Novinar kanala BBC Simon Constable istražio je u nedavnom članku današnji odnos između inovacija i korporativnog mentaliteta.
Dijelove njegove analize donosimo u nastavku.
“Zasigurno u poduzeću stalno čujete da se traže inovacije, ali kada to treba zaživjeti, prije će se dogoditi da vam ideja na stolu skuplja prašinu nego da se predstavi direktoru.
Nije da menadžeri na visokim položajima ne traže nove ideje, nego ljudi oko vas nisu skloni promjenama”.
Ideje su neprijatelji
“Danas su poduzeća gotovo prisiljena govoriti da su spremna na promjenu kako bi ostala u trendu. Ali ne odbijaju ona promjenu, nego ljudi u njima.
Ništa od toga ne znači da se vaša ideja neće prihvatiti, ali to je manje važno od načina na koji ćete uvjeriti ljude da ju prihvate.
Na primjer, trebate im pokazati što ta inovacija predstavlja njima osobno, hoće li im biti izazovna, ili će im otvoriti nove poslovne prilike. Zatim se trebate pitati kako će ta ideja utjecati na vaš posao, hoće li vam pomoći ili, što je vrlo važno, hoćete li možda dobiti otkaz.
Često se zbog takvih mogućnosti gubitka posla inovacije ne predlažu. K tome oni kojima stari poredak koristi postaju neprijatelji novih ideja, a od onih kojima bi koristio novi poredak obično se dobije osrednja podrška zbog nepovjerenja, ustvrdio je to još Niccolo Machiavelli, savjetnik bogatih i moćnih u 15. i 16. stoljeću”.
Sada, sada, sada, a ne kasnije
“Zbog takvih stavova nove ideje ne uspijevaju zaživjeti. Čim se poslovanje usredotoči na kratkoročne ciljeve, umjesto na dugoročne, inovacije ne mogu doći do izražaja.
Na primjer, kada biste morali sada uložiti određenu količinu novaca kako bi u budućnosti mogli zaraditi puno veću količinu novaca, veliki dio poslodavaca ne bi odobrio takvo poslovanje.
U Amazonu se, na primjer, postupa drugačije te se zaposlenike i ulagače potiče da se usredotoče na dugoročnu zaradu. Tako se to poduzeće razvilo u knjižarskog diva, a od ostalih poduzeća razlikuje ga i sklonost riziku”.
Inovatori se ne moraju prijavljivati na natječaje
“U većini se poduzeća zapošljavaju ljudi koji funkcioniraju na sličan način kao i to poduzeće, a ne inovatori skloni pokušajima i promašajima.
A ovdje naravno ima i politike, pa ako se netko zamjeri okolini, neće se moći istaknuti.
A može se dogoditi i da se dobra ideja ne prepozna, bilo zbog nekvalificiranih ljudi ili zbog vlastite radikalnosti”.
Čimbenik izvlačenja iz rutine
“Ali u cijeloj priči postoji i svjetlija strana, jer postoji cijela industrija ljudi koja odbacuje korporativni mentalitet. Svake godine visoko kvalificirani savjetnici pomažu poduzećima da se izvuku iz kolotečina i otvore prema novim idejama, pa tako inovacije pronađu put do šefova”, zaključuje Constable.
Komentari