Izložba “Izvan granica postojanja” Ernsta Barlacha i Käthe Kollwitz, koja će biti otvorena 6. listopada u Modernoj galeriji, retrospektivni je pregled stvaralaštva to dvoje najznačajnijih njemačkih ekspresionista s početka prošlog stoljeća, a s antiratnom porukom i živi dijalog s aktualostima današnjice.
U desetak dvorana prvog kata reprezentativne Vranyczanyjeve palače izložit će se pedesetak skulptura u bronci, drvu i sadri, te više od sto grafika i crteža.
“To je izložba iz povijesti, ali ona zrači aktualnošću jer je i danas važno gledati preko granica postojanja i tražiti nove ciljeve”, rekla je Heike Stockhaus, autorica i kustosica izložbe na konferenciji za novinare.
Objasnila je kako već sam naslov izložbe ima dvostruko značenje koje se može povezati s načinom na koji su dvoje umjetnika djelovali. “Dok se Käthe bavila ograničenjima, prikazivala siromaštvo, rat, pothranjenost, Ernsta nije zanimala stvarnost, nego je želio prikazati bolji svijet i prekoračiti te granice”, napomenula je.
Ocijenivši da se izlošci savršeno uklapaju u prostor Moderne galerije, kao da su oduvijek bili tamo, Stockhaus je izrazila nadu da će izložba dati odgovore na neka pitanja koja su si prije stotinu godina postavljali ti njemački umjetnici, a aktualna su i danas.
Biserka Rauter Plančić, ravnateljica Moderne galerije, tu međunarodnu izložbenu uspješnicu opisuje kao “izložbu za sva vremena”.
Po njezinim riječima, ti su se umjetnici zanimali za žrtve rata i režimskih brutalnosti, a to su teme koje i dalje kod promatrača njihovih djela potiču na propitivanje mračnih aspekata današnjice, u kojoj se ponovno javljaju posljedice rata, s kolonama izbjeglica diljem Europe.
Podsjetivši kako je njihovo stvaralaštvo nastalo “u okrutnom okviru drame Prvog svjetskog rata i svekolike poslijeratne bijede”, ustvrdila je kako se agonija kao temeljni sadržaj njihovih djela danas doima kao “opominjući nekrolog svim ratovima ovoga svijeta”.
Ernst Barlach (1870.-1938.) i Kathe Kollwitz (1867.-1945.) vrlo su rano kritizirali modernu kao veliko obećanje o “većem, bržem i boljem”, te su svoje umjetničko stvaralaštvo osmislili u suprotnosti prema stvarnosti obilježenoj materijalizmom. Oboje su smatrali kako umjetnost treba mijenjati svijet i bili angažirani u promicanju humanističkih ideja.
Njihova retrospektiva u Zagrebu ostvarena je u suradnji Ernst Barlach Museumgesellschaft iz Hamburga i njome Moderna galerija obilježava 110. obljetnicu kontinuiranog rada na predstavljanju nacionalne, ali i svjetske likovne umjetnosti.
Izložba će biti otvorena do 29. studenog, a pratit će ju radionice i vodstva za građane.
Komentari