Iako u vrhu SDP-a još uvijek nisu uvjereni da će se izbori održati početkom ljeta, u stranci smatraju kako postaje sve očitije da vodeći ljudi Nacionalnog stožera za borbu protiv koronavirusa počinju nastupati kao stranačke uzdanice HDZ-a
HDZ je profiterska politička organizacija koja želi besramno profitirati od epidemije koronavirusa. Kolokvijalno govoreći, oni su obični korona-profiteri. To ćemo znati jako dobro istaknuti i ponavljati tijekom nadolazeće predizborne kampanje”. To je za Nacional izjavio izvor blizak vrhu SDP-a i njegovu predsjedniku Davoru Bernardiću.
Iako koncem proteklog tjedna u vrhu SDP-a još nisu bili posve uvjereni hoće li parlamentarni izbori biti održani početkom ljeta ili na jesen, vrh stranke bio je jedinstven u uvjerenju da samo sa žestokom i dobro pripremljenom predizbornom kampanjom može računati na izborni uspjeh.
Izvor blizak Bernardiću navodi kako postaje sve očitije da vodeći ljudi Nacionalnog stožera za borbu protiv koronavirusa počinju nastupati kao stranačke uzdanice HDZ-a. Unatoč tomu, SDP nema namjeru graditi svoju kampanju kritizirajući rad Nacionalnog stožera, barem kada su u pitanju epidemiološke mjere. Fokus njihova političkog angažmana bit će prvenstveno orijentiran na gospodarstvo. Visoki politički izvor blizak vrhu SDP-a o tomu je za Nacional izjavio: “HDZ nema kapaciteta ponuditi suvisli plan temeljite rekonstrukcije hrvatskog gospodarstva. Sve što smo dosad čuli su njihove parole i najave da će predstaviti plan. Za razliku od njih SDP djeluje vrlo konkretno, a pojedinci koje planiramo zadužiti za vođenje države zasigurno imaju veći osobni i profesionalni integritet od uzdanica naših političkih protivnika. Sve se to najbolje vidi po broju zakonskih prijedloga koje smo predložili u Saboru, ali i po sadržaju mjera koje predlažemo za konkretniju i kvalitetniju pomoć gospodarstvenicima i najugroženijim građanima. Ali unatoč tomu, sve ćemo te poruke još kvalitetnije prezentirati u periodu koji slijedi”.
Fokus političkog angažmana SDP-a bit će prvenstveno orijentiran na gospodarstvo, a kampanja se neće graditi na kritici rada Nacionalnog stožera, barem kada su u pitanju epidemiološke mjere
Vrh SDP-a razmatra kako popraviti stranačku komunikacijsku strategiju. U tom kontekstu razmišljaju i o angažiranju nekih stranih političkih i komunikacijskih savjetnika. Da bi to mogla biti dobra ideja prilično zorno prikazuje i jedna situacija od konca proteklog tjedna. Tada je, govoreći za Dnevnik Nove TV, potpredsjednik SDP-a Rajko Ostojić upozorio na nelogičnosti u dinamici donošenja nekih odluka izjavivši da popuštanje mjera nije zdravstveno opravdano kada je dodao i sljedeće: “Pogotovo uz vremenski razmak od sedam dana, taj rok bi trebao biti 14 dana. Mi smo jedina zemlja Europske unije koja popušta mjere ubrzano, s rokom od sedam dana. Svi naši susjedi to rade na 14 dana. Cijeli niz bolnica je obranjen od virusa jer su smjene liječnika i medicinskih sestara bile od po 14 dana. Period inkubacije u 99 posto je 14 dana. Logično, znanstveno, iskustveno i stručno utemeljeno.”
Ostojić je istom prilikom rekao kako smatra da HDZ popušta mjere na ovaj način zbog izbora i da HDZ stoti put stavlja svoje interese ispred interesa države, društva, čak i zdravlja građana i interesa Europske unije. Zaključio je tom prilikom da HDZ nastavlja s “korona-diktaturom” koja je značajno smanjila ustavna prava hrvatskih građana.
Ostojić je tim istupom postavio značajan izazov pred svoje stranačke kolege, jer su mu izjave sadržavale i neka proturječja. Ako se mjere ukidaju odveć brzo pa se time ugrožavaju interesi države i društva, nije posve jasno o kakvoj se “korona-diktaturi” radi. Posebno ako popuštanje tih mjera dolazi pod sve većim pritiskom gospodarstvenika koji žele nastaviti s radom kako bi se gospodarstvo počelo vraćati na razine prije uvođenja oštrih i učinkovitih epidemioloških mjera. Osim toga, nije jasno ni kako ustrajanje na sporijem ukidanju epidemioloških mjera može pozitivno utjecati na hrvatsko gospodarstvo te kako SDP namjerava pomiriti često sukobljene interese epidemiologa i gospodarstvenika. Koji svaki sa svoje strane prilično argumentirano mogu opravdati ustrajanje na svojim pogledima na epidemiju.
Davor Bernardić za provođenje ovog plana trenutno ima gotovo jedinstvenu podršku unutar stranke, iako mu je dio članova zamjerio što je pokrenuo sudski spor protiv Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa zbog sporne stipendije jednog privatnog fakulteta. Naime, dio članova smatra da je Bernardić tim postupkom upropastio sve pokušaje SDP-a da diskreditira slične procese koje je protiv Povjerenstva pokrenuo premijer Andrej Plenković. No u stranci smatraju kako taj Bernardićev potez ne bi trebao previše utjecati na popularnost SDP-a, ali i napominju da se takvi Bernardićevi gafovi ne bi smjeli ponavljati jer bi s više njih mogao ugroziti šanse za moguću pobjedu SDP-a na parlamentarnim izborima. Jedan naš sugovornik iz vrha stranke rekao je da se potpuno slaže s idejom da se za kampanju uzme neki komunikacijski stručnjak jer trenutna strategija s gotovo svakodnevnim konferencijama za medije ne daje dovoljno dobre rezultate. Taj je saborski zastupnik SDP-a još i dodao:˝”Apsolutno se slažem s ocjenom da su se u velikom broju informacija koje proteklih mjesec dana kruže medijskim prostorom, poruke SDP-a izgubile. Mislim da je vrijeme da se od te strategije odustane i da vodeći ljudi stranke preuzmu teret na svoja leđa te da nastupima u najrelevantnijim medijima građanima pokažu u kojem smjeru državu vodi HDZ, a u kojem smjeru bi Hrvatsku odveo SDP. Građani će toga uskoro postati svjesni kada dođe glavni val gospodarske krize jer u ovom trenutku, usudio bih se reći, nismo još ni na početku krize.”
Kako su Nacionalu potvrdili izvori iz vrha stranke, slična strategija je u pripremi, a to znači da će većinu nastupa u javnosti odrađivati osobe koje bi u budućoj SDP-ovoj vladi trebali zauzeti ministarske pozicije. Iako službenih imena još nema, već se duže vrijeme zna da bi većinu ministarskih mjesta trebali popuniti ljudi koji vode specijalizirane stranačke savjete. Većina njih je sudjelovala u izradi programa za parlamentarne izbore koji je nakon izbijanja krize izazvane koronavirusom potpuno izmijenjen te je sada pri kraju izrada novog programa koji je gotovo potpuno fokusiran na gospodarstvo i na dugoročne mjere koje bi pomogle da Hrvatska lakše prebrodi nadolazeću krizu.
Zanimljivo je i da u SDP-u ne vlada prevelika zabrinutost zbog rezultata posljednjih anketa koje su objavljene u nekoliko proteklih tjedana, a u kojima je HDZ ponovno najpopularnija stranka. U nekim anketama prednost HDZ-a je i tri posto, ali u SDP-u smatraju da je takva prednost i mala s obzirom na trenutne okolnosti u Hrvatskoj. Jedan visoko pozicionirani član stranke rekao je za Nacional da bi više razloga za zabrinutost trebao imati HDZ nego SDP te je ovako objasnio svoj stav: “HDZ svoju popularnost trenutno može zahvaliti Nacionalnom stožeru koji je obavio odličan posao u suzbijanju koronavirusa, ali jednom kada građani počinju osjećati gospodarske posljedice krize i kada shvate da HDZ nema pravi plan, onda će se ta prednost brzo istopiti. Isto tako, ako pogledate neke zemlje u okruženju, ali i malo udaljenije članice Europske unije, vidjet ćete da je popularnost vladajućih stranaka i njihovih lidera narasla puno više nego što je narasla popularnost HDZ-a i premijera Plenkovića. Zato sam optimističan kada je u pitanju naš izborni rezultat, pogotovo ako ćemo u izbornoj kampanji napadati HDZ tamo gdje su najlošiji u ovom trenutku, a to je na gospodarskom planu.”
Vrh SDP-a razmatra kako popraviti stranačku komunikacijsku strategiju. U tom kontekstu razmišljaju i o angažiranju nekih stranih političkih i komunikacijskih savjetnika
Da je naš sugovornik donekle i u pravu pokazuju i podaci ankete iz nekih država Europske unije gdje neki šefovi vlada i predsjednici država bilježe rekordne potpore, što u Hrvatskoj i nije slučaj. Tako njemačka vlada bilježi najveću popularnost u protekle 23 godine jer rad Angele Merkel podržava čak 79 posto Nijemaca, a popularnost CDU-a je od početka krize narasla za sedam posto te sada iznosi 34 posto, što je čak 18 posto više od SPD-a. Nevjerojatan rast popularnosti od čak 40 posto bilježi danska premijerka Mette Fredriksen koju kao i njemačku kancelarku podržava 79 posto birača, a austrijskog kancelara Kurza podržava 77 posto Austrijanaca, dok po posljednjem sličnom istraživanju u Hrvatskoj – Crobarometru – koje je prošloga tjedna objavila Nova TV, o premijeru Plenkoviću pozitivno mišljenje ima 69 posto birača, što je 15 posto više nego mjesec dana ranije. Iako je premijerova popularnost bitno narasla, u SDP-u smatraju da taj trend nije toliko značajan kao kod njegovih kolega u Europi te se nadaju da će SDP i Bernardić puno lakše nadoknaditi taj zaostatak nakon što se situacija smiri te se život u Hrvatskoj, barem donekle, vrati u normalu. No kako je zaključio jedan istaknuti član stranke, situacija sada je puno neizvjesnija nego što je to bila prije mjesec i pol i to prije svega jer se sve stranke nalaze u potpuno novoj situaciji u kojoj nitko sa sigurnošću ne može reći kako će birači reagirati:
“Treba vidjeti koliko će HDZ insistirati na izborima u srpnju jer bi tako rano održavanje izbora moglo biti problematično jer vjerojatno svi birači neće imati jednake uvjete za glasovanje. To se prije svega odnosi na birače starije dobi. Slažem se s kolegama iz nekih oporbenih stranka da je ovo pravo vrijeme za uvođenje elektronskog glasovanja, ali bojim se da je do izbora premalo vremena da se to realizira. Razumniji rok mi se čine lokalni izbori idućeg proljeća, ali o tome će se još raspravljati. U svakom slučaju SDP će biti spreman na izbore i imamo stvarno dobru priliku iskoristiti gospodarsku stranu ove krize da pokažemo razliku između dviju najvećih stranaka i naših programa. Međutim, za uspjeh na izborima moramo smanjiti broj grešaka i gafova čelnih ljudi stranke i ne smiju nam se događati stvari poput ove tužbe Davora Bernardića protiv Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.”
[adrotate banner=”19″]
Komentari