NACIONAL ISTRAŽUJE pozadinu nedavno raspisanog javnog natječaja vrijednog 60 milijuna kuna o nabavi vozila za Zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba koje zagrebački gradonačelnik planira teatralno predati Zavodu u proljeće 2021., uoči lokalnih izbora
Zagrebački gradonačelnik Milan Bandić u sljedećim mjesecima, a najvjerojatnije u proljeće sljedeće godine, neposredno uoči lokalnih izbora, namjerava organizirati teatralnu predaju nova 82 vozila za hitnu medicinsku pomoć, za što je upravo raspisan javni natječaj. Bit će to najmasovnije opremanje zagrebačkih hitnih službi u proteklom desetljeću pa će se predstaviti kao jedan od Bandićevih vizionarskih pothvata i adut za izbore, premda činjenice govore da su u proteklih sedam godina zavodi za hitnu medicinu u Splitu ili Osijeku pribavili gotovo jednak broj tih vozila.
No taj natječaj čija procijenjena vrijednost iznosi 60 milijuna kuna izaziva niz kontroverzi u poslovnim i medicinskim krugovima, a Nacionalu je koncem proteklog tjedna dostavljena i dokumentacija koja ukazuje na navodno preplaćivanje najmanje 15 milijuna kuna, zatim opsežno objašnjenje u kojemu se tvrdi da će Zagrepčani za veće novce dobiti znatno slabije opremljena vozila u odnosu na hrvatski standard, a neki izvori čak nastoje sugerirati da je ovo jedan od poslova kojima bi Bandić mogao osigurati financiranje svoje predstojeće gradonačelničke kampanje. Motivi ovakvog alarmiranja javnosti mogu biti različiti; od puke istinoljubivosti i brige za način trošenja javnih sredstava, preko slanja političke poruke i opstrukcije kampanje, pa sve do čisto materijalnih interesa poslovne konkurencije koja se smatra oštećenom. Moguće su kombinacije svih ovih motiva, no u svakom slučaju evidentno je da ovaj natječaj treba pozorno proučiti i pratiti kako se dalje razvija te kakve će rezultate dati. Pogotovo stoga što postoje indicije da je dokumentaciju za natječaj zapravo izrađivala osoba zaposlena u tvrtki koja neslužbeno figurira za jedinog potencijalnog ponuđača.
Izvori Nacionala već danas su uvjereni: nova vozila zagrebačke Hitne pomoći bit će marke Mercedes – za razliku od dosadašnjih i u ovom gradu i diljem Hrvatske, gdje se najčešće koriste Citroen, Peugeot i Volkswagen. Tu činjenicu Bandić će iskoristiti prilikom primopredaje kako bi ilustrirao da je Zagreb dobio „nadstandard“ i postao predvodnik – budući da se nigdje u Hrvatskoj Mercedesi ne koriste za ovu svrhu – dok će istodobno sama medicinska nadogradnja ovih vozila zajedno s uređajima biti lošija, s manjim vijekom trajanja i kraćom garancijom, vrlo vjerojatno kineske proizvodnje. Najpovoljniji i vjerojatno jedini ponuditelj na ovom natječaju, tvrde izvori Nacionala, bit će tvrtka CIB Commerce.
‘Postoje indicije da je dokumentaciju za natječaj zapravo izrađivala osoba zaposlena u tvrtki koja neslužbeno figurira za jedinog potencijalnog ponuđača, a specifikacije upućuju da je ciljana marka vozila – Mercedes’
Sama nabavka novih vozila pritom nije nimalo sporna, dapače: po tvrdnjama upućenih izvora, Zavod za hitnu medicinu grada Zagreba u ovom trenutku je pred kolapsom jer su od nekadašnja 104 vozila u funkciji tek njih 33 za hitnu medicinsku pomoć i 35 za sanitetski prijevoz. U proteklih sedam godina nabavljeno ih je tek 23 (21 za hitni prijevoz i 2 za sanitet) dok su, usporedbe radi, u splitskom Zavodu za hitnu pomoć kontinuirano ulagali i u istom periodu nabavili oko 70 vozila, a u Osijeku 52. Pretpostavlja se da je upravo zbog ovog posla na mjesto ravnatelja Zavoda imenovan dr. Žarko Rašić iz bolnice Sveti Duh. Nabavka će se financirati kreditom Erste banke na rok od deset godina, za koji će jamstvo dati Grad Zagreb. Prije otprilike dva mjeseca objavljeno je javno savjetovanje za ovaj natječaj, faza u kojoj su potencijalni prijavitelji mogli uputiti svoje primjedbe i prijedloge – u ovom slučaju bilo ih je preko stotinu, no gotovo svi su odbijeni – a tehničke specifikacije u dokumentaciji jasno upućuju da je ciljana marka vozila u ovom slučaju upravo Mercedes.
Ovom premium markom, tvrde sugovornici Nacionala, nastoji se fokus javnosti skrenuti s opreme i činjenice da će ona biti manje kvalitetna nego dosad, dok će vozila istovremeno biti znatno skuplja.
„Odabir marke vozila u najmanju je ruku neobičan jer ona do sada uopće nije bila zastupljena među vozilima hitne pomoći i sanitetskog prijevoza te je u deset godina prodano tek jedno ovakvo vozilo. U oči upada i nesrazmjer stvarne cijene i osiguranih sredstava jer je 12 Citroena i Peugeota koje je Zavod nabavio u proteklih sedam godina u prosjeku koštalo 350 tisuća kuna s PDV-om, a katkad i manje od 300 tisuća kuna. Radilo se o vozilima tipa A i tipa B, opremljenima po svim standardima i pravilnicima, dok se za tzv. reanimobile dodatna oprema poput respiratora i defibrilatora nabavljala odvojeno, putem posebnih natječaja, jer je iznimno bitno da upravo ova oprema bude vrlo kvalitetna. Sada je sve ubačeno u nabavku vozila, no traži se samo djelomično opremljen respirator, koji bi trebao stajati barem 15 posto manje.
U svakom slučaju, uzme li se u obzir sve dosadašnje cijene, grubom računicom dolazi se do zaključka da bi 57 vozila hitne pomoći trebalo koštati po 615 tisuća kuna, a njih 25 za sanitetski prijevoz po 350 tisuća kuna, odnosno da bi sva 82 trebala koštati maksimalno 43.805.000 kuna s PDV-om“, objašnjava izvor Nacionala i potom pokušava predočiti kako je natječaj svejedno narastao na čak 60 milijuna kuna. Prije svega, kaže, treba uzeti u obzir da vozila marke Mercedes imaju veću cijenu od konkurencije za otprilike 80 do 100 tisuća kuna, ovisno o pogonu, pa gornjem iznosu treba dodati oko 5,36 milijuna kuna i dolazi se do nešto više od 50 milijuna kuna s PDV-om.
„Ali ni to nije bilo dovoljno, nego je natječajnim specifikacijama defibrilatora i respiratora zapravo opisana manje kvalitetna ‘kineska’ roba, koju nitko u Hrvatskoj zapravo ne koristi, ali je jeftinija od one koju Zavod upotrebljava u posljednjih 20 godina za otprilike 100 tisuća kuna po komadu. Dovoljno govori i podatak da je za nju traženo jamstvo u minimalnom trajanju od dvije, umjesto od uobičajenih pet godina“, objašnjava izvor Nacionala. On tvrdi da se čak i nakon evidentnog prilagođavanja tehničkih specifikacija dodatno osiguralo da će proći planirani ponuđač, i to na način da su propisani u najmanju ruku neobični „dodatni kvalitetni zahtjevi“.
Naime, kako kod odabira ne vrijedi isključivo najniža cijena, nego ekonomski najpovoljnija ponuda, propisani su dodatni kriteriji – i to ne logični poput razgranatosti servisne mreže, brzine isporuke ili duljine jamstvenog roka, nego jedino oni koje bi u praksi mogli zadovoljiti isključivo Mercedesi. Primjerice, vozilo koje ima devet brzina dobiva dodatnih pet posto na kvalitativni kriterij, a još pet posto ono koje ima rezervoar veći od 90 litara – premda u stvarnosti ono zapravo troši više goriva, dok sama potrošnja nigdje nije vrednovana. Dodatnih pet posto dobivaju vozila čiji je međuosovinski razmak veći od 3920 milimetara – a u traženoj dužini i visini vozila ovaj kriterij zadovoljava jedino Mercedes – a „električna parkirna kočnica“, koju nitko u Hrvatskoj nikada nije tražio, također nosi pet posto. I nju, dakako, ima jedino Mercedes, baš kao i neke druge manje atraktivne tehničke detalje.
‘Odabir marke vozila je neobičan jer ona do sada uopće nije bila zastupljena među vozilima hitne pomoći i sanitetskog prijevoza te je u deset godina prodano tek jedno Mercedesovo vozilo’
„Kada sve zbrojimo, ispada da netko tko ponudi vozilo Mercedes (a trenutno ne može ponuditi nijedno drugo) ima prednost u cijeni od čak 20 posto vrijednosti, pa samo u prve dvije grupe vozila može biti skuplji za 10 milijuna kuna i svejedno biti izabran kao najpovoljniji, a isti omjer je i u drugim grupama, pa se ukupno dolazi do 15 milijuna kuna. Nakon što Državna komisija eventualno prihvati žalbu, došlo bi se do iznosa od najmanje 11,5 milijuna kuna“, objašnjava Nacionalu izvor razliku u cijeni koju smatra u najmanju ruku potpuno nepotrebnom. On upozorava na još jednu činjenicu koja bi, tvrdi, trebala zainteresirati državne organe: dokument s tehničkim specifikacijama ovog natječaja, dostupan na Elektroničkom oglasniku javne nabave, u svojem dijelu properties – dakle osnovnim podacima o izrađivaču – nosi ime M.K.S. (podaci poznati redakciji Nacionala), a za nju se na javnim servisima poput LinkedIna može pronaći da je zaposlena upravo u tvrtki CIB Commerce.
„Dakle, dokumentaciju je po svemu sudeći izrađivala osoba iz tvrtke koja će na natječaju pobijediti, tehničke specifikacije su prilagođene, a kriteriji bodovanja postavljeni tako da udovoljavaju samo jednoj marki vozila i jednom tipu opreme i dogradnje. Za ovaj novac moguće je nabaviti vrhunsku opremu, vozila i nadogradnju koja je standard u sjevernoj Italiji, Austriji ili Njemačkoj, a umjesto toga se baca – odnosno vjerojatno pokušava isisati – 15 milijuna kuna“, stoji u opsežnoj kronologiji cijelog slučaja, dostavljenoj Nacionalu. Ondje se tvrdi i da bi o cijelom slučaju sasvim sigurno mogli progovoriti djelatnici Zavoda za hitnu medicinu Grada Zagreba, ako se to usude prije nego što Milan Bandić eventualno izgubi izbore.
Reakcija: ‘CIB Commerce d.o.o. nije koristilo svoj utjecaj ni na kakav nezakonit način’
Poštovani,
obraćam Vam se kao punomoćnik tvrtke CIB COMMERCE d.o.o. u svezi informacija objavljenih dana 25. kolovoza 2020. godine u tjedniku Nacional u članku pod nazivom „BANDIĆEVA SUMNJIVA KUPOVINA: Kako će 82 nova vozila hitne medicinske pomoći ‘poskupjeti’ za 15 milijuna kuna“.
U predmetnom članku autor teksta navodi sljedeće:
„Postoje indicije da je dokumentaciju za natječaj zapravo izrađivala osoba zaposlena u tvrtki koja neslužbeno figurira za jedinog potencijalnog ponuđača, a specifikacije upućuju da je ciljana marka vozila – Mercedes.“
„Najpovoljniji i vjerojatno jedini ponuditelj na ovom natječaju, tvrde izvori Nacionala, bit će tvrtka CIB Commerce.“
Naprijed izneseni navodi ne odgovaraju istini te su u cijelosti netočni, a što se obrazlaže kako slijedi.
Prvenstveno se ukazuje na to da trgovačko društvo CIB Commerce d.o.o. već dugi niz godina djeluje na tržištu Republike Hrvatske, te da posluje u skladu sa svim pozitivnim zakonskim i podzakonskim propisima. Nedopustiva je lakoća kojom se jedno ugledno trgovačko društvo stavlja u kontekst radnji koje bi bile protivne zakonima Republike Hrvatske. Kroz kontekst cijelog članka stječe se dojam da je ovo trgovačko društvo sudjelovalo u ilegalnim radnjama, što nikako ne odgovara istini.
Nadalje, potpuno je netočna i zlonamjerna tvrdnja da bi zaposlenik CIB Commerce d.o.o. izrađivao natječajnu dokumentaciju.
Ono što autor ne zna ili namjerno prešućuje u tekstu jest činjenica da su tehničke specifikacije natječaja objavljene 16.4.2020. godine, te da se svakoj zainteresiranoj stranci, odnosno zainteresiranom ponuditelju daje mogućnost da uloži svoje primjedbe, u fazi koja se zove savjetovanje. Na navedenim tehničkim specifikacijama se jasno može uočiti gđa Sandra Krpić kao „author“, dok se tvrtka CIB commerce d.o.o. u takvom svojstvu nigdje ne spominje. Činjenica da svaki zainteresirani ponuditelj svoje primjedbe može poslati elektronskim putem, nipošto ne znači da bi takav ponuditelj ulaganjem primjedbe postao samim time i autor tehničke dokumentacije.
Iz svega gore navedenog proizlazi da trgovačko društvo CIB Commerce d.o.o. nije koristilo svoj utjecaj na nikakav nezakonit način.
Slijedom navedenog, ovim putem temeljem odredbi čl. 40. Zakona o medijima podnosim zahtjev za objavu ispravka kako slijedi:
Netočni su navodi objavljeni dana 25. kolovoza 2020. godine u tjedniku Nacional u članku pod nazivom „BANDIĆEVA SUMNJIVA KUPOVINA: Kako će 82 nova vozila hitne medicinske pomoći ‘poskupjeti’ za 15 milijuna kuna“, i to u dijelu u kojem se navodi:
„Postoje indicije da je dokumentaciju za natječaj zapravo izrađivala osoba zaposlena u tvrtki koja neslužbeno figurira za jedinog potencijalnog ponuđača, a specifikacije upućuju da je ciljana marka vozila – Mercedes.“
„Najpovoljniji i vjerojatno jedini ponuditelj na ovom natječaju, tvrde izvori Nacionala, bit će tvrtka CIB Commerce.“
Trgovačko društvo CIB Commerce d.o.o. već dugi niz godine djeluje na tržištu Republike Hrvatske, te posluje u skladu sa svim pozitivnim zakonskim i podzakonskim propisima. Netočno je da je bilo koji zaposlenik navedenog trgovačkog društva izrađivao tehničke specifikacije dokumentacije. Svaki zainteresirani ponuditelj ima pravo, putem interneta, davati primjedbe na objavljenu dokumentaciju, u fazi koje se zove savjetovanje. Trgovačko društvo CIB Commerce d.o.o. je to svoje pravo i iskoristio. To nikako ne znači da je zaposlenik ovog trgovačkog društva izrađivao dokumentaciju, niti bi ovo trgovačko društvo ikada sudjelovalo u radnjama koje su protivne pozitivnim zakonskim i/ili podzakonskim propisima Republike Hrvatske.
CIB Commerce d.o.o., zastupan po odvjetnici Srđani Barišić
Komentari