Tvrtka British American Tobacco najavila je zatvaranje pogona u blizini Rovinja jer smatra da ministar financija Zdravko Marić nekim svojim odlukama izravno radi u korist njezina glavnog konkurenta, tvrtke Philip Morris
Odluka još uvijek aktualnog ministra financija Zdravka Marića od sredine ožujka ove godine, kojom se od 1. travnja reguliraju cijene trošarina na duhanske proizvode u Hrvatskoj, glavni je razlog najave tvrtke British American Tobacco (BAT) da će vrlo brzo zatvoriti svoju tvornicu u istarskom mjestu Kanfanar nedaleko od Rovinja. Nacional je od nekoliko izvora dobro upućenih u tu problematiku dobio i potvrdu da u BAT-u čak sumnjaju da je Zdravko Marić svojim odlukama direktno radio u korist njihova glavnog konkurenta, druge velike duhanske tvrtke na hrvatskom tržištu Philip Morris. Tvrdi se da je posljednjim Uredbama o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode Marić išao direktno na štetu BAT-a jer je neproporcionalno dizao trošarine na klasične cigarete u odnosu na trošarine na grijane cigarete koje su preko platforme IQOS glavni tržišni proizvod Philipa Morrisa.
Još uvijek aktualni ministar financija Zdravko Marić je za Nacional samo kratko izjavio da nema govora ni o kakvom pogodovanju i da su sve Uredbe o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode donesene uz prethodnu najavu i razgovore sa svim zainteresiranim tržišnim subjektima u području duhanske industrije. Marić je dodao i da bi jedna od prvih stvari na agendi buduće vlade trebao biti i dogovor s čelnim ljudima BAT-a oko budućnosti tvornice u Kanfanaru, a sličnu je poruku prošloga tjedna prilikom posjeta tvornici poslao i Andrej Plenković koji je u Kanfanaru izjavio:
„Razgovarali smo o nastavku aktivnosti BAT-a u Kanfanaru, kao i funkcioniranju te tvornice. Naša je želja da nakon izbora s BAT-om nastavimo razgovore o tome da proizvodnja ovdje mora ostati te da pronađemo odgovarajući okvir koji će omogućiti planiranje proizvodnje i politiku cijena u godinama pred nama.“
U središtu su spora BAT-a i Vlade, po informacijama koje su Nacionalu potvrđene iz više dobro upućenih izvora, grijani duhanski proizvodi, poput Philip Morrisova IQOS-a ili BAT-ova GLO-a, koji su se u Hrvatskoj pojavili krajem 2017. i početkom 2018. godine, a koji bi, prema tvrdnjama nekih izvora, mogli ove godine državnu blagajnu koštati 200 milijuna kuna izgubljenih poreznih prihoda. Taj gubitak rezultat je povlaštenog trošarinskog tretmana u odnosu na klasične cigarete, što je potvrđeno i posljednjom Uredbom o trošarinama koju je Ministarstvo financija donijelo početkom travnja ove godine, a koja je jedan od glavnih razloga nezadovoljstva ljudi u BAT-u.
Iako se smatra da bat želi zatvoriti tvornicu u Kanfanaru zbog velikih trošarina u Hrvatskoj, podaci govore da BAT 80 posto svojih cigareta izvozi na inozemna tržišta, gdje ne vrijede hrvatske trošarine
Računica za takav gubitak proračuna vrlo je jednostavna jer trošarina na grijane cigarete iznosi 800 kuna za kilogram duhana ili oko 4,90 kuna za kutiju od 20 komada, što je manje od 30 posto trošarine na klasične cigarete koja iznosi 16,50 kuna po kutiji. To znači da svaki put kad potrošač kupi kutiju grijanih cigareta umjesto kutije klasičnih cigareta, hrvatski proračun gubi 12 kuna poreznih prihoda. Prema istraživanju agencije Tobacco Intelligence, grijani duhanski proizvodi mogli bi 60 posto povećati udio na hrvatskom tržištu duhana do kraja ove godine. To znači da bi hrvatska vlada u 2020. mogla izgubiti oko 200 milijuna kuna poreznih prihoda, a ako grijani duhanski proizvodi dostignu udjele kao u nekim drugim europskim državama, poput Litve, porezni gubitak mogao bi se popeti i do 750 milijuna kuna godišnje. Ono što izvori koji su dobro upoznati sa situacijom u BAT-u napominju jest i činjenica da usprkos niskim trošarinama, cijena HEET’s cigareta za IQOS – proizvoda tvrtke Philip Morris – u Hrvatskoj iznosi 26 kuna za kutiju, što je jednako cijeni od 26 kuna za kutiju klasičnih cigareta. Protivnici takvog sustava trošarina napominju i da njihove argumente pojačava činjenica da se u klasičnu cigaretu proizvedenu u Hrvatskoj stavlja hrvatski duhan, dok u IQOS-u nema hrvatskog duhana pa postavljaju pitanje je li Hrvatskoj u interesu da u vrijeme koronakrize izgubi jednog od najvećih stranih ulagača o kojem ovisi sudbina stotina obitelji iz Istre, ali i drugih dijelova Hrvatske otkud BAT otkupljuje duhan za svoju tvornicu u Kanfanaru.
S druge strane, dio Nacionalovih izvora tvrdi da BAT svojim pristupom toj problematici zapravo želi na neki način ucijeniti buduću hrvatsku vladu koja će se formirati nakon netom završenih parlamentarnih izbora. Oni tvrde da njihova priča o prevelikim trošarinama na cigarete nikako ne drži vodu jer BAT ogromnu većinu proizvoda iz tvornice u Kanfanaru izvozi iz Hrvatske pa se na te proizvode niti ne odnose hrvatski trošarinski sustav. Naime, ti podaci govore da je tvornica u Kanfanaru samo prošle godine proizvela oko 18 milijardi cigareta, što je 2,5 milijardi više u odnosu na 2015. kada su i od Adris grupe kupili Tvornicu duhana Rovinj, a od tih 18 milijardi više od 80 posto otpada na izvoz, najvećim dijelom na tržišta EU-a. Baš zbog tih brojki i zbog činjenice da 80 posto proizvodnje cigareta u tvornici u Kanfanaru otpada na izvoz – na koji se ne primjenjuju hrvatske trošarine – te da stoga povećanje trošarina u Hrvatskoj ima implikacije na samo 20 posto proizvodnje cigareta tvornice u Kanfanaru, dio naših sugovornika smatra da trošarine ne mogu biti ključni razlog odluke o potencijalnom zatvaranju, a to nam je potvrdio i jedan izvor blizak samom vrhu Ministarstva financija koji je dobro upoznat sa svim odlukama koje su donosili Zdravko Marić i njegovi najbliži suradnici.
Napominje se i da navodi prema kojima BAT želi zatvoriti tvornicu u Kanfanaru zbog previsokih trošarina u Hrvatskoj nikako ne mogu biti ključan razlog i zbog same činjenice da se cigarete najviše izvoze u države EU-a koje imaju značajno veće trošarine nego Hrvatska. Naime, koliko god se prosječnom konzumentu duhanskih proizvoda činilo da Hrvatska ima visoke trošarine, naša je država u trećini zemalja EU-a s najmanjim trošarinama na cigarete, a to znači i da ekonomska održivost tvornice u Kanfanaru najviše ovisi o komercijalnom uspjehu iste na izvoznim tržištima u državama Europske unije. Da Hrvatska doista ima među najmanjim trošarinama u Europskoj uniji, potvrdio nam je izvor iz Ministarstva financija koji je ustvrdio da je prije nekoliko godina Hrvatska morala podići trošarine jer su one bile ispod donje granice koje je odredila Europska unija te da sama ta činjenica pokazuje da uvjeti za proizvođače duhanskih proizvoda u Hrvatskoj nisu toliko loši kako ih se želi prikazati. Isti je izvor dodao i da se Hrvatska, naravno, ne može uspoređivati s državama iz okruženja poput Srbije, BiH i Crne Gore, ali da je jedna od pozitivnih strana ulaska u Europsku uniju bila i sređivanje tržišta duhanskih proizvoda.
To je bilo jasno i čelnicima BAT-a koji su tvornicu u Kanfanaru preuzeli prilikom kupnje TDR-a 2015. godine za 505 milijuna eura, kada je Hrvatska već dvije godine bila članica Europske unije. Brojke pokazuju da je od te 2015. godine do prošle godine tržište cigareta bilo stabilno te da se godišnje proizvodilo oko 6,1 milijarda cigareta. U navedenom razdoblju dolazilo je do povećanja trošarina četiri puta, prvenstveno zbog prilagodbe direktivama EU-a, a posljednji put trošarine su dignute 1. travnja ove godine. Po podacima Ministarstva financija, udio BAT-a u ukupnom tržištu cigareta nije pao, već je porastao za 1,5 postotnih bodova. Ako se zajedno promatraju tržište cigareta i novih duhanskih proizvoda, među kojima su i grijane cigarete, razvidno je da je i ukupno tržite relativno stabilno u posljednjih pet godina. U tom razdoblju svaki put kada su trošarine promijenjene, cijelo je tržište podizalo cijene, s tim da je efekt povećanja trošarina bio u pravilu nešto niži od samog podizanja cijene jer je država ostavila određeni prostor za rast jedinične profitabilnosti, što znači da rast cijena ne utječe negativno na profit. U istom razdoblju se u državni proračun na račun trošarina od duhanskih prerađevina slilo značajno više novca pa je tako u 2019. u proračun uplaćeno 930 milijuna kuna više nego 2015., a tome treba pridodati i značajan rast PDV-a zbog porasta cijena.
Nacionalovi sugovornici koji su nas upozorili na te podatke – koji su, inače, i javno dostupni u Ministarstvu financija – tvrde da je iz njih vidljivo da BAT nije mogao ostvariti nikakav gubitak po osnovi rasta trošarina, s obzirom nato da je ukupno tržište, kao i BAT-ov udio u njemu, ostalo približno nepromijenjeno. Dio njih tvrdi da je priča oko trošarina samo paravan za zatvaranje tvornice jer uskoro ističe petogodišnji moratorij na zatvaranje tvornice u Kanfanaru koji je BAT potpisao prilikom kupovine TDR-a. Naime, u trenutku kupnje ugovorom je definirano i 50 milijuna eura jamstva da tvornicu neće zatvoriti u idućih pet godina.
Nova hrvatska vlada suočava se sa zahtjevima velikih multinacionalnih tvrtki da temeljito preispita trošarinsku i poreznu politiku prema duhanskim proizvodima, iako su trošarine među najnižima u EU-u
Iz tvrtke BAT Adria nisu se službeno očitovali o tim navodima, već su ostali pri izjavi koju su medijima dali i kada se počelo špekulirati o mogućem zatvaranju tvornice u Kanfanaru, a u kojoj kažu da „BAT kontinuirano radi evaluaciju proizvodnih lokacija“. Međutim, iz krugova dobro upoznatih s poslovanjem tvrtke BAT Adria, koja je BAT-ova podružnica za ovu regiju, tvrdi se da menadžment tvrtke neće odustati od svojih zahtjeva da buduća hrvatska vlada revidira trošarinsku politiku za koju smatraju da ide na ruku njihovoj izravnoj konkurenciji koja drži 80 posto hrvatskog tržišta grijanih cigareta.
Izvor iz Ministarstva financija, pak, tvrdi da će se i u budućnosti voditi prije svega odlukama koje idu u korist hrvatskih građana, a ne multinacionalnih kompanija koje ionako mogu u svakom trenutku napustiti Hrvatsku bez obzira na poteze koje vlada vuče, te je dodao:
„Moramo biti realni i priznati da su nam donekle ruke i vezane, jer ako jedna velika multinacionalna tvrtka kao što je BAT donese odluku o zatvaranju tvornice, mi tu ne možemo puno toga napraviti.
Možemo, naravno, s njima razgovarati, jednako kao što smo razgovarali s Coca Colom i Red Bullom kada smo uvodili trošarine na šećer u bezalkoholnim pićima. I oni su bili nezadovoljni, ali smo u razgovorima s njima pokušali objasniti stajalište da je zdravlje građana ipak važnije. Slična je stvar i s duhanskim proizvodima. Mi na neki način moramo štititi zdravlje građana i poticati ih da koriste manje štetne proizvode. Ako u međuvremenu postanu dostupne studije koje pokazuju da su ti proizvodi jednako štetni kao klasične cigarete, onda ćemo revidirati svoju trošarinsku politiku.“
Očito je da priča oko zatvaranja tvornice u Kanfanaru nije još ni približno završena, jedino je sigurno da će vrh bilo koje buduće hrvatske vlade vrlo brzo s predstavnicima BAT-a, kao vlasnicima rovinjske tvornice duhana koji su najavili moguće napuštanje proizvodnje klasičnih cigareta u Kanfanaru, morati obaviti konkretne razgovore kojima bi cilj trebao biti njihovo zadržavanje u Istri. Iz BAT-ove perspektive, bitan preduvjet za ostanak u Hrvatskoj je stvaranje „pozitivnijeg poduzetničkog okruženja“.
To znači da će iz te multinacionalne kompanije od buduće vlade zahtijevati da temeljito preispita trošarinsku i poreznu politiku prema duhanskim proizvodima, a hoće li buduća vlada na takve zahtjeve i pristati, znat će se vrlo brzo.
Komentari