Petnaesto izdanje Festivala svjetskog kazališta (FSK) zatvorila je u subotu u Muzičkoj akademiji Zagreb predstava “Blockbuster” belgijske kazališne skupine Collectif Mensuel, oštra kritika suvremenog kapitalističkog društva nastala spajanjem filma i scenske izvedbe.
Riječ je o multimedijalnom kolažu unaprijed montiranih isječaka iz prepoznatljivih visokobudžetnih američkih produkcija u novu filmsku cjelinu, za koju zvučnu kulisu umjetnici proizvode uživo na sceni.
Prije početka izvedbe, zagrebačku publiku, koja je dupkom napunila gledalište Dvorane Blagoje Bersa Muzičke akademije, umjetnici su zamolili za tri priloga: po deset sekundi apsolutne tišine, snažnog aplauza i prosvjednog skandiranja. Snimke su kasnije korištene tijekom izvedbe.
Produkcija se može promatrati na nekoliko razina – njezin je središnji dio filmska projekcija za koju su umjetnici prikupili 1400 kadrova iz više od 150 hollywoodskih blockbuster filmskih spektakala, montiranih u potpuno novom redoslijedu koji stvara nova značenja.
Istodobno, glumci uživo na sceni sinkroniziraju priču koja slijedi neku vrstu političkog trilera. Na pozornici ispunjenoj namještajem, svjetiljkama i instrumentima nalazi se petero glumaca – glazbenika i dizajnera zvuka.
Treća razina je ingeniozno uklopljena sinkronizacija koju oni proizvode uživo; kombinacija glazbe, šumova, buke, topota koraka, zveckanja čaša, škripanja automobilskih guma, realizirana minucioznom preciznošću i zamahom. Rezultat je ironična umjetnička kritika američkog imperijalizma i neobuzdana neoliberalizma.
Film počinje poznatom MGM-ovom špicom s lavom, čiji je krik vrlo vjerno proizveden na pozornici režanjem u kantu. U njemu se pojavljuje niz svima poznatih glumaca, s time da su glavni protagonisti, koji povezuju isječke u jednu cjelinu, glumci Julia Roberts, Sean Penn, Michael Douglas, Brad Pitt i Sylvester Stallone, i to u različitim fazama svoje filmske karijere.
Priča nudi negativnu viziju svijeta kojim upravlja bogata manjina koja kontrolira sav kapital, a koja kombinacijom sprege i ucjene političkih elita zakone prilagođava vlastitim interesima. Nije riječ o nekoj određenoj državi – to već sutra može biti bilo koja država zapadnog svijeta koja se vodi politikom neoliberalnog kapitalizma. Tako se na kraju priča lukavim obratom transponira i na Zagreb.
U uvodnom dijelu, Collectif Mensuel poručuje kako je film nadahnut istinitom pričom koja će se možda jednom dogoditi, a sve završava nekom vrstom antikapitalističkog manifesta potlačenih koji odbijaju nastaviti bez otpora žrtvovati svoje živote na oltaru interesa elita.
Collectif Mensuel bavi se kazalištem smisla, s uvjerenjem da je poziv te umjetničke discipline u kazalište prevesti teme svojstvene našemu vremenu, te propitivati društvenu odgovornost javnoga govora, a posebice u tome funkciju kazališta. Produkciju s kojom su se predstavili u Zagrebu hrvatska je publika ispratila s oduševljenim ovacijama.
“Blockbuster” je četvrta i posljednja predstava ovogodišnjeg, obljetničkog 15. izdanja Festivala svjetskog kazališta. Festival je u nedjelju 10. rujna u Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK) Zagreb otvorila predstava “Što ako su otišle u Moskvu?” brazilske kazališne i filmske redateljice Christiane Jatahy, u produkciji kazališne skupine Cia Vertice de Teatro iz Rio de Janeira.
U sedam festivalskih dana, hrvatska je publika također pogledala lutkarsku predstavu “Ramona” slavnog gruzijskog redatelja, kipara i lutkara Reze Gabriadzea, koja je također gostovala na pozornici Muzičke akademije, te predstavu “Sestre Macaluso” talijanske kazališne i filmske redateljice Emme Dante u izvedbi teatra Sud Costa Occidentale iz Palerma.
Komentari