitili trgovačku mornaricu. Somalijski pirati do sada su najčešće napadali na sjevernoj obali u Adenskom zaljevu. Kako bi zaobišli put koji opsjedaju pirati, kroz Adenski zaljev prema Sueskom kanalu, kompanije su počele usmjeravati brodove prema plovnom putu oko Rta dobre nade. Sirius Star je plovio upravo u smjeru Rta dobre nade, a napadnut je 450 milja jugoistočno od obale Kenije, što je znatno udaljeno od Adenskog zaljeva.
Iako je ovo prva otmica broda u vlasništvu kompanije Vela International Maritime Limited, oni se smatraju spremnima vratiti brod i posadu. Supertanker Sirius Star jedan je od njihovih novijih brodova. Porinut je u proljeće ove godine i vrijedi više od 130 milijuna dolara. Prevozio je 2,1 milijun barela nafte, što je petina dnevne proizvodnje sirove nafte u Saudijskoj Arabiji, koja je najveći proizvođač nafte na svijetu. Gotovo svi brodovi u vlasništvu kompanije Vela International Maritime Limited su tzv. supertankeri koji imaju nosivost od najmanje 300.000 tona.
Posljednjih dana na CNN-u i u drugim svjetskim medijima, s obzirom na dragocjenost broda i tereta koji je prevozio, špekulira se o visini iznosa koji će pirati tražiti za otkupninu Sirius Stara. Objavljeno je da su zatražili 20 milijuna dolara u roku od 10 dana. No te informacije, tvrdi Pavelić, nisu točne. O iznosu otkupnine još se pregovara, a pregovori bi mogli trajati od četiri do šest tjedana.
Za otmicu supertankera Sirius Star u sjedištu tvrtke u Dubaiju saznali su samo nekoliko minuta nakon što su se pirati popeli na palubu broda. Naime, nakon napada na World Trade Center u New Yorku 2001. potpisana je međunarodna konvencija koja se bavi sigurnošću na moru. Nakon toga svaka je kompanija na koju se primjenjuje ta konvencija morala implementirati razne mjere u svrhu poboljšanja sigurnosnog stanja na brodovima i u pomorskim kompanijama. I kompanija Vela International Maritime Limited ima akcijski plan u slučaju otmice broda. Svaki brod ima ugrađen alarm koji putem satelita odašilje signal o otmici broda u sjedište kompanije. Tako je i kapetan tankera Sirius Star u prvim minutama napada pritisnuo gumb kojim je alarmirao ljude u sjedištu kompanije i u centru zaduženom za sigurnost brodova na moru.
S obzirom na to da od trenutka u kojem mornari shvate da su napadnuti do trenutka u kojem se pirati uspiju popeti na palubu prođe nekoliko minuta, kapetan ima vremena, osim stisnuti gumb za alarm, obaviti i telefonski poziv. Kapetan Sirius Stara uspio je nazvati u kompaniju i reći što se točno događa. Tijekom prve dvije minute piratskog napada u sjedištu kompanije već se znalo što se dogodilo.S obzirom na to da svatko od zaposlenika na kopnu, kaže Pavelić, poznaje nekoga na tome brodu, ljudi su zabrinuti, ali nitko ne paničari. “Svi radimo svoj posao jer je prije svega nužno da stvari funkcioniraju normalno. Tvrtka podliježe periodičnim inspekcijama kojima je zadatak ustvrditi da funkcioniramo po vrhunskim svjetskim standardima, a jedan dio poslova u kojima moramo dokazati spremnost je djelovanje u kriznim situacijama.”
Dobro su pripremljeni, kaže Pavelić, jer njihovi brodovi na putu isporuke nafte u Ameriku, kamo uglavnom plove, svakodnevno prolaze uz istočnu obalu Afrike pokraj Somalije. To je zemlja s velikim unutarnjim problemima u kojoj situacija graniči s ratnom. Od 1991. nemaju jedinstvenu stabilnu vladu nego je zemlja podijeljena na tri regije, od kojih samo jedna – Somaliland, ima relativno stabilnu vladu i autonomiju od ostalih dviju regija koje su u potpunom rasulu. Osim zbog nesređenosti vlasti koja nema kontrole nad građanima, Somalijci su se počeli okretati piratstvu i iz nužde. Naime, more uz obalu Somalije bogato je ribom koju su, iskorištavajući situaciju u državi, godinama izlovljavali Francuzi, Španjolci i Tajvanci.
Dok su somalijski ribari bili sve siromašniji, prema nekim procjenama, godišnja zarada od izlova somalijske ribe bila je oko 300 milijuna dolara. Da bi se zaštitili, somalijski ribari su kao pirati počeli napadati strane brodove i otimati im novac i ulov. Neki od njih sebe su smatrali zaštitnicima svih somalijskih ribara pa su se grupirali i nazivali Somalijski marinci ili Dobrovoljna nacionalna obalna straža Somalije. No vrlo brzo su uvidjeli da otimačina donosi veći novac od ribarstva pa su te grupe postale sve veće i drskije. Dio otetog novca ulagali su u novije brodove i oružje pa su se s vremenom profesionalizirali. Prema nekim procjenama samo u prvih devet mjeseci ove godine od otkupnina brodova koje su oteli zaradili su 30 milijuna dolara. Luka Eyl u sjevernom dijelu somalijske obale, koja je glavno utočište pirata, posljednjih je godina doživjela ekonomski procvat, a lokalno stanovništvo pirate smatra herojima.
Donedavno su napadali manje brodove s nižim nadvođem – dijelom iznad površine mora. Veliki brodovi su im bili nedostupniji jer je visina njihova nadvođa bila znatno veća pa su i pirati morali biti bolje istrenirani, opremljeni i naoružani da bi mogli osvojiti takav brod. To što je brod otet toliko dalje od Adenskog zaljeva gdje je do sada bilo najviše napada, kritično je područje proširilo na više od milijun četvornih metara. Time su pirati stavili nove izazove pred međunarodnu zajednicu za koju su somalijski pirati već dugo ozbiljan problem. Međunarodna pomorska organizacija, koja je dio Ujedinjenih naroda, ove je godine potaknula izdavanje rezolucije kojom je propisano da područjem uz somalijsku obalu moraju patrolirati međunarodni vojni brodovi. Tako more uz obale Somalije štite ruski, američki i brodovi Europske unije kojima su se priključili i talijanski i španjolski vojni brodovi kojih donedavno tamo nije bilo. Međutim, problem je u tome što je riječ o golemom području pa tu situaciju ipak nije moguće kontrolirati. Osim toga, glavno pitanje koje se postavlja jest – tko će to sve platiti.
Radi zaštite brodova koji prolaze Adenskim zaljevom odlučeno je da trgovački brodovi, kad prolaze tom rutom, plove u grupama, a da ih štite vojni brodovi. No ni na taj način situacija se nije mnogo popravila. Pirati su brodove napadali čak i tako grupirane. Razlog tome je to što je posadi teško procijeniti je li brod koji im se približava ribarska brodica ili piratski sve do trenutka dok ne počnu pucati na brod ili se na njega ukrcavati i tako pokažu jasne namjere. Nakon otmice broda Sirius Star pirati su oteli još dva broda, a uz ta tri drže još 12 otetih brodova, među kojima je i ukrajinski teretni brod Faine koji su oteli u rujnu, a koji je prevozio 33 tenka i razno drugo naoružanje koje je navodno trebalo biti isporučeno Keniji.
Pirati vjerojatno imaju detaljne informacije o vrsti tereta i količini novca na brodu, smatra Pavelić: “Njih uopće ne zanima zastava pod kojom brod plovi ili brojnost posade, važno im je samo ostvariti što veću dobit. Informacije o teretu inače su poslovna tajna, ali je toliko ljudi uključeno u poslovanje pomorskih kompanija da nije teško doći do tih informacija. Osim toga, sve informacije su preko radijske veze dostupne gotovo svima na moru, a u tim identifikacijskim informacijama broda u stvari se otkriva otkud je brod krenuo, kamo ide, kojega će datuma biti u nekoj luci te koji teret prevozi.”
Zbog nemoći da riješe ovu situaciju, UN i Međunarodna pomorska organizacija čak su predložili kompanijama da same zaštite svoje brodove unajmljivanjem naoružanih specijalaca ili naoružavanjem vlastite posade. No kompanije, kaže Pavelić, imaju gotovo jedinstven stav – nisu pristalice naoružavanja pomoraca da bi se zaštitili.
SINDIKAT POMORACA HRVATSKE: SITUACIJA JE DRAMATIČNA
Da je situacija krajnje dramatična smatra i tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Predrag Brazzoduro. On kaže kako je prema podacima Međunarodnog pomorskog ureda o piratstvu nekadašnje najveće piratsko žarište, pojas Indonezije, po riziku palo na treće mjesto. Prva dva sada zauzimaju Somalija i Nigerija. U tom se području u prvih devet mjeseci ove godine dogodilo 199 napada na 115 brodova. Od toga je 31 brod otet, a na 23 su pucali. S tim su brodovima oteli i 581 člana posade, devet su ih ubili, a sedam ih se smatra nestalima, ali sumnja se da su i oni ubijeni.
Komentari